mboost-dp1

Gåsehud...hvordan?

Gå til bund
Gravatar #1 - dyg
5. jun. 2003 13:44
Her sidder jeg og ser en video med Queen, der står foran 70.000 i Sao Paolo, hvor alle tilskuere i kor synger "Love of my life"...det fører til at jeg får gåsehud...og så kommer mit spørgsmål...hvad forårsager gåsehud?

Er det en kemisk proces i hjernen, eller hvad er det, der forårsager gåsehud?

Ikke så meget et nørd-spørgsmål...men gutterne herinde plejer at vide alt :P
Gravatar #2 - <3Thinkpads
5. jun. 2003 14:07
Goosebumps, or piloerection as it's known in biology, is caused by the pili muscles in the skin that are attached to the hair folicles under the skin. In response to stimulus, like cold, the muscles contract, shorten, causing the hairs to stand and bumps to form. Muscle contraction helps to generate heat for the body. In humans, this doesn't protect against heat loss, because of the lack of hair. But on other mammals, piloerection "puffs" out the hair trapping more air in the fur which helps insulate the animals from the cold.

Tja det var hvad en google-søgning sagde til mig... :)
Gravatar #3 - thile
5. jun. 2003 14:07
ved at benytte google.com fandt jeg dette:

Gåsehud er et af menneskets urinstinkter, som skinner igennem fra tid til anden. Oftest når man fryser eller er bange. Rent "teknisk" opstår gåsehud ved at bittesmå muskler ved hårrødderne trækker sig sammen, hvilket gør at håret rejser sig.

Gåsehud kommer fra urmennesket, som i bedste abestil havde pels på kroppen. Gåsehud tjente to formål:

- Det gav et beskyttende lag luft ved huden, som hjalp med at holde kroppen varm når der var koldt (gåsehud når du fryser...).

- Når der var fare på færde rejste vores behårede forfædre pelsen i bedste kattestil for at se mere truende ud overfor fjender og andet ondskabsfuldt (gåsehud når du bliver bange...)
Gravatar #4 - dyg
5. jun. 2003 18:07
Oki, takker...så kommer det udvidede spørgsmål...hvor forekommer det, når man hører f.eks. flot musik?

Lidt pinligt...Jeg plejer selv at være ham, der siger "Google er din ven" :S
Gravatar #5 - funkymonkey
5. jun. 2003 18:45
jeg får det også ved f.eks. film eller spiloplevelser jeg virkeligt godt kan lide.
Gravatar #6 - Acro
5. jun. 2003 18:50
Uhh... Når min kæreste leger med ..., hmm - tror bare jeg skåner jer :D
Gravatar #7 - dyg
5. jun. 2003 18:53
Tak Acro...tak...nu tør jeg ikke lukke øjnene de næste par dage :(
Gravatar #8 - Acro
5. jun. 2003 18:55
#7 @NayZe:
Gjorde jeg virkelig det - fedt.

"Acro - fordi du gerne vil være vågen i lang tid."
Gravatar #9 - dyg
5. jun. 2003 20:18
:D
Gravatar #10 - thile
5. jun. 2003 20:21
Især ved Disney film sker det ved mig...
Får sådan en sjov fornemmelse i hele kroppen.
Jeg indrømmer seriøst at jeg samtidig har fået en lille tåre ved de virkelig smukke Disney film.
Bl.a. sound tracket til løvernes konge får hårene til at rejse sig på hele kroppen. Ved ikke om musikken på forhånd er lavet sådan? Altså om musikken er lavet med det mål, at folk nærmest får gåsehud?

Har nu aldrig prøvet ved spil...
Gravatar #11 - thile
5. jun. 2003 20:31
Har fundet endnu mere omkring det med musikken:

Musikken og rytmen ligger dybt forankret i os alle. Allerede inden vi bliver født, skaber musik bevægelse, idet vi, allerede som fostre, ikke alene opfatter musik gennem øret, men med hele kroppen. Musik kan give os oplevelser af højeste nydelse eller største ubehag. Den kan give os gåsehud, kuldegysninger, hjertebanken, fremkalde tårer eller latter. Hvorfor kan musik egentlig det? Hvad er det for nogle processer, musikken sætter i gang i os? Hvad er det, der ligger bag vores mange forskellige reaktioner?

Med denne artikel vil vi gå ind af bagdøren til musikkens verden for at forholde os til to overordnede spørgsmål:

Læs meget mere her:
link

jeg skal vist lige ha lært at bruge html i mine indlæg :)
Gravatar #12 - dyg
5. jun. 2003 21:39
#11 - Den må jeg lige have læst igennem, når jeg engang får taget mig tid til det. :D
Gravatar #13 - Yasw
5. jun. 2003 21:54
Hver gang jeg ser en THX intro i entet Imperial eller den store sal i Cinemaxx får jeg også gåseud og kniber en tåre.
Gravatar #14 - Acro
5. jun. 2003 23:32
#10 @thile:
Det er en fed fornemmelse - og især Disney er god til at lave følelsesbetonet materiale, så det er slet ikke utænkeligt at du oplever det som du gør - og at andre ligeledes gør. Muikken til Løvernes Konge er også af en (i mine øjne) utrolig høj kvalitet.

#13 @Yasw:
Jeg får det mere når musikken har sjæl, og når fortælleren har et budskab - men vi mennesker er jo forskellige, jeg kan bare (selvom jeg primært hører trance) ikke forstå at ting der er computerskabte kan give samme fornemmelse.
Gravatar #15 - <3Thinkpads
5. jun. 2003 23:47
#14:
Ja jeg fik sq tåre iøjene da Simba far døde..! Tak acro fordi du river op i gamle tårepressere.....;D
Gravatar #16 - Fafler
6. jun. 2003 06:34
#3 thile: urin-stinkter?

Men når nu man er ikke ryger, så er der vel ikke meget der er bedre end gåsehud efter en god gang sex.
Gravatar #17 - Yasw
6. jun. 2003 08:26
#14 - Jeg kan også få gåsehud af en enormt stemningsfuld trancesang. Computerskabte ting kan skam sagtens fremprovokerer en masse stærke følelser. Demoer fra farb-rausch har det også med at gøre det.
Gravatar #18 - thile
6. jun. 2003 10:56
#16 det skal læses ur-instinkter
ur = urtiden, for mange tuside år siden
instinkter = noget ubevidst kroppen gør
#19 - 6. jun. 2003 12:15
Jeg får altid gåsehud, når jeg hører HITLER tale :)
Gravatar #20 - Acro
6. jun. 2003 13:25
#17 @Yasw:
Ja, men noget så dødt om en THX-intro? Den er designet for at demonstrere effekt og ydelse - ikke for at man skal engagere sig følelsesmæssigt i den.
Gravatar #21 - Yasw
6. jun. 2003 14:37
#20 - Det er jo ikke det der gør det. Det er den oplevelse lydanlægget i Imperial kan give. Hvis jeg så de samme THX-introer på mit eget TV vil det jo ikke være det samme.
Gravatar #22 - 2C
6. jun. 2003 20:04
Vi har stadig ikke fundet ud af hvorfor man får gåsehud.

Man får nar man bliver bange og når man fryser.

Men hvorfor får man det når man ser noget smukt eller fantastisk ?

Jeg ved jeg får gåsehud imorgen når 11 nordmænd løber ind i parken med frygt lysene ud af øjnene, fordi 42.000 tilskuerer buher dem ud mere end de nogen sinde har prøvet før. Jeg ved bare ikke hvorfor jeg får det ligenøjagtig der.
Gravatar #23 - dyg
6. jun. 2003 22:32
Du får gåsehud pga det Limbisk-Motoriske System, der er en kobling mellem din krop og dine følelser. Så når du føler noget rart, så viser din krop det også. Såsom. hvis du føler noget, som du synes er flot/smukt/whatever, så ryger følelserne igennem det Limbisk-motoriske system og derved sker der en fysiologisk reaktion, som så er gåsehud. Og ligeledes, hvis du ser noget sjovt, så siger du ikke kun haha, men hele din ansigts-mimik ændres.

Jeg ved ikke om jeg har forstået det helt rigtigt, men jeg har i det mindste fået en forklaring...Der står en del i linket i #11.
#24 - 7. jun. 2003 22:36
Jeg oplever det specielt tit, når mange mennesker er samlet og samarbejder om at lave noget lyd.
Det kan enten være til en koncert, når ~30.000 står foran orange scene til Roskilde og synger eller til en ishockey/fodboldkamp, hvor der rigtig bliver sunget/råbt i kor.
En live optagelse af en koncert kan også gøre det.

Og her gik jeg og trode at det bare var mig der var lidt mærkelig :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login