mboost-dp1

Matematik Selvstudie


Gå til bund
Gravatar #1 - Windcape
19. mar. 2010 15:11
Jeg er blevet optaget på et sommerkusus i Matematik A, hvor jeg håber at kvalificere mig til at kunne starte på Ingeniør studiet efter sommerferien.

Men, det er nu snart 5 år siden jeg sidst har arbejdet med matematik, og skal derfor have opfrisket alting fra cirka. folkeskole niveau. Heldigvis har jeg cirka 2 måneder mellem dimittering som Datamatiker til start på kurset. Så jeg tænker at lægge en studieplan til selvstudie.

Jeg har allerede fået anbefalet et par Mat. B bøger som jeg skal have købt, men jeg ville høre om nogen kan anbefale hvilket emner der er gode at læse op på?

Jeg kan ikke rigtig huske navne på andre end Integralregning :D
Gravatar #2 - arne_v
19. mar. 2010 15:17
Jeg aner ikke hvad Mat A indeholder, men jeg ved lidt om hvad der er nyttigt at kunne.

Mit forslag:
- basale funktioner (potens, exp, log, cos/sin/tan)
- 1 ligning med 1 ubekendt (kun 1. grad og 2. grad)
- 2 ligninger med 2 ubekendte (kun 1. grad)
- differentiering
- integrering
- basal sandsynlighedsregning
- lineær algebra (vectorer og matricer)
- optimering
- sandsynligheds funktioner (binominal fordelinbg, normal fordeling etc.)
Gravatar #3 - Coney
19. mar. 2010 15:34
Jeg har en bog der hedder Calculus: Early Transcendentals eller noget i den dur... Det er den bog vi fik på matematik første år på uni... Den er måske en anelse for meget hvis du er helt på folkeskoleniveau, men den er helt sikkert et godt køb for du kan sikkert bruge den i forbindelse med studiet... Men ellers vil jeg faktisk foreslå dig at spørge nærmeste HTX eller STX hvad de bruger i undervisningen... Nogen gange er det muligt at købe bøgerne enkeltvis...
Gravatar #4 - coday
19. mar. 2010 15:47
Studieplan fra MAT A i Gym



Variabelsammenhænge og funktioner

Vækst

Trigonometri

Statistik

Deduktion og Induktion i Matematik

Differentialregning

Integralregning

Statistik og sandsynlighed

Differentialligninger

Klassisk geometri

Vektorer og geometri i planen

Vektorer og geometri i rummet
Supplerende emne ( Emnet ikke valgt, endnu)


Hvis det er kan jeg også skrive hvad for nogle bøger og sider der indgår i hvert emne..
Gravatar #5 - Daniel-Dane
19. mar. 2010 15:50
arne_v (2) skrev:
Jeg aner ikke hvad Mat A indeholder, men jeg ved lidt om hvad der er nyttigt at kunne.
Det er lige præcis det, vi har på Mat A i STX, så jeg er da glad for, at vi lærer nyttige ting! :D
Gravatar #6 - arne_v
19. mar. 2010 18:09
#5

Grundet et forholdsvis bredt sigte og diverse afhængigheder, så er det nok nærmest givet.

En anden måde at se på det er at man før start på en IT uddannelse på universitetsniveau bør være nået frem til først i 1700 tallet matematisk set !
Gravatar #7 - melac
19. mar. 2010 19:08
Der er også en masse gode videoer på denne side.
Gravatar #8 - Jakob Jakobsen
19. mar. 2010 19:11
#7
Tak for linket.
Gravatar #9 - Fjolle
19. mar. 2010 19:37
KHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN

Ja, de emner der er postet lyder fornuftige nok :)
Gravatar #10 - skovtrolden
19. mar. 2010 19:51
Læs og forstå "Vejen til matematik AB1" og "Vejen til matematik A". Det er de to matematikbøger vi benytter på Mat A, der hvor jeg kommer fra.

De kan højst sandsynligt skaffes fra biblioteket.
Gravatar #11 - Jakob Jakobsen
19. mar. 2010 20:25
Faldt lige over denne side.
Gravatar #12 - ignuz
19. mar. 2010 20:59
Hvis du vælger at benytte dig af linket i #11 har jeg bøgerne til matematik C og B som jeg er villig til at sælge.
Men syntes det lyder voldsomt at skulle nå fra folkeskole niveau til og med matematik A, da det hvis er meget normalt at bruge en 5 uger blot på at opgradere fra B til A.
Gravatar #13 - Windcape
20. mar. 2010 03:36
Ignuz (12) skrev:
Hvis du vælger at benytte dig af linket i #11 har jeg bøgerne til matematik C og B som jeg er villig til at sælge.
Men syntes det lyder voldsomt at skulle nå fra folkeskole niveau til og med matematik A, da det hvis er meget normalt at bruge en 5 uger blot på at opgradere fra B til A.
Jeg har gået på HTX, og læst Matematik B (og 6 månders A niveau).

Det er bare så mange år siden, så rent materiale mæssigt, skal jeg lige have gennemgået alting fra folkeskole niveau og op. Forhåbenlig vil nogle emner være nemmere at gennemgå end andre ;)
Gravatar #14 - Benjamin Krogh
20. mar. 2010 10:26
Du kan låne mine mat bøger fra HTX. De er ikke de mest fantastiske men stoffet er der da. :)
Gravatar #15 - Colapusheren
20. mar. 2010 11:15
Jeg afsluttede HTX med Mat A i 2007, og startede på ingeniørstudiet i september sidste år. De vigtigste ting at læse op på er:

- Trigonometri (cos, sin, tan)
- Vektorer
- Algebra (Blev fortrolig med hvordan man kan bytte rundt på fortegn etc. i ligninger)
- Differentiering
- Integrering

Og godt igang med 2. semester hvor matricer er blevet introduceret helt fra scratch .. Så det er nok ikke nødvendigt at læse op.

Btw, så har jeg "Teknisk Matematik - Af Preben Madsen" i pdf liggende. Det er den bog vi brugte på HTX. Har også mange gode matematikrapporter, hvor de forskellige emner bliver behandlet step by step, du kan få lov at kigge igennem.
Gravatar #16 - Makey
20. mar. 2010 12:16
Lidt tørt måske, men hvis du vil have det hele i detaljer kan du altid kigge på hvad Undervisningsministeriets retningslinjer er:
http://is.gd/aQ7v8

EDIT: Vi prøver lige med en URL forkorter i stedet..
Gravatar #17 - cazotaro
20. mar. 2010 12:40
Du kan da få et skriftligt matematik B-niveau eksamenssæt at øve dig på, jeg har godt nok ikke haft et med vektorer endnu, men ellers er der alt det vigtige.

Det jo altid godt lige at have brugt det og ikke blot læst teorien.
Gravatar #18 - Systran
20. mar. 2010 14:47
Jeg har 70 siders noter i et Word-dokument med indeholdende (så godt som) al stof fra både C, B og A-niveau, skrevet af en af matematiklærerne ganske udførligt, med indholdsfortegnelse og det hele.

Kan jeg godt sende på en mail, hvis du er interesseret? Og kan åbne .docx? ;)
Gravatar #19 - Daniel-Dane
20. mar. 2010 14:55
#18
Jeg udbeder mig aktindsigt! Send lige en til mig på [email protected], så er du en skat! (gerne docx)
Gravatar #20 - arne_v
20. mar. 2010 14:55
#18

Jeg gætter på at windcape ikke er fanatisk anti-MS Office mand!

:-)
Gravatar #21 - Windcape
20. mar. 2010 15:16
Systran (18) skrev:
Kan jeg godt sende på en mail, hvis du er interesseret? Og kan åbne .docx? ;)
Jo tak :-)

[email protected]
Gravatar #22 - Systran
20. mar. 2010 15:26
Done and done. I believe I deserve as minimum a Relevant-rating. :)

Jeg er nemlig på jagt.
Gravatar #23 - Windcape
20. mar. 2010 15:32
Ser rigtig godt ud, jeg takker :)
Gravatar #24 - vandfarve
20. mar. 2010 15:37
Windcape (23) skrev:
Ser rigtig godt ud, jeg takker :)


Det gør du også.
Gravatar #25 - Systran
20. mar. 2010 15:49
vandfarve (24) skrev:
Det gør du også.


Fy for helvede. Sodomisk cyperspace og zoofili, endda med en truet dyrerace!
Gravatar #26 - Daniel-Dane
20. mar. 2010 15:50
Ser rigtig godt ud, jeg takker :)

(Hvis du har en original docx af denne, burde det vist hjælpe, ellers går det her nok)
Gravatar #27 - Systran
20. mar. 2010 15:59
#26
SHITCOCK!

Jeg har kun den udgave, fået tilsendt over mailen af en klassekammerat. Jeg har aldrig kigget det helt igennem. Sorry.
Gravatar #28 - Windcape
20. mar. 2010 16:12
Det ligner font-fejl. Men umiddelbart er det ikke et problem, da det er beskrivelserne der er vigtige.
Gravatar #29 - GormDK
20. mar. 2010 16:25
#26
Ser ud som om det der er importeret fra matematikprogrammet TI InterActive!, og det driller tit på den ene eller anden måde (hvilket jeg altid har syntes var ironisk, da jeg ville have troet at matematik-nørder ville være de bedste programmører :S).
Gravatar #30 - Wraith
21. mar. 2010 10:16
En af de mat bøger jeg bruger lige pt. Er igang med htx A, på andet år... hehe, værsgo :P
http://books.google.com/books?id=Eh6ZC60-dv4C&...

Gravatar #31 - Colapusheren
21. mar. 2010 10:26
#30

Så er du jo kun igang med Mat B.

1. år tages Mat C
2. år tages Mat B
3. år tages Mat A

Gravatar #32 - Fjolle
21. mar. 2010 11:02
Colapusheren (31) skrev:
#30

Så er du jo kun igang med Mat B.

1. år tages Mat C
2. år tages Mat B
3. år tages Mat A


Har de fjernet A+?
Gravatar #33 - Wraith
21. mar. 2010 11:22
Colapusheren (31) skrev:
#30

Så er du jo kun igang med Mat B.

1. år tages Mat C
2. år tages Mat B
3. år tages Mat A


ved jeg.. men har A linien...
Gravatar #34 - onetreehell
21. mar. 2010 12:01
Jeg kan også anbefale Taldjævelen. Det er egentlig en børnebog, men den kommer ind på matematik-emner på universitetsniveau. Den er nem at læse (man behøver selvfølgelig ikke at forstå det hele ;-) ), og kan godt give én blod på tanden ifht. matematik.
Gravatar #35 - izym
21. mar. 2010 12:41
Systran (18) skrev:
Kan jeg godt sende på en mail, hvis du er interesseret? Og kan åbne .docx? ;)

[url=mailto:[email protected]][email protected][/url]
Den snupper jeg også gerne ;)
Gravatar #36 - Benjamin Krogh
21. mar. 2010 12:43
#34 det er lidt fristende at kalde BS på den der. Du mener med universitetsniveau, at de samme emner går igen der?

Det er i så fald korrekt at vi på uni også bruger tal. ;)
Gravatar #37 - onetreehell
21. mar. 2010 13:36
#36
Ja, emnerne går igen der. Desuden er meget af det over mat a niveau. Jeg ved ikke hvorfor du kalder det bs. Han går helt sikkert ikke lige så meget i dybden, men emnerne er da over mat a.
Gravatar #38 - zin
21. mar. 2010 17:15
#32: HTX har - så vidt jeg ved - aldrig haft en A+ linie.
Gravatar #39 - Windcape
21. mar. 2010 17:34
ZiN (38) skrev:
#32: HTX har - så vidt jeg ved - aldrig haft en A+ linie.
Korrekt.

A+ er A niveau delt over 2 og 3 år på STX. Hvilket essencielt bare er det samme som B niveau først, og A niveau bagefter.

Man vælger bare at tage emnerne mere kategorisk.
Gravatar #40 - vandfarve
21. mar. 2010 17:38
Windcape (39) skrev:
A+ er A niveau delt over 2 og 3 år på STX. Hvilket essencielt bare er det samme som B niveau først, og A niveau bagefter.


Ikke helt som jeg husker det.

Jeg skal ikke kunne sige noget til kravene, der stilles til hhv. A og A+-niveau (SVJH var kravene større ifm. eksamen, men kan ikke huske det), men som du selv nævner, så får man to år A-niveau i stedet for ét, ligesom vi har langt mere tid til at gennemgå de samme emner som på det etårige A-niveau.

Derfor vil jeg altid anbefale A+-niveau over A-niveau, hvis man ellers har muligheden efter den nye gymnasiereform.
Gravatar #41 - Windcape
21. mar. 2010 17:46
#40

Det er bare en mere "seriøs" undervisningsform. Resultatet på papiret er det same.
Gravatar #42 - vandfarve
21. mar. 2010 17:47
Windcape (41) skrev:
#40

Det er bare en mere "seriøs" undervisningsform. Resultatet på papiret er det same.


Og derfor i mine øjne langt bedre, da der således er en forskel. :)
Gravatar #43 - Daniel-Dane
21. mar. 2010 17:51
Jeg har aldrig set en A+-linje på STX (mit gymnasium).
Gravatar #44 - vandfarve
21. mar. 2010 17:54
Daniel-Dane (43) skrev:
Jeg har aldrig set en A+-linje på STX (mit gymnasium).
'

Jeg gætter på, at alle linier med Mat A nu svarer til A+(+), da i jo får 2,5 årigt A-forløb.
Gravatar #45 - Windcape
21. mar. 2010 19:36
Så er det vigtigste også ordnet, der er bestilt SU :-)
Gravatar #46 - ECFE11
21. mar. 2010 21:06
Hmm. skimmede kun lige tråden men:

Hvis du hører til de af os der rent faktisk nyder at bruge bøger og du vil have nogle brugbare af slagsen, så anskaf dig matematikserien af carstensen og frandsen.

Bøgerne kommer i forskellige udgaver men anskaffer man sig:

Mat 1a, Mat2a og Mat3a

Så har men både pensum og opslag for det meste.
Gravatar #47 - arne_v
22. mar. 2010 02:28
#0

Du skal se - du ender som ekspert i krypterings algoritme matematik ....

:-)
Gravatar #48 - Windcape
22. mar. 2010 04:58
#47

Jeg har skrevet en rijndael implementation i C# ;-) (Dog uden unsafe code, så utrolig dårlig performance)
Gravatar #49 - Kris
22. mar. 2010 10:34
#Windcape

Hvis du betaler fragt, så har jeg mine bøger fra mat B fra uni derhjemme, med opgaver og hele molivitten, 4 bøger i alt. Dem er du velkommen til at få, hvis det har interesse.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login