mboost-dp1

Matematik, gale familier og lotto kuponer


Gå til bund
Gravatar #2 - dub
9. sep. 2019 15:53
Hehe, PNAS :)
Gravatar #3 - larsp
11. sep. 2019 07:46
Findes der en lottokupon som altid vinder? Sådan lyder en populær version af et teoretisk spørgsmål

Det er jo noget vrøvl. Hvor ville jeg ønske at de i den slags artikler forklarede problemstillingen bare en lille smule bedre i stedet for at forsimple den til 100% vrøvl. Det de mener er om der findes et sæt tal der i gennemsnit viser sig at have en bedre chance for at vinde end andre tal. Oder was? Jeg forstår ikke problemstillingen.

Min gamle matematiklærer spillede eftersigende altid Lotto med numrene 1,2,3,4,5,6,7. Som han sagde, chancen for at vinde er den samme og der er nok ikke mange andre der spiller med de numre. Pointen var nok at illustrere hvor usansynligt det er at vinde.
Gravatar #4 - arne_v
11. sep. 2019 14:03
#3

Ude til højre i artiklen er der følgende:


En "mad family" kan forklares som lottokupon i et særligt lottospil. I det her spil har lottokuponerne
uendeligt mange rækker af hele tal, og faktisk er det tilladt at kuponen har så mange rækker at de ikke
kan nummereres. Spilleren er underlagt den regel, at to forskellige rækker aldrig må have uendeligt
mange tal til fælles. Lottoudbyderen trækker så uendeligt mange hele tal, og hvis en (eller flere) af
rækkerne på kuponen har uendeligt mange tal til fælles med de udtrukne tal, så vinder kuponen, ellers
ikke. En mad family er en kupon der altid vinder i det her spil.


Det hele drejer sig om uendelige størrelser.

Gravatar #5 - arne_v
11. sep. 2019 14:22
larsp (3) skrev:

Min gamle matematiklærer spillede eftersigende altid Lotto med numrene 1,2,3,4,5,6,7. Som han sagde, chancen for at vinde er den samme og der er nok ikke mange andre der spiller med de numre.


Der er mange som spiller de numre.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login