mboost-dp1

Grill - tykkelse af grillskål

Gå til bund
Gravatar #1 - Wraith
28. mar. 2011 11:42
Hej.
En klassekammerat og jeg skal konstruere en grill.. vi har været overalt på nettet og ringet til Weber for at finde tykkelsen på de plader de bruger til grillskålen. Derfor vil jeg høre, om der er nogen af jer der kan hjælpe os.. vi ligger mellem en 2 eller 3 mm plade, men vi vil gerne have et konkret mål, så er der nogen der kan hjælpe..?

mvh.
Wraith

ps. det er lidt offtopic, men man kan jo være heldig.. :)
Gravatar #2 - Windcape
28. mar. 2011 11:50
Der er vel flere forskellige tykkelser? Og er det tykkelsen inklusiv belægning?

Derudover bør i nærmere undersøge om i har udstyr til den største tykkelse, og om der er nogle matematiske faktorer i skal tage med, som bla. om 2mm overhovedet er nok til de temperaturer der vil opstå i grillskålen, hvilket også er en værdi i bør måle, eller opstille modeller efter.
Gravatar #3 - gnаrfsan
28. mar. 2011 11:55
Smid en rist i bunden, så kan i nøjes med en meget tyndere godstykkelse. Jeg tror da ikke at en weber er meget over 1 mm tyk, hvis man snakker selve metallet og ikke emaljen.
Gravatar #4 - OxxY
28. mar. 2011 12:30
Hvis materiale priserne ikke har nogen betydning, hvorfor så bare ikke bruge 3mm og give det en god gang pejsemaling, så går det da ikke i stykker lige foreløbig :)

Når det er sagt, så tror jeg den grill jeg lavede for nogle år siden max var 2mm plader og nok kun 1mm, og det var sku mere end rigeligt, det vigtiste er helt klart overfladebehandlingen, den skal man være grundig med, for at slippe for rust.

Vi lavede også en grillstarter i jern som vidst var 3mm, den har stået udenfor i nu 6 år uden nogensinde at have fået nogen former for overflade behandling, og der falder lidt rustflager af en gang imellem, og den er dejlig brun/orange, men den har absolut ikke taget nogen former for varmeskader.

Håber det hjælper.
Gravatar #5 - gnаrfsan
28. mar. 2011 12:36
Jeg ved ikke om den når temperaturer, der kan ødelægge fordelingen i stållegeringer, men det kan godt være at rustfrit stål ville blive ødelagt, for derefter at ruste. Snak med en maskiningeniør, eller en anden, der ved noget om metallurgi, hvis i overvejer rustfrit stål, for at rustbeskytte den.
Gravatar #6 - Wraith
28. mar. 2011 13:06
Vi har en rist i bunden.... og #3 så er det uden belægning, og så grundige er vi heller ikke :)
Gravatar #7 - OxxY
28. mar. 2011 14:31
newz-Wraith (6) skrev:
så er det uden belægning, og så grundige er vi heller ikke :)

Så skal i bare forvente at skidtet ruster ;)

Man kan få pejsemaling på sprayform i både grå, sort og metallic varianter af begge. Jeg syntes i burde gøre jer selv den tjeneste at i det mindste at give den et lag. http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=463

Derudover syntes jeg det er værd at bemærke at bundristen i (min) weber er af et andet materiale end den rustfri grillrist man lægger maden på, så kan være #5 har pointe *shrugs*
Gravatar #8 - Alrekr
28. mar. 2011 15:09
Få fat en et Ståbi om det (mon ikke det nærmeste større bibliotek kan hjælpe med det?), så kan du undersøge hvad de forskellige metaller kan klare. Ståbi, var ordet.
Gravatar #9 - Thalion
28. mar. 2011 15:27
Det i skal finde ud af hvilken arbejdstemperatur(temperatur, stålet er lavet til at blive brugt ved) den ståltype i bruger har. Når der er kigget på det, er det mest af alt strukturel om grillen kan holde eller ej, der afgør hvilken pladetykkelse i vil bruge.

Men ja som #8 siger, find en stål ståbi og find ud af hvad den siger.
Gravatar #10 - Slettet Bruger [3239576387]
28. mar. 2011 15:31
Ring 25319910 Sig SlettetBruger has sent you... ;D

Min lillebror er smed og har lavet en del BBQ's! ( mest til at grille hele grise i ) måske kan han hjælpe.
Gravatar #11 - Thalion
28. mar. 2011 15:52
Gravatar #12 - Wraith
28. mar. 2011 18:09
Mange tak for alle inputs.... Planen er, at vi laver det i 2 mm pga. vægten, og at det burde kunne holde.. hvis budgettet tillader det, giver vi det en gang lakering af en slags... :) Men tak og fortsæt gerne hvis det er...
Gravatar #13 - gnаrfsan
28. mar. 2011 18:13
Husk, jo mere stål, jo længere tid tager det at genne tære den, og jo bedre kan den holde til at blive tændt med flydende ilt.
Gravatar #14 - vandfarve
28. mar. 2011 19:38
Flydende ilt?

Sig mig, hvornår skal vi have den grillfest op at stå?
Gravatar #15 - Magten
28. mar. 2011 19:50
Jeg troede det var derfor vi havde gang i den her tråd? Så vi kan bygge vores egen gigantiske grill.
Gravatar #16 - Wraith
28. mar. 2011 19:55
ehm.. ja.. jo... DET kan vi jo sagtens.. hvem har den største tønde som vi kan splitte??? :)
Gravatar #17 - Thalion
28. mar. 2011 21:41
Men husk nu at få det rigtige stål! Det vil være træls hvis i laver en lækker grill og så "ødelægger" i stålet og derved grillen.
Gravatar #18 - Slettet Bruger [3239576387]
28. mar. 2011 21:47
Den Officielle NewzBBQ.
Gravatar #19 - gnаrfsan
29. mar. 2011 05:36
vandfarve (14) skrev:
Flydende ilt?

Ja, det er den mest effektive grillstarter:
http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=...
Gravatar #20 - myplacedk
29. mar. 2011 08:37
newz-Wraith (16) skrev:
ehm.. ja.. jo... DET kan vi jo sagtens.. hvem har den største tønde som vi kan splitte??? :)

Jeg kender et sted man kan få billige gamle olietanke. Jeg ved ikke om de er rensede, men jeg har da en højtryksrenser.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login