mboost-dp1

Så søger FE vist hackere igen

Gå til bund
Gravatar #2 - lorric
5. jul. 2012 15:29
Man skal da ha' været lidt af en bandit for at komme i betragtning, hva?
Gravatar #3 - arne_v
5. jul. 2012 15:32

Da det lyder som en fastansættelse, så vil jeg tro at sikkerhedsgodkendelse vil kræve ren straffeattest og ingen "episoder" overhovedet.

Så næppe en eksisterende hacker.
Gravatar #4 - KaW
5. jul. 2012 15:42
arne_v (3) skrev:
#2 ingen "episoder" overhovedet.

Så næppe en eksisterende hacker.

Hvad mener du med episoder?
Gravatar #5 - arne_v
5. jul. 2012 15:51

Ved en sikkerhedsgodkendelse kigger de ikke kun på straffeattest men spørger rundt i politikredsene om de har kendskab til noget snavs på vedkommende.

Så selvom der ikke er blevet en sag og faldet en dom der afspejles i straffeattesten, så hvis en politimester er overbevist om at personen har været involveret i et eller flere tilfælde af hacking, så kommer det nok til at knibe med den godkendelse.

Det er mit indtryk at det er en ret lille del af hacking sager som fører til domfældelse og jeg har en formodning om at i en del tilfælde har politiet en sikker formening om hvem det er.

Ressourcer skal prioriteres og det er nok en omfattende sag at fremskaffe bevismaterialer. Hvor mange timer er det f.eks. rimeligt at politiet bruger på at finde dem som har hacket sig ind på newz.dk? Begrænset efter min mening. Men det betyder ikke at personerne er egnede til at arbejde for FE.
Gravatar #6 - Mamad (moveax1ret)
5. jul. 2012 15:54
https://www.prosa.dk/aktuelt/nyhed/artikel/prosa-p...

Jeg har været igennem møllen, og røg ikke igennem.
Det er virkeligt en ubehagelig process, PET ringer til alle tidligere arbejdsgivere, skolelærerer, familie etc. de gennemgår din skat, gæld etc. og det samme ved din kone.
De vil have en redegørelse for alle jobs man har haft i 10 år, og alle udlandsrejser og formål og dokumentation.
De tjekker alle kriminalregistre, RKI etc. og tjekker deres arkiv over telefon aflytninger for at se om man har snakket med en der bliver aflyttet.
FØJ.

Ved mig drejede det sig om clearingen Yderst Hemmeligt (den højeste for civile)- og der er jeg meget sikker på at der også var en sort van udenfor min private bolig, og det er også sket for en anden bekendt med den clearing.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/02/23/185906...
Gravatar #7 - Mamad (moveax1ret)
5. jul. 2012 16:12
Det var så angående mit første job der krævede clearing......der var jeg på forhånd oplyst om det, men vidste ikke hvor vidtgående det var. Og med det arbejde jeg skulle lave gav det også god mening.

Efter den omgang gad jeg ikke mere jobs der krævede PET clearing, men så fik jeg et interasant jobtilbud, i et ikke NATO land men indenfor våben industrien.
Jeg sprang til, men først ret langt inde i forløbet fandt jeg ud af at deres "clearing af en offentlig myndighed" (Jeg spurgte direkte :" ER DET PET?" "Det er en offentlig myndighed") var FET, forsvarets efterretnings tjeneste, dog med et meget lavere clearings niveau.

Men en FET og en PET clearing er pretty much det samme, og jeg havde fået nok af det lort. Og siden jeg skulle arbejde i et land der ikke var med i NATO kom det meget bag på mig- men firmaet leverede åbenbart også til NATO lande.

Så nu holder jeg mig bare i den private industri(hvorfor min funktion nu ikke kræver clearing er faktisk lidt mystisks, men jeg har ikke direkte med statsanliggenheder at gøre),
Gravatar #8 - arne_v
5. jul. 2012 16:18

Clearing til lavere niveauer er ikke så slemt.
Gravatar #9 - Mamad (moveax1ret)
5. jul. 2012 16:20

Nej, men når min yderst hemmelig ved PET ikke gik igennem havde de vel dømt mig ikke tilregnelig. og ved FET clearingen spørger de jo PET.......så jeg tvivler på den var gået?
Gravatar #10 - Windcape
5. jul. 2012 16:21
Mamad (moveax1ret) (7) skrev:
Men en FET og en PET clearing er pretty much det samme, og jeg havde fået nok af det lort.
Hvis du ikke har noget at skjule er det jo ikke et problem :p

Du for det jo netop til at lyde som du har lavet ballade, og ikke vil indrømme det?-)
Gravatar #11 - arne_v
5. jul. 2012 16:22

Men det med sikkerhed er nogen gange lidt spøjst.

Jeg har arbejdet et sted hvor vores "sikkerheds officer" var en controller fra økonomi afdelingen og hun fortalte at hun engang var til en konferance for "sikkerheds officerer" hos diverse leverandører af isenkram, hvor hun skulle hilsen på en "kollega" fra et land i mellemøsten og at det var en noget absurd oplevelse. Hun stod som sådan en normal dansk kontor person. Hendes såkaldte kollega var i kaptajn uniform med pistol i bæltet og havde to soldater i uniform med assault rifles stående bag ved ham.

Gravatar #12 - arne_v
5. jul. 2012 16:23

Der må jo være forskellige kriterier for forskellige niveauer, så måske var den gået.
Gravatar #13 - Mamad (moveax1ret)
5. jul. 2012 16:24

Jeg har som sådan ikke lavet ballade, ikke noget JEG tænker kan eller bør være et problem for staten. Måske har staten det på en anden måde.........
Men de kigger jo også på en omgangskreds, og der er flere ting jeg tænker der kan have spillet ind på at jeg ikke kan godkendes.
Gravatar #14 - Windcape
5. jul. 2012 16:26

At omgåes med kriminelle kan jo godt ses som et problem ja.

Og så skulle det ikke undre mig, om at hvis du har røget tjal én gang, så er du ikke klasificeret til top level clearence ;-)
Gravatar #15 - Mamad (moveax1ret)
5. jul. 2012 16:27

Måske........måske, men det der var i det var at jeg skulle flytte 4399 kilometer til et andet land, slå mig ned dernede, arbejde på prøve i 3 måneder, og hvis clearingen ikke gik igennem iden periode kunne jeg pakke op og tage hjem igen. Det pres kunne jeg ikke leve med, sige hele mit liv op i danmark, sælge alt, tage derned, og så risikere at miste det hele.
Gravatar #16 - Mamad (moveax1ret)
5. jul. 2012 16:31

Præcist, min lillebror omgås prospects til diverse rocker grupperinger, hvilket jeg tager afstand fra, men han er stadigtvæk min bror.
En af mine Xkærester har så været medlem i Dansk Front en kort periode(Noget jeg fik hende overbevist om at var dumt)
Jeg ryger en joint af og til, og indenfor de sidste 3 år har jeg taget kokain 2 gange.

Det kan være enhver af de ting, eller én der gør at jeg ikke kunne blive clearet- det er ikke til at vide.
Gravatar #17 - Mamad (moveax1ret)
5. jul. 2012 16:46
Det system er så uigennemsigtigt og ubehageligt.......jeg er ikke perfekt, jeg har begået fejl i min ungdom.
Men hvilket der er grund til at jeg ikke kan cleares idag kan jeg ikke engang få at vide.
Jeg har simpelthen konsekvent fravalgt alt der kræver clearing nu, men jeg synes det popper op mere og mere indenfor IT sikkerheds relaterede jobs.

Og jeg vil gerne lige understrege at min straffeattest er ren, både den offentlige og private.
Gravatar #18 - arne_v
5. jul. 2012 16:47

Din lillebror eller at du ved hvor man kan købe kokain lyder umiddelbart som de mest oplagte årsager.
Gravatar #19 - Mamad (moveax1ret)
5. jul. 2012 16:53

Jah, det er sikkert en af dem- Det er en skam, da jeg faktisk gerne gad nogle af de jobs, og er kvalificeret til dem. Det er så trist at det at jeg vælger at sniffe en bestemt kemisk substans ca. 1 gang om året, eller at min lillebror ses med nogle folk der ikke har en ren straffeattest har den konsekvens.
Hvis at det så bare var sådan at man kunne sige at hvis man ikke havde indtaget nogle rusmidler i 2 år kunne man tage det op igen men sådan er det jo ikke. Så løbet er kørt, og jeg satser på den private sektor nu :)
Gravatar #20 - Mnc
5. jul. 2012 16:54
Mamad (moveax1ret) (19) skrev:
Hvis at det så bare var sådan at man kunne sige at hvis man ikke havde indtaget nogle rusmidler i 2 år

Hvordan skulle de kunne tjekke 2 år tilbage i tiden? :P
Gravatar #21 - Mamad (moveax1ret)
5. jul. 2012 16:59
#20 godt spørgsmål......
måske en hår test?

Måske teste mig hver måned efter ansættelse?

Idunno, jeg ved ikke engang hvorfor jeg ikke blev clearet, måske skrev jeg en smsbesked om kokain til nytårsaften for 2 år siden........

Det er ikke til at vide og pointen er bare at det er en ubehagelig og stressende process, især hvis man som mig ikke er perfekt angående at overholde loven på visse områder.
Gravatar #22 - LinguaIgnota
5. jul. 2012 17:06
Mamad (moveax1ret) (16) skrev:
[...]og indenfor de sidste 3 år har jeg taget kokain 2 gange.

Det skulle vel aldrig være i dag? Det ser lidt ud som om, du har den onde snakker på.
Gravatar #23 - Mamad (moveax1ret)
5. jul. 2012 17:09

Haha, nej, det har været til nytårsaften begge gange :)

Men jeg HAR nydt et styk fadøl ved en grill komsammen, et glas vin og en master brew her til aften, da jeg har ferie, så det er måske derfor jeg snakker lidt meget :)
Gravatar #24 - Magten
6. jul. 2012 04:49
Windcape (10) skrev:
Du for det jo netop til at lyde som du har lavet ballade, og ikke vil indrømme det?-)
Problemet er jo lidt at man ikke engang behøver at have gjort noget forkert, men at ens omgangskreds kan afgøre det.

Vi havde en på jobbet der blev afvist, angiveligt fordi hans bror tidligere har været/var en del af rockermiljøet. Manden blev opsagt med det samme.
Man kan jo ikke rigtig være herre over hvad andre render og laver, og slet ikke hvem man er i familie med.

Jeg er enig med Mamad, det er en noget så ubehagelig affære.
Gravatar #25 - Hubert
6. jul. 2012 06:06
Magten (24) skrev:
Problemet er jo lidt at man ikke engang behøver at have gjort noget forkert, men at ens omgangskreds kan afgøre det.

Vi havde en på jobbet der blev afvist, angiveligt fordi hans bror tidligere har været/var en del af rockermiljøet. Manden blev opsagt med det samme.
Man kan jo ikke rigtig være herre over hvad andre render og laver, og slet ikke hvem man er i familie med.

Jeg er enig med Mamad, det er en noget så ubehagelig affære.

Det er ikke i den lave ende af godkendelserne den slags sker.
Gravatar #26 - arne_v
6. jul. 2012 13:28

#6 sagde "Yderst Hemmeligt" så det er ikke i den lave ende..

Gravatar #27 - arne_v
6. jul. 2012 13:32

Tvivl kommer ikke den sikkerhedsgodkendelsesansøgende til gode.

Og jeg kan godt forstå det. Hvis vi tager den med brødre - hvad vil man gøre hvis ens bror kommer i problemer og man får at vide at han kan komme ud af de problemer hvis man lige skaffer et dokument?
Gravatar #28 - GeoJensen
6. jul. 2012 14:10
Dem som er virkeligt skrappe på dette felt, har næppe en "god" baggrund. Dem som har lidt fortid "episoder" ved man noget om, dem som ikke har ved man ikke en skid om. Så er der lige spørgsmålet om en sådan profil kan aflønnes indenfor gældende overenskomst.

Så den profil de måske finder, kan blive:
En psykopatisk morder med motorsav og krog, som slipper af sted med fake sig til sin inkompetente hacker karriere.

*Ero9*
Gravatar #29 - Magten
6. jul. 2012 14:27
Jeg forstår det nu også godt. Men jeg ville godt nok være trist hvis jeg blev fyret pga en person i min omgangskreds.
Gravatar #30 - arne_v
6. jul. 2012 14:29

De søger en god embedsmand.

Citater fra annoncen:

Ansættelse og aflønning vil ske i henhold til gældende overenskomst.

Stillingerne er på 37 timer ugentligt

Ansøgning vedhæftet CV og dokumentation for uddannelse sendes

Og jeg synes at det giver god mening.

De skal have folk de kan stole på.

Og stuxnet har vel vist at at regerinsgansatte faktisk er dygtigere end langt de fleste black hats.

Gravatar #31 - arne_v
6. jul. 2012 14:32

Lade en stråmand hyre nogle blackhats, lokke dem med millioner i kontanter og så likvidere dem efter udført mission for at sikre deres tavshed er noget man gør på film.

Tror og håber jeg ihvertfald.
Gravatar #32 - Hubert
6. jul. 2012 15:02
arne_v (26) skrev:

#6 sagde "Yderst Hemmeligt" så det er ikke i den lave ende..

Jo jo jeg var åbenbart ikke helt så langt tilbage i tråden... :/
Gravatar #34 - arne_v
6. jul. 2012 15:25

Nu er der en vis forskel på hvad der er rimeligt for:
- enhver borger i landet
- dem som søger et job hvor man har adgang til hemmelige oplysninger
Gravatar #35 - performato
6. jul. 2012 16:29
Hmmm ... måske, svært at gennemskue ?!?

Måske kan du forklare FE's motiv til at fortage en tilbundsgående rectum undersøgelse af ansøger, samt familie og venner m.m.

Hvad er det man i FE "frygter" hos en ansøger?

Whistleblower, loyalitet, lemfældigt omgang af faces ?
Gravatar #36 - Windcape
6. jul. 2012 18:36

Læs #27
Gravatar #37 - Windcape
6. jul. 2012 18:38
arne_v (34) skrev:
enhver borger i landet
Danskerne er så ekstra-ordinært paranoia på det punkt.

Der er en grund til at boligmarkedet ikke er kollapset i Sverige, og at der ikke rigtig er finanskrise her. (Der er job-reklamer på billboards i metroen!).

(Her tænker jeg på at din indkomst er offentlig information, og udlejere, banker, osv. kender din reele indkomst, og derfor nemmere kan nægte folk der ikke har råd)
Gravatar #38 - arne_v
6. jul. 2012 19:09

Den hypotese har jeg aldrig hørt før.

Det lyder dybt ulogisk at banker/kreditforeninger ikke skulle bede låneansøger om dokumentation for indkomst men være villige til selv at finde den på nettet. Enten ønsker man vel oplysningen eller så ønsker man den ikke.

Iøvrigt har tab hos banker/kreditforeninger på private boligkøb i Danmark været meget lille.

Tabene har været på erhvervskunder (primært ejendomsmarkedet, sekundært landbrug).
Gravatar #39 - snesman
11. jul. 2012 08:56
Windcape (37) skrev:

(Her tænker jeg på at din indkomst er offentlig information, og udlejere, banker, osv. kender din reele indkomst, og derfor nemmere kan nægte folk der ikke har råd)

Den køber jeg sgu ikke uden dokumentation... Det er muligt at de svenske banker har været mere restriktive i deres udlån (måske pga erfaringer fra tidligere kriser) og lignende. Men at krisen i DK skulle skyldes at lovgivningen forhindrer banker i at vurdere deres kunder virker ikke sandsynligt. For at sige det mildt...
Gravatar #40 - Cloud02
11. jul. 2012 09:19
Mamad (moveax1ret) (17) skrev:
Det system er så uigennemsigtigt og ubehageligt

...
Det er en efterretningstjeneste. Hvad forventer du? De inviterer til kaffe og I har en hyggelig snak?

Men ja, jeg kan forestille mig at der er visse scenarier hvor de måske strækker den for langt. Netop fx. hvis man har et familiemedlem som omgås med de forkerte eller Sass-sagen.
Gravatar #41 - performato
12. jul. 2012 11:16
Cloud02 (40) skrev:
Det er en efterretningstjeneste. Hvad forventer du? De inviterer til kaffe og I har en hyggelig snak?

At man nedlægger det. Det er et system der i sagens natur lægger op til korruption og misbrug. Vi har alle et skræmmebillede af verdenssamfundet som gør det svært at se det afskaffet. Prøv at regn ud hvor mange penge bruger på at finde én potential terrorist sammenlignet hvor ligeglade vi er med de mange mennesker som mister livet i trafikken.

Jeg er sikker på at alle disse ressourcer kan komme folket til gavn på anden vis ;D
Gravatar #42 - Hubert
12. jul. 2012 11:21
performato (41) skrev:
At man nedlægger det. Det er et system der i sagens natur lægger op til korruption og misbrug. Vi har alle et skræmmebillede af verdenssamfundet som gør det svært at se det afskaffet. Prøv at regn ud hvor mange penge bruger på at finde én potential terrorist sammenlignet hvor ligeglade vi er med de mange mennesker som mister livet i trafikken.

Jeg er sikker på at alle disse ressourcer kan komme folket til gavn på anden vis ;D

Du vil simpelthen nedlægge efteretningstjenesterne fordi folk ikke kan bruge deres sunde fornuft i trafikken? :)
Gravatar #43 - performato
12. jul. 2012 11:33
Hubert (42) skrev:

Du vil simpelthen nedlægge efteretningstjenesterne fordi folk ikke kan bruge deres sunde fornuft i trafikken? :)

Nej.
Gravatar #44 - Hubert
12. jul. 2012 11:36
[quote=performato (43)
Nej. [/quote]

Hvad er det så du forsøger at fremstamme i #41?
Gravatar #45 - performato
12. jul. 2012 12:44
At man nedlægger det.
Jeg beklager hvis dette synspunkt kan ødelægge dit humør, men som jeg også gør opmærksom på, er vi hjernevasket til at se et behov. Det er såmænd bare det jeg ville sige. Eksemplet med trafikken er et forsøg på at belyse paradokset.
Gravatar #46 - Magten
12. jul. 2012 12:46
performato (41) skrev:
Prøv at regn ud hvor mange penge bruger på at finde én potential terrorist sammenlignet hvor ligeglade vi er med de mange mennesker som mister livet i trafikken.
Det er jo lidt svært at sige hvor stor skade én terrorist kan gøre hvis han ikke bliver fanget.
Gravatar #47 - Hubert
12. jul. 2012 12:48
performato (45) skrev:
At man nedlægger det.
Jeg beklager hvis dette synspunkt kan ødelægge dit humør, men som jeg også gør opmærksom på, er vi hjernevasket til at se et behov. Det er såmænd bare det jeg ville sige. Eksemplet med trafikken er et forsøg på at belyse paradokset.

Du ødelægger ikke mit humør. Jeg har bare lidt svært ved at forstå hvad det er du vil. Først skriver du at efterretningstjenesterne skal nedlægges og så spørger jeg ind til det. Så skal de ikke nedlægges og nu skal de så nedlægges igen.
Gravatar #48 - Cloud02
12. jul. 2012 13:43
Så du vil ikke have at der foretages baggrundtjek af dem der har eller skal have med tophemmeligt materiale at gøre?
Gravatar #49 - performato
12. jul. 2012 14:02
#47: Jeg svarede nej til dit spørgsmål. Forvirringen er noget du spinner.

Magten (46) skrev:
Det er jo lidt svært at sige hvor stor skade én terrorist kan gøre hvis han ikke bliver fanget.

Netop - skræmmebillede. Man leder efter en usynlig fjende på en formodning af at han er kolossal ond. De terrorister som du prøver at belyse, benytter ikke computer, mobiler eller andre elektroniske medier til at kommunikere deres onde gerninger. Så hvordan finder man lige dem?
Og hvor stor er den faktiske risiko for et massivt angreb med over 100 døde ? og hvor mange gange er det sket ?

Jeg stille spørgsmål til om prisen per liv i forhold til antal af liv vi kan rede på andre områder.
Gravatar #50 - performato
12. jul. 2012 14:04
Cloud02 (48) skrev:
Så du vil ikke have at der foretages baggrundtjek af dem der har eller skal have med tophemmeligt materiale at gøre?

Lidt overflødigt hvis ET FE PET m.m nedlægges. ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login