mboost-dp1

Simpelt CMS


Gå til bund
Gravatar #1 - XorpiZ
7. aug. 2009 08:27
Mojn

Er der nogen, der kan anbefale et godt og simpelt CMS?

Det skal kunne køre på en Windows-maskine, så SkyBlueCanvas er ude af billedet, selvom det ellers så interessant ud.

Krav:

Gratis
Skal være nemt at betjene for ikke-nørder
Skal kunne opdateres dynamisk (uden at kode altså)


Jeg har kigget lidt på Joomla, men for dælen, hvor er der mange muligheder.. det har vi slet ikke behov for her
Gravatar #2 - Kris
7. aug. 2009 08:30
Jeg aner ikke det store om CMS systemer, men jeg tog en chance og googlede og fandt det her forum hvor der måske kan være lidt hjælp i. -> Eksperten.dk
Gravatar #3 - XorpiZ
7. aug. 2009 08:36
Ja, jeg har også googlet lidt - dog ikke på samme keywords ser det ud til.

Nåja, endnu et krav:

Det skal helst kunne køre uden at jeg skal til at installere MySQL/MSSQL :)

Tror jeg tager et nærmere kig på Typo3. Det ser ud til at være ret populært
Gravatar #4 - nielsbuus
7. aug. 2009 09:17
Øhh........ Typo3 kører også på PHP/MySQL.....

Held og lykke med et finde et CMS-system som kører uden database.
Gravatar #5 - Josso
7. aug. 2009 09:39
Jeg vil selv anbefale PHP-Fusion. :) Den bruger desværre MySQL.

Et af de CMS'er uden MySQL, som jeg har brugt er CMSimple. Det har virket fint for mig, selvom det netop er "Simple".
Gravatar #6 - XorpiZ
7. aug. 2009 09:42
MadiZone (4) skrev:
Øhh........ Typo3 kører også på PHP/MySQL.....

Held og lykke med et finde et CMS-system som kører uden database.


Der findes en hel del.

Jeg fik formuleret mig forkert tidligere. Det jeg mente var, at den gerne selv skulle installere databasen og oprette de tabeller, den nu engang skal bruge.
Gravatar #7 - Josso
7. aug. 2009 09:47
Installere database er der godt nok ikke mange CMS'er der gør, men tabellerne etc. blive sat automatisk op på 99% af dem.
Gravatar #8 - XorpiZ
7. aug. 2009 09:54
Måske jeg skulle skrive lidt mere om hvad der skal være på siden:

Der skal være en nyhedsfunktion
Der skal være en bruger-funktion
Der skal være en "til stede" funktion, hvor man kan vælge om man er til stede på en bestemt dag
Der skal være en udskriftsfunktion, hvor man kan skrive ud hvilke brugere, der er til stede på en bestemt dag

Og så skal der gerne være en shout-box funktion :)

Jeg overvejer lidt at lave det selv, men det er en del år siden, jeg sidst har rodet med databaser og ASP :|
Gravatar #9 - fidomuh
7. aug. 2009 10:26
#8

Drupal har meget af det du efterspoerger, samt et "event"-plugin med tilmeldings-"halloej".

Jeg staar ioevrigt og leder efter noget til erhvervsintranet, saa jeg kigger lige med :)
Gravatar #10 - slartie
7. aug. 2009 10:32
Til erhvev (og privat for den sags skyld) er Drupal eminent. Det er IMHO lettere at sætte op end Joomla og flere andre af de populære systemer, og så findes der moduler til stort set alt du kan ønske dig. Selv "Single Sign On" kan lade sig gøre.

Der findes nogle udmærkede step-by-step tutorials i hvordan man får et Drupal site op at køre. Kan varmt anbefales.

Nyeste PHP og MySQL er at foretrække.
Gravatar #11 - XorpiZ
7. aug. 2009 10:33
Måske man skulle prøve Drupal.

Og så må man jo så bide i det sure æble og installere MySQL, PHP og Apache selv.

Forhåbentlig kan det køre uden problemer på en XP-maskine (til test) og en Win2k8 server (til live).
Gravatar #12 - slartie
7. aug. 2009 10:36
Drupal fungerer udmærket på en Windows platform. Den er i og for sig flintrende ligeglad. Det er MySQL, PHP og Apache det kommer an på.

Der findes nogle "sampakker" til Windows der gør det lidt nemmere.

WAMP - http://www.wampserver.com/en/

XAMPP - http://www.apachefriends.org/en/xampp-windows.html

Hvor gode de er, skal jeg ikke kunne sige, men XAMPP har fået mange gode ord med på vejen.
Gravatar #13 - XorpiZ
7. aug. 2009 10:43
#12

Jeg takker ydmygt. Jeg går i gang med at teste snarest muligt :)
Gravatar #14 - fidomuh
7. aug. 2009 10:47
#slartie

Lettere OT:
Med Drupal har jeg dog ret store problemer med LDAP Auth, som er et krav til vores loesning.

Det "virker", men er usandsynligt langsomt.
( Vi snakker 3-4 minutter naar du logger ind, samt naar du skifter side og er logget ind som en ldap-user )

Jeg har set flere med samme problem online, men ingen af de foreslaaede loesninger, har loest problemet her.
Gravatar #15 - slartie
7. aug. 2009 11:11
#14 - Jeg har ikke leget med LDAP Auth længe, så jeg ved ikke hvordan det kører i dag, men i Drupal 5 kørte det uden problemer. Jeg fulgte dog ikke nogen officiel guide, men trixxede igennem opsætningen på "må og få".

"mere held end forstand" er nok rimeligt at antage i det tilfælde :)
Gravatar #16 - fidomuh
7. aug. 2009 12:47
#15

Jeg har proevet stort set alt efterhaanden og kunne kun faa det til at koere i Drupal 5, som saa ikke har de moduler jeg ellers vil have ;)
Gravatar #17 - slartie
7. aug. 2009 12:56
#16 - Jeg skal lige se om der stadig er liv i min 120-dages MS Server licens. Hvis der er, så leger jeg lige med LDAP Auth i Drupal 6 og ser hvad jeg kan finde ud af.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login