mboost-dp1
Købeloven > Dansk manual
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Hejsa
Er det et KRAV om at der skal være en dansk manual med til f.eks. mobil, navigation bærbar computer eller andet elektronisk udstyr ?
Kan en kunde kræve en dansk manual, når der ikke følger en med, men der er en manual med på et skandinavisk sprog, eller engelsk?
Jeg har kunder der påstår at de har krav på det. For jeg gider heller ikke sidde og bruge tid på at finde en manual og printe den ud, de er typisk på 50+ pdf sider. Og de kan selv finde den på nettet derhjemme.
Jeg har undersøgt nettet for et reelt svar, og ikke påstande, som man finder på de fleste sider. Hvis der er nogen der har det på skrift, vil jeg blive glad.
på forhånd takker
Er det et KRAV om at der skal være en dansk manual med til f.eks. mobil, navigation bærbar computer eller andet elektronisk udstyr ?
Kan en kunde kræve en dansk manual, når der ikke følger en med, men der er en manual med på et skandinavisk sprog, eller engelsk?
Jeg har kunder der påstår at de har krav på det. For jeg gider heller ikke sidde og bruge tid på at finde en manual og printe den ud, de er typisk på 50+ pdf sider. Og de kan selv finde den på nettet derhjemme.
Jeg har undersøgt nettet for et reelt svar, og ikke påstande, som man finder på de fleste sider. Hvis der er nogen der har det på skrift, vil jeg blive glad.
på forhånd takker
Du kan da bare fortælle de kunder at medmindre de kan fremskaffe skriftligt bevis på at de har krav på en dansk manual, så må de altså nøjes med hvad de får.
Jeg citerer:
Kilde: http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/hvadga...
Der er desuden et par links til egentlige afgørelser, hvis det kan finde interesse.
Forbrugerstyrelsen skrev:Når en erhvervsdrivende sælger en vare eller tjenesteydelse, må han give forbrugeren en ordentlig vejledning i, hvad det er for et produkt, han sælger og hvordan det skal bruges og vedligeholdes. Han skal desuden give ordentlige oplysninger om produktets holdbarhed og eventuelle farlighed. Jo mere kompliceret produktet er, desto mere skærpes kravene til vejledningen.
Brugsanvisning kan gives både skriftligt og elektronisk. Afhængig af hvilken vare der sælges, og hvilke personer der normalt køber varen, kan sælgeren også henvise forbrugeren til at hente brugsanvisningen et let tilgængeligt sted. Fx hvis der er tale om edb-software, kan sælgeren henvise til en installationsvejledning på internettet.
Om man kan kræve en skriftlig vejledning eller brugsanvisning afhænger af en konkret vurdering af varen eller ydelsen. Eksempelvis kan det nævnes, at FO har fundet en brugsanvisning påkrævet for den rette betjening af en videobåndoptager.
Sproget i vejledningen skal være dansk eller forståeligt skandinavisk. Ved teknisk kompliceret udstyr er det nok at der medfølger en dansk/skandinavisk installationsfolder, hvis der tillige medfølger en egentlig manual som er på engelsk.
Kilde: http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/hvadga...
Der er desuden et par links til egentlige afgørelser, hvis det kan finde interesse.
yep så er jeg med. Der er nemlig nogle vejledninger med, som viser hvordan man betjerner tingene. eks for en bærbar, så er der en vejledning med til hvordan man tilslutter den, så er det nok der. Til en dab radio er det nok med, at der er en manual med på et nordisk sprog.
Kan det så passe, at jeg kan nægte at printe en manual ud, som ligger på en cd der er med til et navigation (dank cd) ??? Da den er let tilgængelig for personen ?
ffs... fuck de lorte duer,, mens jeg skriver det her er der fløjet 4 duer ind i min stue... arghh !! LÅÅL så ligger igen LORT på mit dyre tæppe... skal ahve skaffet mig en softgun !!
Kan det så passe, at jeg kan nægte at printe en manual ud, som ligger på en cd der er med til et navigation (dank cd) ??? Da den er let tilgængelig for personen ?
ffs... fuck de lorte duer,, mens jeg skriver det her er der fløjet 4 duer ind i min stue... arghh !! LÅÅL så ligger igen LORT på mit dyre tæppe... skal ahve skaffet mig en softgun !!
4 skrev:ffs... fuck de lorte duer,, mens jeg skriver det her er der fløjet 4 duer ind i min stue... arghh !! LÅÅL så ligger igen LORT på mit dyre tæppe... skal ahve skaffet mig en softgun !!
Hvad med bare at lukke vinduet? ;)
On-topic
Som vandfarve citerer, mener jeg der bare skal være en fyldestgørende forklaring/beskrivelse af anvendelsen af produktet.
Nu jeg tænker mig om, så er det faktisk kun mobiltelefoner jeg har fået dansk manual til..
Kan det så passe, at jeg kan nægte at printe en manual ud, som ligger på en cd der er med til et navigation (dank cd) ??? Da den er let tilgængelig for personen ?Altså, hvis kunden har købt den der navigation og der medfølger en cd med dansk manual .. så har han modtaget en manual og skal ikke have en på print.
Jeg går ud fra at der ligger en seddel i kassen hvor der står: indsæt cd og læs manualen.
#6: Cloud02
yep, det er korrekt... men kunder påstår at de har krav på, at få det på print... altså kunder nu om dage er max umulige.. de har krav på at få det ene på i røven efter det andet...
eks. så tror de at de kan få deres varer byttet hvis de ikke kan lide dem.. wtfF?? "erhmm det siger købe loven"
her forleden havde en en virkelig træls kunde.. jeg kunne slå hans tænder ud... "Erhm det er da utroligt, at jeg skal lære jer alting herinde.." " jeg kan få det byttet osv hvis jeg har pakekt det ud.. ejg har 30 dages fortryldesesret..." WTF RETARD !! måske skulle han lige opdaterer hans viden først....
arrgrhhhh... sorry... har bare haft mange lorte kunder lige for tiden.... de forventer at alt er gratis, og de ALTID har ret !!!!
må tænke på noget positivt :)
yep, det er korrekt... men kunder påstår at de har krav på, at få det på print... altså kunder nu om dage er max umulige.. de har krav på at få det ene på i røven efter det andet...
eks. så tror de at de kan få deres varer byttet hvis de ikke kan lide dem.. wtfF?? "erhmm det siger købe loven"
her forleden havde en en virkelig træls kunde.. jeg kunne slå hans tænder ud... "Erhm det er da utroligt, at jeg skal lære jer alting herinde.." " jeg kan få det byttet osv hvis jeg har pakekt det ud.. ejg har 30 dages fortryldesesret..." WTF RETARD !! måske skulle han lige opdaterer hans viden først....
arrgrhhhh... sorry... har bare haft mange lorte kunder lige for tiden.... de forventer at alt er gratis, og de ALTID har ret !!!!
7 skrev:arrgrhhhh... sorry... har bare haft mange lorte kunder lige for tiden.... de forventer at alt er gratis, og de ALTID har ret !!!!
Her er en positiv tanke: Du er ikke alene
Ja, folk tror automatisk at de kan kræve en dansk manual på print.
Folk tror at der er returret på produkter købt fysisk i en butik.
Folk tror der er 2 års garanti på produkter.
Folk tror at hvis de trykker det forkerte sted på computeren så går det ind under garantien, fordi garantien dækker alt.
Folk tror de ubetinget kan få en defekt vare byttet med det samme.
Og hvis vi ikke lige snakker rettigheder, og dog, så tror flere og flere mennesker at kommer man ind i en butik med et print fra en netbutik så skal/vil vi meget gerne sælge til samme pris.
Folk tror de kan få rabat, specielt på tilbudsvarer. DE KAN TRO NEJ!
Edit: kan godt være visse/nogle/mange/de fleste butikker tilbyder noget af ovenstående, men folk tror det er krav. Ligesom når der kommer kunder ind til mig og mener de kan prøve produktet i en måned "for det kan man da i elgiganten".. Kan du komme ud!
Der er også www.haderkunder.dk
Anbefalet rating: interessant
Folk tror at der er returret på produkter købt fysisk i en butik.
Folk tror der er 2 års garanti på produkter.
Folk tror at hvis de trykker det forkerte sted på computeren så går det ind under garantien, fordi garantien dækker alt.
Folk tror de ubetinget kan få en defekt vare byttet med det samme.
Og hvis vi ikke lige snakker rettigheder, og dog, så tror flere og flere mennesker at kommer man ind i en butik med et print fra en netbutik så skal/vil vi meget gerne sælge til samme pris.
Folk tror de kan få rabat, specielt på tilbudsvarer. DE KAN TRO NEJ!
Edit: kan godt være visse/nogle/mange/de fleste butikker tilbyder noget af ovenstående, men folk tror det er krav. Ligesom når der kommer kunder ind til mig og mener de kan prøve produktet i en måned "for det kan man da i elgiganten".. Kan du komme ud!
Der er også www.haderkunder.dk
Anbefalet rating: interessant
Nej men synes heller ikke det er fedt at når man direkte er blevet vildledt at man så får en sviner når man kommer tilbage og i venlig tone beder om at vi lige skulle få byttet rundt, når det jo slet ikke var det jeg havde bedt om jeg havde fået.
Jeg mener ikke at jeg som kunde kunne have nogen forudsætninger om at vide om jeg fik det rigtige eller forkerte kabel når jeg nu beder om et kabel der gøre jeg kan sætte min VGA skærm til mit x* pols DIV grafik kort.
Så ser jeg sgu bare om der står DIV og VGA på pakken og ikke om det er han eller hun stik i hvilken ende, det forventer jeg sgu at en sælger kan sørge for er det rigtige. Når de nu så flabet spørger om de kan "hjælpe" med noget.
Desuden hader jeg at når jeg køber en tillægsforsikring til et produkt der lover at jeg kan få ordnet min computer selv om garantien er overskrevet, så når det crasher så må stå og skændes med ekspedienten om de vil sende den til Rep. uden at jeg skal betale for det når jeg nu har det sort på hvidt!
Pointe: Det er ikke kun forhandlere der har det slemt.
Jeg mener ikke at jeg som kunde kunne have nogen forudsætninger om at vide om jeg fik det rigtige eller forkerte kabel når jeg nu beder om et kabel der gøre jeg kan sætte min VGA skærm til mit x* pols DIV grafik kort.
Så ser jeg sgu bare om der står DIV og VGA på pakken og ikke om det er han eller hun stik i hvilken ende, det forventer jeg sgu at en sælger kan sørge for er det rigtige. Når de nu så flabet spørger om de kan "hjælpe" med noget.
Desuden hader jeg at når jeg køber en tillægsforsikring til et produkt der lover at jeg kan få ordnet min computer selv om garantien er overskrevet, så når det crasher så må stå og skændes med ekspedienten om de vil sende den til Rep. uden at jeg skal betale for det når jeg nu har det sort på hvidt!
Pointe: Det er ikke kun forhandlere der har det slemt.
haha... hvad med dem der skal bruge et kabel, der ikke ved hvilket det er,.. ja men hvor skulle vi i butikken så vide det fra ??
"jeg skal bruge et antenne kabel"
"hvor langt skal du bruge"
"det ved jeg ikke"
.......
ehh... alle de kunder der kommer ind, og skal bruge et kabel fra computeren til tvet, starter sådan her:
"Kan du hjælpe med at finde et kabel, det skal være fra min computer til mit tv"
"jo, hvilke udgange har du på din pc, og hvilke indgange har du på dit tv"
"det ved jeg ikke"
Så viser man dem de muligheder der nu er..
"erhmm.. ehhh hheeh det ved jeg ikke.. men jeg TROR det et rundt stik.."
så viser man og forklarer hvilke indgange og udgange der kræves for de forskellige kabler, og så vælger de et random kabel, fordi de tror det er det.. og ender med at komme tilbage,,,,
pointe;: Hvad med at måle op, og finde ud af hvad man skal bruge inden man spiler 20min af vores tid på noget, som de alligevel ikke køber, og eller kommer tilabge med ???
......
FFS....
"jeg skal bruge et antenne kabel"
"hvor langt skal du bruge"
"det ved jeg ikke"
.......
ehh... alle de kunder der kommer ind, og skal bruge et kabel fra computeren til tvet, starter sådan her:
"Kan du hjælpe med at finde et kabel, det skal være fra min computer til mit tv"
"jo, hvilke udgange har du på din pc, og hvilke indgange har du på dit tv"
"det ved jeg ikke"
Så viser man dem de muligheder der nu er..
"erhmm.. ehhh hheeh det ved jeg ikke.. men jeg TROR det et rundt stik.."
så viser man og forklarer hvilke indgange og udgange der kræves for de forskellige kabler, og så vælger de et random kabel, fordi de tror det er det.. og ender med at komme tilbage,,,,
pointe;: Hvad med at måle op, og finde ud af hvad man skal bruge inden man spiler 20min af vores tid på noget, som de alligevel ikke køber, og eller kommer tilabge med ???
......
FFS....
Når en erhvervsdrivende sælger en vare eller tjenesteydelse, må han give forbrugeren en ordentlig vejledning i, hvad det er for et produkt, han sælger og hvordan det skal bruges og vedligeholdes. Han skal desuden give ordentlige oplysninger om produktets holdbarhed og eventuelle farlighed. Jo mere kompliceret produktet er, desto mere skærpes kravene til vejledningen.
Hehehehe
Andre end mig der skal ud og købe ny CPU snart? Jeg skal i hvert fald have en lille manual der lige beskriver samtlige instruktioner, registre, flags, muligheder for at tilgå cacher etc.
Tror da kun den fylder et par tusinde sider.
*Selvfølgelig skal jeg ikke det, men er det ikke det citatet der faktisk betyder at jeg kan kræve?
** Selv hvis jeg fik manualen, ville jeg nok slå op på nettet. :)
#12 I det tilfælde vil du sikkert bare få et link til enten www.intel.com, www.amd.com eller www.via.com. Der står endvidere, at det ikke er defineret, hvordan vejledningen skal leveres udover, at den skal være let tilgængelig.
#12: Jeg tror du misforstår teksten. Den del du har fat i der siger at ekspedienten skal vejlede bedre, ved komplicerede produkter.
Hvis du læser videre står der jo at man for visse produkter må regne med at skulle hente manualer på nettet. Mon ikke mange pc-dimser* går ind under dette, fordi det ikke ville være særlig relevant at levere en teknisk instruktionsbog med til en processor.
* jeg har med vilje ikke skrevet mac-stumper, for der er aldrig reservedele til dem og brugerne fatter ikke at skifte dem alligevel
Anbefalet rating: interessant/flamebait
Hvis du læser videre står der jo at man for visse produkter må regne med at skulle hente manualer på nettet. Mon ikke mange pc-dimser* går ind under dette, fordi det ikke ville være særlig relevant at levere en teknisk instruktionsbog med til en processor.
* jeg har med vilje ikke skrevet mac-stumper, for der er aldrig reservedele til dem og brugerne fatter ikke at skifte dem alligevel
Anbefalet rating: interessant/flamebait
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.