mboost-dp1

Købe musik på iTunes


Gå til bund
Gravatar #1 - siliankaas
23. jul. 2009 14:30
Jeg har længe været godt tilfreds med Play, men nu savner jeg altså i nogle tilfælde muligheden for at tage musikken med mig i bilen, eller på min MP3 afspiller - derfor går jeg og overveje at gøre mig til bruge rpå iTunes.

I den forbindelse har jeg et par spørgsmål jeg håber I kan hjælpe mig med.

1) Når man køber og downloader sange, kan de så redownloades uendeligt, eller er det let at tage backup af sine sange?
(formatere ofte min PC'er)

2) Er det korrekt at de helt har droppet DRM?

3) Hvilket format downloader man i?
(Skulel jo helt være noget jeg kan brænde på CD, eller smide på en MP3 afspiller - der ikke nødvendigvis er iPod)
Gravatar #2 - DanaKaZ
23. jul. 2009 14:36
1) Det skulle være muligt ved personlig kontakt til Apples kundesupport at redownloade sangene en gang. Så det kan klar anbefales at tage backup, og det er ret nemt, der er et menu punkt i iTunes til at eksportere dets bibliotek (kun selve biblioteket .xml fil) og du kan få iTunes til at sortere din musik i mapper.

2) Ja.

3) Det er formatet AAC, som de fleste musik afspillere vist skulle kunne afspille.
Gravatar #3 - siliankaas
23. jul. 2009 14:51
#2 Tak, det lyder lovende så.

Skal bare lige forstå spørgsmål 1 helt rigtigt, lad os sige at jeg over et års tid køber for 20 albums, og jeg så vil formatere min maskine.

Så har iTunes en backup mulighed der gør at jeg kan eksportere alt købt musik (med evt. licenser) til f.eks en ekstern HDD og efter endt geninstallation kan jeg så importere hele dynen igen?
Gravatar #4 - Chewy
23. jul. 2009 14:55
Er det ikke noget med at det kun er de sange der er markeret med AAC+ der er uden DRM?
Gravatar #5 - DanaKaZ
23. jul. 2009 14:57
#4 Prøv du bare at se om du kan finde nogen uden +'et.
Gravatar #6 - DanaKaZ
23. jul. 2009 15:42
#3 Eftersom at der ikke er DRM på filerne, så er det bare at flytte selve mappen de ligger i og eksporterer bibliotek filen fra iTunes. Efter formatering ligger du mappen tilbage til hvor den lå før og importerer biblioteksfilen i iTunes. Det skal sige at det ikke er nødvendigt at eksportere biblioteket, men det gør det hele hurtigere, da iTunes ikke skal til at importere hver enkelt sang.

Men nej, iTunes har ikke en knap der gør det hele af sig selv.

Licenserne er bundet til dit AppleID, så dem skal du ikke bekymre dig om.
Gravatar #7 - siliankaas
23. jul. 2009 16:39
#6 Tak for hjælpen :-)
Gravatar #8 - siliankaas
23. jul. 2009 17:34
Liiiige en lille ting... er det muligt at brænde de sange man har købt, hvis ja, hvordan pokker gør man?

edit: Og tillader iTunes at man brænder uendeligt?
(grunden til jeg er spørg, er at jeg gerne vil mix cd'er til bilen)
Gravatar #9 - DanaKaZ
23. jul. 2009 17:35
#8 Det er lavet på den, tvivlsomt smarte, måde at du skal lave en playlist, som du så kan brænde.

Fx trækker du bare et helt album ud til venstre, laver en playlist og så er brænd knappen nede i højre hjørne.
Gravatar #10 - siliankaas
23. jul. 2009 17:42
#9 okay tak , og det kan man gøre alle de gange man vil?
Mener så jeg ikke mix'er mig en Cd, og så kan pludselig ikke mixe en ny - hvis du kan følge mig?
Gravatar #11 - DanaKaZ
23. jul. 2009 18:25
#10 Det kan jeg sagtens og ja det kan du. Der er ingen begrænsninger på musik numrene, heller ikke på hvor mange gange du vil brænde dem ud.
Gravatar #12 - Josso
23. jul. 2009 18:59
Som DanaKaZ siger, så kan de brændes lige så mange gange du vil.
Apple annoncerede, i år, at de ville droppe DRM på alle sange, og det er nu gældene.
Det eneste "DRM" der eksistere nu, er at din email er kodet ind i de sange du henter. Så ikke noget med at sende filerne til alle venner og familie. ;)

Ellers fungere de som en helt normalt fil.
Gravatar #13 - Thalion
23. jul. 2009 19:20
Ellers kan de omkodes til mp3 vha. iTunes, så kan alt spille dem...
Gravatar #14 - coday
23. jul. 2009 19:27
#13 Det vil jeg ikke anbefale da det giver dårligere kvalitet..

Se for mere info. (hint kig under lossy to lossy)
Gravatar #15 - Thalion
23. jul. 2009 19:32
#14

Ja... Men derfor er det stadig en løsning hvis en mp3 afspiller ikke kan afspille AAC.
Gravatar #16 - Systran
23. jul. 2009 21:24
Personligt køber jeg min musik på Bilka Musik ( http://musik.bilka.dk/ ) hvor man kan redownloade 4 gange. Filerne er enten i .wma eller .mp3 og det er også uden DRM. :) Bare et indspark - de har sikkert ikke så stort et udvalg som iTunes, men jeg er indtil videre ikke stødt på noget, jeg ikke kunne finde.
Gravatar #17 - DanaKaZ
23. jul. 2009 21:41
#16 Wma filerne er med DRM.
Gravatar #18 - Systran
23. jul. 2009 21:46
lol
Gravatar #19 - DanaKaZ
23. jul. 2009 21:48
lol?
Gravatar #20 - Systran
23. jul. 2009 21:51
aka. det vidste jeg ikke ... ej heller hvad jeg skulle skrive. så det var bare spam :) sorry...
Gravatar #21 - DanaKaZ
23. jul. 2009 21:54
np det er også sent :-)
Gravatar #22 - praktikant muffe AKA pewbe
23. jul. 2009 22:44
DanaKaZ (21) skrev:
np det er også sent :-)

Sent? Vi andre begynder da først at blive aktive nu ;)
Gravatar #23 - Norrah
24. jul. 2009 01:13
#21 Det er senere nu, og jeg skal på arbejde om 4 timer.. gaab.
Men i'm on a roll.. har lige ordnet køkken samt bad.. og så har jeg sorteret musik i lange baner. Arbejder bedst sent...*Meget off-topic i know.

Anyway: Go for iTunes, nok det program jeg bruger mest, og har været gladest for at bruge i alt min tid med pc.
Ingen DRM, og relativt gode forhold.
Har brokket mig et par gange.. men har fået alt fra 5 til 1 gratis downloads i erstatning hver gang.
Gravatar #24 - siliankaas
24. jul. 2009 06:31
Tak alle sammen, er er i fuld gang med at skyde mine surt optjente penge efter iTunes :-)
Gravatar #25 - siliankaas
25. jul. 2009 09:48
Lige en update:
Jeg skulle aldrig være begyndt på det her, hehe, det er da æske smart man lige høre et nummer i radioen, og så ind på iTunes.

Eller sagt på en anden måde - det spiller max.

Desuden kan jeg da se at iTunes da har mulighed for at lave backup af mine musik filer, kan brændes direkte på Cd (har dog ikke prøvet endnu)
Gravatar #26 - DanaKaZ
25. jul. 2009 10:14
#25 Ja, du har sgu da ret og man kan endda lave incremental backup, smart. Vidste jeg ikke.
Gravatar #27 - nielsbuus
25. jul. 2009 10:47
OBS: Som du kan se så sælger iTunes jo AAC-filer, men de hedder .m4a til efternavn. Men det er fordi AAC-lydsporet er pakket ind i en m4a-fil (MPEG-4 Audio) på samme måde som en DivX-film er pakket ind i en AVI-fil.

AVI-filen indeholder typisk 2 mediespor: Et DivX videospor og et MP3-lydspor.

Apple's M4A-filer indeholder et AAC lydspor samt noget coverart og nogle oplysninger om kunstner, album, titel, genre, m.v. og så din e-mail adresse, så man kan se at det er dig der ejer sangen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login