mboost-dp1

Har jeg krav på en kvittering fra udlejer for malerarbejdet?


Gå til bund
Gravatar #1 - Vandborg
19. aug. 2011 19:21
Har jeg krav på en kvittering fra udlejer for det malerarbejde han har fået udført på min fraflyttet lejlighed? Altså en kvittering fra maler. Jeg har nemlig kun modtaget en opgørelse på arbejdet. Jeg synes dette beløb er en smule højt nemlig. Jeg har ringet til ham og bedt om en kvittering, hvor han sagde han var på ferie, men skulle nok sørge for det når han kom hjem efter 14 dage. Jeg så ham så på gaden efter en uge og der sagde jeg ikke noget til ham. Jeg ventede de 14 dage + de dage det normalt tager at sende et brev, men der kom ikke noget.

Så stødte jeg på ham på gaden igen efter lidt tid og der konfronterede jeg ham. Han lagde så ud med at sige "Synes du ikke jeg har behandlet dig ordenlig?" Hvortil jeg svarede "Jo det synes jeg, men jeg vil bare have en kvittering på det arbejde du har fået udført for mine penge." Hvortil han svarede "Det er bare bøvlet for mig." Jeg sagde så "Kan godt være men jeg vil bare gerne have en kvittering for det" Han sagde så det ville han så give mig og fik min nye adresse og det hele så jeg var sikker på han vidste, hvor han skulle sende det hen.

Der er nu gået tre uger og har ikke haft tid til at tage fat i ham igen. Hvilket jeg har tænkt mig at gøre i næste uge.

Men mit spørgsmål er nu, har jeg egentlig krav på at få sådan en kvittering, og hvis ja hvad kan jeg gøre hvis han bliver ved med ikke at sende den. Hvem skal jeg henvende mig til med det? Med andre ord, hvad kan jeg true ham med.

Altså jeg synes prisen er lidt høj, men hvis han har brugt en dyr maler samt dyr malling kan prisen godt passe. Men jeg bliver bare meget mistroisk når det er så svært at få en kvittering ud af ham.
Gravatar #2 - Darwind
19. aug. 2011 19:53
Hvis arbejdet ikke er udført sort, har du krav på en kvittering med cvr nr og det hele på.

Hvis han ikke vil udlevere en kvittering, så kan du tage fat i huslejenævnet eller også er det LLO (lejernes landsorganisation) mener jeg de hedder.

De kan så afgøre om det du har betalt hænger sammen med dét det burde koste at male din lejlighed.

Ved du hvem, der har stået for malerarbejdet? I så fald kunne du måske bare tage fat i dem?

Men det lugter lidt af sort arbejde, så du kan vel egentligt også true ham med skattefar, da han jo muligvis har gjort sig skyldig i at få udført sort arbejde, hvilket vel i princippet er ligeså ulovligt som at udføre sort arbejde.

Jeg havde et problem efter at have fraflyttet en lejlighed, hvor jeg ikke fik mit depositum. Skrev til sidst et pænt brev til udlejningsfirmaet og bad dem indbetale pengene omgående ellers ville jeg gå videre med sagen - så fik jeg pengene inden for en uge - så det kan godt betale sig.
Gravatar #3 - Vandborg
19. aug. 2011 20:08
Jeg synes nemlig også det lugter af sort arbejde. Og hvis det er det har det slet ikke kostet det påstået.

Jeg har kun fået 175 kr tilbage på mit depositium og har boet der i et halvt år. Vidste der skulle males stod der i kontrakten. Men enten har han ikke malet, gjort det selv eller fået det lavet sort. Hvis han har fået det gjort på en af de måde så har det slet ikke kostet det.
Gravatar #4 - Vandborg
19. aug. 2011 20:09
Det kostede også 500 kr + moms at få lavet flyttesynet. Det stod så i kontrakten som jeg skrev under på det hæfter jeg nok for. Men er det egentlig lovligt at tage sådan et gebyr. (Dette forventer jeg dog det er, vil bare lige være sikker.)
Gravatar #5 - Vandborg
20. aug. 2011 07:54
Okay jeg kan ikke lige se hvem af de her to er de rigtige at "melde" ham til?

Huslejenævnet

Beboerklagenævnet
Gravatar #6 - Vandborg
20. aug. 2011 08:03
Nogen som evt. kender en § som jeg kan smide i brevet til ham?
Gravatar #7 - Mamad (moveax1ret)
20. aug. 2011 08:18
smid den her med- måske bliver han bange?

§ 245. Den, som udøver et legemsangreb af særlig rå, brutal eller farlig karakter eller gør sig skyldig i mishandling, straffes med fængsel indtil 6 år. Har et sådant legemsangreb haft betydelig skade på legeme eller helbred til følge, skal dette betragtes som en særlig skærpende omstændighed.
Gravatar #8 - Windcape
20. aug. 2011 09:07
Vandborg (5) skrev:
Okay jeg kan ikke lige se hvem af de her to er de rigtige at "melde" ham til?
Det afhænger om det var et privat, eller almennyttige boligbyggeri.
Gravatar #9 - Vandborg
20. aug. 2011 09:27
Det er et ApS, men jeg ved det kun er en mand som er i det.
Gravatar #10 - Vandborg
22. aug. 2011 08:05
#8
Hvordan kan jeg finde ud af om det er privat eller almennyttige boligbyggeri?

Det var et værelse jeg lejede på 25 kvm, uden køkken og bad.
Gravatar #11 - MiniatureZeus
22. aug. 2011 08:27
Ring til huslejenævnet. Så tager de sagen op (du skal sende et brev hvori du beskriver din tvist), herefter sender de et brev til ham og fortæller at du har kontaktet dem og at de kommer ud og laver eftersyn på lejligheden. Herefter kommer de ud, og giver et eftersyn og efter en 10-14 dages tid, for du afgørelsen som han så kan anke inden for 14 dage.

Du kan aldrig komme til at betale mere, kun mindre (sådan er det ved husleje, så går ud fra det er det samme med sådan noget)
Gravatar #12 - Vandborg
22. aug. 2011 10:29
Jeg har lige været nede ved huslejeklagenævnet, og de sagde det var måske noget de kunne hjælpe med. Jeg skulle skrive et brev til udlejer (som dokumentation) hvori at jeg siger jeg vil indbringe det for dem, hvis han ikke giver mig en kvittering.

Samt fik jeg afvide der er gratis advokat hjælp på aalborg hovedbibliotek hver mandag kl 15. Så hun rådede mig til at smutte derned og får noget advokat hjælp til det. :)
Gravatar #13 - Vandborg
22. aug. 2011 16:33
Jeg har snakket med advokaten nu, og hun sagde jeg helt sikkert havde en sag.

Så jeg har sendt et brev til ham hvori jeg oplyser ham om jeg vil melde ham til Huslejeklagenævnet, hvis han ikke giver mig en kvittering indenfor 14 dage.

Da han har et ApS kunne jeg nemt finde hans fuldenavn, hvilket jeg har lavet en søgning på hvor jeg fandt ud af han har afsonet to voldsdomme af 5 måneder hver mod til eks kæreste. Samt han har 11 andre domme.

http://www.tv2nord.dk/artikel/111992:Regionale-nyh...

Samt jeg har også fundet ud af hvert fald en anden fraråder ham på denne side:

http://www.dahf.dk/viewtopic.php?f=8&t=27649&a...
Gravatar #14 - MiniatureZeus
22. aug. 2011 16:49
Vandborg (13) skrev:
hver mod til eks kæreste.

Så ville jeg nok vente lidt med at afslutte jeres forhold..
Gravatar #15 - Vandborg
22. aug. 2011 20:01
#7

Det kunne egentlig godt have været jeg skulle have sendt den paragraf med... :P
Gravatar #16 - Vandborg
28. aug. 2011 21:41
Der er gået en uge nu, og har ikke hørt noget fra ham endnu.
Gravatar #17 - Vandborg
6. sep. 2011 12:18
Jeg sender en klage til huslejenævnet idag, nogen kan har en ide om hvordan man skriver den godt?

MinatureZeus du havde prøvet det før ikke?
Gravatar #18 - snesman
6. sep. 2011 12:31
Darwind (2) skrev:
Hvis arbejdet ikke er udført sort, har du krav på en kvittering med cvr nr og det hele på.


Så hvis udlejer siger at det er gjort sort er det fjong? :p

Anywho, det kan godt være at der er en sag, men om det kan betale sig at køre den er mere tvivlsomt.

Han kunne godt lyde som en type der ikke ville betale, selv hvis han bliver dømt.

Men ud af princip skal du bare give den gas:)
Gravatar #19 - Mnc
6. sep. 2011 12:42
snesman (18) skrev:
en type der ikke ville betale, selv hvis han bliver dømt.
Kan man så ikke bare politianmelde ham?
Gravatar #20 - snesman
6. sep. 2011 13:45
Mnc (19) skrev:
Kan man så ikke bare politianmelde ham?


Jo det kan man. men der er evidens for at visse udlejere bare fortsætter. det har jeg set i operation x.
Gravatar #21 - MiniatureZeus
6. sep. 2011 13:56
Vandborg (17) skrev:
Jeg sender en klage til huslejenævnet idag, nogen kan har en ide om hvordan man skriver den godt?

MinatureZeus du havde prøvet det før ikke?


Hvad er din mail, så smider jeg mit brev til dig.
Gravatar #22 - Vandborg
6. sep. 2011 16:50
Hvordan gik din sag egentlig MiniatureZeus?
Gravatar #23 - Vandborg
6. sep. 2011 17:37
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id...

Er det ikke §22 Stk. 3, der gør jeg har krav på en kvittering? (Jeg tænker at skrive det i mit brev til huslejenævnet.)
Gravatar #24 - MiniatureZeus
6. sep. 2011 17:40
Jeg vandt.
Kort opsummeret så fik vi et brev fra Københavns Kommune (KK) hvor de skrev at vi kun kunne få 500 kr. i boligstøtte (BS) fordi de mente vi betalte 800 kr. for meget tror jeg det var.

Efter rigtig mange overvejelser og en masse snak med en dygtig advokat om konsekvenserne for os hvis vi tabte (hvilket han mente var absolut umuligt, da KK så skal give mere BS til os på bagrund af Huslejenævnets (HN) afgørelse) skrev vi et brev til vores udlejer (UL) hvor vi pænt skrev, at vi mente huslejen skulle sættes ned.

Efter et par dage skrev UL tilbage at det var de selvfølgelig ikke interesseret i, og de ringede desuden også til os og truet os med at vores samarbejde ikke kunne fortsætte og deres tillid til os ikke var god mere.

Vi overvejede endnu engang om vi skulle sætte sagen igang, men skrev så til HN og så kørte sagen derefter.

Et par uger efter modtog vi flere opkald fra UL hvor de var sure og de trak alt ud. Sådan noget med, at de først svarede på breve den 13. dag (ud af 14). Det var ret pint og vi frygtede lidt at pludselig dukkede op, da de havde en nøgle til vores lejlighed. Så jeg fiksede noget simpelt overvågning af vores dør op og vi skrev til dem, at vi gerne ville have nøglen tilbage, hvilket de ikke ville.

Nå men, HN valgte at tage vores sag op og et par måneder eller noget i den efter kom de på besøg for at kigge lejligheden igennem.
Havde fået at vide det ville tage 30 minutter, men de var der i sammenlagt 4 tror jeg. Og jeg havde fået min far ind og advokaten (familien-ven) var der også,, samtidig med at UL og hendes mand også var der. Så det var lidt awkward da de så kom og gik og ikke udvekslede et ord til os, andet en hej og farvel.

Men efter 1,5 måned eller noget fik vi så afgørelsen hvor de besluttede at vi havde betalt ca. 1700 kr. for meget pr. måned, og skulle have omkring 20.000 kr. tilbage (alene 1000 kr. i renter og renters rente!) og så blev UL rigtig sure og de var måneder om at betale pengene tilbage. Det var først da vi fik advokaten til at skrive et varsel om stævning til dem hvis pengene ikke stod på vores konto inden 4 dage eller noget i den retning. Efter 6 dage var pengene stadig ikke overført og vi bestilte så et tæskehold fra bandidos som fandt nogle penge i deres lejlighed og punge endnu et varsel røg afsted, hvorefter pengene gik ind efter 4 dage.. Men de havde ikke betalt renterne (som var på omkring 1500 kr) og de forskellige rykkergebyrer som de også skulle betale (iflg. HN - vi har på intet tidspunkt opkrævet for meget eller været strenge, men alene fuldt HNs anbefalinger etc.), så vi skrev til HN og fik at vide, at de skulle betale ALLE penge etc, ellers kunne der blive problemer i en evt. retsag. Så jeg sendte et brev afsted om at de også skulle betale renterne ellers ville vi stævne dem..
Efter et par dage havde de overført dem.

Da vi så flyttede i sommers, tog de vores depositum (8000 kr.) fordi de mente der skulle males og what not. HN tilbød faktisk at gå ind i sagen, men vi gad ikke gøre noget ved det, da min kæreste og jeg også var i gang med at gå fra hinanden så det skulle bare ud af verdenen, vi lavede så en aftale om, at vi frasagde alt ansvar for lejligheden etc. og de stort set bare overtog den som beset, hvilket var meget godt, da det godt kunne blive dyrt for os..

Men altså det var kort opsummeret..
Gravatar #25 - MiniatureZeus
6. sep. 2011 17:41
Vandborg (23) skrev:
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=132875

Er det ikke §22 Stk. 3, der gør jeg har krav på en kvittering? (Jeg tænker at skrive det i mit brev til huslejenævnet.)


Jo det vil jeg sige. Men du skal vidst gøre udlejer opmærksom på dette.
Gravatar #26 - Vandborg
6. sep. 2011 17:46
Har skrevet dette brev til ham:

brev til udlejer skrev:
Hej *********

Jeg skriver til dig efter jeg gentagende gange at have henvendt mig til dig, angående at får en kvittering fra malerarbejdet udført på ***Adresse***

Sidst jeg havde fat i dig sørgede jeg får du havde min nye adresse så du vidste, hvor du skulle sende det hen.

Da du har trukket **** kr. fra mit depositum, på **** kr., for maling af vægge og lofter. Har du pligt til som udlejer at dokumenterer dette med en kvittinger fra maler. Denne kvittering skal indholde CVR nummer, så jeg kan verificerer at den er ægte nok.

Efter jeg har forhørt mig hos en advokat har jeg besluttet mig for at oprette en klage hos Huslejenævnet, hvis du ikke har sendt denne kvittering til mig efter 14 dage.

Jeg er åben for at drøfte sagen med dig, hvis du tager kontakt til mig.


Hilsen
Jesper Vandborg
Gravatar #27 - MiniatureZeus
6. sep. 2011 18:03
Ja det lyder fint.

Hver gang du snakker eller skriver med ham, skal du have det i tankerne, at det kan bruges i en retsag mod dig. Så det gælder om at være sød og føje ham så meget man kan og vil. Også når du snakker i telefon med ham. Du aner ikke om han optager dig (du har heller ikke krav på at vide det)
Gravatar #28 - Vandborg
6. sep. 2011 18:07
Nej det ved jeg, også derfor jeg ville optage hvis han ringede til mig ;)
Gravatar #29 - Vandborg
6. sep. 2011 18:30
Jeg har nu skrevet dette, lyder det fint, eller skal Paragraf 22 flettes ind et sted? (Jeg får læst korrektur på den af min kæreste senere)

Klagebrev til huslejenævnet skrev:
Huslejenævnet
Aalborg Kommune
Boulevarden 13
9000 Aalborg

Vedr.: Tvist om kvittering for maler arbejde på adressen ***Adresse***

Efter undertegnede gentagende gange har taget telefonisk og personlig kontakt til udlejer omkring at få en kvittering for maler arbejdet udført på undertegnets tidligere lejlighed og ikke have fået den. Derfor er undertegnet blevet mistænksom over beløbet maler arbejdet har kostet.

I brev til udlejer (Se Bliag A: Brev til udlejer), **Udlejer**, ***Adresse*** , sendt den 22. august 2011, anmoder undertegnede om at få kvittering for malerarbejde udført på ***Adresse***.

Undertegnede har ikke modtaget nogen kvittering efter brevet blev sendt til udlejer. Udlejer har heller ikke taget nogen form for kontakt til undertegnede for at drøfte sagen, som undertegnet har været åben for.

Undertegnede anmoder derfor Huslejenævnet i Aalborg Kommune om at tage denne tvist op omkring manglende kvittering for malerarbejde på adressen ***Adresse***, mellem udlejer ***Udlejer*** og tidligere lejer Jesper Vandborg


Vedlagt er:
Bilag A: Brev til udlejer.
Bilag B: Kopi af original lejekontrakt.







Jesper Vandborg
Gravatar #30 - MiniatureZeus
6. sep. 2011 18:38
Ja det ser vidst finno ud.
Gravatar #31 - Darwind
6. sep. 2011 21:05
Lige en lille ting: det er altid en god idé at sende sådanne breve (brevet til din udlejer) som anbefalet post. Det koster vist en 50'er, men du er så sikker på, at han har modtaget det, for han kan sagtens påstå, hvis sagen skulle udvikle sig, at han aldrig har modtaget dit brev. Hvis du sender det som anbefalet brev, kan han enten nægte at modtage brevet eller også kvittere for det.

Desuden bliver folk også lidt bange, hvis man sender breve som anbefalet :P
Gravatar #32 - praktikant muffe AKA pewbe
7. sep. 2011 05:55
#31
Det kostede vist 79kr da jeg sendte et tidligere i år...
Gravatar #33 - Vandborg
7. sep. 2011 14:36
#31
Hmm nu sidder jeg jo helt og bliver i tvivl om jeg burde gøre dette...
Gravatar #34 - Vandborg
7. sep. 2011 15:34
Altså sende et anbefalet brev
Gravatar #35 - Vandborg
7. sep. 2011 15:35
Jeg snakkede med huslejenævnet omkring det før jeg sendte det, og de mente et kopi af brevet var nok. Så mon ikke det er nok.
Gravatar #36 - Darwind
7. sep. 2011 15:39
Så længe de siger det er nok, så er det nok - husk at få navn på den du snakkede med derinde ;)

Det gælder bare om at have så meget dokumentation som muligt i sådanne sager - det er i hvert fald min egen erfaring ;)
Gravatar #37 - MiniatureZeus
7. sep. 2011 16:55
Altså jeg sendte ikke anbefalet, og det skete der ikke noget ved..
Gravatar #38 - Spiderboy
7. sep. 2011 17:45
Jeg ville sende det anbefalet. Det er meget bedre dokumentation end et kopi af brevet.

Vi kender jo alle Post Danmarks serviceniveau, så at de har smidt brevet væk er faktisk en god undskyldning.
Gravatar #39 - MiniatureZeus
7. sep. 2011 17:55
Jeg ville starte med at sende et almindeligt brev.
Eller måske droppe det af personligt..

Hvis han så ikke vender tilbage inden ex 8 dage så må han jo smide det afsted som anbefalede.
Gravatar #40 - Vandborg
7. sep. 2011 18:16
Så I synes jeg skal smide et anbefalet?

Tror jeg faktisk jeg gør, så får han også en mulighed for at reagere igen, måske bevise at jeg mener det lidt mere.
Gravatar #42 - Spiderboy
7. sep. 2011 19:05
Vandborg (40) skrev:
Så I synes jeg skal smide et anbefalet?

Der er vist ikke konsensus herinde, så du må gøre op med dig selv, om prisen er den ekstra sikkerhed værd eller ej.
Gravatar #43 - MiniatureZeus
7. sep. 2011 19:47
JEg havde sgu fulgt tænks anbefaling om en kvitt..
Gravatar #44 - MiniatureZeus
7. sep. 2011 19:47
Forresten, det koster 120 kr. (eller noget i den retning) at tage sagen op i HN.. Du får ikke pengene tilbage uanset om du vinder eller taber.
Gravatar #45 - Vandborg
7. sep. 2011 20:50
Det koster 133 kr, og det vidste jeg godt. :)
Gravatar #46 - Vandborg
20. sep. 2011 17:04
Jeg har oprettet en sag hos HN nu, så må vi se. :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login