mboost-dp1

*nix mere end Linux


Gå til bund
Gravatar #1 - arne_v
19. aug. 2021 14:32
Faldt over den her:

https://www.makeuseof.com/what-is-netbsd/

og:

https://en.wikipedia.org/wiki/NetBSD#Portability


As the project's motto ("Of course it runs NetBSD" ) suggests, NetBSD has been ported to a large number of 32- and 64-bit architectures. These range from VAX minicomputers to Pocket PC PDAs. As of 2019, NetBSD supports 59 hardware platforms (across 16 different instruction sets)
...
This platform independence aids the development of embedded systems, particularly since NetBSD 1.6, when the entire toolchain of compilers, assemblers, linkers, and other tools fully support cross-compiling.

In 2005, as a demonstration of NetBSD's portability and suitability for embedded applications, Technologic Systems, a vendor of embedded systems hardware, designed and demonstrated a NetBSD-powered kitchen toaster.

Commercial ports to embedded platforms, including the AMD Geode LX800, Freescale PowerQUICC processors, Marvell Orion, AMCC 405 family of PowerPC processors, Intel XScale IOP and IXP series, were available from and supported by Wasabi Systems.

Gravatar #2 - larsp
20. aug. 2021 13:48
. As of 2019, NetBSD supports 59 hardware platforms (across 16 different instruction sets)
59 hardware platforme? Skulle det være imponerende...

Fra wikisiden:
The kernel and userland for these platforms are all built from a central unified source-code tree managed by CVS.
Jeg holder grinet inde og nøjes med et overbærende smil.

Vi bruger Yocto https://www.yoctoproject.org/ til at bygge vores embedded Linux distribution:
1. The Yocto Project is widely adopted throughout the embedded/IoT industry. In addition to semiconductor and OS vendors, there are a number of vendors providing commercially supported Yocto Project software and services. The Yocto Project membership, associate and participant pages show the variety of industry players that are using the project. Industry initiatives such as the Genivi Alliance and Automotive Grade Linux help push Yocto Project adoption into the automotive industry. A simple job search on “yocto” will show you 100’s of job positions, worldwide.

2. Yocto Project works on any architecture.Either the silicon or ODM supplier has written a supportive BSP or if you have custom silicon, you can create a BSP following YP’s specifications. Yocto Project supports Intel, ARM, MIPS, AMD, PPC, and others.

Jeg tror BSD-land har lidt vej at gå før de indhenter Linux mht. hardware support og embedded systems.
Gravatar #3 - arne_v
20. aug. 2021 17:31
larsp (2) skrev:
. As of 2019, NetBSD supports 59 hardware platforms (across 16 different instruction sets)
59 hardware platforme? Skulle det være imponerende...


Det er ikke så ringe endda.

Linux kernel understøtter meget, men dropper også arkitekturer liegså snart at de ikke synes at der er interesse.

De store Linux distoer er ofte særdeles begrænsede.

RHEL: x86-64, ARM64, z, Power

SLES: samme som RHEL + ARM32

Debian: samme som RHEL + x86 og MIPS

Ubuntu: samme som RHEL

larsp (2) skrev:

Fra wikisiden:
The kernel and userland for these platforms are all built from a central unified source-code tree managed by CVS.
Jeg holder grinet inde og nøjes med et overbærende smil.


CVS er 25 år bagud.

Men pointen er at kernel og userland er samme projekt.

For Linux er der et Linux kernel projekt og en stribe userland projekter heriblandt mange fra GNU.
Gravatar #4 - arne_v
20. aug. 2021 17:33
#2

Den kommercielle relevans af NetBSD er minimal.

Men som hobbyist kan jeg se en pointe.
Gravatar #5 - larsp
20. aug. 2021 18:06
arne_v (3) skrev:
Men pointen er at kernel og userland er samme projekt.

Er det en god ting? Det reducerer vel mulighederne for at customisere. F.eks. kan man med Linux lave et ret kompakt system med en lille devicetree kernel og busybox, eller man kan lave en full blown desktop Linux. Baseret på samme kernel source.

Angående antal hardware platforme tror jeg vi taler lidt forbi hinanden. Med hardware platform tænker jeg på et stykke specifik hardware med en CPU på. Linux som embeddedt desktop eller android kører på ti-tusindvis, måske hundrede tusindvis af forskellige hardware platforme. Ja, jeg har selv lavet bring op på et par stykker i løbet af de sidste år.

Hvad mener de præcis med 59 platforme for BSD? Og hvorfor er det godt at de platforme er integreret i BSD projektet?
Gravatar #6 - arne_v
20. aug. 2021 19:26
larsp (5) skrev:
arne_v (3) skrev:
Men pointen er at kernel og userland er samme projekt.

Er det en god ting? Det reducerer vel mulighederne for at customisere. F.eks. kan man med Linux lave et ret kompakt system med en lille devicetree kernel og busybox, eller man kan lave en full blown desktop Linux. Baseret på samme kernel source.


Jeg ved ikke om det er godt eller dårligt. Det er anderledes.

Jeg tror godt at man kan customize hvad der installeres af userland selvom userland og kernel er et prokjekt.


Gravatar #7 - arne_v
20. aug. 2021 19:29
larsp (5) skrev:

Angående antal hardware platforme tror jeg vi taler lidt forbi hinanden. Med hardware platform tænker jeg på et stykke specifik hardware med en CPU på. Linux som embeddedt desktop eller android kører på ti-tusindvis, måske hundrede tusindvis af forskellige hardware platforme. Ja, jeg har selv lavet bring op på et par stykker i løbet af de sidste år.

Hvad mener de præcis med 59 platforme for BSD? Og hvorfor er det godt at de platforme er integreret i BSD projektet?


Jeg ved heller ikke præcis hvad de mener med platform. Jeg tror at tælle platform må være lidt som at sælge gummibånd per centimeter.

NetBSD understøtter 16 ISA. Det er ikke dårligt af en lille ret ukendt Unix distro.


Gravatar #8 - larsp
21. aug. 2021 09:41
arne_v (7) skrev:
NetBSD understøtter 16 ISA. Det er ikke dårligt af en lille ret ukendt Unix distro.

Hvis man vil have *nix til at køre på en obskur processorarkitektur lyder det bestemt som om NetBSD kunne være et godt valg.

F.eks. Amiga: http://wiki.netbsd.org/ports/amiga/ :)
Gravatar #9 - arne_v
22. aug. 2021 00:35
#8

F.eks..

Linux kernel understøtter vistnok Amiga, men jeg ved ikke hvilken distro der understøtter.

NetBSD understøtter også VAX.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login