mboost-dp1

Nabo larm


Gå til bund
Gravatar #1 - siliankaas
25. jul. 2009 23:20
Hej

ganske kort: Nogle der kender reglerne for støj om natten?

Kan man klage over naboer der altid holder fest? i så fald til hvem?
Gravatar #2 - lorenzen
25. jul. 2009 23:23
Kommer vel an på hvordan du er bosiddende.

Lejlighed, ejer/leje?
Så er det ejerforeningen er det leje lejligheder er der jo nok en forening der adminstere dem også.

Hus så skal du nok have fat i politiet og evt grundejerforeningen.

Derudover, har du snakket med dem?
Gravatar #3 - chandler75
25. jul. 2009 23:27
Det bedste er nok at klage direkte til de pågældende naboer og håbe, at de er nogenlunde fornuftige mennesker.

Faktum er, at det er nærmest umuligt at få nogen smidt ud af deres bolig i Danmark (jeg har selv være i nabostid med min underbo i en tidligere lejlighed engang, men måtte give op, da det havde kørt et par år, på trods af at den havde været i boligretten og 8-10 andre beboere i bebyggelsen havde skrevet under på gentagne skriftlige klager).

Du skal nok ikke regne med, at politiet gider komme - og selv hvis de gør, er der ikke noget der kan stoppe naboerne i at støje igen efter de er gået.
Gravatar #4 - praktikant muffe AKA pewbe
25. jul. 2009 23:53
VIGTIGT!
Lad VÆR med at råbe af dem!

Det er unødvendigt...

- Ham hvis familie larmer KONSTANT, men (stedfar) råber og skriger af overboen fordi de holder fest en sjælden gang imellem...
Gravatar #5 - MiniatureZeus
25. jul. 2009 23:58
Ring til politiet og fortæl det som det er, eller krydr det lidt hvis du vil være sikker på de kommer.. Vi har en overbo som spiller Guitar Hero I om morgenen kl 8-9. Og ikke nok med det, så er han fucking dårlig til det, så det lyder af helvedes til...
Gravatar #6 - Dreadnought
26. jul. 2009 00:43
Læg en dej ved døren.
Gravatar #7 - KaW
26. jul. 2009 00:52
Handler det ikke også om decibel niveauet?

Jeg har larmet en gang da jeg havde en pige med hjemme (Well, det var faktisk hende der larmede :-), der skruede min nabo bare lidt op for musikken, og konfronterede mig med det med et smil dagen efter.

En anden gang var da mig og en ven læste op til eksamen, der larmede vi også lidt, der sendte samme nabo mig en SMS om vi ikke lige kunne dæmpe os lidt, da han prøvede at sove.

Det har så også gjort at når han larmer lidt, så trækker jeg også på skuldrene og tager evt. høretelefoner på så jeg ikke overdøver andre naboer eller underboer.

Det kan godt betale sig at konfrontere dem i en ikke sur tone. Men på den anden side, hvis de altid holder fest er det nok lidt umuligt at nå ind til dem.
Gravatar #8 - myplacedk
26. jul. 2009 06:37
Jeg har to gange oplevet problemer med nabostøj på den måde. Den eneste løsning der virkede på lang sigt, var at jeg flyttede.
Gravatar #9 - Rufo
26. jul. 2009 07:51
Dreadnought (6) skrev:
Læg en dej ved døren.


dej benzin ild og håb på at de træder i den :)
Gravatar #10 - Rufo
26. jul. 2009 07:51
Rufo (9) skrev:
dej+benzin+ild og håb på at de træder i den :)
Gravatar #11 - Cloud02
26. jul. 2009 08:55
MiniatureZeus (5) skrev:
Ring til politiet og fortæl det som det er,
Ring 114 og ikke 112.

Ellers kan du ringe til selvmordslinien og spørge dem om nogle tips? ;p

Gravatar #12 - siliankaas
26. jul. 2009 11:08
Hehe, mange gode forslag :-)

Skal nok lige præcisere mig lidt.

En lørdag aften, klart, det er stadigvæk en smule belastende men sådan er det - fest, sommer og lørdag hænger nok sammen.

Men selv samme nabo (der i øvrigt ligger knap ca 400m væk) er begyndt at holde fest mandag og onsdage, altså hverdage.

Det lugter langt væk af at "far & mor" er taget 3 uger til Frankrig og så gennemtester sønnemand naboers tålmodighed.

Men jeg synes da det er bekymrende hvis man ikek rigtig kan klage over det....

Gravatar #13 - MiniatureZeus
26. jul. 2009 11:15
#12 Hvis det drejer sig om sådan en ung en og at du kan høre det 400 m. væk, så ville jeg nok ringe til politiet.
Gravatar #14 - buch
26. jul. 2009 11:45
Jeg fik selv ørene i klemme den anden dag fordi vi blev lidt fulde en søndag aften/nat hvor der var flere der havde kontaktet min udlejer dagen efter.

Havde bare én af dem kommet ned og sagt at vi larmede lidt for meget i en venlig tone, så var der blevet skruet ned med det samme. Altså man skal alle sammen være her, men når alkoholen begynder at virke er det ikke altid at det er ens nabo'er man tænker på først.

Alternativt så ta derop med 6 øl nede fra fakta og spørg om de ikke kunne bruge nogen øl mod at de lige skruer ned.

Drop det der med politiet- mine skatte penge skal ikke gå til at du ikke kan sove. De kan alligevel ikke noget når det kommer til stykket, ikke engang dengang jeg fik stjålet min bil ville de gøre noget ;)
Gravatar #15 - PazO
26. jul. 2009 12:35
#14
Jeg har også altid selv kontaktet min nabo hvis han festede højt en søndag morgen. Det endte med at jeg blev overfaldet hvilket ikke endda var grund nok til at han blev smidt ud.
Det var måske heller ikke så smart at bede en steroide fucker, med pupiller på størrelse med et hus, om at slukke hans lort.

Gravatar #16 - buch
26. jul. 2009 12:40
PazO (15) skrev:
#14
Jeg har også altid selv kontaktet min nabo hvis han festede højt en søndag morgen. Det endte med at jeg blev overfaldet hvilket ikke endda var grund nok til at han blev smidt ud.
Det var måske heller ikke så smart at bede en steroide fucker, med pupiller på størrelse med et hus, om at slukke hans lort.


Hvis du har sagt at han skulle slukke sit lort, ja så vil jeg påstå at du selv har været voldsom provokerende.

Da du åbenbart er blevet slået ned, så du vel chancen for at score en god omgang erstatning?
Gravatar #17 - myplacedk
26. jul. 2009 16:16
siliankaas (12) skrev:
Men selv samme nabo (der i øvrigt ligger knap ca 400m væk)

Ah, så bor i nok ikke i samme opgang. Det ændrer det noget.

Hvis "støjeren" bor til leje, kan man klage til udlejeren. Men hvis du ikke selv bor til leje hos samme udlejer, har han ikke meget motivation til at hjælpe dig.

Så er der politiet tilbage. Så hører det ind under "gadeuorden". Det jeg har fået at vide af politiet er, at hvis blot deres døre og vinduer er lukkede, er det ikke gadeuorden, uanset hvor højt de spiller.

Dvs. selv hvis politiet tager det helt vildt seriøst, kan de ikke gøre andet end at beordre dem til at skrue ned ELLER lukke vinduerne.

Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår det, for hvis det ikke er fest-lyde men fx. en mekanisk installation, så tror jeg da nok det er noget der bliver gjort noget ved.
Gravatar #18 - Coney
26. jul. 2009 16:21
Er der ikke noget med en generel regel om at man skal "lukke røven" efter kl. "et-eller-andet?? Nu folk siger der ikke er så meget at gøre, men jeg mener da at man i hverdagene skal være stille om natten...
Gravatar #19 - Systran
26. jul. 2009 16:45
Coney (18) skrev:
Er der ikke noget med en generel regel om at man skal "lukke røven" efter kl. "et


Jo, du har ret. Det er nemlig kl. et :) Efter der må man anmelde det.

Jeg ville også starte med at gå ned og bede om ro i en god tone, så er folk som regel mere samarbejdsvillige, fulde eller ej. Ellers, og især hvis det er tit, det sker, så må man rette en klage mod myndighederne. Efter kl. 1 om natten.
Gravatar #20 - siliankaas
26. jul. 2009 17:53
Systran (19) skrev:
Jo, du har ret. Det er nemlig kl. et :) Efter der må man anmelde det.


Noget du kan finde på skrift et sted?
Gravatar #21 - Cloud02
26. jul. 2009 18:10
Systran (19) skrev:
Efter kl. 1 om natten.
i weekender. og kl 23 på hverdage.
Gravatar #22 - Systran
26. jul. 2009 18:51
#20
Nu har jeg søgt lidt rundt omkring og har ikke kunne finde det, faktisk tværtimod. Kun lovgivning omkring larm på områder med almindelig adgang og betrædenhed. Så hvis ikke der står andet, må det jo være udlejerens/boligforenings regelsæt, der er gældende. I den boligforening, hvor jeg bor i, må man ikke støje (støvsuge og lignende) efter kl. 18, og efter kl. 14 i weekenden.

Men har flere kammeráter (bekendte), der har fået konfiskeret deres anlæg af politiet grundet gentagende støj-episoder efter kl. 1, så man må åbenbart kunne henvende sig til myndighederne med en eller anden form for klage. Har ikke kunnet finde noget, beklager - kun hørt om.
Gravatar #23 - myplacedk
26. jul. 2009 19:37
Coney (18) skrev:
Er der ikke noget med en generel regel om at man skal "lukke røven" efter kl. "et-eller-andet??

Nej, ikke i loven. Typisk vil der være i en lejekontrakt hvis det er en bygning med flere husstande, men om det har betydning i praksis varierer fra den ene ekstrem til den anden.
Gravatar #24 - siliankaas
26. jul. 2009 19:44
Men hvad så hvis det kommer fra et helt almindelig parcelhus?
Gravatar #25 - myplacedk
26. jul. 2009 19:55
#24
Læs tråden igen, og spring over det som specifikt er om lejligheder.
Gravatar #26 - siliankaas
26. jul. 2009 19:59
jo jo, måske var jeg lidt hurtig, ville jo bare gerne have det på skrift, men tror jeg ringer til det lokalt politi og forhøre mig ad, hvad man har af muligheder.
Gravatar #27 - MiniatureZeus
26. jul. 2009 20:04
#26 Altså hvis det er som du siger, at det er en ung knægt på 16-18 år som har hytten for sig selv, så tag derover og spørg pænt om de ikke kan tænke på at du skal op på arbejde i morgen, og hvis det så ikke hjælper, så ring til polisen og spørg hvad du så skal gøre.

Eventuelt så når knægtens forældre kommer hjem, gå over og tag en snak med forældrene...

Eller også så ring til Hells Angels, de er så ivrige efter at "rydde op" jo... :P
Gravatar #28 - siliankaas
27. jul. 2009 08:09
Fandt lige

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2113#K2 skrev:


§ 8. Politiet kan forbyde benyttelse af højtalere, musikanlæg, musikinstrumenter eller lignende, når benyttelsen må antages at være til væsentlig ulempe for de omkringboende eller forbipasserende.

Stk. 2. Råben med varer på en vej er forbudt før kl. 7 og efter kl. 18 og må ikke finde sted, hvor det er til ulempe for hospitaler, skoler eller lignende.


Synes bare ikke jeg blev så meget klogere..
Gravatar #29 - myplacedk
27. jul. 2009 08:25
#28
Lovtekst er svært at læse. :-/

Ifølge §2 tror jeg det ikke er relevant her:

§ 2. Hvor ikke andet fremgår, finder denne bekendtgørelse anvendelse på borgernes adfærd på veje eller på andre steder, hvortil der er almindelig adgang...


I øvrigt siger §8 stk. 1 ikke noget om hvad der er forbudt, kun hvad politiet har mulighed for at gøre. Hvilket her nok skal læses som "hvis de keder sig tilstrækkeligt meget".
Gravatar #30 - Magten
27. jul. 2009 10:21
For en måneds tid siden holdte en af mine venner hans årlige sommerfest, på en lørdag. Den eneste gang på året hvor han holder fest med høj musik og mange mennesker.
Det var i et villa kvarter (ejerboliger). Allerede kl 22.30 kom genboen over (præcis ligesom de andre år, og det er selvom de er blevet advaret om at der bliver holdt en stor fest, og at de iøvrigt er velkomne) og ville have os til at slukke musikken helt ellers ville vi "få ørene i maskinen".
Lige præcis der lagde han selv stilen, ved selv at være så arrogant og provokerende, istedet for stille og roligt at bede os om at skrue ned. Anyways, vi fester videre med musik og vi kan se at han ringer til politiet med det samme. Godt en time efter kommer politiet og beder og slukke for musikken eller rykke indenfor (wtf, holde en sommerfest indendørs?). Vi forklarer dem situuationen og hvordan han har stået og truet os hvis vi ikke slukkede for maskinen. Gæt hvem politiet støtede her. Nemlig, den flabede genbo.
Nå men, vi skruer ned for musikken og politiet siger god for den. En halv time efter (ved 00.20 tiden) kommer genboen over og truer med at ringe efter politiet igen, og vi tænker "Fint det gør du bare, for politiet har selv sagt det var helt fint som vi spillede nu".. Politiet kommer igen ud, og denne gang er beskeden "Sluk musikken eller vi tager anlægget med os".. What the fuck?

Hele den her aften ender med at vi nu er gevaldigt uvenner med hans genbo og at vi ikke har nogen som helst respekt for ham - hvilket kun har gjort livet mere surt for ham, da alle de hensyn vi tog til ham før er droppet.

myplacedk (17) skrev:
Så er der politiet tilbage. Så hører det ind under "gadeuorden". Det jeg har fået at vide af politiet er, at hvis blot deres døre og vinduer er lukkede, er det ikke gadeuorden, uanset hvor højt de spiller.

Dvs. selv hvis politiet tager det helt vildt seriøst, kan de ikke gøre andet end at beordre dem til at skrue ned ELLER lukke vinduerne.
Døre og vinduer var ikke nok i vores tilfælde. Politiet mente at vi skulle lukke festen. Og der var kl 1 om natten..
Gravatar #31 - myplacedk
27. jul. 2009 11:11
Magten (30) skrev:
Døre og vinduer var ikke nok i vores tilfælde. Politiet mente at vi skulle lukke festen. Og der var kl 1 om natten..

I så fald er politiet ikke enige med sig selv, eller nogen har løjet.

Og umiddelbart kan jeg ikke se hvordan politiet skulle kunne bestemme noget som helst om hvorvidt i har fest inde i jeres eget hus, så længe i ikke larmer uforholdsmæssigt meget. (Og der skal da ret meget til, hvis det kun er én gang om året.)
Gravatar #32 - Wassini
27. jul. 2009 11:12
Jeg var i nogle år naboer til en hashklub, der holdt fest ca hver dag (nat), men da de gjorde det med vinduerne lukkede kunne politiet ikke gøre noget. Desværre for mig, var væggen mellem mit soveværelse og deres "stue" meget tynd.

På et andet tidspunkt havde min overbo det med at komme fuld hvem fra stamværtshuset kl. 3 hver nat og spille "Mama Mia" med Kim Larsen for fuld udblæsning - på repeat - mens hun dansede rundt på trægulv i høje hæle - og nogle gange glemte hun at slukke før hun faldt i søvn. Selv om alle beboere i ejendommen skrev under, skete der ikke noget. Først da jeg jeg en dag, da hun igen havde glemt at slukke, selv om hun var taget på arbejde, tog en sav og fjernede en del af hoveddøren og kravlede ind for hente min kat, som hun havde "bortført" - og samtidig slukke for musikken fattede hun alvoren - og flyttede! (Jeg fik en regning for reperation af hoveddøren fra udlejer)
Gravatar #33 - myplacedk
27. jul. 2009 12:58
Wassini (32) skrev:
(Jeg fik en regning for reperation af hoveddøren fra udlejer)

Og sagde "WORTH IT!" ?
Gravatar #34 - apkat
27. jul. 2009 13:49
Wassini (32) skrev:
... igen havde glemt at slukke, selv om hun var taget på arbejde, tog en sav og fjernede en del af hoveddøren og kravlede ind for hente min kat, som hun havde "bortført" - og samtidig slukke for musikken


Ved ikke om jeg skal grine eller græde
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login