mboost-dp1

Korrekturlæsning af mit engelsk speciale


Gå til bund
Gravatar #1 - AlexForsberg
26. sep. 2016 12:46
Hej folkens!

Jeg er i færd med at skrive mit speciale om indflydelsen af Charles Darwin's evolutions-teori på det engelske sprog. Specialet fylder omkring 80 sider og er skrevet på engelsk.

I den forbindelse har jeg fundet ud af, at jeg har behov for professionel korrekturlæsning. Når jeg søger på Google har jeg virkelig svært ved at vælge imellem udbuddet.

Det er naturligvis vigtigt at korrekturlæsningen er professionel og top-notch, men jeg vil have det lavet til en overkommelig pris.

Er der nogen, som har erfaring med professionel korrekturlæsning og som kan give tips eller anbefalinger? Jeg skal aflevere om en måneds tid så alle råd er værdsat!

På forhånd tak,
Vh Alex
Gravatar #2 - Sn3akr
27. sep. 2016 05:30
NU kan det godt være at jeg træder nogen over tæerne, men hvorfor betale en professionel for at læse korrektur??

Hvad er der ved at score en fed karakter i engelsk for så at blive udstillet som inkompetent den dag man får job?? Hvis dit arbejde er karakteren 8 værd og du betaler dig til et 12-tal, tror du så ikke både din lærer og din kommende chef opdager det?

Hvis jeg som leder ansætter en person på baggrund af nogle flotte karakterer og bagefter finder ud af at han ikke kan leve op til de karakterer, så overlever han ikke sine 3 mdr. prøvetid, og skal da slet ikke regne med at få en pæn anbefaling med andre ord end fusker med sig.
Gravatar #3 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
27. sep. 2016 05:37
#2

Men, er det ikke altid rart at få læst sin opgave igennem af en trediepart?

Jeg tror nu mest at der skal findes "dumme" fejl, og ikke decideret en renskrivning af opgaven.
Gravatar #4 - Qw_freak
27. sep. 2016 10:25
#2
Jeg tænker da at det er ligeså meget for at fange fejl og mangler som autocorrect ikke kan se samt andre uhensigstmæssigheder man som forfatter har set sig blind på. Det er jo ikke fordi det er en dansk stil i 9 klasse.

Desuden har afgangskarakteren ikke meget at sige til alle efterfølgende jobs man søger end det første da det er erfaringen og resultaterne der senere skal sælge.
Gravatar #5 - Useful
29. sep. 2016 19:04
Korrekturlæsning er vigtigt fordi vores hjerner er sådan indrettet, at den mest åbenlyse og groteske fejl bliver overset, ikke fordi man ikke ved bedre, men fordi man, som qwfreak kalder det, har set sig blind på sine egne ord.

En mangelfuld opgave er en mangelfuld opgave, og det vil ingen korrekturlæsning kunne skjule, så det er ikke at "købe sig til en karakter", og jeg tvivler ærlig talt på at det nogensinde har været et problem, at en korrekturlæsning har gjort at en person ikke kunne leve op til sin egen opgave, det virker ærlig talt som en gang sludder.

Det er dog værd at undersøge om det er tilladt at modtage udefrakommen korrekturlæsning af sin opgave.
Gravatar #6 - arne_v
29. sep. 2016 20:17
Qw_freak (4) skrev:
andre uhensigstmæssigheder man som forfatter har set sig blind på. Det er jo ikke fordi det er en dansk stil i 9 klasse.


Useful (5) skrev:
Korrekturlæsning er vigtigt fordi vores hjerner er sådan indrettet, at den mest åbenlyse og groteske fejl bliver overset, ikke fordi man ikke ved bedre, men fordi man, som qwfreak kalder det, har set sig blind på sine egne ord.


Det er et kendt fænomen.

Useful (5) skrev:
En mangelfuld opgave er en mangelfuld opgave, og det vil ingen korrekturlæsning kunne skjule, så det er ikke at "købe sig til en karakter", og jeg tvivler ærlig talt på at det nogensinde har været et problem, at en korrekturlæsning har gjort at en person ikke kunne leve op til sin egen opgave, det virker ærlig talt som en gang sludder.


Hvis speciale var matematik, fysik, medicin, økonomi, psykologi, teologi etc. ville det være helt uproblematisk, da sprog beherskelse ikke er emnet for studiet.

Men med sprog fag såsom dansk eller som i dette tilfælde engelsk kan det måske blive lidt mere tricky. Fordi sprog beherskelse i et eler andet omfang må være del af studiet.

Gravatar #7 - Useful
29. sep. 2016 21:00
arne_v (6) skrev:


Men med sprog fag såsom dansk eller som i dette tilfælde engelsk kan det måske blive lidt mere tricky. Fordi sprog beherskelse i et eler andet omfang må være del af studiet.



Jeg var ikke med på at det var et speciale i engelsk, jeg troede der var tale om et speciale på et engelsk studie.
Gravatar #8 - arne_v
29. sep. 2016 23:41
#7

Emnet er "indflydelsen af Charles Darwin's evolutions-teori på det engelske sprog".

Jeg formoder at det betyder både engelsk studie og engelsk som emne.
Gravatar #9 - gramps2
30. sep. 2016 05:39
Sproget er altid noget, som opgaver på universitet bedømmes efter. Det er vigtigt at kunne udtrykke sig klart og tydeligt.

Men på de fleste studier vil det være som en biting. Ingeniører bedømmes ikke på grammatiske fejl. Matematikere må gerne have stavefjel selvom det ser uprofessionelt ud. Internationale studerende på biologi skal ikke være bange for, at deres manglende greb om de engelske artikler (he, she, it, the) trækker dem ned hvis det faglige ellers er på plads.

Men, som #8 siger, så må der være en forventning om, at sprogstudier bedømmer sproget højere. Hvis en kandidatstuderende i tysk ikke kan sige meget andet end Ich bin Däne und ich spreche nicht gut Deutsch, så er der en seriøs mangel. Hvis en kandidatstuderende i engelsk konstant laver fejl i is/are, så er det også en faglig mangel. Det er ikke nødvendigvis en graverende fejl på medicin-studiet.

Men dertil skal det siges, at alle CV-rådgivere anbefaler, at man læser ansøgninger og CV igennem mange gange, får andre til at kigge på dem, og retter de fejl der er. Hvis det er tilladt at sminke en død gris til en jobsamtale (hvor stave tendenser hurtigt vil vise sig, f.eks. at man deler ord som "sommer ferie" og "reklame avis" viser sig meget hurtigt), så kan jeg ikke se hvorfor man ikke må hyre en korrekturlæser til sin opgave.

Jeg vil aldrig selv gøre det - jeg er for stolt/højrøvet til ikke kun at have mit arbejde i en opgave - men jeg vil ikke sætte noget imod det. Dog vil jeg mene at det skal fremgå af opgaven er den er korrekturlæst af en professionel.

#1
Alt efter længden af dit speciale, så bliver det ikke en billig omgang. Enten får du fat i en dårlig korrekturlæser, eller også får du fat i en dyr korrekturlæser. Med det sagt, så kan du kigge på en side som fiverr.com, idet tidligere kunder kan bedømme det udførte arbejde. F.eks. https://www.fiverr.com/navywriter/proofread-and-co...
Gravatar #10 - AlexForsberg
8. nov. 2016 16:41
Tusinde tak for alle jeres svar og overvejelser!

Sn3akr (2) skrev:
NU kan det godt være at jeg træder nogen over tæerne, men hvorfor betale en professionel for at læse korrektur??

Hvad er der ved at score en fed karakter i engelsk for så at blive udstillet som inkompetent den dag man får job?? Hvis dit arbejde er karakteren 8 værd og du betaler dig til et 12-tal, tror du så ikke både din lærer og din kommende chef opdager det?

Hvis jeg som leder ansætter en person på baggrund af nogle flotte karakterer og bagefter finder ud af at han ikke kan leve op til de karakterer, så overlever han ikke sine 3 mdr. prøvetid, og skal da slet ikke regne med at få en pæn anbefaling med andre ord end fusker med sig.


Som flere er inde på i denne tråd er man ganske enkelt ikke klar over sine egne sprogfejl. Derfor har jeg været enormt glad for at få en professionel til at kigge min tekst igennem. Jeg valgte at gå med https://www.scribbr.dk/korrekturlaesning/afhandlin... fordi de levede op til mine nævnte krav, og fordi de tilbød mulighed for at stille spørgsmål til korrekturlæsningen stort set hele døgnet rundt.

Det virker også lidt som om der er et indtryk af at man kun går til en professionel korrekturlæser for at få rettet sine fejl. Det har bestemt ikke været tilfældet for mig. For mig var det vigtigt at få udpeget mine hyppigst forekommende fejl (hvilket viste sig at være korrekt anvendelse af henførende stedord i ledsætninger). Tro det eller ej men man kan skam lære af den slags :)

Gravatar #11 - Ronson ⅍
8. nov. 2016 23:44
Ja, en googlesøgning viser hurtigt at det er vældig populært at reklamere for det lortefirma pt. Måske mods skulle overveje at redigere lidt..
Gravatar #12 - AlexForsberg
9. nov. 2016 08:45
Ronson ⅍ (11) skrev:
Ja, en googlesøgning viser hurtigt at det er vældig populært at reklamere for det lortefirma pt. Måske mods skulle overveje at redigere lidt..


Hold da fest - hvem har tisset på Ronsons sukkermad? Og hvem mon har lært ham at det er okay at ytre holdninger uden et velinformeret grundlag? Ja, jeg fandt dem vha. en Google søgning men det er vel ikke et problem hvis jeg var glad for deres hjælp? Det var godt nok utroligt. Måske mods skulle overveje at slette vedkommende.
Gravatar #13 - _tweak
9. nov. 2016 08:57
Der er ingen links i newz.dk-kommentar-feltet der renderer som almindelige links - den funktion kommer først ved :hover. Der er derved ingen direkte SEO-værdi i at linke ud fra en kommentar og til et site. Mht. hvorvidt denne tråd er SEO-spam er jeg tvivlende. Ved at se på link-profilen for scribbr, lader det ikke til at de er særligt aktive i link-building (faktisk slet ikke). Taget den spam vi har haft på newz.dk i betragtning, er det dog naturligt at være mistroisk overfor links.
Gravatar #14 - Ronson ⅍
9. nov. 2016 09:15
En googlesøgning returnerer bare en masse ting der er slettet fra andre fora inden for den sidste uge/måned. Det virker meget suspekt i mine øjne.
Gravatar #15 - _tweak
9. nov. 2016 09:32
Ronson ⅍ (14) skrev:
En googlesøgning returnerer bare en masse ting der er slettet fra andre fora inden for den sidste uge/måned. Det virker meget suspekt i mine øjne.


Der er umiddelbart intet at se på deres linkprofil - ingen aktivitet overhovedet. Der er til det danske domæne indgående links fra 13 unikke domæner, heraf er 11 fra deres søster-domæner. Der er på "dindebat" en lang post der er slettet - men det har en et helt andet format end f.eks. dette indlæg (og DC til et splog indlæg). Derudover er der lavet et eller to blogindlæg på klassiske splogs - indenfor den seneste måned - men generelt ikke noget der ligner en større koordineret plan.
Gravatar #16 - gramps2
10. nov. 2016 06:20
#12
_tweak er en af indehaverne af siden. Din klage har altså nået højeste niveau.
Gravatar #17 - CBM
10. nov. 2016 09:38
man kan vel sige at newz.dk generelt ikke bør tillade at forum (mis)bruges til (overdrevet) gratis reklame
Gravatar #18 - Useful
10. nov. 2016 17:00
gramps2 (16) skrev:
#12
_tweak er en af indehaverne af siden. Din klage har altså nået højeste niveau.



Man kunne godt ønske, nej, forvente en større klarhed omkring dette.
Gravatar #19 - modgaard
10. nov. 2016 17:14
Useful (18) skrev:
gramps2 (16) skrev:
#12
_tweak er en af indehaverne af siden. Din klage har altså nået højeste niveau.



Man kunne godt ønske, nej, forvente en større klarhed omkring dette.

God pointe!

...og jeg er så også en af indehaverne.
Gravatar #20 - Ronson ⅍
10. nov. 2016 19:09
At siderne deler ejere gør det jo ikke mindre suspekt ;)
Gravatar #21 - modgaard
11. nov. 2016 05:58
Ronson ⅍ (20) skrev:
At siderne deler ejere gør det jo ikke mindre suspekt ;)

Vi har ingen tilknytning til ovenstående korrekturfirma. Det kom måske til at lyde sådan. Jeg mente blot, at Tweak og jeg kunne være bedre til at signalere vores ejerskab af Newz :)
Gravatar #22 - Ronson ⅍
11. nov. 2016 15:48
Fair nok
Gravatar #23 - _tweak
11. nov. 2016 21:50
#21: Vores avatar kunne have sådan en fin lille hat på.
Gravatar #24 - Qw_freak
14. nov. 2016 13:18
#23
Kombinér det med at baggrundsfarven for jeres kommentarfelter bliver lysserød.... :P
Gravatar #25 - _tweak
15. nov. 2016 07:56
Kombinér det med at baggrundsfarven for jeres kommentarfelter bliver lysserød.... :P


Det kunne man sådan set godt.. hmmmmm ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login