mboost-dp1

Jeg er ham...


Gå til bund
Gravatar #70501 - CBM
5. dec. 2017 07:58
...der undrer sig over at Ronson har tid til og bruger tid på.. at se de unge mødre :-)

...der måske blot observerer en psykologisk effekt, men som syntes det VIRKER til at NEWZ.DK kører mere stabilt efter opdateringen... fx har jeg indtil videre ikke oplevet random logouts
Gravatar #70502 - dub
5. dec. 2017 08:20
#00
“T-Mobile sælger” skrev:
He explained that, for him, Android was better because he could "do more" with it, especially download free apps.

Det lyder som om han bedre kan lide Android fordi det er nemmere at pirat kopiere.
Gravatar #70503 - CBM
5. dec. 2017 08:30
@dub: LOL :-) well...

kunne også være han kan lide den reklame baserede tilgang som mange android apps har

(og som også tilbyder disse apps i en betalt reklamefri version, jeg køber altid de apps jeg bliver glad for som fx. RCoid og Smart Launcher Pro og mange andre) ...

derudover nyder han nok bare den generelle frihed der er på Android vs iOS :-)
Gravatar #70504 - brostenen
5. dec. 2017 13:49
Ronson ⅍ (70498) skrev:

...der ser de unge mødre, man får helt kvalme ..


...der er monster glad for at have en kvinde som hellere vil se vlog's fra goth personer, i stedet for at den kører på alle tv-udsendelser der går under reality tv genren. Sådan noget som unge mødre der ikke engang er blevet tørre bag ørene og ingen hjerne har. Popfolk som ikke kan koge en kartoffel, der isoleres på et alkoholiker hotel og bliver "kendte" på at vise patter og ikke intelligens. Eller bare en af de 50 forskellige udsendelser der handler om hvem der skræller den flotteste kartoffel.

Jeg har sgu intet til overs for såkaldt tv, og ser intet af det. Den står kun på youtube streaming og netflix/viaplay streaming her i huset.

...der er glad for at der nu endelig er kommet Futurama på netflix eller var det viaplay.

...der går og venter på at der kommer: Black Adder, Bottom og Married With Children på netflix/viaplay. samt går og venter på at der kommer en ny Rick and morty sæson.
Gravatar #70505 - CBM
5. dec. 2017 14:22
brostenen (70504) skrev:

...der er glad for at der nu endelig er kommet Futurama på netflix eller var det viaplay.


må være viaplay.... har dog heldigvis futurama på DVD :-)
Gravatar #70506 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
6. dec. 2017 05:42
Vi har faktisk set De Unge Mødre her hjemme - dog ikke som "dokumentar" men som "latterlig reality man kan grine af"

Altså, vi har ikke fulgt med og set hvert afsnit - men vi har faktisk set et par enkelte afsnit, netop for at kunne være flade af grin og tænke "findes der virkeligt så dumme mennesker"?

Af guldkorn kan jeg f.eks. nævne et par der har fået at vide at de skal huske at give ungen ordentligt mad hvortil de så siger "Jamen pomfritter og kyletter er da godt. Det er jo grøntsager, og der er energi i kyletterne. Det står på pakken" - i dybeste alvor.
Gravatar #70507 - brostenen
6. dec. 2017 09:38
Hehe... Så er der langt fra deres diet, til det jeg gav mine unger, da de var små. Husker tydeligt grød-alderen (4-6 måneder) hvor jeg aldrig før eller siden har kogt majsgrød og vælling ud af øko majs mel. Aldrig før har jeg købt så meget øko sødmælk og grøntsager.

...den som har bestilt julegaven til sig selv. Godt nok den min forlovede giver mig, men hun ved intet om teknologi ud over at benytte det.
Gravatar #70508 - CBM
6. dec. 2017 10:11
brostenen (70507) skrev:

...den som har bestilt julegaven til sig selv. Godt nok den min forlovede giver mig, men hun ved intet om teknologi ud over at benytte det.


har også selv måtte bestille min julegave og min fødselsdagsgave fra familien og konen


hvor er der dog mange ting på cdon, amigakit og andre steder, som jeg ville ønske jeg bare lige kunne bestille her og nu :-)

en ting er sikkert, næste gang der er et "vindue" til det, så skal der bestilles en ekstra rys mk 2,

...sådan at der kan bruges cooler master gamer mus og rat 7 gamer mus på samme tid til fx settlers o.a. amiga spil der kan bruge 2 mus! :-)

knægtens favorit retro spil er dog fortsat hugo :-)
Gravatar #70509 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
6. dec. 2017 10:31
brostenen (70507) skrev:
Hehe... Så er der langt fra deres diet, til det jeg gav mine unger, da de var små. Husker tydeligt grød-alderen (4-6 måneder) hvor jeg aldrig før eller siden har kogt majsgrød og vælling ud af øko majs mel. Aldrig før har jeg købt så meget øko sødmælk og grøntsager.

...den som har bestilt julegaven til sig selv. Godt nok den min forlovede giver mig, men hun ved intet om teknologi ud over at benytte det.


Han gider ikke rigtig det der majs grød - næh, risalamande og klejner er meget bedre xD
Gravatar #70510 - brostenen
6. dec. 2017 11:40
PHP-Ekspert Thoroughbreed (70509) skrev:

Han gider ikke rigtig det der majs grød - næh, risalamande og klejner er meget bedre xD


Well...
Ud over majs grød, var der også ris grød. Nutana økologisk naturligvis og øko havregrød. Alt med øko smør og øko sødmælk. Øko banan mos og øko æblemos. Helst hjemmelavet. Så de der færdigkøbte glas babymad fik de ikke, da jeg havde barsel i det tidsrum og mega meget tid til ungerne.

Ellers er de bygget på havregryn som sådan, da de altid var sultne klokken 22 om aftenen. Havregryn med sødmælk og rosiner kommer man langt med, når ungen er mellem halvandet og to år. Dog gik de heldigvis hele amningen ud med rigtig modersmælk. Nul erstatning. Jeg har på fornemmelsen at det er derfor de ikke er fysisk syge i samme omfang som andre børn.

Men slik har de aldrig villet have, på nær chokolade og flødekarameller. Stil en skål popkorn og en skål vingummi, og de tømmer konsekvent popkorn på rekord tid. Så kan vingummiet stå en hel weekend og far her skal til at lege skraldespand. Hehe.
Gravatar #70511 - brostenen
6. dec. 2017 23:44
...der lige kom til at erindre, hvordan de utilpassede rødder i min folkeskoleklasse, lavede "kanonslag" om sommeren. De havde en 380 volt kondensator som de laddede op med en ledning direkte i 220 volt stikdåsen. Så blev den afladt på radiatoren i klasselokalet. Jeg mener ikke at de kom til skade med den på noget tidspunkt, men når jeg tænker tilbage, så var det altså ikke efter bogen det de gjorde. 220volt AC input på en 380volt DC kondensator.... Damn.
Gravatar #70512 - CBM
7. dec. 2017 04:34
...der spekulerer på om brostenen nogle sinde gjorde den slags? :-)

...der gik på en skole, hvor ingen havde hørt om elektriske komponenter, som fx en kondensator (nok egentlig meget godt)
Gravatar #70513 - CBM
7. dec. 2017 05:27
...der tænker at Danmark er ved at blive en såkaldt bananstat:

https://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/14685978

Nu skal vi igen overvåges og igen have krænket vores rettigheder,

er det en diktatur stat som vore politikere drømmer om og vil indføre af bagvejen?

Men et diktatur gør det naturligvis nemmere for magthaverne at være korrupte!

Gravatar #70514 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
7. dec. 2017 05:41
... hvis Adblock siger at den har fjernet 1938 reklamer på newz.dk/forum o_O

... hvis Adblock allerede har fjernet 14 reklamer i denne tråd mens jeg skrev dette.

... 15
Gravatar #70515 - CBM
7. dec. 2017 06:13
...hvis adblocker har fjernet 13982 reklamer på newz

...hvis adblocker har fjernet 3 mens dette blev skrevet
Gravatar #70516 - brostenen
7. dec. 2017 09:50
CBM (70512) skrev:
...der spekulerer på om brostenen nogle sinde gjorde den slags? :-)

...der gik på en skole, hvor ingen havde hørt om elektriske komponenter, som fx en kondensator (nok egentlig meget godt)


Jeg har aldrig gjort det. Min mor tegnede højspændings master og transformerstationer, så jeg har altid haft en dyb respekt for at behandle el på en sikker måde.

Det var rødderne i klassen som gjorde det. De satte den i stikkontakten, samtidig med at de holdt kondensatoren i hånden. Og det lige ved siden af hvor andre sad ved deres bord.

Andre gode eksempler af lort, som skete i den by jeg voksede op i:

Der blev hældt koncentreret saltsyre ud på et betongulv på første sal, i den bygning de var i gang med at bygge om til teknisk gymnasie. Så det åd et stort hul.

Folk lavede hjemmelavede jagt geværer ud af termostat med hul, 5cm vandrør med gevind og lunte samt krudt fra gule heksehyl. En masse stålhagl og bygget op som en patron.

Sprænge hjemmelavede nytårs bomber i transportgangene under det gamle psykiatriske hospital.

Lave vandkamp med brandsluknings slangerne der er monteret i et stort hjul, med resultat af en vandskade på 500.000.
Gravatar #70517 - brostenen
7. dec. 2017 10:11
Mere...

Tømme alt gas fra meterhøje gasflasker (propan) ud i en etage på en byggeplads, og på en eller anden måde tænde det, så alle vinduer i bygningen blæste ud.

Teenagere under 15, der køber håndgranater til at skyde nytåret ind med.

Alle jeg kendte, som kørte knallert, havde lavet deres knallert ulovlige med tun' fra tyskland. Nå ja... Det gør de også i dag, men det her var Yamaha 4-gear så de kunne cruise 120 på landevejen.

Alle piratkopierede alt hvad der var af Amiga spil/software og musik samt film.

List goes on... Og vi snakker 80'erne. Men sådan var det altså i en gammel fiskerby/købstad i provinsen på fyn. Jeg holdt mig pænt væk fra det grove, og drev kun piratkopiering af dos spil. Men jeg kan ikke lade være med og tænke på, hvor meget folk i dag ville blive chokeret over så grove drengestreger. Alle på nær en, er altså blevet til noget som ikke er ulovligt i dag. Den ene person fra min klasse som blev kriminel, blev nappet i at sælge whatever substans på et diskotek, medens han studerede til at blive politibetjent. Resten er blevet alt fra lagermænd til direktører og arkitekter.
Gravatar #70518 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
7. dec. 2017 10:12
... der ikke kan komme ind på sin G-Mail konto

... der vistnok har opgivet et forkert telefonnummer til Google o_O

... hvis G-Mail højst sansynlig er FUBAR
Gravatar #70519 - brostenen
7. dec. 2017 10:15
...der tænker på, hvornår politikerne begynder at omtale teenagere der bygger traditionelle sejlgarns bomber til nytår, som værende terrorister?
Gravatar #70520 - brostenen
7. dec. 2017 10:20
#70513:
Det er jo søren pape... Han er konservativ. Så det er lige hvad man kunne vente. Bare underligt at det ikke er kommet for lang tid siden.
Gravatar #70521 - CBM
7. dec. 2017 10:51
brostenen (70517) skrev:
Mere...

Tømme alt gas fra meterhøje gasflasker (propan) ud i en etage på en byggeplads, og på en eller anden måde tænde det, så alle vinduer i bygningen blæste ud.

Teenagere under 15, der køber håndgranater til at skyde nytåret ind med.

Alle jeg kendte, som kørte knallert, havde lavet deres knallert ulovlige med tun' fra tyskland. Nå ja... Det gør de også i dag, men det her var Yamaha 4-gear så de kunne cruise 120 på landevejen.

Alle piratkopierede alt hvad der var af Amiga spil/software og musik samt film.

List goes on... Og vi snakker 80'erne. Men sådan var det altså i en gammel fiskerby/købstad i provinsen på fyn. Jeg holdt mig pænt væk fra det grove, og drev kun piratkopiering af dos spil. Men jeg kan ikke lade være med og tænke på, hvor meget folk i dag ville blive chokeret over så grove drengestreger. Alle på nær en, er altså blevet til noget som ikke er ulovligt i dag. Den ene person fra min klasse som blev kriminel, blev nappet i at sælge whatever substans på et diskotek, medens han studerede til at blive politibetjent. Resten er blevet alt fra lagermænd til direktører og arkitekter.


...der kan konstatere at hans egen fødeby, har et ufortjent ry, sammenlignet med din fødeby, eller også var jeg bare ikke klar over hvad der egentlig foregik :-)
Gravatar #70522 - CBM
7. dec. 2017 12:10
...der får flg. fejl når han vil tilgå nyheden
"Hackere stjæler Bitcoin svarende til 390 millioner" :

Siden du søgte blev ikke fundet

Måske er der gået noget galt i maskinrummet - eller også har du fulgt et gammelt link der ikke længere virker.

Prøv at gå til forsiden og se om det kan hjælpe dig.

Gravatar #70523 - CBM
7. dec. 2017 12:21
...der er glad for at opdage at ReactOS nu kan køre Crysis:

Gravatar #70524 - Yvossen
8. dec. 2017 08:48
... der forsøger sig med ProtonMail i stedet for Gmail.
... der er glad for hans password manager.
... der let kan finde alle hans konti.

... der ikke finder nogen måde at ændre e-mail på newz.dk.
Gravatar #70525 - brostenen
8. dec. 2017 12:15
#70521
Jeg er meget tilfreds med at den by jeg voksede op i og har beskrevet. Ikke er min fødeby. Jeg er heldigvis født i nabobyen, indenfor fæstningsvoldene. En anden ting ved den by jeg voksede op i, er at indbyggerne var meget sådan du ved: Er man ikke ud af en af de "ægte" 5 eller 7 famillier, så bliver man set ned på. Selv borgmesteren er mega korrupt.
Gravatar #70526 - CBM
8. dec. 2017 12:27
brostenen (70525) skrev:
#70521
Jeg er meget tilfreds med at den by jeg voksede op i og har beskrevet. Ikke er min fødeby. Jeg er heldigvis født i nabobyen, indenfor fæstningsvoldene. En anden ting ved den by jeg voksede op i, er at indbyggerne var meget sådan du ved: Er man ikke ud af en af de "ægte" 5 eller 7 famillier, så bliver man set ned på. Selv borgmesteren er mega korrupt.


indspisthed, korruption, vennetjenester mv.. er det ikke bare det man over en kam kalder politik?
Gravatar #70527 - _tweak
8. dec. 2017 13:28
.. der gerne vil vide om folk oplever de logges ud som før ? :-)
Gravatar #70528 - CBM
8. dec. 2017 14:04
...der ikke har haft problemer med det siden opdateringen :-)
Gravatar #70529 - CBM
8. dec. 2017 15:02
...der tabte kæben da han så denne laptop til 38000 kr ved elgiganten:

https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barba...

...der ville ønske han da lige havde 38k til sådan en fætter
Gravatar #70530 - Ronson ⅍
8. dec. 2017 16:51
...der har en nakkesteg i ovnen
...der giver den en time mere
Gravatar #70531 - brostenen
8. dec. 2017 22:52
CBM (70526) skrev:
brostenen (70525) skrev:
#70521
Jeg er meget tilfreds med at den by jeg voksede op i og har beskrevet. Ikke er min fødeby. Jeg er heldigvis født i nabobyen, indenfor fæstningsvoldene. En anden ting ved den by jeg voksede op i, er at indbyggerne var meget sådan du ved: Er man ikke ud af en af de "ægte" 5 eller 7 famillier, så bliver man set ned på. Selv borgmesteren er mega korrupt.


indspisthed, korruption, vennetjenester mv.. er det ikke bare det man over en kam kalder politik?


Det kan man jo godt sige det er, når den socialdemokratiske borgmester skifter valgforbund fra SF til Konservative, EFTER valget for at blive siddende på posten. At alle ser mellem fingre, at manden sidder på rådhuspubben og efter nogle timer sætter sig ud i sin ulovligt parkerede bil og kører hjem. At han lige sørger for at sløjfe gravstederne fra det gamle såkaldte "sindsyghospital" (et af de gamle super institutioner fra omkring 1890'erne), for at bygge luksus villaer med udsigt til lillebælt.

Jeps... Det kan man godt kalde politik. Men det er stadig klamt.
Gravatar #70532 - brostenen
8. dec. 2017 22:59
...hvis datter spiste en halv medisterpølse, 4 kartofler og en motherload af brun sovs til aftensmad.

...der har en søn, som endelig er begyndt så småt at spise kød. Fucking på tide, da han var begyndt at mangle proteiner. Kød spiser han, hvis det er paneret, i pølseform og er hakkebøf i enten bøfsandwich eller burger.

...der lavede opbagt brun sovs i dag, hvor jeg brugte ægte smør og ikke margarine eller kærgården. Så blev der hældt godt med kulør i og ribs gele. Eneste væde jeg benyttede var letmælk.

...hvis søn sagde "uhm" da han puttede første bid i munden, hvad overraskede mig, da han aldrig kommenterer mad.
Gravatar #70534 - Ronson ⅍
9. dec. 2017 14:46
...der synes newz ser forfærdelig ud i IE8
Gravatar #70535 - brostenen
11. dec. 2017 00:51
...der efter at have set nedenstående video, har købt en til min søn, når han fylder år i slutningen af januar. Han elsker pac-man, og til prisen (link til hurtig ebay søgning under videoen) er det ikke galt. Billig pac-man maskine, og mere til. AV-kabel med i prisen, så han også kan spille på tv. Det bliver lillemandens fødselsgave "fra kattene", da han elsker dem så højt og respekterer dem 100%



https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trk...
Gravatar #70536 - CBM
11. dec. 2017 06:16
...der godt kan mærke at den 3 TB 5400 rpm harddisk han har i sin primære pc, er en hel del langsommere at tilgå end de ssd diske som ellers er i pc'en...

...der sjældent henter data fra den 3 TB disk

...der håber på at SSD engang falder så meget i pris at man kan købe SSD med vilde kapaciteter til små priser
Gravatar #70537 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
12. dec. 2017 05:57
_tweak (70527) skrev:
.. der gerne vil vide om folk oplever de logges ud som før ? :-)

Næh, men jeg kan ikke bruge AdBlock længere på siden o_O
Få det fikset! Enten tillad adblock for brugere, eller få det f**king abonnement system op og køre igen.

WHY WONT YOU TAKE MY MONEY?!

brostenen (70532) skrev:
...der lavede opbagt brun sovs i dag, hvor jeg brugte ægte smør og ikke margarine eller kærgården. Så blev der hældt godt med kulør i og ribs gele. Eneste væde jeg benyttede var letmælk.


Kærgården er faktisk et rigtigt godt produkt imho - hellere det end alle de andre blandingsprodukter (med undtagelse af Lurpak) - also, hvorfor kulør? Hvis du laver en opbagt sovs, laver du vel også en roux? Brun den godt af inden du smider den i sovsen, så får du en flot farve.
Gravatar #70538 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
12. dec. 2017 06:12
... der er ret glad over Trump lige pt.

https://www.dr.dk/nyheder/udland/astrofysiker-et-b...

... der erfarer at Trump vil smide flere penge i NASA, og det er jo kun en god nyhed!

... der er vild træt af de reklamer på Newz der får min computer i knæ

Gravatar #70539 - CBM
12. dec. 2017 08:12
PHP-Ekspert Thoroughbreed (70537) skrev:
_tweak (70527) skrev:
.. der gerne vil vide om folk oplever de logges ud som før ? :-)

Næh, men jeg kan ikke bruge AdBlock længere på siden o_O
Få det fikset! Enten tillad adblock for brugere, eller få det f**king abonnement system op og køre igen.

WHY WONT YOU TAKE MY MONEY?!

brostenen (70532) skrev:
...der lavede opbagt brun sovs i dag, hvor jeg brugte ægte smør og ikke margarine eller kærgården. Så blev der hældt godt med kulør i og ribs gele. Eneste væde jeg benyttede var letmælk.


Kærgården er faktisk et rigtigt godt produkt imho - hellere det end alle de andre blandingsprodukter (med undtagelse af Lurpak) - also, hvorfor kulør? Hvis du laver en opbagt sovs, laver du vel også en roux? Brun den godt af inden du smider den i sovsen, så får du en flot farve.



min adblocker virker heller ikke mere... jeg har slået den fra på newz.dk .. men har stadig ingen reklamer? heldigvis! :-)
Gravatar #70540 - brostenen
12. dec. 2017 10:14
PHP-Ekspert Thoroughbreed (70537) skrev:

Kærgården er faktisk et rigtigt godt produkt imho - hellere det end alle de andre blandingsprodukter (med undtagelse af Lurpak) - also, hvorfor kulør? Hvis du laver en opbagt sovs, laver du vel også en roux? Brun den godt af inden du smider den i sovsen, så får du en flot farve.


Sådan har jeg altid lavet gammeldags brun sovs. Ægte smør er for smagens skyld og kulør er på grund af farven, og fordi det er hvad jeg altid har gjort. Men det vigtigste ved kuløren er smagen den giver. Uden kulør, er smagen ikke ramt korrekt. Det giver blandt andet bitterhed som er vigtigt.
Gravatar #70541 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
12. dec. 2017 11:30
#40

Pjat, den smag kuløren tilsætter er irrelevant hvis man laver en ordentlig sovs og dertilhørende jævning. Dem der bruger en ryste-sammen-meljævning burde efter min mening skydes i foden, da man lige så godt kan lave en Knorr pulversovs. Det er ikke særligt svært at lave en roux (altså, en melbolle på almindelig mel og smør (eller andet fedt) i en 50/50 blanding)

Det er ikke svært at lave en brun sovs med samme (bedre) smag som en med kulør :) Du skulle prøve det, øvelse gør mester.
Gravatar #70542 - CBM
12. dec. 2017 12:11
#40: kan normalt ikke smage kuløren i brun sovs, medmindre sovsen er lavet forkert evt ved overforbrug af kulør
Gravatar #70543 - brostenen
12. dec. 2017 14:18
PHP-Ekspert Thoroughbreed (70541) skrev:
#40

Pjat, den smag kuløren tilsætter er irrelevant hvis man laver en ordentlig sovs og dertilhørende jævning. Dem der bruger en ryste-sammen-meljævning burde efter min mening skydes i foden, da man lige så godt kan lave en Knorr pulversovs. Det er ikke særligt svært at lave en roux (altså, en melbolle på almindelig mel og smør (eller andet fedt) i en 50/50 blanding)

Det er ikke svært at lave en brun sovs med samme (bedre) smag som en med kulør :) Du skulle prøve det, øvelse gør mester.


Meljævning i form af sammenrystet væske/mel, benytter jeg kun med mælk i stedet for vand. Men det kommer helt an på hvem jeg skal lave mad til. Du ved... Er det folk med overvægt eller andre problemer som gør at man ikke må spise ret meget fedt.

Roux... Ahhh... Gammeldags smørbolle med andre ord. Kender ikke ordet Roux som sådan, men min farmor brugte det da hun levede. Det var i 80'erne. Og jeg benytter det udelukkende, når jeg laver tarteletfyld eller stuvede grøntsager til karbonaderne.

Man kan godt smage kuløren. Det er en meget sart smag, men den er der. Trust me. Men nu er det heller ikke ret meget kulør jeg benytter i det hele taget. Jeg kan da både lave fond-sauce, glace-sauce, ægte sauce (bearnaise og såen), bechamel, og det andet jeg har beskrevet indtil nu. Så min kunnen strækker langt i et køkken, og har heldigvis kun fået ris et par gange de sidste små 8 eller 10 år.

CBM (70542) skrev:
#40: kan normalt ikke smage kuløren i brun sovs, medmindre sovsen er lavet forkert evt ved overforbrug af kulør


Ved for meget kulør, bliver den bitter og får en underlig mørk smag. Det kan nemt reddes ved brug af følgende ting: Fløde, sukker/frugt gele'er, salt og sort peber. Nogen gange er en tsk sukker nok. ;-) Men den tager salt'en, og så skal man kompensere. Andre gange er det nok med sort peber.
Gravatar #70544 - brostenen
12. dec. 2017 14:22
...der tænker at en madkonkurrence mellem newz brugere, kunne være en sjov lille udfordring. Bare sådan hypotetisk.
Gravatar #70545 - Slettet Bruger [1325687806]
12. dec. 2017 14:28
... der kan være frivillig dommer.
Gravatar #70546 - Magten
12. dec. 2017 16:53
...der tilfældigt faldt over sitet her i min KeePass db.. Det er sgu længe siden jeg har været her forbi. Ser ud til der stadig er lidt gang i sitet, i hvert fald et rimeligt flow af nyheder...
Gravatar #70547 - Ronson ⅍
12. dec. 2017 16:54
...der måske har nok af hver
Gravatar #70548 - CBM
12. dec. 2017 19:00
@ronson: OMG
Gravatar #70549 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
13. dec. 2017 06:32
brostenen (70543) skrev:
Meljævning i form af sammenrystet væske/mel, benytter jeg kun med mælk i stedet for vand. Men det kommer helt an på hvem jeg skal lave mad til. Du ved... Er det folk med overvægt eller andre problemer som gør at man ikke må spise ret meget fedt.

En ryste-sammen meljævning har i mit hoved intet med sovs at gøre. Da slet ikke hvis man bruger maizena.

brostenen (70543) skrev:
Roux... Ahhh... Gammeldags smørbolle med andre ord. Kender ikke ordet Roux som sådan, men min farmor brugte det da hun levede. Det var i 80'erne. Og jeg benytter det udelukkende, når jeg laver tarteletfyld eller stuvede grøntsager til karbonaderne.

Du burde bruge den lidt oftere. Det er altså guld værd! Prøv at lav den med f.eks. stegesky eller klaret smør, og så steg den godt af så det karamelliserer. Så får du også den brune farve i sovsen.

brostenen (70543) skrev:
Jeg kan da både lave fond-sauce, glace-sauce, ægte sauce (bearnaise og såen), bechamel, og det andet jeg har beskrevet indtil nu. Så min kunnen strækker langt i et køkken, og har heldigvis kun fået ris et par gange de sidste små 8 eller 10 år.

Se, nu siger du ægte sauce og nævner bearnaise. Bearnaise er overhovedet ikke en ægte sovs ;)
Der findes fem ægte saucer, og så er der afarter af disse.
En hvid sovs, bechamel, som vi alle kender det. Mælkebaseret med en hvid roux/melbolle. Espagnola, som vi kender som "brun sovs" - en opbagt sovs på f.eks. ko-fond som er jævnet med en afbrændt roux. Veloute, som er en lys fond-baseret sovs (ikke nødvendigvis dyre-fond) - som du jævner med enten en roux eller ligerer med æg. Hollandaise, som jo faktisk er grunddelen i en en bearnaise (og jeg er ligeglad med hvad folk siger, en bearnaise er (næsten) en hollandaise tilsat estragon) - hollandaisen er en sovs der er en emulgation af æg og (klaret) smør og noget syre/eddike. Til sidst er der så en tomatsovs - og det siger lidt sig selv hvad den består af :)

Hvis du vil læse mere om sovser kan jeg anbefale at læse om August Escoffier (stavefejl på påregnes), en franskmand som nedskrev de fem moder sovser.
Gravatar #70550 - CBM
13. dec. 2017 06:51
@tb: 100% enig.. Dog er brun sovs hjemme ved os ofte en hvid sovs med kulør :-) og altså derved en variant af hvid sovs.

Dog er der vel også "smørsovs" som blot er smeltet smør

Samt kirsebærsauce

Samt chokolade sovs

Samt KARAMEL sovs..nam nam
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login