mboost-dp1

Skal jeg sige sandheden eller skal jeg tie stille?


Gå til bund
Gravatar #1 - karga
19. jun. 2008 09:44
Jeg står i den lidt uheldige situation at jeg ikke ved om jeg skal sige sandheden eller om jeg skal tie stille om det, indtil senere

Jeg arbejder i et firma jeg er meget glad for, hvor jeg - så vidt jeg selv kan mærke - bliver set som en dygtig medarbejder, der skal blive i firmaet længe

Problemet er bare at jeg forhåbentlig skal på uni til september og jeg derfor ihvertfald skal gå på halv tid.. Jeg vil MEGET gerne beholde det her job ved siden af mens jeg læser, da det ligger 1 km fra mit hjem og det er en rigtigt fed branche jeg er i

Jeg har dog ikke fortalt chefen at jeg har søgt ind på uni og havde besluttet med mig selv, at jeg ikke ville sige noget før jeg fik brev fra universistetet om jeg er optaget eller ej.. men begynder at føle det er at holde firmaet for nar og kan evt. sætte mig i et dårligt lys, fordi jeg jo har vidst jeg skulle på uni i mange år og at jeg søgte ind i februar

Chefen ved godt at jeg på "et tidspunkt" skal starte, mere ved han ikke...

Skal jeg hive ham til side og fortælle ham det nu eller skal jeg være snu og vente til jeg ved det med sikkerhed? Jeg tænker også lidt på om det virkelig er nødvendigt at skabe røre, hvis nu jeg ikke bliver optaget af en eller anden grund
Gravatar #2 - conFen
19. jun. 2008 09:53
Personligt ville jeg sige det med det samme, altså at du har søgt ind.

Bare sige at du ikke har fået et optagelsesbrev endnu, men at du vender tilbage så snart du får dette, så han kan tage stilling til hvad der så skal ske når du begynder på universitet.

Jeg ville i hvert fald foretrække at få tingene at vide med det samme, selv om intet var sikkert endnu :)
Gravatar #3 - BluepaiN
19. jun. 2008 09:54
Hvis jeg var dig, så ville jeg sige det nu. Så ved chefen det og bliver ikke sur over en udmelding i sidste øjeblik.
Og hvis du bliver set som en dygtig medarbejder, ser jeg ingen grund til at chefen vil fyre dig - også selvom du kun kan arbejde på halv tid.
Gravatar #4 - JensOle
19. jun. 2008 09:56
Sig tingene som de er.
Gravatar #5 - Cloud02
19. jun. 2008 09:59
Sig det ASAP.
Hvis du selv siger at du godt kunne tænke dig at beholde det, er det jo kun godt at du forbereder dem på forandringerne på forhånd.
Hvis du ikke bliver optaget, så kan i jo fortsætte som det var før.

Eksempelvis har jeg sagt til min chef for godt 2-3 mdr. siden at jeg forventer at ville skifte arbejde til noget andet omkring okt/nov, fordi det arbejde jeg har nu ikke tilbyder mere udvikling.
Gravatar #6 - myplacedk
19. jun. 2008 10:06
Hvis han fyrer dig fordi du vil videreuddanne dig, er det nok en god ting på længere sigt. Sådan et sted er ikke godt at arbejde.

Men han er da berettiget til at blive sur på dig, hvis du udsætter sådan en melding. Det kan jo tage lang tid at tage de forbehold der skal tages. Måske skal der fx. ansættes nogen til at supplere dig.

Sådan noget meddeler man inden for "rimelig tid". Hvornår er så det? Tjah, jo tidligere du siger noget, jo mere sikker er du på at nå det.
Gravatar #7 - NioBe
19. jun. 2008 10:16
Jeg er enig med de andre... Din chef kan ikke på nogen måde blive sur hvis det er du siger det hurtigst muligt.

Hvis de er glade for dig som du siger, så tror jeg at de er villige til at beholde dig, selv om at det kun er på halv tid.

Der er mange chefer jeg har oplevet som beholder en kollega lige meget hvad fordi de er glade for ham/hende, og det gode arbejde han/hun nu laver.
Gravatar #8 - myplacedk
19. jun. 2008 10:20
I øvrigt: En medarbejder på halv tid bidrager med ca. lige så meget "know-how", tror i ikke?
Dermed kan det næsten være en god handel for arbejdsgiveren - lige så meget know-how for den halve pris.

Jeg ved i hvert fald at det ikke kun er timerne der giver mig min værdi. Det er mine ideer og min viden der hæver min værdi.
Gravatar #9 - karga
19. jun. 2008 11:16
Kan godt høre der er en større overvægt i den gruppe der vil sige sandheden.. så det er nok det jeg må få gjort så
Gravatar #10 - vandfarve
19. jun. 2008 17:16
#9 Hvis du arbejder i noget, der bare minder om IT-branchen, så er der en stor sandsynlighed for, at han allerede har læst tråden. Så drop det der med at sige det til ham og bare send ham en mail med linket til denne tråd. :)

Nej, spøg til side. Jeg er med alle de andre! Sig det med det samme, for det kan umuligt skade din sag i firmaet, kun forbedre den. Så grib knoglen og få ringet til ham med det samme.
Gravatar #11 - rackbox
19. jun. 2008 17:26
For at supplere med at opnå et helhedsindtryk, vil jeg da også tilkendegive, at både du og din chef er bedst tjent med at få sandheden frem hurtigst muligt.

Det havde måske været en anden sag, hvis du skulle fortælle det til en arbejdsgiver, der ikke respekterer dig, eller hvor du har en fornemmelse af, at vedkommende chef leder efter en grund til at fyre dig i forvejen. Men det er, som jeg forstår, langt fra den situation, du står i.
Gravatar #12 - amokk
19. jun. 2008 17:32
Hvad har du af opsigelsesfrist iflg. din kontrakt? Jeg kan umiddelbart se noget problem i at du venter med at sige noget, til du får svar den 28. juli, og derefter siger at du stopper med at være fuldtid ved udgangen af august, for at starte på studie.

Men når nu du har tænkt dig at fortsætte i firmaet er det nok en god ide at have aftalt en ordning, og indstillet dem på at du går ned på halvtid hvis du kommer ind, så de ikke skal til at lave en forhastet overdragelse af dine opgaver i den sidste måned du er der.
Gravatar #13 - GormDK
19. jun. 2008 22:06
Jeg mener, jeg hørte en gang i 'Mads og Monopolet' (radioprogram om dilemmaer på P3), hvor de havde nogenlunde samme problem som dig :)
Men jeg kan desværre ikke huske, hvad det endte med :(
Gravatar #14 - zin
19. jun. 2008 22:43
Løgne og halve sandheder leder kun til flere løgne og halve sandheder. Sig det med det samme.
Gravatar #15 - arne_v
20. jun. 2008 01:33
Hvis du har det dårligt med ikke at fortælle din chef det, så synes jeg at du skal fortælle det.

Men ellers mener jeg godt at du kan vente til du ved om du er optaget eller ej.

Realiteten er at din chef kan modtage en opsigelse fra en hvilken som helst af hans medarbejdere med 32 dages varsel. Det er noget som han og firmaet må acceptere.

Udfra den kendsgerning at du skal starte på uni så gætter jeg på at selvom du er en dygtig medarbejder, så er firmaet ikke totalt afhængig af dig.

Jeg synes at det er helt fair at du venter til sidst i juli når du faktisk ved noget med at fortælle det til chefen. Det er hans job at håndtere den slags situationer. Og hvad pokker skal han gøre hvis du fortæller ham at du "måske" skal starte på uni.
Gravatar #16 - rackbox
20. jun. 2008 04:36
#15 jeg kan godt se din pointe, men ved at fortælle det med det samme kan man allerede nu mentalt tage højde for, hvordan den eventuelt kommende situation bedst kan håndteres. Nu kender jeg ikke optagelsesprocenterne, men der er vel en overvejende sandsynlighed for, at #1 kommer ind.

Samtidig får #1 mulighed for at få længere tid til at lede efter et andet studiejob, hvis udfaldet af meddelelsen bliver, at han må tage afsked med sit nuværende job.

Stadigvæk en win-win situation i mine øjne at fortælle det med det samme.
Gravatar #17 - karga
20. jun. 2008 07:01
Jeg har også besluttet at få det fortalt, i dag endda..

Tusind tak for de forskellige inputs, det har da ihvertfald hjulpet til at skildre de mulige udfald af sandheden
Gravatar #18 - Derfor
20. jun. 2008 11:28
#17 Så husk at lade os høre hvordan det gik ;)
Gravatar #19 - Bjørn
20. jun. 2008 11:51
13 skrev:
Jeg mener, jeg hørte en gang i 'Mads og Monopolet' (radioprogram om dilemmaer på P3), hvor de havde nogenlunde samme problem som dig :)
Men jeg kan desværre ikke huske, hvad det endte med :(
Jamen hvad kan vi så bruge dig til? Helt ærligt...
Gravatar #20 - karga
20. jun. 2008 12:24
#13 jeg hørte selvsamme program men tænkte "Den situation kommer jeg da aldrig ud for"... hvor er verden dog ironisk
Gravatar #21 - karga
20. jun. 2008 12:25
#18 fortalte det for nogle timer siden, det var rart at få det ud..

Jeg fik at vide at det eneste der kunne gøre at jeg ikke blev her, var at jeg ikke ville.. de ville meget gerne beholde mig på halv tid.. og han var meget glad for jeg fortalte det
Gravatar #22 - GormDK
20. jun. 2008 12:30
(#19
Overvejede det selv, men tænkte, at hvis man gerne ville høre mere, kunne man jo gå ind og se om den ligger som podcast - de har af og til nogle gode overvejelser
---

Men fedt, du brugt newz'ernes (de fleste af dem i hvert fald) råd, karga, og at det endte godt :))
Gravatar #23 - NioBe
20. jun. 2008 13:17
#21
Se no harme done.:P
Du fik det fortalt, og din chef ville stadigvæk have dig! Sådan! ;)
Gravatar #24 - zin
20. jun. 2008 17:39
#22: Jaa, vi er jo ikke /b/...

//EDIT: URL.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login