mboost-dp1

Huslejenedsættelse


Gå til bund
Gravatar #1 - MiniatureZeus
23. aug. 2009 13:06
Hej,

Er der nogen som har erfaring med at få deres husleje sat ned via en sag hos f.eks. LLO (Lejernes Lands Organisation) eller et lokalt huslejenævn?
Gravatar #2 - fidomuh
23. aug. 2009 13:09
#1

Ja, men i et tilfaelde hvor husleje var sat hoejere end hvad der var lovligt.

I hvilken sammenhaeng?
Gravatar #3 - MiniatureZeus
23. aug. 2009 13:11
#2

Konkret så drejer det sig om en min kæreste og jegs lejlighed som vi har lejet privat af nogle mennesker.
Vi har søgt boligstøtte og fik igår et brev fra kommunen, som siger at vi betaler ca. 18.600 kr. for meget i husleje pr. år. og at vi derfor ikke får boligstøtte for de penge.

Derfor vil vi gerne have sat lejen ned, men kan ikke rigtig processen for hvordan det sker.

Umiddelbart, må der vel komme nogle folk ud og skulle se på lejligheden og vurdere den, ligesom en salgsvurdering?
Gravatar #4 - MiniatureZeus
23. aug. 2009 13:17
Med hensyn til lovligt, så ved jeg ikke lige hvad det indebærer (har kigget på lejeloven, men står ikke rigtigt noget konkret). Ved dog, at LLO mener at en husleje ikke kan/bør være mere end 900 kr. pr. kvadratmeter pr. år, hvor vi betaler ca. 1600 kr. pr. kvm. pr. år.! Vi får boligstøtte tilsvarende til 930 kr. pr. kvm. pr. år.
Og set i forhold til at vi bor et pænt stykke fra københavn centrum (bor ved grønttorvet i Valby) og at lejligheden ikke er spor eksklusiv, er det nok en ret dyr husleje vi betaler..

Men da vi overtog lejligheden, var vi rimelig pressede og kendte jo ikke specielt meget til priserne og hvad tingene skal koste..
Gravatar #5 - slemmebirk
23. aug. 2009 13:24
Jeg betaler selv 1650 kr pr kvm. pr år lige nu. Min far som selv er i udlejningsindustrien siger at der ikke er så meget at gøre når det er privat der er udlejer. Han har trods alt 60 lejligheder i storkøbenhavn til udlejning, så jeg håber han ved hvad han snakker om :) Det skal lige siges at jeg på baggrund af hans erfaring, har valgt ikke at bruge kræfter på at slås med udlejer.
Gravatar #6 - MiniatureZeus
23. aug. 2009 13:30
#5 Umiddelbart så lyder det som om, når man læser forskellige artikler, at der ikke er så meget at slås med udlejer om. Og desuden er det kun private udlejere du kan brokke dig over. Lige meget hvor store de er og hvor mange lejligheder de har..
Gravatar #7 - fidomuh
23. aug. 2009 13:38
#3

Umiddelbart saa er der noget lovgivning omkring udlejning som siger at man ikke maa tage mere end X i leje, set ifht. ejendommens vurdering fra staten, men udover det, saa er der vist ikke rigtigt noget.

Samtidig saa har du selv accepteret kontrakten og umiddelbart tror jeg ikke du kan goere noget, medmindre udlejningen er sket paa et ulovligt grundlag, hvilket goer kontrakten "ugyldig" ( og giver jer samtidig 1 aars opsigelse ).
Gravatar #8 - MiniatureZeus
23. aug. 2009 13:44
#7 Fandt http://www.huslejeservice.dk/cms.ashx/forside.html og prøver der.. Det værste der kan ske, er at vi får afslag.. Men prøver at ringe til LLO og Huslejenævnet imorgen og hører dem ad, hvordan det foregår og hvad der er smartest at gøre i sådan en sag her..
Gravatar #9 - XorpiZ
23. aug. 2009 19:33
Så vidt jeg ved, så kan du intet gøre, hvis bygningen er opført efter 1991.

Jeg ser lige om jeg ikke kan finde et link til dig.

Her:
http://www.boligdebatten.dk/generelt/3175-en-lille...
Gravatar #10 - MiniatureZeus
23. aug. 2009 20:15
#9 Bygningen er fra '73 eller der omkring, så det er ikke noget problem.
Gravatar #11 - Cloud02
23. aug. 2009 21:17
#mz
Hvis du får medhold skal udlejer betale med tilbagevirkende kraft :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login