mboost-dp1

Slukke udstyr helt


Gå til bund
Gravatar #1 - MiniatureZeus
26. jul. 2009 21:10
Hej,

Som beskrevet i en tidligere tråd, er jeg igang med en tidlig udviklingsfase omhandlende noget tv værk.

I den forbindelse har jeg lige et spørgsmål.

Tager ens TV udstyr (her tænker jeg på: receiver, dvd, fjernsyn, zaptor boks etc.) skade af, at det hele bliver slukket på stikkontakten jævnligt (ca. 1 gang hver 6-7 dag) i 1-2 dage?
Gravatar #2 - Norrah
26. jul. 2009 21:12
Måske hvis du ikke sætter det på "standby" først..
Gravatar #3 - Dreadnought
26. jul. 2009 21:49
Fjernsyn og reciever burde ikke tage skade.
DVD-afspiller burde heller ikke gøre det. Jeg mener dog at de har en firmware-update funktion, og hvis den slukkes midt i dette, så er den så godt som død. Men en opdatering sker kun i det en DVD med en nyere firmware isættes.
Zaptor-boks, går i stykker hvis man bare skuler lidt til den.
Gravatar #4 - Jakob Jakobsen
26. jul. 2009 21:59
Der er ingen enheder der tager skade af det, selvfølgelig skal man dog ikke slukke dem imens man er ved at opdatere eller lignende.
Gravatar #5 - Cutepuppy
26. jul. 2009 22:03
#4

Arhhh, jeg vil ikke sige INGEN enheder.

Hvis nogen slukkede på kontakten for min projektor, så ville jeg flække den persons knæskaller :)
Gravatar #6 - Jakob Jakobsen
26. jul. 2009 23:01
#5
Har de bygget den så dårligt at den ikke kan komme af med varmen hvis strømmen går?

Så ville jeg nok kigge efter en bedre model.
Gravatar #8 - Nextnx
27. jul. 2009 02:44
@ link i #7

In short, it is neither good nor bad to turn off the computer each day or for you to leave the computer on all day every day.

Hvad dæleren er det for en gang inconclusive nonsense.

Næsten alt har et element af nedbrydning eller vil korrodere over tid i kontakt med andre elementer som for eksempel luft, vand eller vekselende ioner.

Definitionen er vel om hvor stor en grad det vil påvirke elementer i produktet og så er vi ude i MTBF og om det er indenfor produktes alm. brug, at det kan slukkes på kontakt som du nu ønsker. Du vil med alt sandsynlighed ikke kunne få et klart svar selvom du fandt en ekspert indefor området.
Men om produktet vil lide kæmpe tab i MTBF hvis du slukker jævnligt.. "Imho Næppe."
Gravatar #9 - terracide
27. jul. 2009 02:45
#8:
Der var du jo :)
Du skal læse det hele...ellers er du en kedelig troll:

In the past (1993 and earlier) it may have been beneficial to leave the computer on because of potential power switch related issues with some computer manufacturers. However, this issue was not always applicable and today is no longer an issue with any computer. Although it is still possible for components to become bad in a computer, it is almost always not attributed to turning the computer on and off each day.
Gravatar #10 - Nextnx
27. jul. 2009 03:02
Det ændre ikke på at det quoted "In short" er nonsens.
Gravatar #11 - terracide
27. jul. 2009 03:06
#10:
Så dokumenter det, for dit ord er værdiløst for mig.
Gravatar #12 - vandfarve
27. jul. 2009 08:35
De er vist ikke jordens skarpeste aber på knallertmolen:

http://www.computerhope.com/issues/ch000390.htm skrev:
Our recommendation for most users is when the computer is first turned on that it remains on until it is late and you don't plan on using it until the next day.


Det siger de så, efter de har forklaret, at din computer ikke kan tage skade af at blive slukket.

http://www.computerhope.com/issues/ch000390.htm skrev:
However, if you are actively running anything on the computer or you wish for tasks to run during the night such as a backup, scandisk, defrag, or a virus scan, it is recommend that the computer remain on all night.


Thank you, Capt'n Obvious! Enhver person, der skriver sådan en sætning, fortjener at blive sparket i løgposerne.

http://www.computerhope.com/issues/ch000390.htm skrev:

Additional thoughts:

For companies or homes that have several dozen/thousand computers it may be beneficial to turn the computer off each night or at the end of the work day to help conserve power. Although many computers and electronic devices have power saving features, they will still consume power, and hundreds of computers consuming power can be costly each month.


Det kommer tydeligvis fra en person, der bor i et land, hvor de dårligt nok betaler for strømmen.

Og så kommer finalen:

http://www.computerhope.com/issues/ch000390.htm skrev:
A laptop is different than a desktop it should be turned off.

Although physically different a laptop can also remain on for 24/7 just like a desktop and all the above information also applies to a laptop.


Jeg ville ikke lade min bærbar stå tændt 24/7, da den netop langt fra har de samme muligheder for at komme af med varmen, da den er bygget mere way more elendigt end min stationær, og da man ikke kan komme til komponenterne og udskifte dem/fjerne støv på samme måde som en stationær.

My thoughts? Jeg ville nok ikke anvende den kilde, da de formår at sige så meget nonsense på så kort plads.
Gravatar #13 - Jakob Jakobsen
27. jul. 2009 10:03
For ikke at tale om:
Will turning my computer off help prevent a power surge?

A power surge will destroy an electrical device regardless if it is on or off. Therefore, turning the computer off will not prevent this from occurring.


Det er direkte løgn.
Hvis du har slukket på kontakten, så er din computer eller udstyr sikret i 99,9% af alle tilfælde. Kun hvis lynet slår ned i huset, kan spændingen blive høj nok til, måske, at hoppe over kontakten.
Gravatar #14 - vandfarve
27. jul. 2009 10:25
#13 De har i princippet ret, HVIS computeren er tilsluttet, men når du har slukket for kontakten, så skal der vist udelukkende et lyns millioner af volt til, at den kan hoppe.
Gravatar #15 - Norrah
27. jul. 2009 10:30
#13 Med kontakten, hentyder du så til stik kontakten? eller er vi ovre i computeren's power knap?

For hvis det er stik kontakten du snakker om, så kan deres udsagn jo stadig være sandt!
Gravatar #16 - Jakob Jakobsen
27. jul. 2009 10:35
#14-15

Ja, men hvis det er for at spare strøm, nøjes man ikke kun for at slukke på computeren.
De fleste PSU'er bruger en del strøm, selv når de er slukkede.
Alt jeg har, bliver slukket når det ikke skal bruges, det eneste der kører 24/7, er min server, router/AP, VOIP, switch og modem.
Jeg har modificeret dem så de alle sammen, undtagen min server, bruger en fælles PSU, derfor bruger det kun 32W tilsammen, inklusiv serveren.
Gravatar #17 - vandfarve
27. jul. 2009 10:37
#16 Jeg blev også ret overrasket, da vi målte min fars gamle AMD 1800+-computer til at bruge ca. 30 W, når den var slukket. Det fik ham til at lave en del rewiring, så det hele nu kan slukkes på kontakten en del nemmere. KWh-prisen er trods høj nok til, at det er dumt at have noget stående og bruge 30 W 24/7.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login