mboost-dp1

SO survey 2020


Gå til bund
Gravatar #1 - arne_v
29. maj 2020 01:23
https://insights.stackoverflow.com/survey/2020

Tilfældigt udvalgte tal:

44% bruger Python
40% bruger Java
31% bruger C#
26% bruger PHP
24% bruger C++
22% bruger C
9% bruger Go
8% bruger Kotlin
7% bruger Ruby
6% bruger Swift
5% bruger Rust
4% bruger Objective-C
4% bruger Scala
3% bruger Perl


Gravatar #2 - larsp
29. maj 2020 06:57
Det er tydeligvis en liste over hvad folk rent faktisk bruger og ikke hvad de har våde drømme om. Det kan man se på Java og C#'s placering ;) Og php! I guder.

At Python topper og at C er så højt som 22% overrasker mig lidt.
Gravatar #3 - arne_v
29. maj 2020 12:52
#2

Der er en anden tabel med "most loved".

Og Rust er nummer 1 i den kategori.
Gravatar #4 - arne_v
29. maj 2020 12:53
#2

Pythons placering bør ikke overraske.

Python er meget brugt.

Ikke nødvendigvis som primær sprog. Men uanset om man er Java, .NET, PHP eller C++ person er der en pæn sandsynlighed for at man også laver lidt i Python.
Gravatar #5 - Claus Jørgensen
29. maj 2020 13:02
Det overrasket ikke hvis du kigge på hvad job folk har. Det er primært backend og full-stack udviklere som typisk bruger den slags sprog.

Python er også meget brugt på universiteterne, og der er mange studerende som bruger SO.

52%! af brugerne på SO er under 30 år gamle. Og 25% er under 25 (hvilket jeg gætter på er primært studerende og hobbyister)
Gravatar #6 - arne_v
29. maj 2020 14:06
#5

Det er vel ikke overraskende at et web site som fokuserer på at yde hjælp til problemer som er så simple at de kan beskrivees på en halv side har en overvægt af studerende og yngre udviklere.

De ældre udviklere har i et vist omfang lært at løse deres problemer selv. Og hvis de endeligt har et problem kræver det 19 siders beskrivelse, adgang til 100000 linier kode og en NDA p.g.a. forretnings hemmeligheder. Og i mange tilfælde ville de nok slet ikke have tillid til svar fra SO.
Gravatar #7 - arne_v
29. maj 2020 14:08
#5

Men Python er ikke kun studerende.

Det bruges rigtigt mange steder som sekundært sprog.

Jeg kender f.eks. en som har deres kerne kode i COBOL med en Oracle Rdb database bagved som laver meget af deres "utility udvikling" i Python.
Gravatar #8 - CBM
29. maj 2020 18:59
Hm kan være jeg bliver nødt til at lære python på et tidspunkt :-)

Gravatar #9 - Claus Jørgensen
29. maj 2020 20:55
#8

Jeg plejer at sige at en god udvikler kan lære et nyt sprog i løbet af 2 uger. Der er selvfølgelig altid detaljer, best practice, etc. men det grundlæggende kan læres super hurtigt hvis man allerede ved hvordan man programmerer.
Gravatar #10 - CBM
30. maj 2020 10:13
Claus Jørgensen (9) skrev:
#8

Jeg plejer at sige at en god udvikler kan lære et nyt sprog i løbet af 2 uger. Der er selvfølgelig altid detaljer, best practice, etc. men det grundlæggende kan læres super hurtigt hvis man allerede ved hvordan man programmerer.

Sandt nok.

Jeg lærte Perl på rekordtid da jeg fik brug for at kunne det.

Jeg har endnu ikke rigtig haft brug for python
Gravatar #11 - Claus Jørgensen
30. maj 2020 18:53
#10

Umuligt, Perl er et write-only programmeringssprog. Jeg er endnu ikke overbevist om at man faktisk kan lære det, da alt kode man skriver med det samme bliver ulæseligt.
Gravatar #12 - CBM
31. maj 2020 10:40
Claus Jørgensen (11) skrev:
#10

Umuligt, Perl er et write-only programmeringssprog. Jeg er endnu ikke overbevist om at man faktisk kan lære det, da alt kode man skriver med det samme bliver ulæseligt.


jeg lærte at bruge det til at skrive, vedligeholde og ændre på perl scripts som blev brugt ifm en CVSNT server installation

tricket er at lave fuktioner som kun gør en ting men gør det godt og så kalde dem alt efter hvad man har behov for

har dog ikke brugt det siden 2009

desuden er perl nemmere at læse end det har ry for.... eksempel

https://learn.perl.org/examples/email.html

#!/usr/bin/perl
use strict;
use warnings;

# first, create your message
use Email::MIME;
my $message = Email::MIME->create(
header_str => [
From => '[email protected]',
To => '[email protected]',
Subject => 'Happy birthday!',
],
attributes => {
encoding => 'quoted-printable',
charset => 'ISO-8859-1',
},
body_str => "Happy birthday to you!\n",
);

# send the message
use Email::Sender::Simple qw(sendmail);
sendmail($message);
Gravatar #13 - CBM
31. maj 2020 10:52
begynder man at bruge regulære udtryk, så bliver det nasty, men igen... smid det i en funktion med et sigende navn og en kommentar om hvad der foregår og så kører det.

for tiden hygger jeg mig med PHP og..... wordpress

test plugin

<?php
/*
Plugin Name: mormorstasker
Plugin URI: http://mormorstasker.com
Description: mormorstasker
Version: 1.0.0
Author: mormorstasker
Author URI: http://mormorstasker.com
*/

if (!defined('ABSPATH')) { exit; }

echo 'mormorstasker';

?>

Gravatar #14 - larsp
1. jun. 2020 07:37
@perl Det kan skrives så kompakt at det ligner "line noise" og alligevel er 100% korrekt og funktionelt. Eller man kan styre sig lidt og skrive kode der næsten er pæn og vedligeholdbar som i #12

Det samme kan egentlig siges om C og mange andre sprog.

Python er lidt anderledes fordi sproget begrænser armbevægelserne. Fra starten af har tanken været at der kun skal være én pythonic måde at implementere ting på, og den skal være elegant og let forståelig.
Gravatar #15 - CBM
1. jun. 2020 08:11
larsp (14) skrev:
@perl Det kan skrives så kompakt at det ligner "line noise" og alligevel er 100% korrekt og funktionelt. Eller man kan styre sig lidt og skrive kode der næsten er pæn og vedligeholdbar som i #12

Det samme kan egentlig siges om C og mange andre sprog.

Python er lidt anderledes fordi sproget begrænser armbevægelserne. Fra starten af har tanken været at der kun skal være én pythonic måde at implementere ting på, og den skal være elegant og let forståelig.

Præcis

Man bestemmer selv
Gravatar #16 - arne_v
1. jun. 2020 19:27
#lære

Man kan godt lære noget på 2 uger.

Men ....

https://norvig.com/21-days.html

Gravatar #17 - arne_v
1. jun. 2020 19:36
#Perl

Jeg tror at det er lidt unfair at se på Perl med 2020 øjne.

Larry Wall designede Perl i 1987. De sprog/værktøjer det skulle erstatte var C, sh, awk og sed. De opgaver som skulle løses var fil manipulation.

Var Perl en langt bedre løsning til den opgave end de andre sprog/værktøjer på det tidspunkt? Ja - det tror jeg. Og hvis nogen er i tvivl så prøv og lær awk og sed. :-)

Verden er anderledes i 2020. Der er andre sprog og andre værktøjer at vælge. Folks forventninger til brugervenlighed er steget markant.

Gravatar #18 - Annaixx
2. jun. 2020 15:22
Hej
mine varme fotos er her ..
http://69chat.club
brugernavn annaxx))
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login