mboost-dp1
Hvad er medialogi?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Nesrail (1) skrev:Hey.
Jeg har læst en masse om medialogi, men er der nogen herinde på Newz.dk som måske kender nogen der går der eller har hørt noget om uddannelsen og om den er noget værd?
Jeg gik der sidste år, på aauk..
Og generelt så skal du være glad for at programmere da 40 % af uddannelsen handler om dette og i en masse forskellige former (alt fra HTML/CSS til AS3 og C#) Omkring 40 % af det er matematik på rimelig højt niveau og de resterende 20 % er forskellige fag inden for design, lyd, musik, spil, film og så videre..
Jeg droppede ud af 2 grunde: 1) Min matematiske hjerne kunne ikke følge med... 2) Uddannelsen er for difuss.. Du lærer så mange forskellige emner at kende, at man føler at man ikke når at komme nok ned i stoffet, før det er videre til et nyt tema..
Desuden tager uddannelsen ufattelig meget tid.. De regner med at du bruger omkring 60 timer om ugen på uddannelsen og det gør dine gruppekamerater også (du arbejder i grupper af 5-7 mennesker, hvor grupperne bliver ændret efter hvert semester (=nyt tema)). Selve undervisningen bruger du ca. 15 timer om ugen på, gruppearbejdet bruger du nok 25-30 timer på.. I min egen gruppe på 2. semester mødtes vi hver dag (man-fre) kl 0900 og gik først kl 17.00.. Der var andre grupper som mødtes tidligere og gik senere dog, og det er ikke unormalt at det meste af dit liv foregår omkring skolen, hvis du bor tæt på, hvilket jo giver nogle fantastiske venner.
Stort set al undervisning foregår på engelsk, meget af det gebrokkent, da de underviserne kommer fra mange forskellige steder, og deres engelsk-kundskaber ikke er de bedste..
Du skal også være opmærksom på at du skal bruge en del penge på bøger og kompenier (omkring 1300 kr. pr. semester) og at de forskellige projektor du kommer til at lave, også kommer til at koste nogle penge (mit sidste projekt hvor vi byggede en væg med en touchscreen, kostede ca. 500 kr. pr. mand, inkl. udgifter til tests (øl, sodavand, pizza etc) og byggematerialer (ekls. skærm)
Desuden kræver det, senere hen, at du har en god kraftig bærbar computer, da man skal bruge nogle krævende programmer til f.eks. 3D rendering.. Og faktisk bruger de fleste macs, som selve skolen også bruger.
Alt i alt synes jeg uddannelsen var utrolig spændende og lærte ufattelig meget. Især inden for gruppearbejde og rapportskrivning, da det basically er det du kommer til at bruge aller mest tid på.. Problemet (for mig) er bare at den ikke uddanner dig til noget specielt, men er så bred. Også derfor der er virkelig mange fra det hold jeg gik på, der er droppet ud og hoppet over på andre IT-uddannelser, der er mere specifikke.
Jeg kan sende dig min seneste rapport jeg lavede hvis du ønsker? Så kan du se hvad du kommer til at lave og hvordan det fungere.
Her er den officielle side for med i kbh..
http://media.aau.dk/
Nesrail (3) skrev:Det lyder som om det er en smule for bredt til min smag. Men vil gerne se en rapport :D
Så smid din mail :)
arne_v (8) skrev:#2
1300 for bøger per semester er ikke meget for et studie.
Nej, det siger jeg heller ikke.. Jeg gør bare opmærksom på, hvad det koster..
Men for mig og i forhold til hvad jeg bruger nu på (danske..) bøger (ca. 5-600 kr.), er 1300 kr. meget.. Plus de ekstra min. 500 kr. der går til udvikling af projekt..
Jeg gik direkte fra grafisk designer og videre til Medialogi i Aalborg, pga. min uddannelse kom jeg ind på 3. semester og det var i hvert fald en fejl.
For mig var uddannelsen utrolig tung og bestemt ikke det jeg havde forventet efter åbent hus og snak med vejlederne.
Som #2 også nævner er der rigtig meget programmering involveret og matematik på rigtig højt niveau. Vi havde udelukkende programmering i C++ og samtidig matematik på A niveau. Det var alt for tungt og alt for meget for sådan et kreativt rodehoved som mig, der bare gerne vil lave lidt farvelade.
De kæmpestore gruppeprojekter kan også godt trække nogen tænder ud. Jeg pendlede til mit studie med en rejsetid på 1½ time og det blev efter kl. 20 inden jeg fik min røv hjemad igen. Derudover klikkede jeg på ingen måde med min gruppe og fandt det svært at finde en plads mellem elever som allerede var rystet sammen efter hele første år.
Prisen for studiet fandt jeg nu ikke så overraskende, men det irriterer mig i dag at jeg har brugt penge på bøgerne, da jeg på ingen måde kunne bruge dem i den retning jeg har taget.
Mine råd ville være først og fremmest at finde ud af hvilken retning helt præcist du gerne vil på inden for IT. Medialogi står mig mest som en uddannelse der blander en masse og opnår for lidt, så er det programmering der fanger dig så ville jeg hoppe på datalogi eller noget lignende i stedet for.
Derudover vil jeg stærkt foreslå at ligemeget hvor meget merit du kan få, så start fra begyndelsen, så du lærer de andre at kende og deres arbejdsmetoder inden de rigtig vigtige projekter starter op.
Er du stadig interesseret i uddannelsen, så har jeg som sagt en helvedes masse bøger fra dengang stadig liggende til salg i en anden tråd her i forummet, du kan altid smide mig en PM hvis du bliver nysgerrig. Er du i tvivl om andre elementer af studiet så er du velkommen til at skrive en PM også. Jeg fik et rimelig godt indtryk af uddannelse, på trods af at jeg kun havde 3. semester med.
For mig var uddannelsen utrolig tung og bestemt ikke det jeg havde forventet efter åbent hus og snak med vejlederne.
Som #2 også nævner er der rigtig meget programmering involveret og matematik på rigtig højt niveau. Vi havde udelukkende programmering i C++ og samtidig matematik på A niveau. Det var alt for tungt og alt for meget for sådan et kreativt rodehoved som mig, der bare gerne vil lave lidt farvelade.
De kæmpestore gruppeprojekter kan også godt trække nogen tænder ud. Jeg pendlede til mit studie med en rejsetid på 1½ time og det blev efter kl. 20 inden jeg fik min røv hjemad igen. Derudover klikkede jeg på ingen måde med min gruppe og fandt det svært at finde en plads mellem elever som allerede var rystet sammen efter hele første år.
Prisen for studiet fandt jeg nu ikke så overraskende, men det irriterer mig i dag at jeg har brugt penge på bøgerne, da jeg på ingen måde kunne bruge dem i den retning jeg har taget.
Mine råd ville være først og fremmest at finde ud af hvilken retning helt præcist du gerne vil på inden for IT. Medialogi står mig mest som en uddannelse der blander en masse og opnår for lidt, så er det programmering der fanger dig så ville jeg hoppe på datalogi eller noget lignende i stedet for.
Derudover vil jeg stærkt foreslå at ligemeget hvor meget merit du kan få, så start fra begyndelsen, så du lærer de andre at kende og deres arbejdsmetoder inden de rigtig vigtige projekter starter op.
Er du stadig interesseret i uddannelsen, så har jeg som sagt en helvedes masse bøger fra dengang stadig liggende til salg i en anden tråd her i forummet, du kan altid smide mig en PM hvis du bliver nysgerrig. Er du i tvivl om andre elementer af studiet så er du velkommen til at skrive en PM også. Jeg fik et rimelig godt indtryk af uddannelse, på trods af at jeg kun havde 3. semester med.
Det var de fag vi havde på 3. semester. Vi havde et enkelt kursus i teorien bag kameralinser. Men ellers havde vi kun matematik, programmering og projekt.
Så vidt jeg kunne forstå så ville alt det sjove med bl.a. udvikling af spil og de mere grafiske sider først komme helt henne i 5. og 6. semester. Og det var stadig begrænset hvor meget kreativitet jeg ville få lov at bruge.
Det var de fag vi havde på 3. semester. Vi havde et enkelt kursus i teorien bag kameralinser. Men ellers havde vi kun matematik, programmering og projekt.
Så vidt jeg kunne forstå så ville alt det sjove med bl.a. udvikling af spil og de mere grafiske sider først komme helt henne i 5. og 6. semester. Og det var stadig begrænset hvor meget kreativitet jeg ville få lov at bruge.
Der er en studieordning med oversigt over hvilke fag der er og hvad man skal lære på bacheloren i aalborg her og kanditaten.
Har ikke helt fundet ud af hvad det går ud på, men dem som jeg kender der går på det kan da godt lide det.
Har ikke helt fundet ud af hvad det går ud på, men dem som jeg kender der går på det kan da godt lide det.
Som jeg vidst også fik skrevet så handler det meget om hvilken baggrund du har for uddannelsen. Og hvad angår matematik så havde jeg allerede mit 11-tal for mat B-niveau, så en gruppe af os blev smidt på A-niveau i stedet for. Og nu er det også nogle år siden jeg var på Uni.
Prøv at snak med nogen som lige nu går på 1. semester på den skole som du gerne vil ind på og hør både positive og negative sider omkring det.
Jeg ville nok stadig foreslå datalogi eller noget lignende hvis det primært er programmeringen du sukker efter.
Som jeg vidst også fik skrevet så handler det meget om hvilken baggrund du har for uddannelsen. Og hvad angår matematik så havde jeg allerede mit 11-tal for mat B-niveau, så en gruppe af os blev smidt på A-niveau i stedet for. Og nu er det også nogle år siden jeg var på Uni.
Prøv at snak med nogen som lige nu går på 1. semester på den skole som du gerne vil ind på og hør både positive og negative sider omkring det.
Jeg ville nok stadig foreslå datalogi eller noget lignende hvis det primært er programmeringen du sukker efter.
Det gør den sikkert også så.Nesrail (24) skrev:Jeg vil gerne lave noget med 3D og syntes at uddannelsen passede meget godt.
Men en god 3D designer skal også have en teknisk forståelse, og specielt matematik er vigtigt når man skal lave advancerede ting til animationer (projektioner, vectors, osv.)
Undskyld til Kris, men der er også langt fra en Teknisk Skole uddanelse som Mediegrafiker, til en Universitetsuddanelse hvor det normalt forventes man har gennemført gymnasiet, og derfor har kendskab de relevante fag (som matematik).
3D College i Grenå er nok den ultimativeNesrail (26) skrev:Er der andre spændene 3D uddannelser?
http://www.3dcollegedenmark.dk/
Windcape (25) skrev:
Undskyld til Kris, men der er også langt fra en Teknisk Skole uddanelse som Mediegrafiker, til en Universitetsuddanelse hvor det normalt forventes man har gennemført gymnasiet, og derfor har kendskab de relevante fag (som matematik).
Jeg kan ikke helt set hvad jeg skal med den besked? :) Jeg har taget en uddannelse som Multimediedesigner og Grafiker, samt bestået min HF med højeste gennemsnit. Så hvorfor skulle jeg være dårligere stillet end folk der kom direkte fra gymnasiet?
Grunden til at jeg droppede ud var enkelt at det simpelthen ikke interesserede mig at gå så meget i dybden med hverken matematik eller programmering. Det havde ikke noget med sværhedsgradene af fagene at gøre.
Men Calculus er ikke at gå i dybden, det er bare et påkrævet sidefag.
Typisk er man dårligere stillet uden en studentereksamen, til at kunne gennemføre den matematiske del af studiet. Tit er det endda et krav at man har Matematik A for at kunne komme ind.
#Nesrail
Hvad har du af uddanelse so far?
Men Calculus er ikke at gå i dybden, det er bare et påkrævet sidefag.
Typisk er man dårligere stillet uden en studentereksamen, til at kunne gennemføre den matematiske del af studiet. Tit er det endda et krav at man har Matematik A for at kunne komme ind.
Oh, undskyld så. Det er en akademiuddannelse, så er det noget andet. Jeg har forvekslet navnene. (Der er så mange grafiker uddanelser, og en del af dem er ret håbløse, niveaumæssigt)Kris (28) skrev:Jeg har taget en uddannelse som Multimediedesigner og Grafiker
#Nesrail
Hvad har du af uddanelse so far?
Windcape (29) skrev:#28
Oh, undskyld så. Det er en akademiuddannelse, så er det noget andet. Jeg har forvekslet navnene. (Der er så mange grafiker uddanelser, og en del af dem er ret håbløse, niveaumæssigt)
Jeg har også som jeg skrev tidligere Mat på B-niveau med høj karakter. :)
Og ja, der er alt for mange uddannelser der vil for meget, men kan for lidt. Derfor jeg følte det nødvendigt at tage begge uddannelser. Og det er derudover virkelig forskelligt for hvilken by du vælger at læse i. Jeg har læst både i Odense og i Aalborg, og der var stor forskel på lærernes baggrund. I Odense havde de fleste lærere en erhvervsmæssig baggrund og eget firma, hvorimod i Aalborg virkede det mest af alt som de fleste bare havde taget nogle kurser indenfor faget. Bl.a. var min visualiseringslærer i Aalborg overbevist om at den eneste måde at designe hjemmesider på, var i frontpage.
Nesrail (33) skrev:Jeg havde lidt datafagtekniker eller IT-teknolog i tankerne. Er bare ikke sikker på hvad det går ud på. Har læst en del om det men alle steder er det forskelligt hvad der står om det.
Min kæreste er uddannet datafagtekniker og har haft svært ved at overbevise virksomhederne om at han godt kan programmere. Men også men denne uddannelse er der stor forskel på hvor du har tænkt dig at læse. Som jeg skrev tidligere vil jeg foreslå at du snakker med en som allerede nu går på uddannelsen. Det vil give et godt overblik over hvordan uddannelsen er stillet op og hvad du egentlig lærer.
ZiN (14) skrev:#13: Udover programmering og matematik, hvilke fag havde i så?
På første semester havde jeg følgende:
- Matematik (2x4 timer hvis jeg husker rigtigt)
- Programmering (1x4 timer)
- HCI (Human-Computer-Interaction (1x4 timer))
- Generel rapportskrivning (i alt 10 timer måske)
- Samarbejde (en session på 2 dage)
- Film videnskab (10 timer i alt)
Og så nogle andre mindre fag
Nesrail (20) skrev:Programmeringen har jeg ikke noget imod. Men det høje matematik niveau skræmmer lidt. Kan se at man skal have mat på B niveau så kan da ikke forstå det er så højt.
Du kommer til at lære den kedelige matematik det første år, og trejde år kommer den "sjove" matematik, hvor du lærer hvordan man manuelt udregner det som programmerne gør..
Der er oprettet en del nye IT-relaterede uddanelser de sidste par år, som ikke er så tekniske.arne_v (38) skrev:#medialogi
Jeg er iøvrigt positivt overrasket over det beskrevne indhold af uddannelsen.
Navnet gav mig associationer til sådan noget blødt multimedie med hvilke farver der giver hvilken stemning.
Matematiker er krævet af historiske grunde, og grundlæggende programmering er en nødvendig for at kunne lave nogle demo'er til sine projekter.
Men ellers er det jo meget fornuftigt. Bachelor i IT på Århus Universitet er lidt i samme stil (men med mere fokus på IT produkter, end medie-produkter), og det virker faktisk utrolig interassant.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.