mboost-dp1
Giver du drikkepenge?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Haha du fik nok lige en idé fra Filmz.dk nyheden :p
Jeg gør når jeg er fuld og kender tjeneren/bartenderen..
Eller stripperen??!! :p
Jeg gør når jeg er fuld og kender tjeneren/bartenderen..
Eller stripperen??!! :p
Kommer an på mange ting.
For det første, så er drikkepenge inkluderet i danske restauranter når du får din regning, nogen gange skjult andre gange ikke. For det andet så skal der være en god grund til, at tjeneren eller kokken skal have drikkepenge.
Men som regel, hvis jeg betaler kontant på en restaurant, så runder jeg altid nogenlunde op, så det ender med at man ligger 10-15 kr. i drikkepenge. Har dog engang prøvet, at være stor i slaget og givet en tjener 500 kr. og sagt, "Bare behold resten" og derefter gået, hvorefter tjeneren kom løbende efter mig og sagde at der altså manglede 100 kr :P
I udlandet giver jeg altid drikkepenge på restuaranter og pubs, men aldrig på diskoteker, caféer osv.
For det første, så er drikkepenge inkluderet i danske restauranter når du får din regning, nogen gange skjult andre gange ikke. For det andet så skal der være en god grund til, at tjeneren eller kokken skal have drikkepenge.
Men som regel, hvis jeg betaler kontant på en restaurant, så runder jeg altid nogenlunde op, så det ender med at man ligger 10-15 kr. i drikkepenge. Har dog engang prøvet, at være stor i slaget og givet en tjener 500 kr. og sagt, "Bare behold resten" og derefter gået, hvorefter tjeneren kom løbende efter mig og sagde at der altså manglede 100 kr :P
I udlandet giver jeg altid drikkepenge på restuaranter og pubs, men aldrig på diskoteker, caféer osv.
Jeg giver tit en fem eller tre kroner til ekspedienter hvis jeg køber for 27 og har 30 i 2 mønter.
Flere og flere er begyndt at afvise det. Det egentlig lidt mærkeligt.
Jeg syntes ellers det overskud man viser ved at lade en sølle 2-3 kroner gå til manden selv er sådan en dejlig social lim. Den gør at vi investerer en lille smule i hinanden.
Generelt syntes jeg så at service niveauet generelt, særligt i døgn kæderne og tankstationer, er faldet drastisk på det sidste.
Men det vidst en tangent jeg er på vej ud i her.
Jeg syntes ellers det overskud man viser ved at lade en sølle 2-3 kroner gå til manden selv er sådan en dejlig social lim. Den gør at vi investerer en lille smule i hinanden.
Generelt syntes jeg så at service niveauet generelt, særligt i døgn kæderne og tankstationer, er faldet drastisk på det sidste.
7 skrev:Jeg giver tit en fem eller tre kroner til ekspedienter hvis jeg køber for 27 og har 30 i 2 mønter.
Jeg tror faktisk ikke ekspedienter må tage imod drikkepenge, alt hvad der havner i kassen som er for meget bliver talt som kassedifference.
Personligt er det sjældent jeg giver drikkepenge. Det er sket et par gange hvor jeg virkelig synes servicen var RIGTIG god. Men jeg er imod obligatorisk drikkepenge.
Jeg ser ingen grund til at give drikkepenge. Jeg køber en vare, den har en pris. Jo mere tilfreds jeg er med betjeningen, jo større er sandsynligheden for at jeg kommer igen.
Den der med at lade folk beholde lidt byttepenge er jeg også stoppet med for længe siden.
"Værsgo'"
"Behold bare byttepengene".
"Nej, værsgo'"
"Seriøst, tag dem bare."
"Nej tak"
"Jeg gider sgu ikke slæbe rundt på de fucking mønter!"
"Æh, ok så..."
(Eller noget i den stil)
Det blev så forkortet til:
"Værsgo'"
"Nej, værsgo'"
"Tak."
Og så:
"Værsgo'"
"Tak"
Og så:
"Hm" (Den moderne udgave af "værsgo'")
"-" (Den moderne udgave af "tak")
EDIT: Til gengæld var jeg frisk til at give rabat, da jeg var selvstændig, så jeg tror ikke det har noget at gøre med at være nærig. I Danmark har vi bare en kultur med at prisen er en max-pris, ikke en minimum-pris eller sub-minimum-pris.
Den der med at lade folk beholde lidt byttepenge er jeg også stoppet med for længe siden.
"Værsgo'"
"Nej, værsgo'"
"Seriøst, tag dem bare."
"Nej tak"
"Jeg gider sgu ikke slæbe rundt på de fucking mønter!"
"Æh, ok så..."
(Eller noget i den stil)
Det blev så forkortet til:
"Værsgo'"
"Nej, værsgo'"
"Tak."
Og så:
"Værsgo'"
"Tak"
Og så:
"Hm" (Den moderne udgave af "værsgo'")
"-" (Den moderne udgave af "tak")
EDIT: Til gengæld var jeg frisk til at give rabat, da jeg var selvstændig, så jeg tror ikke det har noget at gøre med at være nærig. I Danmark har vi bare en kultur med at prisen er en max-pris, ikke en minimum-pris eller sub-minimum-pris.
7 skrev:Jeg giver tit en fem eller tre kroner til ekspedienter hvis jeg køber for 27 og har 30 i 2 mønter.
Jeg er selv ekspedient (blandt mange andre ting), og jeg nægter ofte at modtage drikkepenge af to årsager - eller rettere, af to bestemte kundegrupper.
Den ene kundegruppe indeholder 13-20-årige drenge, der er inde i kiosken med enten deres venner eller deres kærester, og så skal vise sig frem. De køber måske en pakke cigaretter og giver mig 1,5 krone i drikkepenge. "Waaauw", tænker jeg bare, for det er jo sindsygt mange penge! Nej, det er det sgu ikke, og jeg vil ikke lægge navn til, at en eller anden ligegyldig dreng kan vise sig frem. Det føles et eller andet sted som om, at han enten er bedre end mig, fordi han kan det.
Den anden kundegruppe består for det meste af ældre og/eller alkoholiske personer, og der nægter jeg (så vidt det er muligt) at modtage drikkepenge af principsager; Vi sælger en vare til en given pris, det er hvad vi tager for den, og så behøver man ikke give os mere. Vi yder en god service, som er inkluderet i prisen. Selvom det blot er en venlig tanke at give os lidt ekstra, så vil jeg helst ikke modtage den, fordi det er ikke nødvendigt - vi har ikke en gang brug for det. Hvis de er interesserede i at gøre en god gerning, så skulle de hellere donere pengene til Røde Kors eller den lokale hjemløse.
Back on topic:
Jeg giver kun drikkepenge på restauranter, på cafeer med servering eller i taxaer. Det er dog sjældent, at jeg frekventerer nogle af delene, så det er lidt småt i absolutte termer, hvad jeg giver.
Når jeg er i udlandet, så har piben en helt anden lyd, for der er det jo praksis at give ca. 10-20% i drikkepenge, og det gør jeg så. Efter at jeg havde været 3 uger i USA i foråret, der var vores gruppe så god til at give drikkepenge, at vi faktisk begyndte at overtippe dem, men sådan går det jo. ;)
Jeg giver ikke drikkepenge, med mindre der har været utroligt god servering/mad på en restaurant eller den lidt mindre "flotte" årsag, jeg skal skynde mig og jeg har ikke tid til at få penge tilbage
Sidste årsag er oftest i en taxa :)
Sidste årsag er oftest i en taxa :)
Har arbejdet to forskellige steder som ekspedient, både på en tankstation og i en butik som alm. kasseekspedient. Begge steder havde vi simpelthen et reglement, fra ledelsens side af, at vi ikke måtte tage imod drikkepenge. Dette er der primært to grunde til:
1) Når den venlige gamle dame (eller fordrukne alkoholiker..) giver dig byttepengene, altså 3-4 kr. måske en ti'er, så kan chefen jo reelt ikke vide, om det reelt er drikkepenge eller om det er kassepenge. Vi kunne altså lige så godt stå og stjæle "drikkepenge" fra kassen som vi kunne få dem fra en kunde, uden chefen på overvågningsbåndet kunne se det.
2) Som vandfarven siger, så er den spinkle service vi yder, jo allerede inkluderet i overpriserne... Så derfor er der jo ikke nogen grund til, at kunden giver ekstra drikkepenge, med mindre vi selvfølgelig gør noget ekstraordinært, f.eks. bugsere en bil væk udelukkende ved hjælp af ens røvsprækkehår...
16 skrev:... med mindre vi selvfølgelig gør noget ekstraordinært, f.eks. bugsere en bil væk udelukkende ved hjælp af ens røvsprækkehår...
Det tror jeg tilgengæld jeg ville give dig min bil for, hvis du gjorde ;)
Det var rart lige at få den fra ekspedienternes side, jeg havde også på fornemmeren at det var noget i den retning. Jeg takker de herrer.
19 skrev:Med den hyre, som jeg forestiller mig det giver at stå på en tank, eller whatever, så synes jeg at det næsten er svinsk at sige, at ekspedienterne ikke MÅ tage imod drikkepenge. :)
ontopic, det hænder. Dog mest i taxa-situationer.
Hmm havde det egentlig fint nok med det, da man, hvergang man fik drikkepenge (hvilket overraskende sker ret tit, endda større beløb som 20'ere, 50'ere og endda en enkelt gang en 100 lap!) så havde man sine skrupler med, at putte dem i lommen, da 1) man jo ikke måtte, 2) Se 1 i #16.
Og ja, sagde sjælendt nej til større beløb :D
Jeg giver normalt aldrig drikkepenge.
Tror jeg har gjort det to gange i mit liv, begge gange hvor jeg skulle flytte nogle ting og brugte 3x34.
Den ene gang var det fordi det hus vi skulle tømme for et ældre familie medlem, var så inficeret med skidt og svamp at de fik allergiske reaktioner af at være der. Vi besluttede at give dem 200 kr. i drikkepenge, simpelhen fordi vi syntes de gjorde en ekstra ordinær indsats ved at forsætte selvom de dårligt kunne trække vejret eller se inde i huset.
Den anden gang var der kun en mand i bilen, som så hjalp med at bære en meget tung sofagruppe op. Selv med drikkepenge på lidt over 100 kr. var det billigere end at bruge den fragtmand bilka tilbyder.
Men tjenere herhjemme gør jeg ikke, de får jo allerede løn for deres arbejde. Og jeg har aldrig skænket det en tanke at give en ekspedient drikkepenge i en butik.
På ferie i udlandet ville jeg nok give lidt i drikkepenge til tjenere og bagagefolk.
Sidst jeg var på Jensens blev jeg ret irriteret over at tjeneren havde sat en smiley ved drikkepenge feltet på regningen, da hun ikke havde betjent os før vi ville betale og hun gik fra os da vi ville betale så vi måtte vente 5 min. på hun kom tilbage.
Tror jeg har gjort det to gange i mit liv, begge gange hvor jeg skulle flytte nogle ting og brugte 3x34.
Den ene gang var det fordi det hus vi skulle tømme for et ældre familie medlem, var så inficeret med skidt og svamp at de fik allergiske reaktioner af at være der. Vi besluttede at give dem 200 kr. i drikkepenge, simpelhen fordi vi syntes de gjorde en ekstra ordinær indsats ved at forsætte selvom de dårligt kunne trække vejret eller se inde i huset.
Den anden gang var der kun en mand i bilen, som så hjalp med at bære en meget tung sofagruppe op. Selv med drikkepenge på lidt over 100 kr. var det billigere end at bruge den fragtmand bilka tilbyder.
Men tjenere herhjemme gør jeg ikke, de får jo allerede løn for deres arbejde. Og jeg har aldrig skænket det en tanke at give en ekspedient drikkepenge i en butik.
På ferie i udlandet ville jeg nok give lidt i drikkepenge til tjenere og bagagefolk.
Sidst jeg var på Jensens blev jeg ret irriteret over at tjeneren havde sat en smiley ved drikkepenge feltet på regningen, da hun ikke havde betjent os før vi ville betale og hun gik fra os da vi ville betale så vi måtte vente 5 min. på hun kom tilbage.
#22 En smiley ved drikkepenge-feltet? Hvad er det for noget? (betaler aldrig når jeg er på restaurant)
#24 Ej hvor klamt :P
Nå, on topic: Jeg giver drikkepenge i udlandet, men aldrig i Danmark. Kunne aldrig finde på at gøre det i en butik (det er mærkeligt bare at tænke tanken).
Nå, on topic: Jeg giver drikkepenge i udlandet, men aldrig i Danmark. Kunne aldrig finde på at gøre det i en butik (det er mærkeligt bare at tænke tanken).
Eftersom jeg alligevel betaler med Dankort 9 ud af 10 gange, jeg køber noget, så må svaret være nej. Det virker ret dumt at sige "Tag den lige 15 % over til dig selv".
Men ellers er jeg enig i udsagnet om, at jeg belønner indsatsen ved at komme igen.
Til gengæld kan jeg sagtens finde på at stikke taxamanden en 40 kr. på en tur hjem fra byen, hvis regningen lyder på f.eks. 160 kr., og man lige har en 200 kr.-seddel i lommen. Men det er vist mest fordi jeg er fuld.
Anyway, drikkepenge er, imo, ikke noget, man bruger i moderne lande som Danmark. Her er det hele inkluderet i prisen, således at der kan betales skat, moms og whatever af det. Det andet er desuden underminerende, eftersom folk netop kan snyde i skat, hvis de får ~1.000 kr. om måneden i løn og så tjener deres rigtige penge gennem de obligatoriske drikkepenge. Dette kender jeg fra flere af mine venner og veninder, der har arbejdet på hoteller og restaturenter sydpå.
Men ellers er jeg enig i udsagnet om, at jeg belønner indsatsen ved at komme igen.
Til gengæld kan jeg sagtens finde på at stikke taxamanden en 40 kr. på en tur hjem fra byen, hvis regningen lyder på f.eks. 160 kr., og man lige har en 200 kr.-seddel i lommen. Men det er vist mest fordi jeg er fuld.
Anyway, drikkepenge er, imo, ikke noget, man bruger i moderne lande som Danmark. Her er det hele inkluderet i prisen, således at der kan betales skat, moms og whatever af det. Det andet er desuden underminerende, eftersom folk netop kan snyde i skat, hvis de får ~1.000 kr. om måneden i løn og så tjener deres rigtige penge gennem de obligatoriske drikkepenge. Dette kender jeg fra flere af mine venner og veninder, der har arbejdet på hoteller og restaturenter sydpå.
#Ang. ikke at modtage drikkepenge:
I den kiosk, hvor jeg var/er ansat, måtte vi gerne tage imod drikkepenge; vi måtte bare ikke beholder dem selv. De skulle i stedet gå til vores drikkepengekasse, som blev tømt, vekslet og brugt en gang årligt til sprut til vores sommerfest.
Den gang folk huskede at lægge pengene i kassen, så kunne den nemt nå et par tusinde kroner, fordi folk alligevel gav lidt.
At min kollega så en dag fik 500 kroner i drikkepenge og ikke gav dem videre til kassen, er så en anden dag. Det ærger mig lidt, at jeg ikke fik mulighed for at ekspediere ham i stedet! :)
Og hyren i kiosken var ikke forfærdelig dårlig. Vi havde 30 minutters betalt pause pr. 4 timers arbejde, pension, en del personalegoder og så masser af erkendelse fra ledelsen i form af julegaver, sommergaver, tilfældige gaver osv. Min timeløn lå vist lige omkring 115-120 kr./timen og tillæg for arbejde på ubekvemme tidspunkter, på lørdage og på søndage.
I den kiosk, hvor jeg var/er ansat, måtte vi gerne tage imod drikkepenge; vi måtte bare ikke beholder dem selv. De skulle i stedet gå til vores drikkepengekasse, som blev tømt, vekslet og brugt en gang årligt til sprut til vores sommerfest.
Den gang folk huskede at lægge pengene i kassen, så kunne den nemt nå et par tusinde kroner, fordi folk alligevel gav lidt.
At min kollega så en dag fik 500 kroner i drikkepenge og ikke gav dem videre til kassen, er så en anden dag. Det ærger mig lidt, at jeg ikke fik mulighed for at ekspediere ham i stedet! :)
Og hyren i kiosken var ikke forfærdelig dårlig. Vi havde 30 minutters betalt pause pr. 4 timers arbejde, pension, en del personalegoder og så masser af erkendelse fra ledelsen i form af julegaver, sommergaver, tilfældige gaver osv. Min timeløn lå vist lige omkring 115-120 kr./timen og tillæg for arbejde på ubekvemme tidspunkter, på lørdage og på søndage.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.