mboost-dp1

Python Developers Survey 2019 Results


Gå til bund
Gravatar #2 - Claus Jørgensen
6. maj 2020 18:17
Bash / Shell og HTML/CSS som "alternative programmeringssprog" er lidt iiirk.

Men jeg er ikke overrasket over at Python bliver brugt meget til data analysis. Allerede for 8 år siden hjalp jeg en (molekylær) medicin studerende med at skrive et Python program til at parse DNA strings (Nucleic acid sequences).

Overordnet kan vi vel konkludere at Python er Perls endelige erstatning. Folk er klar over at det ikke er et godt sprog/framework til scalable applications, og derfor primært bruges til "scripting".

Og desværre, ligesom Ruby, har de stadigvæk så mange versionsproblemer at det er super træls at arbejde med, altså hvis man skal dele ens arbejde. Det er fint fint hvis man kun bruger det lokalt.

Hvad der måske er mere interassant er hvordan Javascript er gået fra at være "noget der for ting til at blinke på hjemmesider" til at være et programmeringssprog på linje med PHP/C# til webudvikling, og hvordan de har klart skaleringsproblemerne med nodejs så meget bedre end Python/Rails.
Gravatar #3 - arne_v
6. maj 2020 19:23
Claus Jørgensen (2) skrev:

Overordnet kan vi vel konkludere at Python er Perls endelige erstatning.


Python har klart overhalet Perl.

Der er stadig en del Perl brug (ikke så meget i Danmark), men mit gæt er at de fleste Perl folk er over 45 år - og så er fremtiden eller mangel på samme lidt givet.
[/quote]

Claus Jørgensen (2) skrev:

Og desværre, ligesom Ruby, har de stadigvæk så mange versionsproblemer at det er super træls at arbejde med, altså hvis man skal dele ens arbejde. Det er fint fint hvis man kun bruger det lokalt.


2.x til 3.x er slem, men jeg synes da ikke at det er slemt mellem 3.x versioner.

Claus Jørgensen (2) skrev:

Hvad der måske er mere interassant er hvordan Javascript er gået fra at være "noget der for ting til at blinke på hjemmesider" til at være et programmeringssprog på linje med PHP/C# til webudvikling, og hvordan de har klart skaleringsproblemerne med nodejs så meget bedre end Python/Rails.


Node har en anden model.

Og Node har været bedre til at begrænse sig til de opgaver som deres model passer til.

Gravatar #4 - CBM
7. maj 2020 03:19
Hm så må man vel til at lære python

Jeg er nu ellers glad nok for perl

Gravatar #5 - arne_v
7. maj 2020 12:43
#4

Jeg tror at det er en god ting at kunne lidt Python. Det er blevet meget meget udbredt.

Og du behøver jo ikke glemme din Perl viden.

Og selvom efterspørgsel efter Python har langt overhalet efterspørgslen efter Perl, så er der også et langt større udbud af Python end Perl. I mange lande er Perl udviklere meget velbetalte. Jeg tror dog ikke meget på Perl i dansk sammenhæng.
Gravatar #6 - larsp
7. maj 2020 13:37
Jeg tror stadig at Perl er the king of one-liner's med den kompakte syntax. Det er handy til one-off processering i terminalen.

Python er lidt mere omstændeligt og har mere fokus på pæn og forståelig kode, hvilket gør det bedre egnet til større programmer.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login