mboost-dp1

FreeBSD dag


Gå til bund
Gravatar #2 - CBM
15. jun. 2017 04:07
Hvor moden er FreeBSD ift fx Debian linux?

Jeg har aldrig prøvet det, så...

Hvad med openGL og vulkan,
Hvad med driver support, hvad med steam, hvad med "vigtige" desktop apps: fx libreoffice, gimp, mv.. ?

Gravatar #3 - demolition
15. jun. 2017 06:44
Nu er min erfaring med FreeBSD relativt begrænset, men har dog en FreeBSD server kørende. Det er mit indtryk at det ikke er særligt velegnet som desktop OS pga. den ringe driversupport til bl.a. grafikkort. Udvælger man sin hardware specifikt ud fra FreeBSD kompatibilitet, så burde man dog kunne få et habilt desktop setup ud af det.

Der hvor det har sine forcer er til serverbrug da det er udviklet med fokus på sikkerhed og stabilitet, specielt ifht. netværk.

Mht. programmer, så burde man kunne få næsten alt open-source fra en Linux til at køre på FreeBSD uden de store problemer da man blot kan bygge det hvis der da ikke allerede er lavet en pakke (hvilket der sandsynligvis er lavet til de fleste populære programmer). Nu kører jeg ikke med GUI på min server, men jeg har ikke savnet nogle pakker ifht. hvad jeg er vant til at bruge på en Ubuntu f.eks.
Gravatar #4 - CBM
15. jun. 2017 09:16
#3: Ok, lyder spændende... Beklager på forhånd for min kommende byge af spørgsmål...

Er det et mere stabilt server os end linux, og er det mere sikker?

Har det nogle fordele på nogle af de vigtige parametre for et server OS fremfor andre server OS såsom Linux og Windows Server?

Hvor meget kræver det? Kunne jeg fx køre det på en gammel Raspberry PI?
Hvor mange platforme understøttes?
Gravatar #5 - arne_v
15. jun. 2017 11:42
#2 & 4

FreeBSD (vel reelt set *BSD d.v.s. FreeBSD og OpenBSD og NetBSD) er meget modne, meget stabile og meget sikre server OS.

Hvis man for 15 år siden skulle sætte en virkelig stabil og sikker server op, så var en af BSD'erne oplagt.

Og så vidt jeg ved så kørte newz.dk også på FreeBSD i de første mange år.

Idag er Linux blevet utroligt udbredt på servere (RHEL/CentOS, SUSE, Debian etc.) og BSD'erne blevet noget mere sjældne.

Men ikke alle vil jo nødvendigvis køre det samem som naboen.

Udover det tekniske så er der også en masse gammelt licens nag - BSD'erne bruger surprise surprise BSD licens men Linux jo som bekendt bruger GPL licens - der er nogen over 45 som stadig holder liv i den krig.

FreebSD kører på Intel, Power, SPARC, MIPS og ARM.

OpenBSD +Alpha og PA.

NetBSD +VAX og 68K.

Med hensyn til PI så fandt Google:

https://wiki.freebsd.org/FreeBSD/arm/Raspberry%20P...

Jeg betragter det at kende en *nix udover Linux som en del af almindelig dannelse for IT folk!!!!


Gravatar #6 - CBM
15. jun. 2017 16:18
arne_v (5) skrev:
#2 & 4

FreeBSD (vel reelt set *BSD d.v.s. FreeBSD og OpenBSD og NetBSD) er meget modne, meget stabile og meget sikre server OS.

Hvis man for 15 år siden skulle sætte en virkelig stabil og sikker server op, så var en af BSD'erne oplagt.

Og så vidt jeg ved så kørte newz.dk også på FreeBSD i de første mange år.

Idag er Linux blevet utroligt udbredt på servere (RHEL/CentOS, SUSE, Debian etc.) og BSD'erne blevet noget mere sjældne.

Men ikke alle vil jo nødvendigvis køre det samem som naboen.

Udover det tekniske så er der også en masse gammelt licens nag - BSD'erne bruger surprise surprise BSD licens men Linux jo som bekendt bruger GPL licens - der er nogen over 45 som stadig holder liv i den krig.

FreebSD kører på Intel, Power, SPARC, MIPS og ARM.

OpenBSD +Alpha og PA.

NetBSD +VAX og 68K.

Med hensyn til PI så fandt Google:

https://wiki.freebsd.org/FreeBSD/arm/Raspberry%20P...

Jeg betragter det at kende en *nix udover Linux som en del af almindelig dannelse for IT folk!!!!




så må jeg hellere få studeret noget bsd :-)

har dog prøvet solaris
Gravatar #7 - demolition
16. jun. 2017 11:55
Det er mit indtryk at BSD måske stadig er lidt mere sikkert og robust end en Linux til serverbrug, men det kommer også meget an på hvilken Linux distribution man har valgt, specifikt hvor god supporten er mht. at få patchet sikkerhedshuller. Der er flere kommercielle server-Linux pakker som beskrevet ovenfor, og da der sidder betalte udviklere og patcher bugs så kan man også forvente en hurtig reaktionstid som måske er lidt mere sporadisk på en distribution styret af frivillige (uanset hvor dedikerede de er, så vil det være sværere at opretholde et stabilt højt niveau med et mindre hold).

Som bruger vil man ikke nødvendigvis mærke den store forskel. Kommandoerne og værktøjerne på BSD og Linux er nogenlunde ens. Ok, systemværktøjerne hedder noget andet så der er lidt nye kommandoer man skal hitte ud af når man kommer fra en Linux. F.eks. så skal man på FreeBSD bruge 'usbconfig' i stedet for 'lsusb' for at se tilsluttede USB enheder. Hvis man er vant til at bygge sin egen Linux-kerne så vil man måske nok lægge mere mærke til forskellen.
Gravatar #8 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
20. jun. 2017 06:47
arne_v (5) skrev:
Jeg betragter det at kende en *nix udover Linux som en del af almindelig dannelse for IT folk!!!!
Tæller OSX også? ;)
Gravatar #9 - arne_v
20. jun. 2017 12:06
PHP-Ekspert Thoroughbreed (8) skrev:
Tæller OSX også? ;)


Kun hvis du bruger command line minimum 2 timer om måneden!

:-) :-) :-)
Gravatar #10 - demolition
20. jun. 2017 14:12
Hvis man mener at man kender noget til biler, så bør man jo også vide noget om hvad der foregår under motorhjelmen. At man ved hvordan man starter og kører afsted i den kvalificerer ikke rigtigt..

Hvad med at 'programmere' i config.sys i DOS? For nylig skulle jeg lave en boot menu på min DOS-maskine, så der var lidt halv-glemte færdigheder der skulle opfriskes. Det dæmrede dog overraskende hurtigt, så helt spildt har den tid jeg har brugt i DOS som teenager ikke været. :-)

P.t. er jeg ved at læse en bog om Unix System V. Bogen er ca. 35 år gammel (næsten så gammel som mig selv), men stadig relevant ifht. at bruge en moderne Unix/klon da flere af de grundliggende ting stadig fungerer nogenlunde på samme måde, bl.a. pipes.
Gravatar #11 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
20. jun. 2017 21:24
arne_v (9) skrev:
Kun hvis du bruger command line minimum 2 timer om måneden!

:-) :-) :-)


Det tror jeg faktisk næsten at jeg gør. Især hvis f.eks. Telnet tæller med :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login