mboost-dp1

Græsplænen


Gå til bund
Gravatar #1 - rackbox
10. jun. 2008 19:43
I min evindelige rambling on and on and on and on om mit livs trivialiteter, som bedst kunne høre hjemme på http://rackbox.newz.dk , vil jeg nu fortælle jer om min græsplæne.

Sidste sommer skulle min kæreste slå græplænen. Det er jo let nok. Man tager blot en plæneklipper, starter den og vimser tilfældigt henover det areal, man nu har sat sig som mål skal studses i toppen. Men AK!

Plæneklipperen ville ikke starte! Hun flåede og hev i snoren uden den tilsigtede konsekvens og måtte til sidst opgive.

På daværende tidspunkt var hun flyttet i forvejen til det hus, vi nu bor i begge to, så hun ringede til mig for at høre om jeg kunne hjælpe. Jeg guidede hende igennem tændrør og håndtag, der skulle være aktiveret for at motoren kunne køre, men det fungerede bare ikke.

Vi blev enige om, at græsset så måtte få en midlertidig tur med en kantklipper. Som sagt så gjort.

Siden da har dovenskab gjort, at jeg har slået græsset med kantklipperen. Det tager godt 5 timer for baghaven på ca. 600 kvm, men det skal heldigvis kun gøres 1 gang om ugen.

I dag skulle jeg på den igen. Men jeg kunne simpelthen ikke overskue at skulle bruge kantklipperen atter en gang, så jeg tænkte, at min kæreste ikke ville slå mig så hårdt, hvis jeg i stedet brugte lidt tid på at reparere plæneklipperen i stedet for at slå græsset.

Efter et par minutters baksen med at få plæneklipperen ud af skuret, forsøgte jeg at starte den. Som forventet uden held.

Et lys gik pludseligt op for mig! Og efter få øjeblikke trak jeg i snoren og dyret startede!

En plæneklipper skal i øvrigt bruge benzin for at virke optimalt, viser det sig..

DUH!

(PS: Hvor mange af jer klikkede på linket?)
Gravatar #2 - IT-ekspert Kejser
10. jun. 2008 19:48
#1 I did..

Jeg har prøvet at fylde Benzin-klipperen op. Der kunne jeg squ heller ikke få den til at starte. Det var først da de gamle sagde at det altså er dieselbiler, som holder i garagen, at jeg fandt ud af hvorfor det kræ ikke ville starte. Det tog squ lang tid at få liv i den igen.
Gravatar #3 - kimx
10. jun. 2008 19:54
Altid godt med lidt brændstof ;)
Gravatar #4 - AndersGC
10. jun. 2008 19:55
Go historie :P
Gravatar #5 - Jonasee
10. jun. 2008 19:57
nice one.

Klikkede
Gravatar #6 - Kan.Du.Huske.Hvem.Jeg.Var
10. jun. 2008 20:17
Jeg ville mega gerne have et liv som dig ;)

Jeg klikkede også.
Gravatar #7 - rackbox
10. jun. 2008 20:22
#6 så hold øje med, når jeg opretter en tråd med titlen: "Liv til salg!"
Gravatar #8 - Ju9or
10. jun. 2008 20:33
Jeg klikkede også...hehe

Jeg har været lidt den samme tur igennem som dig. Mens jeg læste var min bil, en gammel Golf II, klodset op. Inden den blev klodset op blev der skiftet olie, batteriet afmonteret, tanken fyldt med benzin for at undgå kondens og hele bilen blev pakket ind i et lagen. Så blev den pænt parkeret i et hjørne i mine forældres lade.

Der stod den så og glanede nogle år...

Da den skulle startes igen blev der monteret nyt batteri, der blev ydet starthjælp i form af æter, nye tændrør, nye tændkabler, ny rotor og den blev trukket MANGE kilometer hen af vejen foran huset. Den VILLE saftsusme ikke starte. Jeg havde endda en mekker-ven til at hjælpe for SÅ bilkyndig er jeg heller ikke...

Vi prøvede i nogle timer indtil vi satte os ned og drak en sodavand. Så spurgte min makker om der nu også VAR benzin på. Og jeg kunne jo bare bekræftende svare at det havde der været i RIGTIG lang tid...

Så blev han helt stille...

Benzin kan blive for gammel, mumler han så... Jeg aner ikke hvad han ævler om, men der er noget med at "det der siger bang" fordamper...

Byt til nyt og den startede efter 3 omgange på starteren... :o)
Gravatar #9 - vandfarve
11. jun. 2008 08:09
Jeg aner ikke hvad han ævler om, men der er noget med at "det der siger bang" fordamper...

Hvis min mekaniker sagde sådan, så ville jeg nok forlade autoværkstedet med det samme og finde en ny mekaniker! Men okay, siden du ikke betaler ham det store for at hjælpe dig, så kan vel acceptere udtalelser som dem en gang i mellem...

Men stadig skummel udtalelse.

Jep, jeg klikkede, men jeg venter også spændt på, at siden dukker op.
Gravatar #10 - holmen
11. jun. 2008 08:22
#8 og #9, Det er rigtigt nok, oktanerne forsvinder og forbrændingsevnen daler.

Har selv prøvet det med både knallerter, plæneklippere og benzin der har stået for længe i en benzindunk.
Gravatar #11 - madeinrussia
11. jun. 2008 08:26
Er du gal du har en kæmpe have O_O
Gravatar #12 - myplacedk
11. jun. 2008 09:25
11 skrev:
Er du gal du har en kæmpe have O_O

600 m2?
Jeg har 3.000 m2 græs der skal klippes jævnligt. 500-700 m2 have er hvad jeg betragter som almindelig størrelse. (Hvilket er omkring størrelsen på mit frugt/bær-område, som af hensyn til nedfald ikke er græsplæne.)

Og nej, jeg vil ikke engang overveje at bruge kantklipper. Heller ikke bare til kanterne. ;-)

(Det er under 1/4 af min grund der er græsplæne.)
Gravatar #13 - rackbox
11. jun. 2008 11:21
#12 det skal dertil nævnes, at der er en have mere på grunden (300 kvm), som ligger så vi ikke umiddelbart kan se den - den bliver derfor ikke slået så ofte :P
Gravatar #14 - fidomuh
11. jun. 2008 11:32
#12/13

Hva'? Er i jyder?

Hvad sker der for de store grunde! Jeg vil ogsaa have et hus med have og hele lortet :(
Gravatar #15 - rackbox
11. jun. 2008 11:56
#14 1000kvm er nu ikke en vildt stor grund på Sjælland...
Gravatar #16 - fidomuh
11. jun. 2008 11:58
#15

Hvis man bor i Koebenhavn er det :P
Gravatar #17 - vandfarve
11. jun. 2008 11:59
#15 Til 3,5 millioner kroner, så er det cirka 3,49 millioner mere, end jeg har råd til - og det er sikkert også fidomuhs pointe. Priserne på den rigtige side af Storebælt er trods en smule højere end på den anden side, med mindre man vil bo på den onde side af halvanden time til studiet/arbejdet.
Gravatar #18 - myplacedk
11. jun. 2008 12:49
14 skrev:
Hva'? Er i jyder?
Hvad sker der for de store grunde! Jeg vil ogsaa have et hus med have og hele lortet :(

Ja, jeg er jyde. :)

Jeg kan lide fred. Der er langt nok til naboerne til at de praktisk talt ikke kan genere, men kort nok til at man kan være gode naboer.
Freden er noget jeg virkelig sætter pris på efter at have boet i en lejlighed i rigeligt mange år.
Gravatar #19 - myplacedk
11. jun. 2008 12:51
17 skrev:
#15 Til 3,5 millioner kroner, så er det cirka 3,49 millioner mere, end jeg har råd til

Den har jeg hørt før. (Bortset fra at et par stykker vist er nok herovre på den rigtige side af Lillebælt.)
Det sjove kommer så, når det viser sig at det de betaler for en lejlighed overstiger hvad det ville koste at betale af på et hus. :-D
Gravatar #20 - arne_v
11. jun. 2008 13:22
En parcel hus grund er vel normalt 700-800 m2 hvis den er udstykket i nyere tid.

Enkelte investerer så i en dobbelt grund.
Gravatar #21 - XERXES
11. jun. 2008 21:28
1 skrev:
Et lys gik pludseligt op for mig! Og efter få øjeblikke trak jeg i snoren og dyret startede!

En plæneklipper skal i øvrigt bruge benzin for at virke optimalt, viser det sig..

DUH!

(PS: Hvor mange af jer klikkede på linket?)


Ikke nødvendigvis. Jeg var engang arbejdsdreng på en gård, hvor jeg blandt andet slog græs. Men den ene gang havde gårdejeren glemt at fylde benzindunken op, og så var han taget på ferie. Så jeg var lidt på den, og begyndte derfor at lede efter en glemt sjat benzin i traktor garagen. Der var så ikke noget, men jeg fandt i stedet en hel ny dunk Borup cellulosefortynder og noget olie til motorsave. Det hældte jeg så på plæneklipperen, som var en gammel Klippo maskine, i forholdene ca. 1 del olie til 3 dele cellulosefortynder. Til min store overraskelse startede den førte gang. Den kørte godt nok ikke optimalt og osede en del, men jeg fik da slået græsset.

Mht. linket så klikkede jeg hele 5 gange, før det gik op for mig ;)
Gravatar #22 - rackbox
11. jun. 2008 21:32
#21 -> jeg skriver jo også "for at virke optimalt" og din cellulosefortynder/olie-blanding var jo øjensynligt middelmådig :P

Men jeg har sq startet gamle motorer på ting, som selv ikke forbrændingen vil tage.
Gravatar #23 - PedersenDK
12. jun. 2008 20:24
Att: alle Ø-boer...

Grunde i jylland er bare større.
Har en på 10.552 M2
Men græsplænen er "kun" ca 1000 M2

On topic:
Klikkede

Har en gammel have traktor der bruger næsten lige så meget olie som benzin... Og det kan godt være benzin er dyrt men olie koster en del mere
Gravatar #24 - MiniatureZeus
12. jun. 2008 20:50
En el-græsslåmaskine skal forresten heller ikke bruge benzin...... *_*
Gravatar #25 - Niklas H
12. jun. 2008 20:51
Eller en af de der man bare skal skube rundt* (har ingen viden om emnet, så ved ikke hvad de hedder :P)

*Edit: som ikke har nogen motor overhovedet.
Gravatar #26 - gnаrfsan
12. jun. 2008 21:40
Jeg ville helt klart være doven nok til at købe en robot til det.
Gravatar #27 - MiniatureZeus
12. jun. 2008 21:47
6 skrev:
Jeg ville mega gerne have et liv som dig ;)

Jeg klikkede også.


Btw, velkommen tilbage BananTukan!
Gravatar #28 - myplacedk
13. jun. 2008 05:39
26 skrev:
Jeg ville helt klart være doven nok til at købe en robot til det.

Jeg regnede ud at det var nemmere at slå græsset selv, end at tjene pengene til robot-værk og få det stillet op. Og de billige jeg ellers kiggede på kan ikke håndtere at man bare lige stiller et eller andet på græsset, da alt skal være omgivet af et nedgravet kabel. Så er det alligevel nemmere bare at køre udenom på plænetraktoren.

Jeg har så ikke regnet på om det samme gælder for de der små græsplæner på få hundrede m2, hvor man alligevel ikke ændrer på hvad der skal køres udenom. Der kan man måske for 10.000 kr. og en weekends arbejde slippe for at slå græs i flere år. (Men husk at sætte bæstet til ladning af og til, ordne knivene, rydde HELT op på plænen hver gang du forlader den osv.)
Gravatar #29 - gnаrfsan
13. jun. 2008 09:38
#28 Hmm så er det noget nemmere og billigere at betale naboens teenager for det. :)
Gravatar #30 - myplacedk
13. jun. 2008 09:53
29 skrev:
#28 Hmm så er det noget nemmere og billigere at betale naboens teenager for det. :)

Nul! Nu hvor jeg endelig har en plænetrakter (som jeg ønskede da jeg selv var (pre)teenager) vil jeg sgu selv!
De betaler jo heller ikke mig for at spille på deres Playstation. ;-)
Gravatar #31 - gnаrfsan
13. jun. 2008 09:59
AHA! Du har en plænetraktor! Se så er historien en hel anden :)

Mine forældre har en i sommerhuset, så der klipper jeg gerne græs, selvom jeg har høfeber.

Edit: D'oh, det skrev du jo også, men jeg læste plæneklipper istedet...
Gravatar #32 - XERXES
13. jun. 2008 17:32
29 skrev:
#28 Hmm så er det noget nemmere og billigere at betale naboens teenager for det. :)


Ja, så længe man holder skattefar ude af projektet! ;)
Gravatar #33 - myplacedk
13. jun. 2008 17:33
#32
Hvis ungen skal have så meget for det, at det har noget med skattefar at gøre, får han sgu ikke lov. ;-)
Gravatar #34 - MiniatureZeus
13. jun. 2008 17:38
Uhh det var tider dengang man kunne låne farmands havetraktor, og så ordne hele vejens haver, og få en 50,- pr. have, pr. gang :D Blev nu alligevel til en pæn sjat penge, især når man kun var 10-12 år :- P Og når det så blev vinter, kunne kosten sættes på maskinen, og så blev der lige ordnet fortove :) Det kunne sgu godt give en 100-mand pr. gang, da folk sgu ikke gad stå op før-fanden-fik-sko-på :P
Gravatar #35 - Kan.Du.Huske.Hvem.Jeg.Var
18. jun. 2008 19:12
27 skrev:
6 skrev:
Jeg ville mega gerne have et liv som dig ;)

Jeg klikkede også.


Btw, velkommen tilbage BananTukan!


Ok, jeg indrømmer at det var et alt for stort pres for mit liv at undvære Newz, jeg er blevet bidt af det, og der er simpelthen ike noget at gøre. Jeg læste jo alligevel alt herinde, så jeg kunne vel ligesågodt deltage selv.

Tror bare vi kan konstatere: "En gang Newz, altid Newz.".

Desuden skabte mit indlæg* jo også et behov for at gøre noget fra crewets side, og i det hele taget synes jeg at de er blevet markant mindre arrogante.

* Ja, jeg er selvglad og overvurderer mig selv.
Gravatar #36 - zin
18. jun. 2008 20:35
#35: Vi er allesammen glade for at du har indset at du hører til her og ikke i et eller andet prætentiøs stadie af at "have et liv". Hah! :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login