mboost-dp1

Fotofælde

Gå til bund
Gravatar #1 - rackbox
27. apr. 2009 16:38
Nå... Måske er jeg blandt de heldige, der langt om længe skal til at modtage min første fartbøde. Men måske er jeg også bare paranoid:

Jeg kører fra Charlottenlund ud på Strandvejen. Nærmest pr. automatik accellerer jeg bilen til 70 km/t, da jeg véd at jeg nu skal køre på den strækning, hvor dette er tilladt.

Der holder en personvogn inde i siden af vejen med højre blinklys tændt. Idet jeg nærmer mig bilen ser jeg et svagt hvidt lys, der sagtens kunne ligne en blitz. Først tænker jeg, at det må være mine forlygter, der spejler sig i den parkeredebils sidespejl.

Men da jeg passerer bilen, kommer der endnu et hvidt blitzlys bagfra.

Jeg undrer mig, idet jeg jo véd at

* man må køre 70 km/t på strækningen
* politiets fotofælder bruger rød-blitz

Alligevel bliver jeg i tvivl. Bilen holder umiddelbart før et 70 km/t-skilt, så måske har jeg accelereret op i fart lidt for tidligt. Vejens karakter ændrer sig dog ikke.

Derfor lugter det stærkt af pengemaskine, hvis det altså ER en fotofælde. Alene placeringen.

Men har politiet civilvogne med hvid-blitz som fotofælder?

Er det tilladt for politiet at placere en fotofælde nær ved et hastighedsskilt, der viser den hastighed, man må køre på den kommende strækning?
Gravatar #2 - holmen
27. apr. 2009 17:20
Jeg har kun set politiet lave fartkontrol med biler af kassevognsstørrelse (altid på hvide plader).
Som du kan se her og her er bagruden tonet og der er "huller" til at kigge og fotografere ud af. Det ved jeg ikke om der var på den bil du så.
Gravatar #3 - Azuria
27. apr. 2009 17:45
Har samme oplevelse som #2.
Og mig bekendt, film de kun ud af forruden når nr plade ikke er at forefinde foran på bilen.
Og det er såvidt jeg ved film, og ikke billede.
Gravatar #4 - JensOle
27. apr. 2009 18:21
Helt enig med 2 og 3.

Udover det så har jeg oplevet at blive blitzet 3 gange. Har dog kun fået en bøde.

Jeg tror de laver flere billeder end bøder. De gange hvor jeg blev blitzet uden at have fået en, bøde kørte jeg minimalt for stærkt.
Gravatar #5 - JensOle
27. apr. 2009 18:24
Hold altid øje med hvidplade varevogne parkeret i siden af vejen.

Desuden er de også altid rene og pæne.
Gravatar #6 - arne_v
27. apr. 2009 18:31

Man kan også vælge den helt ekstreme metode: holde sig under fartgrænsen ....
Gravatar #7 - JensOle
27. apr. 2009 18:41
Følgende er fra den nye teoribog :

Der holder en meget ren varevogn på hvide plader lovligt parkeret i siden af vejen. Hvad gør du ?

a) Jeg kører hurtigere, for at få trafiken til at flyde bedere.
b) Jeg viser hensyn ved at sætte farten ned. Måske sidder der en og drikker varm kaffe og spiser kringle i vognen.
c) Sætter farten op, stikker en finger i næsen og smiler.
Gravatar #8 - Azuria
28. apr. 2009 06:03
#4 Det passer perfekt med det de sagde på Station2, sidst de havde emnet oppe.
Det er nemlig kun hvert 3. billeder der bliver til noget. :)
Det er du jo så levende bevis på.
Gravatar #9 - MiniatureZeus
28. apr. 2009 07:58
Har faktisk lige et spørgsmål omkring fartgrænser som jeg har tænkt over i lang tid nu:
Hvis man kører på en landevej med 80 i timen, og der så kommer et byskilt, skal man så tage farten af inden man når byskiltet, så når man passere det kører man 50 km/t eller skal man begynde at tage farten af når man passere byskiltet, så man først efter lidt tid kører 50 km/t?
Og gælder det samme så den anden vej rundt, så når man kører i byzonen og kommer til en landevej, må man accellere inden man når landevejen så man kører 80 km/t når man passere byskiltet eller om man først skal accellere når man passere skiltet...
Gravatar #10 - XorpiZ
28. apr. 2009 08:01
Du må ikke køre mere end 80 i byen, så svaret giver vel sig selv.

Det sagt, så tror jeg ikke, de stiller sig på lur og buster alt og alle, der kun har bremset ned til 60 5 meter efter byskiltet.
Gravatar #11 - coday
28. apr. 2009 08:08
#10 Har du noget i mod at jeg bruger dig som kilde når jeg fræser igennem byen med 80km/t ?? :P
Gravatar #12 - XorpiZ
28. apr. 2009 08:12

Haha, ak. Det er sgu en dum skrivefejl :( Forhåbentlig ved i hvad jeg mener :D
Gravatar #13 - lorenzen
28. apr. 2009 08:21
XorpiZ (10) skrev:
Det sagt, så tror jeg ikke, de stiller sig på lur og buster alt og alle, der kun har bremset ned til 60 5 meter efter byskiltet.

Det har jeg nu set de gør flere steder, fotovogne er ofte ikke placeret så de forsøger at gøre trafikken mere sikker, de er mere placeret sådan at de får flest mulige hits.
Gravatar #14 - Magten
28. apr. 2009 08:24
Du må kun køre 80 på den strækning hvor det gælder. Og eftersom den ikke gælder efter et byskilt, så må du ikke køre 80 der :)

Jeg blev blitzet af en blå her for 2 års tid siden. Og af en rød for 4 måneder siden. Og en stærekasse for 2 måneder siden.

Dog fik jeg kun bøde 1. gang - og så ville dåsen der havde min sag ikke engang sætte bøden ned ifølge reglerne (hvis man tjener under 133.000 kr om året) fordi der var fejl på min lønseddel. "Jamen 9500 x 12 giver ikke over 133.000?"
"Nej men nu går vi ud fra din sidste lønseddel"
"Øhm, må jeg sende en ny uden fejl så?"
"Nej, det er den her der gælder"

Og jeg ender med at have tjenet 120.000 på det år....
Gravatar #15 - Systran
28. apr. 2009 09:19
Så vidt jeg ved, har man jo krav på at vide hvor fotofælderne står henne, når man bare ringer en, så hvis det er tilfældet, kan man vel også høre dem ad, hvorvidt det er god "moral" at sætte en fotofælde ved en fartændring.

Man må jo næsten forvente, at der står fotofælder ved udsatte steder, og steder hvor det er et ekstra problem at folk kører for stærkt. Hvis ikke det er tilfældet, er det jo bare en pengemaskine, dog i alle tilfælde adfærdsregulerende.
Gravatar #16 - JensOle
28. apr. 2009 19:08
Et godt råd til at køre langsomere : Sæt et fedt anlæg i bilen og nyd musikken. Det kan da godt være man sidder og halv-stenner lidt men jeg mener det har haft en god virkning på min indre fartdjævel.

Måske er det bare fordi man bliver mere fornuftig med aldren.
Gravatar #17 - Dreadnought
28. apr. 2009 20:08
#16 Musikgenren har større indflydelse. Aggressiv musik som Heavy/Death metal sætter pr automatik hastigheden op. Og stille musik som Katie Melua har den modsatte virkning.
Gravatar #18 - Jakob Jakobsen
28. apr. 2009 20:34
Er blevet blitzet en gang, men det var af de nyere typer fotofælde, hvor bilen holder gemt, og kun radar og kamera står på et stativ i vejsiden. Det setup er rimeligt svært at opdage.
Alle de normale fotofælder, har jeg opdaget i tide og nået ned til det tilladte.

Jeg kører meget ofte ulovligt, så længe vejens beliggenhed tillader det, man skal tænke lidt på at de danske fartgrænser er lavet efter laveste fællesnævner, således at oldefar på 97 sagtens kan nå at reagere ved de lovlige hastigheder.

Jeg har dog en gang siddet i min bil og skraldgrinet.
Var på vej hjem og kørte lidt hurtigere end man måtte. Bag mig kørte der en rigtig Brian og var sur over at han ikke kunne overhale på grund af modkørende.
Han prøvede flere hazarderede overhalinger, kørte lige i røven på mig osv.
Efter 5Km, var vi kommet ind i byzone, og jeg spottede en fotofælde, hvorefter jeg slap gassen og røg ned omkring 50Kmt.
Samtidig kom der et hul i trafikken, og Brian fløj forbi med over 100Km/t i hans arrigskab.
Blitz sagde det, og så sad jeg og grinede godt :D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login