mboost-dp1

Makes me laugh silently :)


Gå til bund
Gravatar #1 - rackbox
18. jun. 2008 05:54
http://politiken.dk/erhverv/article525788.ece

De strejkende offentlige ansatte har igennem deres karriere indbetalt horrible summer til deres fagforeninger. Disse summer blev nu brugt til at betale de strejkendes løn under strejken. For arbejdsgiver betaler nemlig ikke løn, når der strejkes.

Det, der er så morsomt i denne situation, er tofold:

* Arbejdsgiverne får for hver dag, der går, flere penge som kan dække en eventuel lønstigning - betalt af de strejkende selv!
* Havde de strejkende valgt at spare fagforeningskontingentet op i stedet for at spytte i en stor hul strejkekasse - og havde de således også valgt ikke at strejke, så ville de i dag være økonomisk meget rigere, end de er nu.

Samtidig har de ikke-strejkende medlemmer været med til at betale for de strejkende medlemmer. Så meget for solidaritet...

Jeg husker selv en strejke, som opstod, mens jeg selv arbejdede som pædagog: Kommunen ville spare 3 millioner på børne- og ungeområdet, og selvom der ikke var tale om en besparelse på løn, så valgte fagforeningsmedlemmerne at strejke (ulovligt). Det tog ikke mange tastetryk på en lommeregner at regne ud, hvor mange dage der skulle strejkes, før medlemmerne selv havde financieret de 3 millioner: 1000 medarbejdere skulle kun strejke i 4 dage!

Det er da for morsomt :)
Gravatar #2 - vandfarve
18. jun. 2008 11:06
Jeg berører det også kortvarigt i dette indlæg, netop fordi det er så morsomt. Man kan udmærket godt forstå, hvorfor de vil strejke, men det kræver andet end kampvilje at få sine ønsker gennemført - bl.a. kan man nævne taktiske evner, men det skal man nok ikke sige for højt tæt på SOSU'er, pædagoger, sygeplejersker osv.

Desuden mener jeg, at grundlaget for en strejke var fuldstændigt forkert, men det er måske lidt irrelevant her og måske et udtryk for mine lidt mere liberalistiske/socialkonservative holdninger.
Gravatar #3 - vandfarve
18. jun. 2008 11:17
Prøv at læs dette, som formanden for BUPL udtaler:
BUPL-formand afviser regnestykke
Formanden for BUPL, Henning Pedersen, afviser, at man kan gøre den økonomiske effekt af strejken op ved at se på de konkrete udgifter og indtægter.

»Det giver ikke nogen mening, at stille regnestykker op på den måde. Der er tale om penge, som pædagogerne i årevis har indbetalt til deres fagforening i fællesskab. Man kan ikke dele udgifterne op på hver enkelt pædagog. Så jeg vil ikke forholde mig til beregningen«, siger han.


Gad vide om Pedersen ikke burde komme tilbage på skolebænken og lære simpel division? Det kan godt være, at BUPL's medlemmer har betalt i fællesskab, men i og med at de betaler i fællesskab, så har de hver og sær betalt deres andel, ikke? Og hvis de hver har betalt deres andel, så er det også deres andel, som forsvinder, da de skal arbejde lidt over 12 år for at få overskud af deres konflikt, ikke? Det betyder, at regnestykket er korrekt, og at Pedersen blot prøver at smyge sig uden om faktummet, at de ikke har fået en god aftale ud af dette. Derudover, hvis deres hovedformål var at skabe opmærksomhed og få en (lige?)lønskommission, så var det derimod succesfuldt - som Politiken også nævner.

Men alt i alt: Det er bare en smule morsomt.
Gravatar #4 - illishar
18. jun. 2008 11:58
#1 Ret interessant synsvinkel. Om end strejker og demonstrationer, vel er en del af vores demokrati og dermed per definition ubetalelige.

Jeg støtte også selv på en lidt sjov finesse ved pædagogernes strejke:
Mange af sloganerne gik jo på "LIGELØN FOR BEGGE KØN!!!", "LIGESTILLING", "VI ER ALLE ENS" HRRRR!!! o.s.v.
Alligevel var en af de goder som pædagogerne kæmpede om, "1 ekstra barn-sygedag", hvilket slog mig som værende lidt ironisk, da jeg tvivler på at eksempelvis Skraldemænd ville finde lige netop den gode, værd at kæmpe for.

Kvinder og mænd er ens! Fat det! Så derfor vil vi have gratis hygiejnebind og cremer på alle vores toiletter!

Det ville have været lidt mere troværdigt, hvis de nu havde kæmpet om eks. gratis årsabbonementer til Politikken eller Illustreret Videnskab eh?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login