mboost-dp1

hjælp til start af netcafe

Gå til bund
Gravatar #1 - GuanXi
3. sep. 2008 21:30
Hej

jeg sidder med tanken om at starte min egen netcafe/værested
hvor jeg bor.. For de unge har abselut intet af foretage sig her..
og jeg har altid drømt om at have min egen netcafe.. Jeg har fundet et dejligt lokale til 2500kr om måneden plus forbrug.. og regner med omkring 8-10 computere.. Jeg skal også bruge et styresystem til at styre alle computerne med fra min "hoved"computer. Og hvad med licenser til spil og Windows..

Og hvad kan det koste at starte denne netcafe.. og hvad med slik og sodavand kan det lade sig gøre uden alle mulige tilladelser.

Cafen skal ligge på sjælland i st. merløse. og skulle der være nogen med erfaring eller også leger med tanken om at starte en netcafe og mangler en partner.. så sig til.. jeg er åben for alle jeres ideer og forslag og ikk mindst gode råd
Gravatar #2 - 3214N
3. sep. 2008 21:41
Jeg har et firma der kan levere hardware + Windows til fair priser. Jeg kan også lave grafisk arbejde, logo, hjemmeside m.v.

Har du en ide om hvor kraftige maskinerne skal være, hvad de skal indeholde, kan jeg sende dig et tilbud.

Mvh
Brian
Gravatar #3 - buch
3. sep. 2008 21:45
Husk at sælge toast, det ser ud til at det er et hit her i Aalborg. :)

Men jeg vil anbefale dig at tjekke de nærmeste net cafëer ud for at se hvordan de er indrettet og hvilke services de tilbyder- hvad kan du gøre bedre end dem?

Du skal ikke haave nogen tilladelser for at sælge slik og sodavand. Du kan med fordel få en gratis sodavands automat fra coca cola hvis du benytter deres produkter i den. De ejer stortset alle brandet mærker.

Angående licenser så er det rimeligt vigtigt at du har dette i orden for hver maskine. Det er desværre en dyr omkostning, men når man vil starte noget seriøst så er man desværre nødt til at købe alle de dyre licenser. Ofte kan man dog få mængde rabat på sådan noget.

Der findes nogen gode igansætter sider så prøv at søge lidt efter dem.

Du skal også gøre op med dig selv hvor meget du vil smide i selv og hvor meget du skal låne dig til.

Til sidst så vil jeg give dig et råd om at få en projekter op hvor man kan lave turneringer på, det er der mange der ikke har. Jeg ved ikke om det er fordi det ikke er rentabelt, eller bare fordi folk ikke tør prøve noget nyt.

Du skal også finde ud af om du skal have personale ansat, da en net cafe jo kører mere eller mindre hele døgnet og dette kan man ikke holde til alene- så skal du da hvertfald have fat i noget snus der holder dig vågen ;)
Gravatar #4 - GuanXi
3. sep. 2008 21:59
Brian.. Jamen pcerne skal kunne klare internet surfing og self holde til de nyeste spil og de skal kunne holde til mange timers varme og røg og hvad de ellers kan blive udsat for.. Vil helst ikk have pcer der går ned i tide og utide.

Buch.. Jeg har selv tit leget med tanken om en projektor..

har du nogen ide om hvad det kan koste at starte en netcafe op med 9 til 10 computere??
Gravatar #5 - 3214N
3. sep. 2008 22:09
Jeg har sendt dig en PM, så kan du kontakte mig derfra. Jeg skal med glæde sende dig et tilbud.
Jeg kan også stå for levering og setup, eller vil du klare det selv?

Hvilke spil taler vi om, vil du også have tilbud på det?

Hvad type og størrelse skærm skal levers med?

Send mig en mail, så finder jeg en pris frem til dig.

Mvh
Brian
Gravatar #6 - Skak2000
3. sep. 2008 22:14
Hmm... Det kommer vel an på om du køber nogle færdig lavet computer eller du bygger det hele selv.
Hvis du bygger det hele selv kan du nok slippe med en pris på 7.000 - 8.000 kr. pr. stk.
(Du kan måske godt få presset prisen ned på 6.000 kr.)

Så udgifterne til Gamer computer kommer nok til at ligge på 70.000 - 80.000 kr.

Herefter skal du huske at beregne udgifter til spil, strøm og løn.
(Det kan godt komme til at koste en del, at have 10 computer til at kører i flere timer om dagen.)

Det vil være en god ide at lave et overslag på, hvad time priserne kommer til at ligge på. F.eks. time prisen her i Kolding ligger på 30 kr./t ca.

Men det er også vigtigt at du vurder hvor mange potientelle kunder du kan få om dagen.

Prøv at regne lidt på det, jeg har ikke i nu kunne gennemskuge hvordan net cafeerne her løber rundt.
Gravatar #7 - 3214N
3. sep. 2008 22:26
Prisen på spil skal også regnes med. Hvormange spil vil du tilbyde? Og regn med at der skal købes nogle nye på et tidspunkt.
Slitage og opgradering af maskinerne. Rengøring af keyboard og mus.

Jeg kan også tilbyde onsite support. fx. indenfor 4 timer eller næste dag. 3-4 års fuld garanti.
Gravatar #8 - Flemhans
4. sep. 2008 00:02
Hvad ligger der af tanker bag placeringen, St. Merløse?
Gravatar #9 - arne_v
4. sep. 2008 01:43

Skal vi ikke gætte på at han bor i St. Merløse !
Gravatar #10 - GuanXi
4. sep. 2008 09:19
arne hvad mener du med at gætte??
Gravatar #11 - GuanXi
4. sep. 2008 09:25
og brian kan du lave noget ala den her bare lidt billigere for den står til 20K http://www1.euro.dell.com/content/products/product...
Gravatar #12 - paradise_lost
4. sep. 2008 09:28
#11 Er det ikke lidt overkill med sådanne pcere??
Gravatar #13 - Magten
4. sep. 2008 09:31
Jeg har ingen ide om dette kan betale sig til "kun" 10 pc'er eller hvordan konfiguration/drift af det er, men SmartLaunch har et genialt system som er pisse nemt for dine kunder at bruge.

Samtidig kan pc'en låses tilstrækkeligt meget så de ikke kan pille ved ting der ikke rager dem :)

Du finder det her: http://www.smartlaunch.net/

Jeg mener faktisk også der er et licens administrations tool med :)

Edit: Der var licens administration med :) Se evt her:http://smartlaunch.net/Webpages/About/Top10.aspx
Gravatar #14 - GuanXi
4. sep. 2008 10:25
Jeg har læst meget om smartlaunch og har prøvet det på begge mine hjemme computere og må sige at det fungere ganske godt.. forresten er der nogen der ved hvor man kan få de borde som de har på AK47 ( se eventuelt deres hjemmeside )
Gravatar #15 - 3214N
4. sep. 2008 11:16
Jeg har en firmaaftale med Dell, så jeg får 20% rabat. Så ja, det kan skaffes billigere. Eller fra en anden leverandør/producent. Hvad med skærm?
Du kan sende mig en mail, så laver jeg et samlet tilbud.
Gravatar #16 - Skak2000
4. sep. 2008 12:50
Hvor mange potentielle kunder er der i området?

Voldsom kraftig maskiner, men vil det kunne betale sig?
En spille computer holder jo ca. 3-4 år.

Vil det ikke være en god ide, at købe nogle billiger computer. Så du har råd til at udskifte og opgrader dem om nogle år. ?

180.00 - 200.000 kr. er mange penge at bruge på spille computer. Men så får du også nogle ekstrem computere !

Værdien på en computer afskrives ca. med 25-30 % om året. Spørgsmålet er om du kan tjene de penge hjem.

Men med så kraftige computer vil det sikkert tiltrække mange kunder, hvis time prisen er rigtig.
Gravatar #17 - ZenN
4. sep. 2008 13:17
hvis der ikke er mange andre netcafêer rundt omkring, hvor du skal være, behøver du ikke de helt fede computere. her i Randers er der mange netcafêer, og de har også en 'krig' om, hvem der har det fedeste osv. og det gør en meget stor forskel på, hvor mange der kommer osv. som de andre siger, 200 kilo er for meget at bruge til spille computere.
Gravatar #18 - GuanXi
4. sep. 2008 14:09
der er ingen netcafer i nærheden så skal man til Ringsted eller Holbæk.. og jeg ved fra en der havde en netcafe her før i tiden at den gik ganske godt... og han havde faste kunder hver dag.

Men selvfølgelig blev han ikk millionær men det er heller ikk det jeg er ude efter
Gravatar #19 - Cutepuppy
4. sep. 2008 14:13
Det bliver enormt svært at få til at løbe rundt med sådan et lavt antal PC'ere

Desuden et lokale til 2500 kr om måneden, det må da være exceptionelt ringe placeret hvis det er så billigt.
Gravatar #20 - GuanXi
4. sep. 2008 14:35
Nej det er ikke et ringe lokale.. Det ligger lige ned til stationen der er 10 skridt til tog og busser men byen i sig selv er jo ikk så stor men satser meget på faste kunder og arrangementer til de unge.. og der kommer også billiard til de ældre som jeg ved det har spurgt om som de gerne ville betale for at komme og bruge.. og jeg ville lave kurser for de ældre såsom word.internet osv
Gravatar #21 - Bachy
4. sep. 2008 14:44
# 20

Jeg synes ideen om at du vil lave en netcafe er helt fin, men inden du såmeget som bliner med øjnene, så gå hen til en der ved noget om starte en virksomhed op og drive den, for der er RIGTIG mange ting du her skal være opmærksom på. Udover at det bliver hundedyrt at starte op, her tænker jeg feks på omkostninger til indkøb af hardware,l du vil have et billiardbord, osv osv .. Så er der også en forbandet masse løbende udgifter du skal have dækket. Feks hvis du har 10 PC'er stående der hver trækker 400W - 500W, skærme det måske trækker 50 - 150 (aner ikke hvad en fladskærm trækker), du skal måske have en Coke automat stående, lys, ja der er rigtig mange ting som er dyre, og inden du kaster dig for langt ud i det her, så få lavet et budget over dine forventede udgifter, og dine forventede realistiske indtægter. Feks skriver d at byen ikke er særlig stor, er du sikker på der er en potetiel tilstrækkelig stor kundekreds til at det kan løbe rundt ?

Det er ikke fordi jeg vil tage modet fra dig, men du lyder ikke helt som om du er klar over hvad det vil sige at starte og drive en virksomhed, det er nemlig ikke helt nemt :)

Få nu tjekcet op på de ting der er, og når du er kommet så vidt at du har en realistisk plan, så kom tilbage, så er jeg 100% sikker på at vi gerne skal støtte dig med gode råd og vejledning :)
Gravatar #22 - GuanXi
4. sep. 2008 14:52
Jeg indrømmer gerne at jeg er helt grøn på det med at starte en virksomhed op.. derfor jeg også søger en partner som ved lidt mere end mig
Gravatar #23 - GuanXi
4. sep. 2008 14:53
ellers skal man se om man kan starte en franchiseing cafe med eksempelvis boomtown eller andre cafer
Gravatar #24 - GuanXi
4. sep. 2008 15:06
Forretningsplan

Hvad er virksomhedens produkt/serviceydelse ?
Virksomheden er en Internetcafe som har produkter for både ældre og unge
der vil være til at starte med ca 8 til 10 computeren som vil indeholde en del computerspil til de unge
og internet explore til surfing på internettet og så vil der være office programmer så man kan lave
kurser i word osv.
i rum nummer 2 vil der være et billiard bord og dart enarmed tyveknægte til de ældre og unge som har lyst til at komme et sted hvor man
kan hygge sig uden at skulle spille computer men selvfølgelig til en rimelig pris. eventuelt et medlemsskab.
design messigt vil jeg have en rolig og pæn cafe med gode stole og mus og tastature til brugerne så det altid
er en fornøjelse at sidde ved en af computerne.
Hvordan adskiller produktet sig fra andre produkter ?

Det adskiller sig på den måde at man kan andet en at spille computer
man kan eksempelvis få kurser i office programmer. man kan spille billiard
Hvem er kunderne ?

Kunderne er folk mellem 15 og 50 år som gerne vil komme et hyggeligt
sted med spille maskiner hvor de kan hygge sig med andre mennesker
Hvilket behov skal produktet dække ?

Det skal kunne dække behov for den "prof" gamer og såvel som den ældre spiller
og selve IT´en skal være iorden såsom ingen computere der fryser i tide og utide

Hvem er konkurrenterne ?

I selve byen har jeg ingen konkurrenter
Gravatar #25 - vandfarve
4. sep. 2008 15:14
#GuanXi

Inden du kommer så langt, så vil jeg på det kraftigste anbefale dig at undersøge kundegrundlaget. Det vil være en fordel, hvis du kan komme ud til de unge og spørge dem mere eller mindre direkte, om de kunne tænke sig at benytte muligheden.

Der er en grund til, at der i dagens Danmark kun findes netcafeer i de større byer - og de tilbageværende, der er, klarer det sikkert ikke fantastisk godt.

Mine forudsætninger for det følgende regnestykke er:

Forudsætninger
Du skal tænke på, at man i dag kan få 20/1 mbit/s-ledning direkte ind i boligen for ca. 200 kroner, ligesom man kan få en nogenlunde computer med skærm, tastatur og mus for omkring 7-8.000 kroner. Den forventede levetid kan vi sætte til 2 år, som nok er gennemsnitligt, inden man skifter hele skidtet ud. Denne person vil så nok købe spil til en værdi af 200-300 kroner om måneden, som blot er et overslag.

Hvis du sætter din timepris til 30 kr./timen (Blot grebet ud af luften), og hvis den gennemsnitlig person spiller 30-60 timer pr. måned, så vil regnestykket se sådan ud:

Udgifter pr. måned
Computer: 8.000 kr/24 måneder = 333,33 kroner
Internet: 200 kroner
Spil: 300 kroner
Total: 733,33 kroner

Udgift pr. time
Ved 30 timer: 733,33 kroner/30 timer = 24.44 kroner/timen
Ved 60 timer: 733,33 kroner/60 timer = 12,22 kroner/timen

Heri har jeg ikke iberegnet udgifter til strøm, men min erfaring siger, at de fleste netcafebrugere enten bor hjemme, hvorfor de ikke betaler for strøm. Derudover vil det højst betyde en stigning i timeprisen på få ører, hvorfor det ikke vil påvirke resultatet nævneværdigt.

Af de ovenstående tal kan du se, at du formodentligvis skal ligge en timepris på under 24 kroner/timen, hvis ellers alle mine forudsætninger holder for den gennemsnitlige forbruger - og det mener jeg, at de gør, selvom de kun er grove estimater. Man skal dog huske, at netcafeer tilbyder mere end blot at kunne spille, da man også får et socialt samvær, og dette kan man svært prissætte.

Så igen, tænk dig godt om, før du starter sådan en virksomhed. Der er en grund til, at samtlige 5 netcafeer i Køge (som trods alt er en større by med 35.000 indbyggere, en kommune på 50.000 indbyggere og et opland på 75-100.000) gik nedenom og hjem efter meget kort tid mellem 2003-2006. Der er simpelthen et alt for småt publikum til det, hvorfor man er tvunget til at ligge det i det store byer.
Gravatar #26 - GuanXi
4. sep. 2008 15:29
jeg har været nede på skolen og spørger en masse unge og de vil meget gerne benytte det da de ikk har andet at lave og godt kan lide at sidde på en netcafe de har været meget kede af at den gamle lukkede fordi han flyttede til jylland... Og nu render de så og laver ballade i stedet for
Gravatar #27 - GuanXi
4. sep. 2008 15:31
jeg har dog overvejet at flytte ideen til Holbæk by
Gravatar #28 - vandfarve
4. sep. 2008 15:42
Hvis du også prøver at lave det til et værested, så forhør dig hos kommunen, om du ikke kan få et tilskud eller måske endda kontinuerlig støtte.

I og med at du faktisk begynder at tilbyde en service/velfærd til dem i form af et sted, hvor de kan komme og opholde sig, mens de har det sjovt og er sammen med vennerne, så er det jo klart i kommunens interesse. Så længe de holdes væk fra ballade, og når der pludselig er personale (Hvis det endda er pædagogisk uddannet, er det endnu et plus) til at overvåge, hjælpe og værne om dem, så udfører du faktisk det job, som en eventuelt ungdomsklub eller fritidsklub burde.

Ellers kan du vist endda også få iværksætterstøtte samt råd og vejledning på kommunen, så skynd dig at få trukket et nummer og få stillet dig ind i køen nede på rådhuset. Det kan kun gå for langsomt!
Gravatar #29 - Pernicious
4. sep. 2008 15:42
Du kan overveje om det som en forening med kommunal tilskud, hvor kunderne så er medlemmer. Tilskud kan være både til de enkelte medlemmer (unge under 25) og lokaletilskud.

Medlemmerne kan så betale en form for kontingent, eller direkte pr. time. Bliver du registreret som forening så skal du ikke betale moms af dine kontingentindtægter, men undersøg lige hvad der er af regler for evt. time baseret udlejning af computere.

Edit: Der var en der tænkte det samme :)

Lige en tilføjelse, tror ikke det vil være et problem som forening at "udleje" computere på timebasis, er jo lidt det samme som når en squash-, badminton-, tennis-forening udlejer baner på timebasis.
Gravatar #30 - Bachy
4. sep. 2008 15:46

En ting er hvad de siger nu, en hel anden ting er hvordan det ser ud når først du har din virksomhed oppe at køre. Og for det næste, det er ikek nok at du bare får dem ned i din cafe, de skal også bruge penge, ellers er de bare fyld.

Jeg synes det er fedt at du gider prøve at lave en sådanne cafe, men måske du skal satse noget mindre i første omgang, måske kun 3 - 4 PC'er, og ikke de aller dyreste. Glem billardbordet, det koster en formue, og optager en hulens masse plads.

Som vi er nogle stykker der nu har påpeget, så er der virkelig mange ting du skal overveje i forbindelse med dit projekt, først og fremmest økonomien i det.
Gravatar #31 - GuanXi
4. sep. 2008 15:51
billiard bordet kan udlejeren stille til rådighed og folk skal ikke komme bare for at hænge ud for så bliver det smidt ud.. der skal betales.. og der er 2 rum derfor jeg ville lave computere i et og spille maskine og billiard i det andet
Gravatar #32 - vandfarve
4. sep. 2008 15:56
Det kræver tilladelse at få sat spillemaskiner op, ligesom kun folk over 18 år må benytte sig af dem, så det er generelt en dårlig ide at blande de to koncepter sammen.

Derfor, smut ned til kommunen og få talt det her ordentlig igennem med en rådgiver. De kan se sammenhænge, oplyse om regler og minde der på ting, som vi aldrig nogensinde vil kunne - også selvom, der er en del selvstændige herinde.

Jeg vil ikke fratage dig modet, men det er altså et stort sats, som du begiver dig ud i, og netcafe-branchen er sgu ikke den mest givende for tiden, så overvej alle ting meget grundigt.
Gravatar #33 - MiniatureZeus
4. sep. 2008 16:22
vandfarve (25) skrev:
Så igen, tænk dig godt om, før du starter sådan en virksomhed. Der er en grund til, at samtlige 5 netcafeer i Køge (som trods alt er en større by med 35.000 indbyggere, en kommune på 50.000 indbyggere og et opland på 75-100.000) gik nedenom og hjem efter meget kort tid mellem 2003-2006. Der er simpelthen et alt for småt publikum til det, hvorfor man er tvunget til at ligge det i det store byer.

Aahh det var tider dengang, man kunne drøne ned til PC Junglen lige efter skole (eventuelt pjække for den sidste time) og så sidde der 5-6 timer!
Gravatar #34 - vandfarve
4. sep. 2008 16:27
MiniatureZeus (33) skrev:
Aahh det var tider dengang, man kunne drøne ned til PC Junglen lige efter skole (eventuelt pjække for den sidste time) og så sidde der 5-6 timer!

Jeg deltog for det meste kun i deres natarrangementer, der til gengæld var geniale. Jeg vidste ikke noget bedre end at sidde fra kl. 22-06 og nørder CS, Tiberium Sun og alle de andre klassikere.
Gravatar #35 - GuanXi
4. sep. 2008 16:38
vandfarve.. jeg tager dine råd til mig og tager til byråd tirsdag hvor der kommer politikere og ssp og en masse folk fra byen så der vil jeg fortælle dem mine ideer
Gravatar #36 - vandfarve
4. sep. 2008 16:40
Du bør bestemt også overveje de andres ideer. Pernicious har også tilføjet med en god ide, hvor du kan starte en forening og derved spare med en masse penge i udgifter, ligesom kommunen kan give dig tilskud.

I hvert fald skal du blot tænke lidt mere over ideen.
Gravatar #37 - GuanXi
4. sep. 2008 16:42
jeg tager alles forslag til mig
Gravatar #38 - 3214N
4. sep. 2008 17:03
Du siger bare til når du skal bruge noget udstyr!
Gravatar #39 - GuanXi
4. sep. 2008 17:09
Brian det skal jeg nok.. Har lige snakket med en som har en netcafe til salg på frederiksberg og køber jeg den så skal jeg have nye computere
Gravatar #40 - MiniatureZeus
4. sep. 2008 17:17
Overvej lige 10 ekstra gange, om det kan betale sig at investere i en netcafé i kbh. Der er rigtig hård konkurrence.

Noget næsten helt andet, hvis du vil have en Coca-Cola automat, så skal du være ekstrem opmærksom på, at de bruger helt overdrevet meget strøm, og det er meget begrænsede hvor meget du kan tjene på dem. Overvej istedet at få en aftale igang med Carlsberg (Coca-Cola) om leasing/leje af et køleskab og så ugentlig levering af sodavand. Så har du også mulighed for at få nogle specielle varianter i stedet for de normale sortiment.

Smid en pm hvis du vil have mere info omkring det.
Gravatar #41 - PazO
6. sep. 2008 08:21
Det du skal søge om er §115 støttemidler. IMO skal du ikke regne med det store, men nu ved jeg heller ikke hvor mange midler den kommune har i puljen.

Ender du med at lave en skriftlig ansøgning om disse midler skal du være velkommen til at sende et udkast til mig så jeg lige kan give dig noget feedback. Jeg har selv prøvet det et par gange efterhånden. :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login