mboost-dp1

Mærsk vælger Linux servere ??


Gå til bund
Gravatar #1 - arne_v
1. feb. 2010 15:10
http://www.computerworld.dk/art/54847/derfor-skift...

Ja ganske vist siger de:

Adam Gade kan ikke kommentere på, hvilken open source-software, som indgik i HP's løsningsforslag


Men hvis vi kigger på hvad der indgår i løsningen:
- hardware
- styresystem
- database
- SAP
så kan det vist kun være styresystemet (SAP understøtter ikke MySQL eller PostgreSQL som database - MaxDB er ikke længere open source selvom den stadig er gratis).
Gravatar #2 - Windcape
1. feb. 2010 15:19
Måske anser de SAP for at være open source ? ;-)
Gravatar #3 - arne_v
1. feb. 2010 15:25
#2

Eller de leverer maskinerne med FireFox installeret !

:-)

Jeg tror stadig på styresystemet.
Gravatar #4 - Windcape
1. feb. 2010 15:35
Det lyder også mest sandsyneligt. Fordi det ville virke underligt at skifte IBM ud som leverandør, hvis man havde tænkt sig at beholde OS/400 som platform.
Gravatar #5 - Anders Fedеr
1. feb. 2010 15:35
#3
http://www.comon.dk/nyheder/A-P-Moeller-Maersk-sparer-millioner-med-open-source-1.305921.html skrev:
HP oplyser, at serverne hos Maersk Line skal køre på Linux.

Skal ikke kunne sige hvorfor Computerworld-journalisten ikke måtte få det vide.
Gravatar #6 - zin
2. feb. 2010 09:34
#4: Eller endnu bedre: HP Unix.
Kunne det evt. tænkes at modulet til SAP som HP skal drifte er Open Source og derfor kunne tilpasses til PostgreSQL eller MySQL (selvom jeg tvivler på sidstnævnte)?
Gravatar #7 - arne_v
3. feb. 2010 16:38
#6

Open source SAP module??

Gravatar #8 - zin
3. feb. 2010 18:19
#7: Why not? >_>
Gravatar #10 - arne_v
3. feb. 2010 20:37
#9

De integrerer med open source kode. De udgiver ikke deres eget som open source.
Gravatar #11 - zin
3. feb. 2010 23:19
#10: Laver SAP også det omtalte modul? Eller er det eventuelt et selv-udviklet eller lignende?
Gravatar #12 - arne_v
3. feb. 2010 23:43
#11

Man implementerer SAP ved at købe et basis system fra SAP og så hyrer man konsulenter til at tilrette det. Og efter at have brugt nogle hundrede millioner kroner, så virker det. Mere eller mindre.
Gravatar #13 - zin
3. feb. 2010 23:46
#12: Ah, så svaret er "Ja, de laver alle modulerne dertil". OK! :-)
Gravatar #14 - arne_v
5. feb. 2010 18:11
#12

Wikipedia er iøvrigt ret kontant:


It is estimated that "for a Fortune 500 company, software, hardware, and consulting costs can easily exceed $100 million (around $50 million to $500 million). Large companies can also spend $50 million to $100 million on upgrades. Full implementation of all modules can take years," which also adds to the end price. Midsized companies (fewer than 1,000 employees) are more likely to spend around $10 million to $20 million at most, and small companies are not likely to have the need for a fully integrated SAP ERP system unless they have the likelihood of becoming midsized and then the same data applies as would a midsized company.


http://en.wikipedia.org/wiki/SAP_ERP#Deployment_an...
Gravatar #15 - Hubert
5. feb. 2010 19:19
arne_v (12) skrev:
#11

Man implementerer SAP ved at købe et basis system fra SAP og så hyrer man konsulenter til at tilrette det. Og efter at have brugt nogle hundrede millioner kroner, så virker det. Mere eller mindre.


Det har ihvertfald kostet Mærsk på den forkerte side af 100 mill og et par chefer indtil videre.
Gravatar #16 - vandfarve
5. feb. 2010 19:24
Hubert (15) skrev:
arne_v (12) skrev:
#11

Man implementerer SAP ved at købe et basis system fra SAP og så hyrer man konsulenter til at tilrette det. Og efter at have brugt nogle hundrede millioner kroner, så virker det. Mere eller mindre.


Det har ihvertfald kostet Mærsk på den forkerte side af 100 mill og et par chefer indtil videre.


Så længe de kan skære i omkostninger, så er jeg ligeglad for, hvor mange hoveder, der ruller, eller penge, der forsvinder.

De har store erfaringer (men også brændt et par finger) på udrulning af deres teknologier til de selskaber, som de har opkøbt over de sidste 10 år, så mon ikke også, at de er rustet til at sparke SAP ordentlig ind i virksomheden? :)
Gravatar #17 - Hubert
5. feb. 2010 21:31
vandfarve (16) skrev:

Så længe de kan skære i omkostninger, så er jeg ligeglad for, hvor mange hoveder, der ruller, eller penge, der forsvinder.

De har store erfaringer (men også brændt et par finger) på udrulning af deres teknologier til de selskaber, som de har opkøbt over de sidste 10 år, så mon ikke også, at de er rustet til at sparke SAP ordentlig ind i virksomheden? :)


Det er vist ved at være på plads. De søger ihvertfald folk til at drifte det.
Gravatar #18 - arne_v
6. feb. 2010 02:41
Hubert (15) skrev:
Det har ihvertfald kostet Mærsk på den forkerte side af 100 mill og et par chefer indtil videre.


Så vidt jeg ved har de aldrig oplyst prisen på projektet. Men jeg tror godt vi kan regne med at det har ligget langt over 100 millioner kroner.

Det er blevet anslået at drifts tabet p.g.a. problemer efter at det blev taget i brug kostede mærsk 1.5 milliard.

Det kan der købes en del vingummi-bamser for.
Gravatar #19 - arne_v
6. feb. 2010 02:42
Hubert (17) skrev:
Det er vist ved at være på plads. De søger ihvertfald folk til at drifte det.


Snakker vi stadig om Mærsk's store SAP projekt??

Det projekt kørte 2002-2007.
Gravatar #20 - vandfarve
6. feb. 2010 12:07
arne_v (19) skrev:
Snakker vi stadig om Mærsk's store SAP projekt??

Det projekt kørte 2002-2007.


Mit fokus var præcis din pointe - at de allerede havde gjort det og havde en del erfaringer med det, gode som dårlige.

Min tanke var derfor, at vi nok skal kunne forvente, at Mærsk har kompetencerne til at gå gjort det ordentligt, når vi snakker implementeringen af det nye HP-køb.
Gravatar #21 - Hubert
7. feb. 2010 09:17
arne_v (19) skrev:
Snakker vi stadig om Mærsk's store SAP projekt??

Det projekt kørte 2002-2007.


Mærsk line søger sap folk ja så det må være det samme.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login