mboost-dp1
Kørsrl med gips på armen
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Ja nu står jeg i den situation ay jeg har brækket en knogle i højre hånd. Hvilket har gjort mig godt uarbejdsdygtig, "heldigvis" er det en arbejdsskade.
Nu lyder spøgsmålet så, må jeg føre bil med gipsen på armen ??? hvad siger det rent lovmæssigt, og hvad siger forsikringsselskaberne til det ???
Nu skal det siges at det ikke er for at ligge og kører rundt hele dagen, men mere de mest banale ting som at ordne indkøb og lign.
Nu lyder spøgsmålet så, må jeg føre bil med gipsen på armen ??? hvad siger det rent lovmæssigt, og hvad siger forsikringsselskaberne til det ???
Nu skal det siges at det ikke er for at ligge og kører rundt hele dagen, men mere de mest banale ting som at ordne indkøb og lign.
Det vil jeg sige at det må du gerne.
Hvorfor ?, jo jeg har da set flere folk køre rundt uden den ene hånd, og folk køre jo også bil selv om de sider i kørestol.
Men vil du være 100 % sikker, ville jeg lige tage og ringe til det lokale politi kontor og evt. din forsikring.
Men hvad jeg ved må du gerne, (jeg har kørt til itailen med gips på 3 fingere og håndled)
Hvorfor ?, jo jeg har da set flere folk køre rundt uden den ene hånd, og folk køre jo også bil selv om de sider i kørestol.
Men vil du være 100 % sikker, ville jeg lige tage og ringe til det lokale politi kontor og evt. din forsikring.
Men hvad jeg ved må du gerne, (jeg har kørt til itailen med gips på 3 fingere og håndled)
Stargate (2) skrev:
...folk køre jo også bil selv om de sider i kørestol...
Folk i kørestol har som regel to funktionsdygtige arme/hænder, og kan dermed fuldt ud styre bilen. Det er vel ikke tilfældet hvis man har armen i gips.
Men, ja, som #2 siger ring til de lokale strømere og dit forsikringsselskab og hør hvad de har at sige.
Jeg mener loven siger man skal havde begge hænder på rettet hele tiden.
Og de tilfælde, hvor folk rent faktisk mangler en arm.. eller en funktionsdygtig skærm, der skal man vidst havde tilladelse og en "specialbygget" bil.
Er dog en ting jeg ikke er helt sikker på, men der skal nok stå noget i færdselsloven. De har nogle meget specifike ting til tider.
F.eks. er det ulovligt at overhale et ligføre.
Hvor et ligføre faktisk tæller alt helt ned til "kun en rustvogn"...
Og de tilfælde, hvor folk rent faktisk mangler en arm.. eller en funktionsdygtig skærm, der skal man vidst havde tilladelse og en "specialbygget" bil.
Er dog en ting jeg ikke er helt sikker på, men der skal nok stå noget i færdselsloven. De har nogle meget specifike ting til tider.
F.eks. er det ulovligt at overhale et ligføre.
Hvor et ligføre faktisk tæller alt helt ned til "kun en rustvogn"...
Af erfaring ved jeg hvor helvedes nas det gør at have brækket noget.
Jeg tror ikke det er mod loven at du køre bil, men har du tænkt på evt. smerter fra at skifte gear, eller når du i en evt. situation skal handle ud over rutinen? (Kræftig drejning, hurtig gear skift etc.)
Tror vi alle er enige i at du skal ringe til det lokale politi og forhøre dig om det. ;)
Jeg tror ikke det er mod loven at du køre bil, men har du tænkt på evt. smerter fra at skifte gear, eller når du i en evt. situation skal handle ud over rutinen? (Kræftig drejning, hurtig gear skift etc.)
Tror vi alle er enige i at du skal ringe til det lokale politi og forhøre dig om det. ;)
#10:
Ryddede op på et par netværkdrev i går og faldt over det billede i en backup folder og så syntes jeg det kunne være sjovt at forvirre folk.
Folk er vanedyr.
Ændre man noget, slår deres hjerne et "hik"...ergo jeg roder ganske uskyldigt med folk hjerner...eller noget :D *GG*
Ryddede op på et par netværkdrev i går og faldt over det billede i en backup folder og så syntes jeg det kunne være sjovt at forvirre folk.
Folk er vanedyr.
Ændre man noget, slår deres hjerne et "hik"...ergo jeg roder ganske uskyldigt med folk hjerner...eller noget :D *GG*
#1
Kig i Bekendtgørelse af færdselsloven - Kapitel 10 (Førere af køretøjer m.v.) - §54 (Kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer, sygdom m.v.), stk. 2.
"Stk. 2. Et motordrevet køretøj må endvidere ikke føres eller forsøges ført af nogen, som på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler eller af lignende årsager befinder sig i en sådan tilstand, at han eller hun er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt betryggende måde."
Kig i Bekendtgørelse af færdselsloven - Kapitel 10 (Førere af køretøjer m.v.) - §54 (Kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer, sygdom m.v.), stk. 2.
"Stk. 2. Et motordrevet køretøj må endvidere ikke føres eller forsøges ført af nogen, som på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler eller af lignende årsager befinder sig i en sådan tilstand, at han eller hun er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt betryggende måde."
#13, tak for det svar...
Det vil jeg også tolke som at jeg ikke må føre et køretøj med gips på.
Havde dog også regnet med at jeg ikke måtte, men ville sådan ærge mig efterfølgende.
Bor heldigvis lige op og ned af en bilka, så klarer nok de 3 uger...
#8 Så den godt lige efter jeg havde postet, skyldes at jeg kun skriver med venstre hånd i øjeblikket, da jeg skal have gipsen i slynge de første 24 timer.
Det vil jeg også tolke som at jeg ikke må føre et køretøj med gips på.
Havde dog også regnet med at jeg ikke måtte, men ville sådan ærge mig efterfølgende.
Bor heldigvis lige op og ned af en bilka, så klarer nok de 3 uger...
#8 Så den godt lige efter jeg havde postet, skyldes at jeg kun skriver med venstre hånd i øjeblikket, da jeg skal have gipsen i slynge de første 24 timer.
Der er ikke nogen regler der siger at du skal have begge hænder på rattet, men de siger at du skal kunne føre køretøjet fuldt forsvarligt, hvilket så må være op til din egen vurdering.
Politiet kan så være af en anden mening, men ville i det tilfælde nok kun give en påpegelse.
Hvis du bliver involveret i et uheld, kan det dog føre til at får en større del af skylden.
Politiet kan så være af en anden mening, men ville i det tilfælde nok kun give en påpegelse.
Hvis du bliver involveret i et uheld, kan det dog føre til at får en større del af skylden.
#17
Det vil normalt ikke være forsvarligt, men D_V skriver at det er en knogle i hånden der er brækket. Derfor kan det godt være muligt, alt efter bruddet, at føre en bil forsvarligt.
Selv har jeg haft brud på flere knogler i venstre håndled, alligevel kunne jeg 2 dage efter operationen cykle uden problemer (havde ikke bil på det tidspunkt).
Det vil normalt ikke være forsvarligt, men D_V skriver at det er en knogle i hånden der er brækket. Derfor kan det godt være muligt, alt efter bruddet, at føre en bil forsvarligt.
Selv har jeg haft brud på flere knogler i venstre håndled, alligevel kunne jeg 2 dage efter operationen cykle uden problemer (havde ikke bil på det tidspunkt).
Jeg fik konstant skæld ud af min første kørelærer, når jeg insisterede på at en arm var nok. Efter jeg flyttede bopæl og fik en anden kørelærer, var der ikke noget problem. Min køresagkyndige påpegede dog ti-i-to med det samme, ellers kunne vi lige så godt stoppe.
Min storebror udførte sin køreprøve med en arm på rattet, men skulle dog tale for sin syge moster, da prøven var færdig, for at bestå.
Min storebror udførte sin køreprøve med en arm på rattet, men skulle dog tale for sin syge moster, da prøven var færdig, for at bestå.
#23
Interessant, for ifoelge loven ( hoho ) saa skal koereproeven gennemfoeres saa du overholder loven og foerer koeretoejet efter bedste evne.
En koeresagkyndigs beslutning kan altsaa omstedes hvis det ikke er ulovligt at koere med 1 haand paa rattet, saalaenge din koersel ikke har lidt af det.
Jeg fik det stik modsatte afvide af baade koerelaerer og sagkyndige, at det var ulovligt :)
( Og det samme gaelder betjening af din radio, etc )
Men jeg gaetter paa at han bare snakkede ud af roeven det meste af tiden egentligt, det passer meget godt paa hans intelligensniveau anyway :D
Interessant, for ifoelge loven ( hoho ) saa skal koereproeven gennemfoeres saa du overholder loven og foerer koeretoejet efter bedste evne.
En koeresagkyndigs beslutning kan altsaa omstedes hvis det ikke er ulovligt at koere med 1 haand paa rattet, saalaenge din koersel ikke har lidt af det.
Jeg fik det stik modsatte afvide af baade koerelaerer og sagkyndige, at det var ulovligt :)
( Og det samme gaelder betjening af din radio, etc )
Men jeg gaetter paa at han bare snakkede ud af roeven det meste af tiden egentligt, det passer meget godt paa hans intelligensniveau anyway :D
Jeg vil påstå at jeg kører bedre, når jeg det meste af tiden har én hånd på rettet, og det i den nederste halvdel. Den der "kl 10 og klokken 2"-stilling bliver jeg simpelt hen for træt i armene af i længden.
Jeg løste det en overgang ved at flytte rattet tættere på mig. Men så fik jeg at vide at det ville jeg fortryde, hvis airbaggen skulle springe en dag. Så ville den nemlig slå mig, i stedet for at gribe mig.
Jeg løste det en overgang ved at flytte rattet tættere på mig. Men så fik jeg at vide at det ville jeg fortryde, hvis airbaggen skulle springe en dag. Så ville den nemlig slå mig, i stedet for at gribe mig.
#27
Faktisk er det anbefalet at man bruger klokken 4 og 8 istedet for 10 og 2 på nyere biler.
Det er dog fordi skaderne på armene er ret store hvis man holder klokken 10 og 2 i en bil med airbag.
Jeg holder normalt 3 og 7, men veksler imellem de forskellige for at bevare blodcirkulationen.
Jeg kan skam også finde på at køre med kun en hånd på rattet.
Faktisk er det anbefalet at man bruger klokken 4 og 8 istedet for 10 og 2 på nyere biler.
Det er dog fordi skaderne på armene er ret store hvis man holder klokken 10 og 2 i en bil med airbag.
Jeg holder normalt 3 og 7, men veksler imellem de forskellige for at bevare blodcirkulationen.
Jeg kan skam også finde på at køre med kun en hånd på rattet.
Da jeg tog MC kørekort begyndte jeg at køre "rigtigt" i bil op til mc køreprøven. Kom i flere "farlige" situationer fordi jeg brugte alt for meget tid på at fokuserer på "10 i 2", korrekt orientering osv, i stedet for bare at holde øje med traffikken.
Alle regler skal tages med en gran salt.
Min bror har fået en bøde på 500,- for at køre med en arm i gips... Men det hang vidst mere sammen med at han havde en telefon i den anden hånd.
Alle regler skal tages med en gran salt.
Min bror har fået en bøde på 500,- for at køre med en arm i gips... Men det hang vidst mere sammen med at han havde en telefon i den anden hånd.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.