mboost-dp1

SCAM på DBA..

Gå til bund
Gravatar #1 - MiniatureZeus
6. maj 2011 14:00
Hej,

Min mors kæreste har hans bil til salg på den blå avis.

Han har så lige fået denne besked via dba.dk:
Dejlige Taylor skrev:
Just viewed your car on www.dba.dk
Do you still have the car up for sale?
Please Reply Me direct to [email protected] .
Thanks Taylor

Mindes at have hørt om en slags scam, hvor de "køber" bilen ved at sende 20-30.000 kr for meget ved en fejl, hvor efter de så beder end om at sende pengene tilbage via western union. Bagefter trækker de så hele beløbet tilbage, og man mister også de penge man havde sendt til scammeren, uden man kan gøre noget..

Men har da sendt en mail til Taylor for at høre hvad det er for noget..
Min mail til dejlige Taylor skrev:
Hi Taylor,

Yes, she is still up for sale!

But I may ask you one question dearest Taylor, why would you buy a danish car? I know she's a beauty and is running like a newly wed Queen, but still?
Please contact me as soon as you get this mail, I am very curios about this, and If you got the money, I got the car!

Sincerely,
Lars L. Scammers
(Mail: [email protected]
Gravatar #2 - kasperd
6. maj 2011 14:11
MiniatureZeus (1) skrev:
Bagefter trækker de så hele beløbet tilbage
Det er sandsynligvis ikke scammerens egne penge der bliver ført frem og tilbage på den måde. Det kan være penge de har fået fat i ved at bryde ind i en netbank. Der er sikkert andre steder den slags penge kan komme fra, men jeg ved ikke præcist hvor.

Jeg har ikke tidligere hørt om præcist den konstruktion du beskriver, men jeg har hørt om lignende konstruktioner. F.eks. en udbredt konstruktion hvor man uden forudgående kontakt modtager en email fra nogen som vil have overført nogle penge via offerets konto. Offeret bliver lovet et beløb for ulejligheden, f.eks. 10% af beløbet. Beløbet bliver overført, offeret sender 90% af beløbet videre, og efterfølgende bliver beløbet trukket tilbage.

Under alle omstændigheder bør man ikke gøre noget ved pengene umiddelbart efter de er gået ind på ens konto. Man bør først spørge sin bank om alt er som det skal være.

Jeg har dog læst om et tilfælde hvor en person fik at vide af sin bank, at alt var i skønneste orden, og pengene så alligevel blev trukket tilbage.
Gravatar #3 - Alrekr
6. maj 2011 14:12
Det lyder som scam. Jeg ville nok forlange pengene overført via Western Union, for så kan han ikke trække pengene tilbage..
Gravatar #4 - fjols
6. maj 2011 14:14
Jeg har hørt en af grundene til at udlændinge køber danske biler er fordi de kan få afgiften tilbage og den derved er ret billig.
Men fra England lyder mystisk idét rettet så sidder en smule forkert.
Gravatar #5 - arne_v
6. maj 2011 14:34
kasperd (2) skrev:
Det er sandsynligvis ikke scammerens egne penge der bliver ført frem og tilbage på den måde.

Det er streng taget slet ikke penge.

De sender en dækningsløs check. Modtager sætter den ind på sin konto. Modtager sender det overskydne beløb via Western Union. Og en uge eller to efter opdager banken at checken er dækningsløs og fjerner pengene fra kontoen.
Gravatar #6 - MiniatureZeus
6. maj 2011 14:48
Dejlige taylor skrev:
Hi mate, Not that i cant buy from England but i want to buy used car that is why and the last time i bought a used car in England i never knew it was a stolen one and i almost go to jail because of it so that i why i am buying from oversea because even if i buy a stolen car from oversea once i get it into England i wont have any problem. I have looked at it a few times now, and after looking around, i'm satisfied with the great condition but what's your actual price for it. I love a bargain, so i would like to get it as soon as i can. I would be able to make payment through paypal, i find it the easiest way to use my credit card safely and is a safe and reliable method of payment... Let me know your price for it . I hope to hear from you soon, and i will make all transportation preparations for it to be transported to my home in London,UK. If possible can you send me some recent picture or video of the item ?

-Cheers-

Han vil overføre pengene via PayPal, men svjv, kan man da ikke tilbagetrække penge fra en privat modtager? Er det ikke kun igennem eBay?
Gravatar #7 - Alrekr
6. maj 2011 15:19
Paypal hjælpecenter skrev:
Kan jeg annullere en betaling, jeg allerede har sendt?

Du kan kun annullere betalinger, der er uafhentede. Hvis din betaling er gennemført, bedes du kontakte modtageren af betalingen for at anmode om en refundering.

Uafhentede betalinger kan annulleres af følgende grunde:

En betaling, der er sendt til en e-mail-adresse, er ikke knyttet til en PayPal-konto. Når først e-mail-adressen er tilføjet på en PayPal-konto, krediteres betalingen automatisk til denne kontosaldo.
En betaling er sendt til en modtager med en ubekræftet e-mail-adresse. Af sikkerhedsmæssige årsager kan PayPal kun kreditere betalinger, der er sendt til en bekræftet e-mail-adresse.

Sådan annullerer du en betaling:

Log på din PayPal-konto.
Klik på fanen Min konto.
Klik på underfanen Historik.
Klik på Annuller i kolonnen Ordrestatus/handlinger for den pågældende transaktion.
Klik på Annuller betaling.

Bemærk: Hvis Annuller ikke står som valgmulighed i kolonnen Ordrestatus/handlinger, er betalingen afhentet og kan ikke annulleres.

Hvis du annullerer en betaling med eCheck eller øjeblikkelig overførsel, hæves pengene fra din bankkonto, men krediteres tilbage til din PayPal-kontosaldo. Hvis du ikke kan annullere betalingen, har du stadig mulighed for at anmode om en refundering.

Mit bud er, at han så vil betale med eCheck. Bed ham om at sende enten via Western Union eller bruge ewire..
Gravatar #8 - milandt
6. maj 2011 15:35
Tilbyd ham at han kan lave en hurtig handel hvis han stiller op personligt og betaler kontant.
Gravatar #9 - vandfarve
6. maj 2011 15:40
The P-P-P-P-Powerbookcar Scam!
Gravatar #10 - MiniatureZeus
6. maj 2011 15:42
Svar til Taylor skrev:
Hi again Taylor, you handsome fella!

Listen, I'm ready to make you an offer you can't decline!
You can get the car for only 125.000 kr!! Thats almost 50.000 kr. lower than the price on dba.dk.
I really need the money, but have som papers that I need you to sign, so you must come in person to make the deal.
Also, the flight ticket and the ferry+gasoline back to London, is a lot less than getting a freight company to deliver the car at your house. So you'll save a lot!

By the way, i'm very sorry to hear, that your last car you bought was stolen! But I can assure you, that this beauty is not stolen in any way. But the price i'm offering you is almost like stealing! haha!

Sincerely, Lars L. Scammers, Denmark

Obs: prisen for bilen er 149.500 kr. så han sparer kun 25.000 kr.. som et lille tjek
Gravatar #11 - Windcape
6. maj 2011 15:43
MiniatureZeus (6) skrev:
Han vil overføre pengene via PayPal, men svjv, kan man da ikke tilbagetrække penge fra en privat modtager? Er det ikke kun igennem eBay?
Du kan godt trække pengene tilbage gennem paypal, så nej, det er ikke sikkert.

Jeg ville på ingen måde sælge uden at er betales gennem SWIFT/IBAN, eller f.eks. Western Union som andre siger.
Gravatar #12 - vandfarve
6. maj 2011 15:43
Kan vi få et link til den?

Jeg vil gerne byde. Eller...
Gravatar #13 - MiniatureZeus
6. maj 2011 15:45
http://www.dba.dk/volvo-s60-24-d5-4-doers-03/id-73...
Og ser lige han har sat den knap 5 k ned!

Gravatar #14 - MiniatureZeus
6. maj 2011 17:10
Nyt svar fra Taylor skrev:
Thanks for your response. I will be adding the 3.9% PayPal surcharge to the total amount i will be paying you. So i will be paying directly into your PayPal account without any delay, and i hope you have a paypal account.
If you have one already, just send me the address to send it to, which is the email address you use for it or you can send me a paypal money request, so once i receive the details i will go ahead with the payment through PayPal and then i will contact my shipping company after you get the payment. I will need your home address for the merchandise to be Picked Up by the Shipping Company..
Have a nice day.

Den dejlige dreng!

Vil skrive et svar til ham, så snart jeg har fundet ud af hvad der er sket med mine billeder fra de sidste to år!?
Gravatar #15 - Ronson ⅍
6. maj 2011 17:15
"my shipping company"

Hver gang de vil bruge en bestemt betalingsservice eller et bestemt shipping firma så er der noget galt.
Gravatar #16 - Windcape
6. maj 2011 17:20
I will be adding the 3.9% PayPal surcharge to the total amount
Scam Confirmed :p

Glæder mig til at se svaret
Gravatar #17 - MiniatureZeus
6. maj 2011 17:21
Mit svar til min ærede Taylor skrev:
Oh my dear boy!

Good to hear from you again.. I almost thought that a Shark had eaten you! I have heard a lot 'bout them shark attacks in London city.. Pretty nasty!
But listen up my old friend. I sure do have a socalled PayPal account, but i can guarantee you, that if we are doing this lovely deal right thru the amazing and wonderful joy of PayPal, the price for the car will be 929.837 kr..
This is because of a strange, but indeed fair, fee that the mayor of London, the good lookin' fella Boris Johnson (what a delightful name!) personally have said should be paid to him!
So if you agree on that small increase of the total sum, i'll be happy to deliver my PayPal account to your dear King of Scotland!

Your best friend, The Queen of Denmark
Lars L. Scammers
Gravatar #18 - Support DBA
7. maj 2011 15:40
Hej alle,

Vi oplever desværre at nogle af vores sælgere modtager disse henvendelser enten via mail eller sms – Og dette tager vi bestemt meget alvorligt. Fremgangsmåden er præcis som #5: arne_v beskriver.

Netop derfor bruger vi mange ressourcer på konstant at udbygge eksisterende filtrer. I praksis betyder det at vi opdager og eliminere mange af henvendelser både via mail og sms inden de rammer vores brugere! Svindlernes mission er dog at finde frem til hvordan de så kommer i kontakt med sælgerne og derfor ændrer de også konstant metoderne – og vi følger med.

For at undgå at nogle bliver snydt, gør vi meget for at informere vores brugere om disse svindeltyper. Vi har derfor udsendt en informationsmail til alle vores brugere samt indsat ekstra information på forsiden af vores Sikkerhedscenter samt på Facebook og Twitter. Sker der nye tiltag, vil vi naturligvis holde Jer orienteret på sitet.

Læs mere i vores Sikkerhedscenter:
http://www.dba.dk/asp/solosites/sikkerhedscenter/d...

Derudover kommer der flere gode tiltag på DBA som vil gøre det mere sikkert at handle på sitet – Bl.a. kan nævnes betaling mellem brugere (PayPal) og validering af profil via NemId. Har I andre gode forslag, så fortæl os endelig om det i vores Feedbackforum: http://dba.uservoice.com/forums/90393-www-dba-dk - Her kan alle stemme på de idéer som man synes er bedst.

Oplever I henvendelser som I er i tvivl om er reel, så kontakt endelig Support på [email protected] – Så undersøger vi straks sagen.

Med venlig hilsen - og fortsat go´ weekend

Lene Kristensen
Support DBA
Gravatar #19 - Daniel-Dane
7. maj 2011 16:04
Og så er det Jer med stort og alt muligt. Aha.
Gravatar #20 - Cloud02
7. maj 2011 16:28
Det er ikke første gang at DBA har været her. Der var en nyhed for et år eller mere siden, hvor kommunikationsdirektøren skrev et til flere indlæg her og svarede på nogle spørgsmål hvis jeg ikke husker forkert.
Gravatar #21 - kasperd
7. maj 2011 16:45
Cloud02 (20) skrev:
Det er ikke første gang at DBA har været her.
Det eneste jeg kunne finde var: http://newz.dk/der-er-fortrydelsesret-paa-netaukti...
Gravatar #22 - MiniatureZeus
7. maj 2011 17:52
Fint nok dba lige kommer forbi og giver lidt info. God service :)

Har dog ikke fået svar fra Kong Taylor endnu.. Han synes nok ikke det er så sjovt.. :(
Gravatar #23 - Slettet Bruger [2206761180]
7. maj 2011 18:36
Wow. nice der. gode point til DBA damen der
Gravatar #24 - MiniatureZeus
7. maj 2011 18:46
SlettetBruger (23) skrev:
Wow. nice der. gode point til DBA damen der

Hun ser også venlig ud
Gravatar #25 - Slettet Bruger [2206761180]
7. maj 2011 18:50
Real life, female version of Sideshow bob
Gravatar #26 - Makey
7. maj 2011 18:56
Hun minder mig lidt om den typiske "Scary Clown" fra amerikanske film
Gravatar #27 - Cloud02
7. maj 2011 21:08
kasperd (21) skrev:
Det eneste jeg kunne finde var: http://newz.dk/der-er-fortrydelsesret-paa-netaukti...

Så må det have været et andet firma, hvor kommunkationsdirektøren kom forbi som jeg blander sammen med DBA :s
Gravatar #28 - MiniatureZeus
7. maj 2011 21:15
Cloud02 (27) skrev:
Så må det have været et andet firma, hvor kommunkationsdirektøren kom forbi som jeg blander sammen med DBA :s

Det er sket et par gange, at diverse officielle folk er kommet forbi for at forsvarer et eller andet..
F.eks. er selveste Steve Jobs en rimelig fast bruger :P
Gravatar #29 - Barkane
8. maj 2011 14:02
Der er også Thyregod fra SHG.dk
Gravatar #30 - LinguaIgnota
8. maj 2011 14:14
Jeg ved ikke, hvorfor I skal være så grove overfor den søde dame, der bare prøver at hjælpe.
Gravatar #31 - fjols
8. maj 2011 15:50
Ja, det er fandme nogle tarvelige nørder der opholder sig på denne side.
Gravatar #32 - Mnc
9. maj 2011 07:28
Support DBA (18) skrev:
Fremgangsmåden er præcis som #5: arne_v beskriver.

Er der noget som Arne ikke ved? :P
Gravatar #33 - kasperd
9. maj 2011 08:06
Mnc_ (32) skrev:
Er der noget som Arne ikke ved?
Det er der uden tvivl. Jeg ved dog ikke hvad det er. Men det ved Arne sikkert.
Gravatar #34 - fidomuh
10. maj 2011 07:05

Wow, jeg havde helt glemt den traad.
Det er SAA fucking epic :)

Men super nice at man faar hevet de der traade frem, naar man pt har et udestaaende med ProShop som de bare ikke magter at loese ;)
Gravatar #35 - Barkane
17. maj 2011 20:07
Jeg har lige oprettet en annonce i dba. Efter en dag fik jeg denne besked:
Bemærk telefonnummeret og email.
En bruger har sendt dig en besked via DBA's e-mailsystem.

Besked:
Fortæl mig mere om dit salg, så send mig at prisen var for

Brugerens kontaktoplysninger:
Navn: Lasse
Telefonnummer: 28595928
Mail: [email protected]

Jeg svarede så mailen og fik den her tilbage:
Hej

Jeg glæder mig til at læse fra dig igen, og meget interesseret & tilfreds med forholdene i punkt, jeg er okay med din endelige salgspris ville jeg have elske at komme over til korrekt opfattelse, men på grund af karakteren af mit job, jeg kan 't gøre det, fordi jeg arbejder med, og jeg bor i København, før jeg bare overføre til Liverpool i sidste uge, så du ikke behøver at være bekymrede for afhentning arrangementet jeg allerede har en lokal mover, der vil komme til afhentning, når du får din betaling, som vil blive mail til dig asap via Kasserer kontrollere og også vil omfatte portoen lægges til betaling for presserende afhentning af dit emne og nogle af mine andre brugte ting også i Danmark

Jeg ville være meget travlt, at jeg plejer at kunne deltage på mit afsenderen, og det er dig, der vil beskæftige sig med dem for mig, fordi jeg stoler du og og jeg virkelig satser på du endelig vil kunne lide dig venligst om at give mig dine kontaktoplysninger, som Betalingen vil blive mail til Herunder:

Fulde navn på Cheque:
Fuldstændig adresse på check vil blive sendt til:
Telefonnummer:

Har en dejlig weekend vente med at læse fra dig snart, og jeg håber, jeg kan stole på dig.

Regards...

Hi

I am excited to read from you again and very much interested & satisfied with the condition of the Item, I'm okay with your final asking price I would have love to come over for proper view but due to the nature of my job i can't make it because i work with and I live in Copenhagen before i just transfer to Liverpool last week so you don't have to be worried about the pickup arrangement i already have a local mover that will be coming for the pickup when you get your payment which will be mail to you asap via cashier check and also will include the shipping cost added to the payment for urgent pickup of your item and some of my others used stuff also in Denmark

i would be much busy that i wont be able to attend to my shipper and it is you that will attend to them for me because am trusting you and and am really banking on you finally will like you to kindly give me your contact details in which payment will be mail to Below:

Full Name on Cheque:
Full Address the Cheque will be sent to:
Phone Number:

Have a lovely weekend wait to read from you soon and i hope i can trust in you.

Regards...

Det sjove er at annoncen er kun til 500 kr o.O
Gravatar #36 - Slettet Bruger [2206761180]
17. maj 2011 20:14
Hvorfor skriver de Cheque som Check også ? :P ikke smart oversat
Gravatar #37 - GormDK
17. maj 2011 20:30
jeg kan 't gøre det
:D
Gravatar #38 - DiZaster
17. maj 2011 20:39
Måske i fremtiden skal køre al kommunikation via Google translate, før du foretager indlæg her. Ok?
Gravatar #39 - Barkane
17. maj 2011 20:41
okay

Edit:
Hvad sker der? Jeg kan ikke lave links...
imageshack

Edit++:
Jeg kan alligevel lave links o.O
Gravatar #40 - Fjolle
17. maj 2011 20:56
# dimsen er igang med at ødelægge internettet for os alle.
Gravatar #41 - kasperd
18. maj 2011 08:41
Fjolle (40) skrev:
# dimsen er igang med at ødelægge internettet for os alle.
Lige i det tilfælde vil jeg ikke mene at man kan bebrejde # tegnet. Det er mere et spørgsmål om at BB er et elendigt sprog som ikke har nogen eksistensberettigelse.

BB er tvetydig og gætter derfor på hvad du mente og gætter ofte forkert. I stedet for at bruge det burde man bruge html hvor det er muligt at udtrykke sig utvetydigt. At direkte brug af html ville give mulighed for at indsætte kode der ødelægger siden håndteres med et passende filter.

Måden sådan et html filter implementeres på er som følger.
[list] 1 Man parser html fragmentet til et parsetræ (AST). Evt. tillader man i dette skridt html kode som ikke er velformed.
2 Man filtrerer AST for konstruktioner som man ikke ønsker at tillade.
3 Man bruger en pretty printer til at lave AST om til et html fragment, som på dette tidspunkt vil være wellformed.
[/list]
Gravatar #42 - a.d.b
20. maj 2011 18:38
Så har jeg været ude for det samme som jer. Han har sendt mig det samme brev som #35 har fået, men hvor det slutter med:

"........Have a lovely weekend wait to read from you soon and i hope i can trust in you, you can call me on +447024067472,
Regards..."

Han prøvede at købe noget så simpelt som en seng over Den Blå Avis. Det første brev jeg fik var:

"Besked:
Fortæl mig mere om dit salg, så send mig at prisen var for
Brugerens kontaktoplysninger:
Navn: Lasse
Telefonnummer: 28595928
Mail: [email protected]"
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login