mboost-dp1

Mickey Mouse kabel med et fladt han-stik

Gå til bund
Gravatar #1 - milandt
2. okt. 2011 11:09
Hej. Nogen der kan finde et sted hvor jeg kan købe et stil med hhv. disse to placeret i hver ende?

http://www1.dealextreme.com/productimages/sku_8208...

http://www1.dealextreme.com/productimages/sku_2318...

Jeg kunne klippe mine kabler i stykker og bygge dem selv, men hvis jeg kan købe dem billigt et sted gider jeg ikke besværet.

Kom glad :)
Gravatar #2 - Guezz
2. okt. 2011 11:15
Hvorfor "bøvle" med et mickey Mouse stik , når et normalt 2 bens 8 stik passer i ?

Det trejde ben er jo aligvel bare til jord som du så ikke har i dit Han stik.

Gravatar #3 - milandt
2. okt. 2011 11:16
I min strømforsyning passer den her i: http://www1.dealextreme.com/productimages/sku_8208...

Hvad kan du ellers mase derind i da?
Gravatar #4 - Systran
2. okt. 2011 11:27
milandt (3) skrev:
Hvad kan du ellers mase derind i da?

Don't answer that!
Gravatar #5 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
2. okt. 2011 11:38
Milandt:

Du kan få det som bl.a. HP, Sony og Toshiba spare parts
Gravatar #6 - Jakob Jakobsen
2. okt. 2011 11:51
Eller her.

Guezz (2) skrev:
Hvorfor "bøvle" med et mickey Mouse stik , når et normalt 2 bens 8 stik passer i ?

Det gør det så heller ikke.
Gravatar #7 - kasperd
2. okt. 2011 12:02
For et par år siden havde jeg selv brug for nøjagtigt den kombination. Det lykkedes ikke at finde det, så i stedet købte jeg et kabel med schuko stik i den ene ende og mickey mouse stik i den anden ende. Derudover købte jeg et europlug stik.

Så var det bare et spørgsmål om at klippe schuko stikket af og sætte europlug stikket på. Det er ikke nogen særlig besværlig opgave. Det eneste der er meget vigtigt er at du ikke forbinder jordledningen i europlug stikket.

Du skal bare sørge for at få fat i et løst europlug stik. Europlug stik er næsten altid støbt på ledningen, men hvis du har to ledninger med stik støbt på kan du ikke sætte dem sammen på en pæn måde. Du ville være nødt til at sætte en dåse midt på kablet for at sætte e løse kabelender sammen, ikke nogen pæn løsning.

Ledningen med mickey mouse stik og schuko stik er nem at finde. Et løst europlug stik er lidt mere besværligt at finde. Jeg fandt det hos Elektronik Lavpris i Århus.

Som det også fremgår af tråden her vil et forsøg på at finde kombinationen af mickey mouse stik og europlug som regel resultere i at du bliver vist hvor man finder det med schuko stik i stedet.

Men schuko stik kan ikke bruges lige så mange steder som europlug. F.eks. kan schuko stik ikke gå i kontakterne i Schweiz.

Jeg tror ikke du kan finde den ledning du spørger efter noget som helst sted fordi det ene stik har jord og det andet ikke har. Så du bliver nok nødt til at lave den selv. Man burde selvfølgelig ikke bruge den slags stik fordi der ikke er jordforbindelse, og enheden er lavet til at skulle have jordforbindelse. Men schukostik er ikke spor bedre på det punkt fordi jordforbindelsen alligevel ikke bliver forbundet når man sætter stikket i en dansk stikkontakt.

I øvrigt synes jeg det er grimt at man skal bruge sådan et stort og klodset stik bare for at få en jordforbindelse. Schukostik og danske stik er lige grimme på det punkt. Schweiziske og italienske stik har jordforbindelse og er ikke ret meget større end europlug.
Gravatar #8 - Dreadnought
2. okt. 2011 12:07
Du kan af gode grunde ikke finde sådan et færdiglavet kabel med de ønskede stik i enderne. Der er jord i den ene ende, så skal der også være det i den anden ende.

DIY!
Gravatar #9 - milandt
2. okt. 2011 12:12
#6 Jeg kan ikke se den kombination jeg spørger efter? Alle han-stik er de store runde.
Gravatar #10 - milandt
2. okt. 2011 12:13
kasperd (7) skrev:
Jeg tror ikke du kan finde den ledning du spørger efter noget som helst sted fordi det ene stik har jord og det andet ikke har. Så du bliver nok nødt til at lave den selv.
Det er også min Plan B, men det kunne jo være det fandtes.
Gravatar #11 - kasperd
2. okt. 2011 12:22
milandt (9) skrev:
Jeg kan ikke se den kombination jeg spørger efter? Alle han-stik er de store runde.
Det var det samme der skete for mig da jeg ledte efter sådan et kabel. Jeg havde taget to ledninger med for at vise hvad jeg skulle bruge. Og jeg havde sagt at jeg skulle bruge en ledning med sådan et stik i den ene ende og sådan et stik i den anden ende. Og selvom det var et europlug stik jeg havde vist, så kom ekspedienten tilbage med et kabel med schukostik.

Det er i øvrigt ikke kun størrelsen på plastikklodsen der er forskellig. Diameteren på benene er ca. 4½mm på schukostik og kun 3½mm på europlug. Det gør en forskel når man prøver at sætte stikket i huller der er 4mm i diameter. Desuden er benene på europlug skæve og kan give lidt efter så de virker med en lille variation i afstanden mellem hullerne afhængigt af hvilket land man er i.
Gravatar #12 - Jakob Jakobsen
2. okt. 2011 12:31
milandt (9) skrev:
#6 Jeg kan ikke se den kombination jeg spørger efter? Alle han-stik er de store runde.

Ja, jeg var lidt hurtig.
Du kan ikke finde den kombination, da det er ulovligt at tilslutte en enhed der har jordforbindelse, uden at bruge denne.

Så løsningen er nok at du skal ud og købe et løst stik.
Gravatar #13 - kasperd
2. okt. 2011 12:33
Jakob Jakobsen (12) skrev:
det er ulovligt at tilslutte en enhed der har jordforbindelse, uden at bruge denne.
Hvis det er sandt, så er det også ulovligt at bruge schukostik i Danmark. Og halvdelen af det elektriske udstyr der sælges i Danmark sælges med schukostik.
Gravatar #14 - Jakob Jakobsen
2. okt. 2011 12:37

Nej det er fuldt lovligt. Så længe du bruger en kontakt der understøtter schuko.
Men ja 95% af alle computere og lign. i Danmark, er tilsluttet ulovligt.

Man skal derfor huske at anskaffe sig sådan en.
Gravatar #15 - Dreadnought
2. okt. 2011 13:04
kasperd (13) skrev:
Hvis det er sandt, så er det også ulovligt at bruge schukostik i Danmark. Og halvdelen af det elektriske udstyr der sælges i Danmark sælges med schukostik.

Efter danske regler, ja. Men da schuko er en EU-godkendt standard, er det sjovt nok lovligt.
Gravatar #16 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
2. okt. 2011 13:19
Jeg ved de findes - en ven der har en Vaio bærbar har et "almindeligt" fladt han-stik i den ene ende og m-mouse i den anden ...

Ingen jord der.

EUREKA!
Gravatar #17 - apkat
2. okt. 2011 13:23
Jord er overvurderet.
Gravatar #18 - Brugernavn
2. okt. 2011 13:24
Så skal du bare bruge en tang. Kablet produceres til det schweiziske marked, da deres system ser sådan ud. Det er så bare lige det med at finde et sted, der forhandler kablet.

Edit: Som f.eks. her.

Men pas på, for deres stik sidder en anelse tættere på hinanden end vores, så jeg er ikke 100% sikker på at det passer. Men et almindeligt kabel til f.eks. en dansk barbermaskine passer i deres stik.
Gravatar #19 - milandt
2. okt. 2011 13:27
Thoroughbreed (16) skrev:

Ingen jord der.

EUREKA!

Men det er ikke et Mickey Mouse stil i "hun" enden =/
Gravatar #20 - Jakob Jakobsen
2. okt. 2011 14:09
milandt (19) skrev:
Men det er ikke et Mickey Mouse stil i "hun" enden =/

Eller dansk i den anden :)
Gravatar #21 - kasperd
2. okt. 2011 14:19
Nu vi er i gang med denne tråd ville jeg lige spørge om der mon findes et sted man kan købe en adapter der gør det muligt at sætte en schweizisk strømskinne i en dansk stikkontakt og få jordforbindelse.

Thoroughbreed (16) skrev:
EUREKA!
Det kabel har den forkerte type stik i begge ender. I stedet for det efterspurgte mickey mouse stik er der et stik med kun nul og face og altså ingen jord. Den type stik var meget udbredt før i tiden. Men for ca. seks år siden begyndte mange nye laptops at bruge mickey mouse stikket i stedet.

Selvom de to stik ligner hinanden, så kan man ikke bytte om på dem og få et resultat der virker. Apple har til gengæld lavet en variant med jord, som er kompatibel med den gamle type kabler uden jord. Det ser ikke kønt ud når man sætter dem sammen, men det passer uden problemer, og det virker. Det er dog ikke relevant for den her tråd.

I den anden ende af det kabel du linkede til er der ikke en europlug sådan som der blev efterspurgt, men derimod et amerikansk stik. Jeg bryder mig ikke om de amerikanske stik uden jord fordi de ikke sidder ordentligt fast i kontakten.

Zhadow (18) skrev:
Kablet produceres til det schweiziske marked, da deres system ser sådan ud.
Korrekt, det er et schweizisk stik. Men jeg vil ikke anbefale at du prøver at klippe jordbenet af med en tang.

For det første skal der nok en ret voldsom tang til for at klippe det af. Og jeg tror ikke der er luft nok mellem benene til at komme til med en tang af den nødvendige kaliber.

Jeg tror det er nemmere at sætte et europlug stik på en ledning end at klippe et schweizisk stik til.

Desuden får man svært ved at klippe tæt nok på plastikken. Efterlader man blot et par millimeter af benet, så kan du ikke stikke stikket helt ind i stikkontakten. Hvis ingen fordybning der er kommer en del af benene altså til at sidde blottet. Og de schweiziske stik har ikke plastik til at dække den del af benene, altså får du den strømførende del til at side uden at være afskærmet.

Zhadow (18) skrev:
Det er så bare lige det med at finde et sted, der forhandler kablet.
Jeg har sådan et kabel som jeg har købt i Zürich, men jeg kan ikke huske hvilken butik jeg købte det i. Det er nok heller ikke så relevant, da det i hvert fald er hurtigere at købe et stik i Danmark og selv sætte på en ledning frem for at rejse til Schweiz efter en ledning at klippe i.

Zhadow (18) skrev:
Men pas på, for deres stik sidder en anelse tættere på hinanden end vores, så jeg er ikke 100% sikker på at det passer.
Afstanden mellem benene er den samme. Men de schweiziske stik har ben med en mindre diameter, så jeg er ikke sikker på om det ville komme til at sidde ordentligt fast. Europlug stik undgår dette problem ved at have skæve ben der kan bøjes lidt.

Zhadow (18) skrev:
Men et almindeligt kabel til f.eks. en dansk barbermaskine passer i deres stik.
Hvad mener du med dansk barbermaskine? Begge de barbermaskiner jeg har ejet har haft europlug stik.

Europlug stikket passer mig bekendt i stikkontakterne i alle europæiske lande. Dog skal der bruges vold hvis man vil have dem i en stikkontakt i Storbritannien.
Gravatar #22 - Jakob Jakobsen
2. okt. 2011 14:28
kasperd (21) skrev:
Korrekt, det er et schweizisk stik. Men jeg vil ikke anbefale at du prøver at klippe jordbenet af med en tang.

For det første skal der nok en ret voldsom tang til for at klippe det af. Og jeg tror ikke der er luft nok mellem benene til at komme til med en tang af den nødvendige kaliber.

Jeg tror det er nemmere at sætte et europlug stik på en ledning end at klippe et schweizisk stik til.

Desuden får man svært ved at klippe tæt nok på plastikken. Efterlader man blot et par millimeter af benet, så kan du ikke stikke stikket helt ind i stikkontakten. Hvis ingen fordybning der er kommer en del af benene altså til at sidde blottet. Og de schweiziske stik har ikke plastik til at dække den del af benene, altså får du den strømførende del til at side uden at være afskærmet.

Man kan meget nemt knække benet af på det originale stik.
Brug en papegøje- eller lignende tang og knæk det over.
Det bliver tyndere inde i selve stikket, så det plejer at knække af et par mm inde.

Det har jeg i hvert fald gjort ved mange af dem jeg har liggende.
Gravatar #23 - kasperd
2. okt. 2011 14:33
kasperd (21) skrev:
Nu vi er i gang med denne tråd ville jeg lige spørge om der mon findes et sted man kan købe en adapter der gør det muligt at sætte en schweizisk strømskinne i en dansk stikkontakt og få jordforbindelse.
Jeg ved selvfølgelig godt at sandsynligheden for at sådan en adapter findes er meget lille. Men hvis jeg er heldig findes de måske.

Jeg har en stak der kan konvertere mellem schuko og schweiziske stik, men det får man jo ikke jord ud af.

En eller anden dag ender jeg nok med at klippe stikkene af nogen af de strømskinner og udskifte dem med danske stik.

Jakob Jakobsen (22) skrev:
Det har jeg i hvert fald gjort ved mange af dem jeg har liggende.
Har du mange schweiziske stik liggende?
Gravatar #24 - Brugernavn
2. okt. 2011 14:52
kasperd (21) skrev:

Jeg kan ikke rigtigt se problemet. Ligesom Jakob har jeg fjernet en del jord-ben i tidens løb, og det er ikke så svært. Navnligt ikke fra et stik, som det, jeg linker til, hvor det er af blød plast, ikke hård plast, der knækker.
kasperd (21) skrev:
Afstanden mellem benene er den samme.

Det er muligt, jeg husker forkert. Men ja, benene er tyndere.
Gravatar #25 - Anakardian
2. okt. 2011 18:06
Hvis du ikke har plads til en tang kunne du jo bruge en nedstryger
Gravatar #26 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
2. okt. 2011 19:46
Den jeg linkede til HAR m-mouse i DK, har været omme ved ham, han har sidste års Sony Vaio model :)
Gravatar #27 - Cloud02
2. okt. 2011 20:26
milandt (1) skrev:
Hej. Nogen der kan finde et sted hvor jeg kan købe et stil med hhv. disse to placeret i hver ende?

http://www1.dealextreme.com/productimages/sku_8208...

http://www1.dealextreme.com/productimages/sku_2318...

Jeg kunne klippe mine kabler i stykker og bygge dem selv, men hvis jeg kan købe dem billigt et sted gider jeg ikke besværet.

Kom glad :)

here you go:
http://www.ebay.com/itm/AC-power-supply-retractabl...

eller denne her, hvor du skal fjerne jord med en tang. (Schweizer model)
http://www.ebay.com/itm/Dell-UY685-N14586-IT10S3-E...

http://www.ebay.de/itm/Netzkabel-Mickey-Mouse-Klee...
Gravatar #28 - milandt
3. okt. 2011 07:39
#27 awesome!!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login