mboost-dp1

Nginx web server forked as Freenginx to escape corporate overlords


Gå til bund
Gravatar #2 - larsp
18. feb. 2024 19:19
Jeg forstår godt Hr. Dounin efter at have læst: https://mailman.nginx.org/pipermail/nginx/2024-Feb...

Men jeg tror ikke umiddelbart jeg vil skifte til freenginx personligt.
Gravatar #3 - arne_v
20. feb. 2024 14:24
#2

Der er vel to aspekter af hans kritik.

A) At han ikke er på lønningslisten længere.

Det er der vel ikke meget at sige til. F5 trak sig ud af Rusland efter invasionen af Ukraine. Det kostede nogle russiske ansatte deres job.

https://my.f5.com/manage/s/article/K59427339

B) At project beslutninger træffes af firmaets ledelse og ikke af udviklerne.

Det er der heller ikke så meget at sige til. Sådan fungerer firmaer. Men der er naturligvis en sammenhæng med A. Det er helt naturligt at firmaets ledelse træffer beslutninger og de medarbejdere som får løn for at udføre ledelsens beslutninger følger beslutningerne. Det er ikke naturligt at firmaets ledelse træffer beslutninger og ulønnede frivillige følger beslutningerne.
Gravatar #4 - arne_v
20. feb. 2024 14:31
#3

Men firmaet skal passe på.

Der er langt flere kunder til open source nginx end til kommerciel nginx plus.

Salget af nginx plus er uden tvivl helt afhængig af udbredelsen af open source nginx.

Hvis >2/3 af nginx brugerne skifter til freenginx, så er både nginx og nginx plus færdige.

Og det er jo ikke ledelsen af F5 som skriver nginx koden.
Gravatar #5 - arne_v
20. feb. 2024 14:45
arne_v (4) skrev:

Og det er jo ikke ledelsen af F5 som skriver nginx koden.


For nogle år siden var der ballade i Rust teamet. Rust core team og Rust code of conduct oversight team ragede uklar. Det endte med at code of conduct oversight team trak sig. Nogle troede at det ville være enden på Rust. Det troede jeg ikke. Et code of conduct oversight team kan erstattes. Core team vil være meget svær at erstatte.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login