mboost-dp1

Node vs Deno


Gå til bund
Gravatar #2 - larsp
9. apr. 2021 06:37
Jeg er skiftet til typescript og npm + rollup til mine hobby web projekter. Typescript er et forbavsende lækkert sprog, og jeg er dybt imponeret over hvor præcist IDE kan assistere og forudsige problemer mens man koder. Hvis IDE ikke viser nogle warnings er der 99% sikkerhed for at compile også lykkes uden problemer.

MEN. Jeg har aldrig hoppet på noget framework, jquery, angular, react osv. Jeg nægter at bruge den slags og det har været en kæmpe gevinst, for det gør den skrevne kode langtidsholdbar. Når man hopper på et framework hopper man også på en evig maintenance opgave og man roder sig i problemerne nævnt i #1. (edit, okay jeg ser at de mest omtaler serverside javascript, det har jeg ikke så meget erfaring med)
Gravatar #3 - Claus Jørgensen
9. apr. 2021 07:05
#2

"frameworks" til nodejs server-side er typisk hele løsninger, på niveau med at vælge Apache som web-server. React er en

jQuery var fantastisk for mange år siden, men er ret unødvendigt i dag da JavaScript som sprog har adopteret de meste funktionalitet.
Gravatar #4 - larsp
9. apr. 2021 09:09
#3 Ja, og med typescript kan man med ro i sindet bruge en ny ECMA standard, og spytte js ud på et ønsket kompatibilitetsniveau. Det er sgu smart.

Jeg ved at disse frameworks kan en hel masse smart og automatisk, og kan guide nye udviklere til en god struktur, men med min baggrund som embedded udvikler undgår jeg helst store black box frameworks jeg ikke forstår hvordan virker, og laver helst mit eget mini framework skræddersyet til opgaven.
Gravatar #5 - arne_v
9. apr. 2021 14:40
larsp (2) skrev:

Jeg er skiftet til typescript og npm + rollup til mine hobby web projekter. Typescript er et forbavsende lækkert sprog, og jeg er dybt imponeret over hvor præcist IDE kan assistere og forudsige problemer mens man koder. Hvis IDE ikke viser nogle warnings er der 99% sikkerhed for at compile også lykkes uden problemer.


For mange sprog vil IDE faktisk compile, så hvis IDE accepterer er det 100% sikkert at det compiler, fordi det allerede er compilet.
Gravatar #6 - arne_v
9. apr. 2021 14:47
larsp (4) skrev:

Jeg ved at disse frameworks kan en hel masse smart og automatisk, og kan guide nye udviklere til en god struktur, men med min baggrund som embedded udvikler undgår jeg helst store black box frameworks jeg ikke forstår hvordan virker, og laver helst mit eget mini framework skræddersyet til opgaven.


Men du hænger også selv på maintenance.

larsp (2) skrev:

MEN. Jeg har aldrig hoppet på noget framework, jquery, angular, react osv. Jeg nægter at bruge den slags og det har været en kæmpe gevinst, for det gør den skrevne kode langtidsholdbar. Når man hopper på et framework hopper man også på en evig maintenance opgave og man roder sig i problemerne nævnt i #1.


Generelt tror jeg ikke på DIY framework, men lige netop for JavaScript kan jeg se lidt pointe.

JavaScript frameworks er andereledes and mange andre sprogs framework:
* industry trend (læs: moden) ændrer sig meget hurtigt så hvis framework XYZ er populært nu, så er det framework ABC der er poplært om 3 år
* kompabilitet synes ikke at være en prioritet i mange af disse framework, så opdatering til ny version kan kræve mange ændringer i ens kode
Gravatar #7 - arne_v
9. apr. 2021 14:48
#TypeScript

Og så er det endnu et sprog med nogle danske rødder!!
Gravatar #8 - arne_v
9. apr. 2021 15:12
#7

I forhold til befolkningens størrelse har Danmark bidraget rigtigt meget til programmeringssprog.

Bjarne Stroustrup : C++

Rasmus Lerdorf : PHP

Anders Hejlsberg : Turbo Pascal, Delphi, C#, TypeScript

Lars Bak : HotSpot, V8

David Heinemeier Hansson : RoR

(de sidste to er så ikke sprogene som sådan, men deres indflydelse på Java, JavaScript og Ruby har været meget stor)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login