mboost-dp1

Holdbarhed på postevand

Gå til bund
Gravatar #1 - Jace
14. maj 2008 19:56
Heay,

Er der nogen der har et godt bud på hvor lang tid postevand kan holde sig?

Jeg tænker her på det postevand man hælder på tomme colaflasker og ligger i køleskabet, så man altid kan snuppe en kold flaske vand med ud i sommervarmen.

Hvor lang tid kan sådan en flaske ligge klar i køleskabet inden den skal drikkes eller hældes ud?
Gravatar #3 - holmen
14. maj 2008 20:06
Det virker ikke hos mig. Kan vi få svaret?

Edit, det virker i IE.
Max 2 døgn.
Gravatar #4 - natterjack
14. maj 2008 21:03
Hah, jeg har sgu tit haft vand stående i en flaske på mit værelse, i en uge.
Gravatar #5 - vandfarve
15. maj 2008 05:57
Øhm, det er vand...

Man kan selvfølgelig godt risikere, at der vokser alger og meget andet, men der skal virkelig meget til, før du bliver syg af det. Ham laboratoriechefen går med livrem og seler, for du kan sagtens gemme det i minimum en uge. Det står på køl, det er mere eller mindre forsejlet i flasken, og det står et mørkt sted.

Hvis det begynder at smage dårligt, så skal du smide det ud, men ellers skal du slet ikke bekymre dig.
Gravatar #6 - stargate
15. maj 2008 06:24
Hvis du har tid "og lyst" kan du koge vandet, derefter er det bare i en alu flaske (flaske der kan tåle varme ting) og smid den i fryseren 1-2 timer, så kan det bruges i flere dage 5-8 dage

Det var noget vi fik at vide af sundhedsplejen da vores børn var små
Gravatar #7 - thøger
15. maj 2008 06:36
Hvordan kan vand blive for gammelt? Alt vand er da gammelt ;-) Og hvordan laver man 'nyt' vand... :-D

\begin{forbrugsangst}

Sidste slagsdato på nogle produkter må udelukkede være en salgs-strategi. Hvis folk ser at sidste salgsdato nærmer sig på en flaske vand tænker de: "Den må jeg hellere skynde mig at drikke eller smide ud", hvorefter de køber en ny. Vand bliver ikke for gammelt.

Alm. øl kan typisk holde sig knap et år. Holbarheden på jule- og påske-øl er også sat til under et år (på trods af langt mere alkohol). Smart nok, så risikerer man da ikke at Petersen eller barerne finder øl frem fra sidste år.
(Ja, jeg ved godt de taber smag, men hvem bekymrer sig om smag til J-dag!)

\end{forbrugsangst}
Gravatar #8 - MiniatureZeus
15. maj 2008 06:41
#7 Det er et lovkrav at der skal være en min. holdbarheds dato på fødevarer.
F.eks. kan dåsemad jo (i teorien) holde sig evigt, så længe dåsen er tæt. Alligevel skal der stå holbarhedsdato på. Vi har blandt andet en dåse baked beans (Mmmm) som kan holde sig til den 2. maj 2089 kl. 12.49...
Gravatar #9 - Norrah
15. maj 2008 06:44
#1 Kan ikke helt forstå alt det du siger!

Jeg tænker her på det postevand man hælder på tomme colaflasker og ligger i køleskabet, så man altid kan snuppe en kold flaske vand med ud i sommervarmen.

Den der sætning giver jo ingen mening?.. Men hvis man nu bytter ordet "vand" hvad det så end er? ud med det ord jeg tror du mener. Cola?. Så kan jeg nævne at cola kan holde i 10 måneder, men at den mister sin smag efter ca. 3-4 måneder.
Gravatar #10 - Norrah
15. maj 2008 06:51
#7 Så snart vand er fordampet, så har det skiftet form, og er pr. defination "nyt vand". Lige så, så daner Brint og Oxygen hele tiden nye bindinger, som igen bliver nyt vand. Vand i er indrømmet hele tiden i omløb. Men det genskabes jo på daglig basis. Så der er hele tiden nyt vand.

#1 Det afhænger helt af din container. Skulle du smide 100% rent vand, i en flaske som "ikke" indeholder bakterier/snavs/svamp og så videre. Og sørger for den er 100% lufttæt. Så kan du principielt lade det stå for evigt. Men eftersom du ikke kan overholde de krav, så er du nød til at tage hensyn til det, men hvis du hælder kogende vand ned i flasken først og "vasker" den. Og derefter fylder den op med det kogende vand, og så smider den på køl. Så vil jeg tro du sagtens kan havde den til at ligge et par uger.
Gravatar #11 - holmen
15. maj 2008 07:23
Forleden smagte jeg kildevand, den fra aldi, hvis holdbarhedsdato var juli 2007, og jeg kunne ikke smage at det var for gammelt. Og min afføring har været som den plejer...
Gravatar #12 - tazimn
15. maj 2008 08:40
11 skrev:
Og min afføring har været som den plejer...

Klistret, klæg og spruttende?!
Gravatar #13 - holmen
15. maj 2008 08:57
#12 Præcis.
Gravatar #14 - myplacedk
15. maj 2008 09:04
Hvis vi forudsætter at postevandet er rent og fint og direkte fra hanen, tror jeg det mentalt hjælper mere at tænke på flaskens holdbarhed.

Jeg har fx. prøvet at hælde saftevand i en flaske, drikke det, hælde postevand i, og så glemme den i to dage. Der var sgu stinkende mug på gevindet, hvor en smule saftevand stadig var tilbage.

Så sørg for at flasken er ren, det tror jeg gør en kæmpe forskel.

(Og det er altså ud fra erfaring, ikke videnskab.)
Gravatar #15 - buch
15. maj 2008 09:22
Hold da op, vandet smager da meget bedre hvis der er lidt saft på gevindet!
Gravatar #17 - freesoft
15. maj 2008 15:23
7 skrev:
Alm. øl kan typisk holde sig knap et år. Holbarheden på jule- og påske-øl er også sat til under et år (på trods af langt mere alkohol).

Som #8 også skriver er der hvis en lov om der skal være dato på. Men det med påske/jule-øl har jeg også hørt bare skulle være for at man (dig eller butikken) ikke gemmer øl til næste år :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login