mboost-dp1

Hvad betyder kontraintuitivt?

Gå til bund
Gravatar #1 - Jace
8. jan. 2010 22:54
Hej, som overskriften lyder: Hvad betyder kontraintuitivt? (Noget med at det er svært at forstå?)

Tillægsspørgsmål: Jeg har prøvet at google efter det, men kunne ikke finde svaret. Jeg har også prøvet at finde en online fremmedordbog, også uden held. Nogen der kender en god en hvor man kan slå sådanne ord op?
Gravatar #2 - LinguaIgnota
8. jan. 2010 23:12
Jeg er skoddårlig til at forklare ord og begreber, men "intuition" er en umiddelbar forståelse, en mavefornemmelse, der bygger på personens viden og tidligere erfaringer. Når noget er kontraintuitivt, så betyder det, at det er i modstrid med din umiddelbare forståelse. Et (rigtig dårligt) eksempel kunne være en defilibrators funktion - hvis du er vokset op med en viden om, at elektrisk stød er skadeligt og potentielt livsfarligt, så er det kontraintuitivt, at man kan redde liv ved at føre strøm igennem hjertet.

Og derfor bliver jeg aldrig ordbogsforfatter.
Gravatar #3 - Spiderboy
8. jan. 2010 23:18
LinguaIgnota har ret. Kontra betyder "mod" eller "modsat", så det er noget, som er modsatrettet ens intuition. Defibrilatoren er et glimrende eksempel.
Gravatar #4 - Cloud02
8. jan. 2010 23:28
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=kontraintuitivt
i strid med éns intuition eller almindelige sunde fornuft
Gravatar #5 - Jace
8. jan. 2010 23:46
Cloud02 (4) skrev:
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=kontraintuitivt

Det kunne godt ligne den ordbog jeg har manglet :)
Gravatar #6 - myplacedk
9. jan. 2010 09:56
Jace (1) skrev:
Hej, som overskriften lyder: Hvad betyder kontraintuitivt? (Noget med at det er svært at forstå?)

0,999... = 1

Altså nul, komma, og så uendeligt mange ni-taller. Det tal, er lig med tallet én.

Det er vist mit bedste eksempel på noget, som er kontraintuitivt. Rigtigt mange nægter at tro på det, selv om alverdens matematikere siger at de mange beviser er korrekte.

Der er i øvrigt en masse paradokser, som egentlig ikke er paradokser, men bare kontraintuitive. For eksempel Simpsons's paradoks (som intet har med tegnefilmen at gøre), som i "Berkeley sex bias case. Berkeley fik en sag på nakken fordi de accepterede 44% af de mandlige ansøgninger, og kun 35% af de kvindelige. Da de ville finde ud af hvilke kurser der var årsagen, var der ikke ét eneste kursus, som accepterede væsentligt flere kvinder end mænd.
Der er intet paradoksalt over det, men der er så kontraintuitivt, at mange synes der er en paradoksal modsætning i det.
Gravatar #7 - terracide
9. jan. 2010 09:58
Cloud02 (4) skrev:
i strid med éns intuition eller almindelige sunde fornuft

Det lyder næsten som religion...
Gravatar #8 - vandfarve
10. jan. 2010 13:39
EDIT:

Screw it...

Det er ikke andet en sjov med statistik. Det samme vil man sikkert kunne se mange andre steder, hvor store forskellige i absolutte tal skjules i små relative forskelle, som her i procent.
Gravatar #9 - flatline
10. jan. 2010 16:42
Eller som i "Will Rogers phenomenon".
En komiker, der udtalte:

Will Roger skrev:
When the Okies left Oklahoma and moved to California, they raised the average intelligence level in both states.

wiki

Gravatar #10 - Daniel-Dane
10. jan. 2010 16:46
Et synonym for kvantemekanik og endda også relativitetsteorierne. F.eks. kunne man jo bilde sig ind, at lyset flyvere langsommere fra en selv, desto højere hastighed man har [i forhold til en fast observatør]. Men kontraintuitivt så flyver den med samme hastighed fra dig.
Gravatar #11 - røvskæg
10. jan. 2010 17:05
Daniel-Dane (10) skrev:
Et synonym for kvantemekanik og endda også relativitetsteorierne. F.eks. kunne man jo bilde sig ind, at lyset flyvere langsommere fra en selv, desto højere hastighed man har [i forhold til en fast observatør]. Men kontraintuitivt så flyver den med samme hastighed fra dig.

Overstående kan misforstås på så mange måder, det ikke giver nogen mening.

Ville i hvet fald mene "langsomere" skulle være "hurtigere"
Gravatar #12 - Daniel-Dane
10. jan. 2010 18:13
Øh, jeg mente lyset som i "en tilfældig lysstråle, man forsøger at forfølge".

Lyset vil altid flyve med lysets hastighed i forhold til dig, ligegyldig hvilken hastighed du har i forhold til en observatør.
Gravatar #13 - Chewy
11. jan. 2010 01:02
Kontraintuitivt, er når man bevæger sig ind på newz.dks forum, og ser en tråd der hedder "Hvad betyder kontraintuitivt". (No offence)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login