mboost-dp1
Skisolbriller - råd?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Hej!
Jeg står og skal på min første skiferie her om et par uger, og det eneste jeg mangler er et par solbriller.. Jeg har købt Goggles..
Men hvad skal man købe? Jeg har overvejet et par billige Uvex ala dem her.. Men er de 'gode nok'?
Umiddelbart havde jeg forestillet mig max at give 400 kr for dem, da budgettet ikke ligefrem er kæmpe stort :)
Og hvorfor spørger jeg så på newz? Fordi vi er eksperter i alt. Og om ikke andet, så kan nogen sikkert kommer med en god bilanalogi der kan hjælpe med at afklare det.
Kærlig hilsen og søde tanker
Jesper
Jeg står og skal på min første skiferie her om et par uger, og det eneste jeg mangler er et par solbriller.. Jeg har købt Goggles..
Men hvad skal man købe? Jeg har overvejet et par billige Uvex ala dem her.. Men er de 'gode nok'?
Umiddelbart havde jeg forestillet mig max at give 400 kr for dem, da budgettet ikke ligefrem er kæmpe stort :)
Og hvorfor spørger jeg så på newz? Fordi vi er eksperter i alt. Og om ikke andet, så kan nogen sikkert kommer med en god bilanalogi der kan hjælpe med at afklare det.
Kærlig hilsen og søde tanker
Jesper
gnarfsan (2) skrev:Ikke at jeg er ekspert, men de ligner noget, der dugger til. Har selv brugt lignende til bjergvandring, og det var ikke en success.
Min kæreste har brugt følgende tip med sine skibriller (som hun bruger når hun kører på scooter) da de duggede.
- Fyld en lille balje/bøtte med en blanding af 1,5 del parfurme-fri* opvaskemiddel og 2 dele meget varmt vand (men ikke kogende, så ødelægger du plastikken). Det skal ikke skumme for meget
- Put dine briller ned i blandningen så glasset er helt dækket.
- Lad ligge i 2-3 minutter
- Skyl dem under varmt vand UDEN AT RØRER GLASSET!
- Put dem i en lille balje/bøtte med klar eddike (ikke lager-eddike, det misfarver klar plastik). Du kan købe det i større supermarkeder eller Matas (til overpris)
- Lad ligge i 4-5 minutter
- Tag op og læg på et helt rent viskestykke og tør dem rigtig grundigt.
I starten lugter de meget af eddike, men den forsvinder efter 1-2 time.. Du kan gemme eddiken til næste gang, men ikke opvaskemidlet.
SlettetBruger (4) skrev:#3
Det vil jeg da lige prøve med mine bilruder
( det tætteste vi kommer på en bil analogi med det her emne )
Ved ikke om det virker med glas.. Men prøv.
Ellers plejede jeg, da jeg arbejdede som klargører hos en bilforhandler, at smører et lag opvaskemiddel (igen, uden parfume, ellers dør du nærmest i citron-duft) ud på bilruden.
Tag så en anti-dug-klud* (dem fra tankstation) i ren bomuld (ikke sådan noget syntestisk lort) og tør opvaskemidlet væk, indtil du ikke kan se det mere..
Det kræver knofedt og tålmodighed, men holder så også i lang tid og virker meget bedre end alle mulige syntestiske klude og sprays, og koster nærmest ingen ting.
Hvis du gør det ca. hver anden måned, samtidig med du ikke ryger i bilen (tobaksrøg klæber til opvaskemidlet og dug klæber til tobaksrøg), så vil du ikke få dug i bilen.
* Du kan i princippet også bruge et stykke rent bomuldstøj, problemet er bare at der er mange løse fibre og fnuller, hvor en anti-dug-klud er helt ren. Det bedste du kan få, er såkaldt bomuldspapir, som er fint vævede bomuld, som er meget "sejt" og fleksibelt. Har dog aldrig set man kan købe det, udover hos professionelle..
Ja, helt enig.. Det er også det jeg frygter ved at købe nogen i den stil.
Det må kunne gøres bedre end det! :)
Tja, jeg kunne garanteret godt nøjes med goggles, men jeg er ret sikker på at jeg hurtigt bliver træt af dem hvis jeg skal have dem på bare fordi solen skinner.. Her første gang vil jeg foretrække at have et par solbriller
#æniwon
Hvad bruger i selv af solbriller?
Det må også godt være nogen der kan købes på Amazon.co.uk :)
Ja, helt enig.. Det er også det jeg frygter ved at købe nogen i den stil.
Det må kunne gøres bedre end det! :)
Tja, jeg kunne garanteret godt nøjes med goggles, men jeg er ret sikker på at jeg hurtigt bliver træt af dem hvis jeg skal have dem på bare fordi solen skinner.. Her første gang vil jeg foretrække at have et par solbriller
#æniwon
Hvad bruger i selv af solbriller?
Det må også godt være nogen der kan købes på Amazon.co.uk :)
Tja, jeg bruger hovedsageligt goggles fordi den kolde vind trænger ind bag solbrillerne når jeg kører hurtigt. Det er ubehageligt og udtørrer mine kontaktlinser. Desuden kan vejret skifte hurtigt i alperne, og det er derfor træls at køre rundt med goggles i lommen hvis det skulle blive dårligt vejr senere på dagen.
Det med farten bliver måske ikke et problem hvis det er din første tur. Men jeg vil nu stadig mene det er spild af 400 kr. at smide dem efter solbriller. Hvis du alligevel gør, så køb noget der sidder tæt til ansigtet.
Det med farten bliver måske ikke et problem hvis det er din første tur. Men jeg vil nu stadig mene det er spild af 400 kr. at smide dem efter solbriller. Hvis du alligevel gør, så køb noget der sidder tæt til ansigtet.
Colapusheren (9) skrev:Tja, jeg bruger hovedsageligt goggles fordi den kolde vind trænger ind bag solbrillerne når jeg kører hurtigt. Det er ubehageligt og udtørrer mine kontaktlinser. Desuden kan vejret skifte hurtigt i alperne, og det er derfor træls at køre rundt med goggles i lommen hvis det skulle blive dårligt vejr senere på dagen.
Køb et par Ray Bans Aviator.. Så ser du sej ud, hvilket er det vigtigste når man står på ski..
Jeg vil tænke over det.. Planen var at købe nogen der sad tæt, netop for at undgå vinden og solen fra siderne.
De andre jeg skal afsted med, som har været afsted før, de anbefaler klart at købe et par da de altid har haft mest solskinsvejr i Avoriaz hvor vi skal hen.. Men jeg tænker lige over det :)
Om ikke andet så ser man da sej ud når man rejser sig op efter at være trillet hele vejen ned..
Jeg vil tænke over det.. Planen var at købe nogen der sad tæt, netop for at undgå vinden og solen fra siderne.
De andre jeg skal afsted med, som har været afsted før, de anbefaler klart at købe et par da de altid har haft mest solskinsvejr i Avoriaz hvor vi skal hen.. Men jeg tænker lige over det :)
Om ikke andet så ser man da sej ud når man rejser sig op efter at være trillet hele vejen ned..
Magten (11) skrev:#10
Præcis! Og så bare lige en skovsnegl under næsen og colgate smil, så er du omringet af liderlige kvinder resten af ferien!
Og selvom det lyder usandsynligt, så har jeg set det ske i et utal af film!
SlettetBruger (4) skrev:#3
Som mz har sagt så virker sæbe som anti-dug middel, jeg har personligt set det i aktion (bortset fra det var i båd) både med plastik og glas.
Når man sejler i regnvejr så dugger ruderne hurtigt, vi havde det problem i lang tid indtil min tante fortalte os om det løsning. Hun sagde hun havde læst det i familie journal-blad (ja, det kan også fås i Grønland).
spuce (13) skrev:SlettetBruger (4) skrev:#3
Som mz har sagt så virker sæbe som anti-dug middel, jeg har personligt set det i aktion (bortset fra det var i båd) både med plastik og glas.
Når man sejler i regnvejr så dugger ruderne hurtigt, vi havde det problem i lang tid indtil min tante fortalte os om det løsning. Hun sagde hun havde læst det i familie journal-blad (ja, det kan også fås i Grønland).
Jeg har fået det første tip (hvor de også skal i eddike) af min far, som brugte det da han kørte på motorcykel om vinteren (da han ingen bil havde!).. Jeg ved egenlig ikke hvorfor, men det virker i hvert fald på min kærestes ski-briller (hun kører med åben hjelm, også om vinteren).
Det jeg ville være mest obs på er at det ikke er rigtig glas der er i. Fanme ikke rart at vælte og så ha splinter i øjnene :p Jeg bruger altid nogle halvbillige plastbriller der sider rimelig tæt (alla dem du linkede), hvis de er for åbne løber ens øjne sku i vand bare man når en smule hastighed. Min erfaring er i hvertfald at der ikke skal meget åbning til for at forhindre dug, men for står åbning og så er de useless.
Held og lykke :p
Held og lykke :p
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.