mboost-dp1

Indien indfører mulighed for kontrol med økonomisk data


Gå til bund
Gravatar #2 - Claus Jørgensen
15. jan. 2020 09:30
eh, det lyder da som noget vi allerede har?
Gravatar #3 - arne_v
15. jan. 2020 13:34
#2

Kan man i Danmark idag se og kontrollere alle sine kreditværdigheds data?
Gravatar #4 - arne_v
15. jan. 2020 13:44
#3

USA har en privat/ikke-offentlig "næsten løsning" for det samme.

Alle kreditydere i USA henter kredit rapporter fra en af 3 firmaer: Equifax, Transaunion og Experian.

Man kan mod betaling til dem få lov at se hvad de har på en. Og man kan blokere for adgang til data.

Der er dog visse problemer:
* det koster (i størrelsesordenen 100 kroner om måneden)
* adgangs status er kun låst/ulåst - man kan ikke give selektivt adgang til bestemte firmaer
* det er ikke helt klart om det de giver til kreditydere og det de giver til folk er præcis det samme

Det lyder som om Indien er langt fremme på dette område.

Det er mange år siden jeg har lånt penge i Danmark, men som jeg husker det så var der intet af den slags.

Danske banker er naturligvis underlagt GDPR så man må vel have ret til et data dump i henhold tiL GDPR.
Gravatar #5 - Claus Jørgensen
15. jan. 2020 15:30
#4

I Sverige er din kredit semi-offenlig, ligesom din loen er semi-offenlig (brackets). Det koster cirka. 100 kr. at bestille en raport, og man kan hente info paa alle som udgangspunkt.

Hver gang nogle indhenter din kreditinfo bliver du informeret (digitalt og per fysisk brev) med en kopi af den info de fik udleveret.

https://www.uc.se/en/consumer-reports/

Men det er mere tilsvarende RKI i Danmark. Hvis jeg har et laan i banken er den information mig bekendt ikke tilgaengeligt for (andre) private virksomheder.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login