mboost-dp1

Nu hvor France Telecom byder på TeliaSonera


Gå til bund
Gravatar #1 - moveteam
5. jun. 2008 11:10
Ja en pris på 200 milliarder danske kroner er da ret vild, men hvis man sætter det i perspektiv til TDC som blev solgt for 70-80 milliarder (kan ikke huske præcist) er det da lidt svagt?

Telia Sonera har 116 mio. kunder, TDC ca. 14 mio.

Hvad er det der gør TDC så dyr "pr. kunde"?
Gravatar #2 - hgul
5. jun. 2008 11:21
#1 En faktor der spiller ind kunne vel være, at TDC ejer kobberet i Danmark. Men det er kun et gæt, og kan meget vel være et dårligt gæt ;-)
Gravatar #3 - moveteam
5. jun. 2008 11:23
#2 Jo men du skal jo tænke på at TeliaSonera har ca. samme rolle i Sverige som TDC har i Danmark.

TDC er klart de mindste af Telia og Telenor, men kigger man på kunder og marked, klarer TDC sig ikke så dårligt.
Gravatar #4 - searchia
5. jun. 2008 11:37
#3
Måske overskudet per kunde
men bare et gæt
Gravatar #5 - moveteam
5. jun. 2008 11:51
Markedsværdi: TeliaSonera 2,5 gange større.
Kunder: TeliaSonera 8,3 gange større.
Gravatar #6 - searchia
5. jun. 2008 11:53
der er jo også en enklerer foklaring:
det kan være fordi at aktierne er faldet
Gravatar #7 - vandfarve
5. jun. 2008 14:34
Eller at TDC havde flere forskellige selskaber i flere forskellige lande. Jeg kender ikke TeliaSonera, men TDC havde datterselskaber i 10+ forskellige europæiske lande, hvilket gav dem en rigtig stor indsigt i store dele af det europæiske marked.

Derudover kan du iregne, at TDC også havde selskaber, der ikke nødvendigvis byggede på kundegrundlaget, og så må den sidste faktor være, at når man kommer op i de beløb, så kan man ikke regne det ud i pris pr. kunde. Vi taler simpelthen om så store beløb, at det er en udfordring i sig selv at "få dem frem".

For at gøre det endnu mere forvirrende, så blev det danske marked regnet for at være et af de hårdeste telemarkeder at konkurrere på, ligesom vi de senere år har oplevet en væsentlig øgning i bredbåndskonkurrence. Så hvis man skulle følge din logik, så måtte prisen per kunde for TDC være endnu lavere, da indtjeningsmulighederne var endnu lavere.
Gravatar #8 - moveteam
5. jun. 2008 14:52
Nej selvfølgelig kan det ikke gøres op i pris pr. kunde, men jeg mener bare TeliaSonera og Telenor er kæmpestore på de nordiske, østlige og asiatiske markeder og har virkelig mange kunder, mens TDC har 8 mio. kunder i Danmark mens de resterende 6 mio. er kunder fra deres TDC Business i de andre nordiske lande, kunderne i Sunrise og lidt mere.

Min pointe er bare at det er utroligt at TDC kan være 80 mia. kr. værd og TeliaSonera kun 2,5 gange mere værd selvom de har 8,5 gange så mange kunder.

Altså teleselskaber måler sig vel på antal af kunder, gadgetfirmaer måler sig på antallet af solgte gadgets, Google måler sig på antal af besøgende og sine mange reklamer.
Gravatar #9 - vandfarve
5. jun. 2008 14:57
#8

Det lader til, at du har sat dig ind i sagerne, så jeg vil da passe på med, hvad jeg siger.

Umiddelbart kunne det også skyldes TDC's goodwill og deres adressebog spækket med kontakter, som gjorde, at de kunne få den pris for koncernen.

Men når alt kommer til alt, så handler det om aktiepriser. Aktørerne lykkedes at presse prisen derop, som de gjorde, mens TeliaSonera måske er et undervurderet selskab på aktiemarkedet, hvilket gør dem endnu mere attraktive at opkøbe det. Det er jo ikke første gang, at man har hørt om, at et selskab er undervurderet. :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login