mboost-dp1
konservesdåser
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Er der nogen herinde der rent faktisk ved om konservesdåser afgiver tungmetaller/giftstoffer når man tilbereder maden direkte i dem?
Jeg er ved, at man i gamle dage advarede imod det, men afgiver de stadig tungmetaller ved opvarmning i dag?
En hurtig søgning på nettet afslørede nemlig ikke særligt meget, synes jeg.
For the record er jeg ved at undersøge mulighederne for at bygge en slags Trangia selv...
Jeg er ved, at man i gamle dage advarede imod det, men afgiver de stadig tungmetaller ved opvarmning i dag?
En hurtig søgning på nettet afslørede nemlig ikke særligt meget, synes jeg.
For the record er jeg ved at undersøge mulighederne for at bygge en slags Trangia selv...
Damn, nu bliver jeg jo nød til at gøre min egen tråd off topic for en stund;-):
Min brænder bliver et par stykker af denne model, med en grydeholder i hegnstråd/cykeleger.
Men jeg mangler stadig en "gryde", og her overvejer jeg stærkt at bruge en konservesdåse.
Men da ovenstående forventes at blive mit køkken i ca. 9 måneder i streg, er jeg lidt interesseret i at vide, hvorvidt konservesdåser stadig afgiver tungmetaller ved opvarmning?
Min brænder bliver et par stykker af denne model, med en grydeholder i hegnstråd/cykeleger.
Men jeg mangler stadig en "gryde", og her overvejer jeg stærkt at bruge en konservesdåse.
Men da ovenstående forventes at blive mit køkken i ca. 9 måneder i streg, er jeg lidt interesseret i at vide, hvorvidt konservesdåser stadig afgiver tungmetaller ved opvarmning?
Da jeg var i militæret og vi var på øvelse, prikkede vi bare et hul i konservesdåserne og fastgjorde dem til udluftningen på pmv'en og da vi skulle spise var det dejligt varmt... og ingen af os har vidst nok taget skade endnu..
Jeg bliver godt nok altid stoppet når jeg går igennem metaldetektore, men hvad fanden!
Jeg tror det er et levn fra gamle dage..
Jeg bliver godt nok altid stoppet når jeg går igennem metaldetektore, men hvad fanden!
Jeg tror det er et levn fra gamle dage..
Der er nogle konservesdåser, f.eks. til majs og ananas, hvor der er et plastiklag påført indersiden af dåsen.
Udover dette, så ved jeg da at man ikke må stille en åben konservesdåse i køleren natten over med f.eks. ananas i, da dåsen så afgiver (tungmetaller?) noget giftigt stads til maden, og du kan blive ret syg...
Er dog ikke sikker på det gælder alle dåser eller om det kun er med syrlige ting i...
Udover dette, så ved jeg da at man ikke må stille en åben konservesdåse i køleren natten over med f.eks. ananas i, da dåsen så afgiver (tungmetaller?) noget giftigt stads til maden, og du kan blive ret syg...
Er dog ikke sikker på det gælder alle dåser eller om det kun er med syrlige ting i...
#5-6 Det fede ved tungmetaller er, at du først opdager forgiftningen mange år efter, og at du kun opdager den, hvis du virkelig ER blevet forgiftet.
Du kan sagtens have taget lidt skade af forgiftningen uden at opdage det, fordi vi snakker om så få mængder relativt, men mange bække små, trods alt...
Jeg vil umiddelbart ikke bruge en konservesdåse som gryde, da det vist kun er nogle få, der ikke afgiver tungmetaller. Desuden kan der sker meget, når selv behandlede konservesdåser bliver varmet op. Det bedste, som du kan gøre, er vel at ringe til en fabrik og spørge, hvad fanden de egentlig laver de dåser af.
Du kan sagtens have taget lidt skade af forgiftningen uden at opdage det, fordi vi snakker om så få mængder relativt, men mange bække små, trods alt...
Jeg vil umiddelbart ikke bruge en konservesdåse som gryde, da det vist kun er nogle få, der ikke afgiver tungmetaller. Desuden kan der sker meget, når selv behandlede konservesdåser bliver varmet op. Det bedste, som du kan gøre, er vel at ringe til en fabrik og spørge, hvad fanden de egentlig laver de dåser af.
Jeg har lige afsendt et styks mail til Beauvais, så nu må vi se.
Jeps, især det at jeg vil indtage mad af dåsen 9 måneder i streg gør, at jeg gerne lige vil vide det helt specifikt, det er alligevel lidt mange tungmetaller at udsætte sig for;-)
Jeps, især det at jeg vil indtage mad af dåsen 9 måneder i streg gør, at jeg gerne lige vil vide det helt specifikt, det er alligevel lidt mange tungmetaller at udsætte sig for;-)
#1: Jeg går stærkt ud fra at de godt kan holde til at blive varmet op, ihvertfald hvis du tænker på fisk i dåser, fordi når de bliver lavet bliver de kogt i nogle kæmpe.. kogekar eller hvad fanden det hedder, sådan er det ihvertfald på min fars fabrik (amanda seafood) :)
Tungmetaller er der nok ikke, men et andet spørgsmål er om der opstår giftige forbindelser med dåsens metaller. Jeg tvivler, for mange af dem, er dem man laver kogeredskaber af, f.eks. tin, aluminium, jern og kobber. Med hensyn til plastikbelægning, er det nok det, der ville bekymre mig mest. Det giver mere eller mindre tilfældige organiske forbindelser ved de temperaturer.
Nå, Beauvais har åbenbart ikke tænkt sig at svare på min mail.
Haha, du har næsten ret. Ej, jeg går og præplanlægger at tage på blaffetur rundt i Europa et års tid, og regner dermed med at bo i min rygsæk.
Eller rettere, at couchsurfe og overnatte i hængekøje.
Men det er kun på idé-stadiet indtil videre...
Det skal jeg nok, hvis jeg altså får lokket et brugbart svar presset ud af nogen;-).
Vandfarve skrev:Er du blevet træt af verden og har besluttet dig at skyde huset, sælge konen og blive en fri mand?
Haha, du har næsten ret. Ej, jeg går og præplanlægger at tage på blaffetur rundt i Europa et års tid, og regner dermed med at bo i min rygsæk.
Eller rettere, at couchsurfe og overnatte i hængekøje.
Men det er kun på idé-stadiet indtil videre...
Systran skrev:Så må du sgu lige give en heads up og opdatere med et eventuelt svar
Det skal jeg nok, hvis jeg altså får lokket et brugbart svar presset ud af nogen;-).
Jeg så engang i tv en eller anden levnedsmiddelfætter, der sagde, at man når man har åbnet en dåse konverves f.eks. majs, så bør man ikke opbevare resterne i dåsen i køleskabet, da der så kunne gå nogle stoffer (måske tungmetaller, husker det ikke) i majsene fra dåsen. Det var dog først efter åbning, at det var et problem.
Det taget i betragtning er madlavning med dåser nok ikke det sundeste du kan gøre.
Det taget i betragtning er madlavning med dåser nok ikke det sundeste du kan gøre.
Beauvais skrev:Kære [navn]
Vi takker for din henvendelse.
Vi kan ikke anbefale, at man opvarmer konservesmad i dens dåse, da dåsen kan afgive nogle sundhedsskadelige stoffer.
Vi håber, at dette besvarer dit spørgsmål.
Med venlig hilsen/Kind regards
Aktieselskabet Beauvais
Så det må vist blive det endelige svar...
Tak for hjælpen alle sammen, jeg går på udkig efter en anden form for gryde:)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.