mboost-dp1

Linux kernel 6.7 dropper support for Itanium


Gå til bund
Gravatar #2 - larsp
3. nov. 2023 06:56
Citat fra en kommentar under nyheden på Phoronix:
Personally, I am glad this single-vendor architecture (and patented to the teeth to remain that way) is dead. Goodbye and good riddance.

Var den det? Patenteret ud til fingerspidserne?

Kan det mon have været en medvirkende faktor til arkitekturens fald? Hvem vil en verden hvor man er dybt afhængig af chips kun én producent kan producere. IA64 var jo udset til at være den generelle 64-bit afløser for x86.

Hvis de var gået den anden vej og åbnet op for specifikationer, compilerteknologi og holdt igen med patenterne, kunne der måske have været opnået organisk vækst for platformen. Men nej. Jeg lugter endnu et gigantisk selvmål for den juridiske afdeling, jeg jo ellers elsker så meget. (ikke helt fair, jeg mener selvfølgelig de executives der besluttede strategien)
Gravatar #3 - arne_v
3. nov. 2023 12:11
#2

IA-64 var patenteret.

Men det er x86-64 også. Forskellen er at 32 bit delen er opfundet af Intel og 64 bit delen er opfundet af AMD således at Intel og AMD begge ejer patenter - og har måttet indgå en aftale om at dele patenter.

https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/2488/00011...
Gravatar #4 - arne_v
3. nov. 2023 12:28
#2

Med hensyn til antallet af producenter, så er det jo spørgsmålet hvad der forårsager hvad.

kun en producent => lavt salg

lavt salg => kun en producent

Jeg tror faktisk mest på det sidste.

Slutbrugere kigger på tilgængeligt software og prisen. Software producenterne kigger på antal enheder aka markedets størrelse.

De færreste kender til aftalerne mellem Intel og AMD angående x86-64.

Eller til licens aftalerne mellem ARM firmaet og ARM CPU producenterne.
Gravatar #5 - arne_v
3. nov. 2023 16:50
#2 #3 #4

CPU success er blevet et spørgsmål om volumen p.g.a. omkostnings strukturen. De faste omkostninger er meget store idag.

Hvis vi hypotetisk antager at det koster 5 B$ i design og fremstilling af produktionsanlæg og 50 dollar i råvarer, løn og strøm per CPU så er break even pris:

100000 CPU => 50000 dollar per CPU
1 million CPU => 5000 dollar per CPU
10 million CPU => 550 dollar per CPU
100 million CPU => 100 dollar per CPU
Gravatar #6 - arne_v
21. nov. 2023 16:56
Der kom selvfølgelig et ramaskrig fra folk som var utilfredse med at Itanium supporten blev fjernet.

Men Linus ved hvordan man håndterer den slags.

Han tilbød at hvis de ville vedligeholde Itanium koden separat i et år så ville han seriøst overveje at inkludere den igen.

Det gør de selvfølgelig ikke.

antal personer som gerne vil have andre til at vedligeholde det open source de bruger > antal personer som gerne vil bidrage til at vedligeholde det open source de bruger

https://www.theregister.com/2023/11/21/saving_linu...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login