mboost-dp1

Kunsten at læse


Gå til bund
Gravatar #2 - Useful
16. nov. 2016 20:19
Vi skal bare have mere programmering i folkeskolen, så kan de alle læse og skrive godt igen.
Gravatar #3 - arne_v
17. nov. 2016 01:48
#2

:-)
Gravatar #4 - Claus Jørgensen
17. nov. 2016 13:11
#1

Det lyder underligt, man skulle da om noget tro at unge læse *mere* i dag en tidligere, pga. mobile-telefoner. Måske er problemet bare at de unge ikke læser skønlitteratur?
Gravatar #5 - arne_v
17. nov. 2016 14:26
#4

Jeg tror at pointen er at der er forskel på at læse og at læse.

En ting er at læse en kort SMS eller en kort web side.

Noget andet er at læse hundredevis af sider. Og her menes faktisk læse ikke bare skimme og håbe at man fik det vigtigste med.

Gravatar #6 - Useful
17. nov. 2016 19:48
Intet hjælper det at kunne læse, hvis ikke du kan fordøje det du læser.

Gravatar #7 - arne_v
17. nov. 2016 19:59
#6

Det er vist dækket i artiklen:


Det kan godt være, at eleverne har læst lektien, men det vil i praksis kun sige, at de har afkodet bogstaverne til ord, for de er ikke i stand til at svare på spørgsmål eller reflektere over, hvad teksten handler om. De magter ikke at fastholde det, de læser, og specificerede læseformål og støttespørgsmål til læselektierne i dag er en udtalt nødvendighed. Alligevel har selv de stærkeste elever både svært ved at huske og forstå det, de har læst,
Gravatar #8 - Claus Jørgensen
17. nov. 2016 20:03
#5

Jeg læser selv langt flere artikler nu hvor nyheder kan læses online. Aviser var ikke normal i min omgangskreds da jeg voksede op.

Mht. skønlitteratur, har jeg svært ved at tro på at der er så stor forskel fra tidligere. Personligt har jeg et mindre personligt bibliotek på en ~200 bøger (skønlitteratur), og læsning var en meget meget lille del af min skolegang.
Gravatar #9 - arne_v
17. nov. 2016 20:31
#8

En meget stor del af artikler online er lavet rimeligt korte for at passe til mediet og læsevaner.

Jeg kan huske hvordan Information havde artikler i midt-80'erne: artikler som fyldte en hel eller halv side, full størrelse sider ikke tabloid størrelse, meget lille font og ingen eller et lille billede - spalte op og spalte ned med tekst.

Gravatar #10 - arne_v
17. nov. 2016 20:36
#8

Det er mit indtryk at lån af bøger fra skolebiblioteker og folkesbiblioteker er faldet meget.
Gravatar #11 - _tweak
17. nov. 2016 21:35
#10: Det samlede udlån er faldet med 26.7% siden 2009, jf. statistikbanken. Udlån på bøger alene er faldet med 17%. Der skal tages med i det tal, at digitale udlån ofte bogføres anderledes end fysisk materiale, samt at nogle emner stort set er faldet ud.. f.eks. "multimediematerialer" der er faldet med 60% og musik med 68.6%.

Brugen af digitale downloads/resourcer er faldet meget lidt.
Gravatar #12 - arne_v
17. nov. 2016 22:57
#11

Og det er 2009-nu. Jeg tror at 1985-2009 også er faldet.
Gravatar #13 - Useful
17. nov. 2016 23:03
#8

Men nu er du hellere ikke lige målgruppen der omtales.
Gravatar #14 - _tweak
18. nov. 2016 05:58
#12: det er der umiddelbart ingen tilgængelige data på i statistikbanken så det bliver et gæt. Men det ville være forventeligt at se forbruget af biblioteket falde, sammen med prisen på bøger og medier versus reallønnen generelt falder (samt ny teknologi selvfølgelig - musik-streaming har formentlig fjernet det store generelle behov for musik-udlån).
Gravatar #15 - gramps2
18. nov. 2016 07:06
Samtidig siger Dansk Sprognævn, løst citeret, at de er imponerede over at elevernes stavekompetencer ikke er faldet mere end de er: http://magisterbladet.dk/news/2016/august/mytedrae...
Gravatar #16 - Useful
18. nov. 2016 14:16
gramps2 (15) skrev:
Samtidig siger Dansk Sprognævn, løst citeret, at de er imponerede over at elevernes stavekompetencer ikke er faldet mere end de er: http://magisterbladet.dk/news/2016/august/mytedrae...


Jeg synes ærligt talt at, hvis de kun er "en smule" dårligere til at stave nu, end i 1978, så har vi da om noget fejlet.

med den udvikling vi har set de seneste 40 år burde den gængse unge i dag, kunne stave cirkler om sin forældres generation, og ikke halter en smule efter.
Gravatar #17 - arne_v
18. nov. 2016 14:38
#15

At det ikke er faldet så meget er alt for lavt et ambitionsniveau.


I bogen konkluderer forfatterne, at de unge er syv procent dårligere til at stave end deres forældres generation. Det gør de ved at sammenligne resultater fra den afsluttende diktatprøve i 9. klasse for primært 2008 og enkelte efterfølgende år med resultater fra den tilsvarende prøve i 1978.

”Syv procent er ikke så meget, for man skal huske på, at der også er en udvikling i talesproget, der gør, at det fjerner sig mere og mere fra retskrivningen”, siger hun.


Mit forslag: reducer lønnen til lærere og politikere tl 93% af lønnen i 1978 (justeret for inflation) og se om de stadig mener at "Syv procent er ikke så meget".
Gravatar #18 - arne_v
18. nov. 2016 19:40
_tweak (14) skrev:
Men det ville være forventeligt at se forbruget af biblioteket falde, sammen med prisen på bøger og medier versus reallønnen generelt falder


Det naturligvis en mulighed at bog lån er erstattet af bog køb.

Men jeg synes bare at man også hører at bog salget er faldende.



Gravatar #19 - _tweak
18. nov. 2016 21:40
arne_v (18) skrev:
Det naturligvis en mulighed at bog lån er erstattet af bog køb.
Men jeg synes bare at man også hører at bog salget er faldende.

Det er derfor jeg så snedigt skriver "bøger og medier" :-) Helt specifikt med bog-formattet findes og sælges desuden også online, om ikke andet via Mofibo eller andre lignende kindle-venlige butikker, samt apple ipad etc. Jeg ved ikke hvor godt denne type køb tælles med i eventuelle statistikker.

For medier generelt, er det jo nærmest eksploderet i specificitet, det må være træls at gøre op :)
Gravatar #20 - gramps2
21. nov. 2016 00:50
#16, #17
Jeg er glad for at I mener det samme som jeg. I det hele taget er DSN lidt for laissez faire.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login