mboost-dp1
Hvad gør I med pant-flasker?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Heay,
Eftersom at timerne foran computeren er ligefrem proportionelle med antallet af tomme colaflasker i min lejlighed, kan dette antal til tider blive meget stort.
I mit tilfælde opholder flaskerne sig mere eller mindre random udvalgte steder inden de bliver fragtet til købmanden og byttet til nogen med indhold i.
Jeg har ikke fundet en smart måde at opbevare de mange flasker på endnu, så jeg vil lige høre om der er andre der har opfundet en geniale løsning på dette meget omfattende logistik problem?
Der må være andre derude der slås med samme problem :)
Eftersom at timerne foran computeren er ligefrem proportionelle med antallet af tomme colaflasker i min lejlighed, kan dette antal til tider blive meget stort.
I mit tilfælde opholder flaskerne sig mere eller mindre random udvalgte steder inden de bliver fragtet til købmanden og byttet til nogen med indhold i.
Jeg har ikke fundet en smart måde at opbevare de mange flasker på endnu, så jeg vil lige høre om der er andre der har opfundet en geniale løsning på dette meget omfattende logistik problem?
Der må være andre derude der slås med samme problem :)
Jeg sidder dejligt tæt på altan døren, så mine flasker ryger lige ud på altanen i en dertil-indrettede "flaske-samle-kasse-pro-2000-xtreme", og når den så er tilpas fyldt op, tager jeg den med på arbejdet og indløser den der (der tager vi nemlig imod alle flasker, også aldi's!
Dåser er vejen, Tårne hjælper på balancen, slalom med en bærbar i den ene hånd, mens man taster med den anden = Job som linjedanser...
Må indrømme jeg ikke har indløst pant i mange år, når jeg endelige køber en flaske, så bliver den transformeret til en Vand/luft raket..
Guide
Må indrømme jeg ikke har indløst pant i mange år, når jeg endelige køber en flaske, så bliver den transformeret til en Vand/luft raket..
Guide
Hmm..
Er det kun mig der efterhaanden paa ingen maade gider gaa ned med flasker?
Hver gang de nedjusterer pant'en forsvinder lysten bare.. ( Og "HYKLER" skiltet taendes over hovedet af hvem der nu end staar og braeger om at vi alle skal genbruge!1!1!! )
Jeg mener, du gaar ned med 200 blandede flasker ( som immervaek er en ganske stor maengde ) og faar 70-80kr retur? Hvor trist er det ikke?
Det gider jeg da ikke spilde min tid paa, saa typisk smider jeg dem enten ud, koeber daaser uden pant, eller samler et par sorte saekke i min kaelder som jeg bruger til at genere netto naar jeg en dag bliver irriteret over deres ansatte :)
Skraemmende o.O
Er det kun mig der efterhaanden paa ingen maade gider gaa ned med flasker?
Hver gang de nedjusterer pant'en forsvinder lysten bare.. ( Og "HYKLER" skiltet taendes over hovedet af hvem der nu end staar og braeger om at vi alle skal genbruge!1!1!! )
Jeg mener, du gaar ned med 200 blandede flasker ( som immervaek er en ganske stor maengde ) og faar 70-80kr retur? Hvor trist er det ikke?
Det gider jeg da ikke spilde min tid paa, saa typisk smider jeg dem enten ud, koeber daaser uden pant, eller samler et par sorte saekke i min kaelder som jeg bruger til at genere netto naar jeg en dag bliver irriteret over deres ansatte :)
Skraemmende o.O
16 skrev:Jeg mener, du gaar ned med 200 blandede flasker ( som immervaek er en ganske stor maengde ) og faar 70-80kr retur? Hvor trist er det ikke?
Har du regnet på hvad din timeløn er?
I øvrigt, her hvor jeg bor betaler vi for at komme af med vores husholdningsaffald. Især glas-flasker skal jeg sgu nok sørge for ikke kommer i skraldespanden. ;-)
Men bortset fra det, så kan jeg ikke se noget problem i at ofre nogle minutter på at putte dem i en automatik én af gangen, i stedet for blot at smide en sæk i en container.
Især i betragtning af at jeg alligevel går lige forbi automaten når jeg handler, men skal køre en omvej for at komme af med affaldet.
Da vi bor i en opgang med mange børn er det for os ingen problem at komme af med vores tomme pantflasker også vinflasker(børn er jo dumme;-p). Vi stiller dem bare foran vores dør et par timer og vupti pisk væk borte. Problem solved.
Min timeloen?
Den er ganske givet meget meget lille, da der skal bruges tid paa at komme det i poser, koere frem og tilbage, vente i koe, etc etc.
Tjah, mit problem er at jeg ikke foeler jeg faar nok retur til at goere det.
Specielt efter de har saenket panten.
Jeg har meget sjaeldent flasker i bilen naar jeg kommer ned og handle :)
Har du regnet på hvad din timeløn er?
Min timeloen?
Den er ganske givet meget meget lille, da der skal bruges tid paa at komme det i poser, koere frem og tilbage, vente i koe, etc etc.
Men bortset fra det, så kan jeg ikke se noget problem i at ofre nogle minutter på at putte dem i en automatik én af gangen, i stedet for blot at smide en sæk i en container.
Tjah, mit problem er at jeg ikke foeler jeg faar nok retur til at goere det.
Specielt efter de har saenket panten.
Især i betragtning af at jeg alligevel går lige forbi automaten når jeg handler, men skal køre en omvej for at komme af med affaldet.
Jeg har meget sjaeldent flasker i bilen naar jeg kommer ned og handle :)
20 skrev:Min timeloen?
Om det kommer i en flaske-pose eller en affaldspose er der vel ikke den store forskel på.
Køre frem og tilbage skal du vel alligevel når du handler.
Vente i kø er kun relevant når man kommer på et dårligt tidspunkt (men det kan selvfølgelig være svært at undgå).
20 skrev:Tjah, mit problem er at jeg ikke foeler jeg faar nok retur til at goere det.
Tjah. Jeg tager det så helt naturligt at ting skal på sin plads. Komposterbart affald i komposten, papir-affald til papir-genbrug, glas-affald til glas-genbrug osv. Det har ikke noget med penge at gøre. (Men var panten nul ville pant-glas-flasker måske ende i almen glas-genbrug.)
Når det er ved at være tid fylder jeg traileren med diverse ting til genbrugspladsen/lodsepladse, og ofrer dermed en halv time på at rydde ordentligt op i mit eget affald. Det er vel omkring hver anden måned jeg gør det.
Pant-flasker ryger afsted løbende, da jeg blot kan tage dem med når jeg handler.
Kompost og "rest-affald" er endnu nemmere, det kommer i hver sin beholder lige uden for døren.
Men okay, jeg ved godt ikke alle har pladsen, trailen eller trangen til at håndtere sit affald bare nogenlunde ordentligt. At skraldebilen vejer min skraldespand ('s indhold) og jeg får regning pr. kg. hjælper selvfølgelig også til at få i hvert fald det tunge affald det rigtige sted hend.
20 skrev:Jeg har meget sjaeldent flasker i bilen naar jeg kommer ned og handle :)
Hvis der dog bare var en løsning på den slags problemer. Måske noget med at flytte ting fra ét sted til et andet inden man kører hjemmefra. ;-)
Hehe, jeg kommer som regel tingene i genbrugscontainerne, saa mit affald bliver skam sorteret helt fint, det er ikke problemet..
Jeg gider bare ikke aflevere pant flasker nede i butikken, fordi det er besvaerligt ifht. bare at smide dem i containeren..
Dette goer saa at jeg alligevel koeber daaser uden pant, som saa bare ryger i containeren ogsaa, da staten ikke vil have jeg genbruger dem :)
Men eh, vi har ikke nogen fancy containere.. Der er en til glasflasker ( som jeg benytter ), en til genbrugs-"tingeltangel" og saa "hus-affald"..
Thats it :)
Hehe, jeg kommer som regel tingene i genbrugscontainerne, saa mit affald bliver skam sorteret helt fint, det er ikke problemet..
Jeg gider bare ikke aflevere pant flasker nede i butikken, fordi det er besvaerligt ifht. bare at smide dem i containeren..
Dette goer saa at jeg alligevel koeber daaser uden pant, som saa bare ryger i containeren ogsaa, da staten ikke vil have jeg genbruger dem :)
Men eh, vi har ikke nogen fancy containere.. Der er en til glasflasker ( som jeg benytter ), en til genbrugs-"tingeltangel" og saa "hus-affald"..
Thats it :)
Jeg samler på flasker, fordi jeg en dag forventer, at de kommer i restordre. Til den tid bliver panten sat op, og så scorer jeg kassen.
Afleverer man 200 flasker og får 70-80 kroner igen, skal man vist tage sig en alvorlig snak med pantautomaten. Den mindste pantsats er 1 krone pr. flaske. Jeg er dog helt enig i, at pantsatsen bør være meget vildere. Hvis flaskepanten rammer 10 kroner, vil det ihvertfald være lettere at motivere folk... Der behøver heller ikke at være forskellige pantsatser. Der er bare større chance for, at man smider en ½-liters flaske ud, når det er billigere.
Det kan sagtens betale sig for de fleste i Danmark at aflevere flaskerne rigtigt, hvis man udregner timelønnen. Desværre er vi så velhavende, at folk ikke bare smider "penge" ud, men også mister omtanken for miljøet.
Et andet problem er, at butikker kun er forpligtede til at tage imod returflasker for produkter, de sælger. Jeg kan godt se, at man ikke skal pålægge små butikker en urimelig omkostning for administrationen, men så må man udføre sorteringen centralt som en del af pantsystemet. Jeg er ret sikker på, at tapperierne i Fredericia faktisk modtager alle slags flasker, fordi de producerer en hel del sodavand i næsten alle flasketyper.
Afleverer man 200 flasker og får 70-80 kroner igen, skal man vist tage sig en alvorlig snak med pantautomaten. Den mindste pantsats er 1 krone pr. flaske. Jeg er dog helt enig i, at pantsatsen bør være meget vildere. Hvis flaskepanten rammer 10 kroner, vil det ihvertfald være lettere at motivere folk... Der behøver heller ikke at være forskellige pantsatser. Der er bare større chance for, at man smider en ½-liters flaske ud, når det er billigere.
Det kan sagtens betale sig for de fleste i Danmark at aflevere flaskerne rigtigt, hvis man udregner timelønnen. Desværre er vi så velhavende, at folk ikke bare smider "penge" ud, men også mister omtanken for miljøet.
Et andet problem er, at butikker kun er forpligtede til at tage imod returflasker for produkter, de sælger. Jeg kan godt se, at man ikke skal pålægge små butikker en urimelig omkostning for administrationen, men så må man udføre sorteringen centralt som en del af pantsystemet. Jeg er ret sikker på, at tapperierne i Fredericia faktisk modtager alle slags flasker, fordi de producerer en hel del sodavand i næsten alle flasketyper.
Jeg kan ikke just se pointen med miljoeet, naar staten ikke saetter plastik-genbrugs-containere op og rent faktisk saenker panten.
Derudover er det meget svaert at tage miljoe-argumentet serioest, naar staten kun tager imod danske flasker, og kun nogle flasker har pant.
Saavidt jeg husker er de vist forpligtede til at tage imod alle pant flasker, de goer det bare ikke og der er ingen der brokker sig da det ikke just er et stort problem.
Men hvis de kun skal tage imod deres egne, saa har jeg endnu mindre lyst til at levere mine flasker, da det sted jeg handler saa ikke vil tage imod de 2 liters jeg har staaende.
Jeg kan ikke just se pointen med miljoeet, naar staten ikke saetter plastik-genbrugs-containere op og rent faktisk saenker panten.
Derudover er det meget svaert at tage miljoe-argumentet serioest, naar staten kun tager imod danske flasker, og kun nogle flasker har pant.
Et andet problem er, at butikker kun er forpligtede til at tage imod returflasker for produkter, de sælger.
Saavidt jeg husker er de vist forpligtede til at tage imod alle pant flasker, de goer det bare ikke og der er ingen der brokker sig da det ikke just er et stort problem.
Men hvis de kun skal tage imod deres egne, saa har jeg endnu mindre lyst til at levere mine flasker, da det sted jeg handler saa ikke vil tage imod de 2 liters jeg har staaende.
Nej, ikke nødvendigvis.. Bl.a. Harboe og Coca Cola sælger da 2 liters - og mindes også at have set Faxe Kondi 2 liters?
//Magten - Øl og Vand ansvarlig gennem 4 år i Føtex :P
Saavidt jeg husker er de vist forpligtede til at tage imod alle pant flasker, de goer det bare ikke og der er ingen der brokker sig da det ikke just er et stort problem.De har tidligere skulle tage imod alle flasker, men fra 1/1-07 (mener jeg det var) behøvede de kun tage dem de selv sælger.
Nej, ikke nødvendigvis.. Bl.a. Harboe og Coca Cola sælger da 2 liters - og mindes også at have set Faxe Kondi 2 liters?
//Magten - Øl og Vand ansvarlig gennem 4 år i Føtex :P
24 skrev:Jeg kan ikke just se pointen med miljoeet, naar staten ikke saetter plastik-genbrugs-containere op og rent faktisk saenker panten.
At staten ikke prioriterer miljøet højt er ikke en undskyldning for ikke selv at gøre det. Det er vel netop mere relevant, at den enkelte tager ansvar, hvis samfundet generelt begrænser indsatsen.
24 skrev:Saavidt jeg husker er de vist forpligtede til at tage imod alle pant flasker, de goer det bare ikke og der er ingen der brokker sig da det ikke just er et stort problem.
Det lader det til, du har ret i. På Hvad skal jeg tage imod?-siden hos Dansk Retursystem står ihvertfald følgende:
Et salgssted er også forpligtet til at modtage flasker, der er identiske med de flasker, salgsstedet forhandler, også selvom flaskerne kommer fra en leverandør, salgsstedet ikke benytter. Det betyder at, salgsstedet er forpligtet til at modtage og udbetale pant for flasker af samme type, det vil sige, følgende forudsætninger skal være udfyldt:
28 skrev:Det må så være noget nyt.
Coca-Cola har i Danmark anvendt 2-liters flasker siden efteråret 2004. Det kan man vist ikke rigtigt kalde nyt længere. Det er dog ganske rigtigt, at de også blev solgt ulovligt, men det sker formentlig stadig...
Sandt, jeg smider som sagt ogsaa mit affald hvor det hoerer hjemme. Problemet er at de goer det ualmindeligt besvaerligt med plastik flasker, saa de ryger i de stoerre genbrugscontainere ( Hvor de vel hoerer hjemme? :) ).
At staten ikke prioriterer miljøet højt er ikke en undskyldning for ikke selv at gøre det. Det er vel netop mere relevant, at den enkelte tager ansvar, hvis samfundet generelt begrænser indsatsen.
Sandt, jeg smider som sagt ogsaa mit affald hvor det hoerer hjemme. Problemet er at de goer det ualmindeligt besvaerligt med plastik flasker, saa de ryger i de stoerre genbrugscontainere ( Hvor de vel hoerer hjemme? :) ).
16 skrev:Hmm..
Som Acro skrev, så er den mindste pantsats 1 kr. for en 33cl dåse eller 25cl flaske. For 50cl flasker er den 1,5 kr. og for alt over 50cl flasker er den 3 kr. Så hvis man har bare et nogenlunde normalt nørdforbrug af sodavand, købt i DK, så kan sådan en flaskepose godt nå op på 100-250 kr. Det er da også en slags penge :- )
24 skrev:#23
Er vidst også blevet sagt før, men en forretning skal kun tage imod de flasker, som forretningen selv fører. Men det er rimelig nyt, men er egentlig meget godt for forretningerne, da der så ikke skal komme alle mulige forskellige lastbiler og hente flasker. På min arbejdsplads, tager vi dog imod rigtig mange forskellige flasker, også Aldi's!!
28 skrev:#26&27
Det må så være noget nyt.
Jeg mener bestemt at der var engang, hvor 2 liter enten var købt i Tyskland eller med polsk etiket hos en kiosk i København med en "fleksibel" holdning til at betale told og moms.
Nej er nu ikke så nyt, og man kan også få 1L Coca-Cola'er nu, blandt andet på Y&X/HydroTexaco tankstationer.
Her er anvendelses muligheder for jer der ikke gider til at gå ned med flasker :)
http://www.englishrussia.com/?p=463
http://www.englishrussia.com/?p=463
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.