mboost-dp1
Fødselsdage: Gaver og drikkelse
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Kender i det..
Man er inviteret til en "stor" fødselsdag, såsom 18 års eller 20 års.. Man læser invitationen, og tænker "nice nok".. Lige indtil:
Er det bare mig, eller kunne man i det mindste ikke sørge for et par kasser øl og lidt sprut, eller give afkald på sin gave.. Det behøver ikke være et kæmpe tag selv bord, men bare til at skyde festen igang?
Jeg synes det er så flabet at holde fest, og forlange at gæsterne skal sørge for den kan løbe rundt..
Er det bare mig der er noget galt med her?
Man er inviteret til en "stor" fødselsdag, såsom 18 års eller 20 års.. Man læser invitationen, og tænker "nice nok".. Lige indtil:
Da jeg jo er en fattig studerende har jeg ikke råd til drikkevarer så det skal I selv medbringe.
Husk også en stoooor gave :) tihi fniz
Er det bare mig, eller kunne man i det mindste ikke sørge for et par kasser øl og lidt sprut, eller give afkald på sin gave.. Det behøver ikke være et kæmpe tag selv bord, men bare til at skyde festen igang?
Jeg synes det er så flabet at holde fest, og forlange at gæsterne skal sørge for den kan løbe rundt..
Er det bare mig der er noget galt med her?
Jeg er til dels enig. Syntes dog det kommer an på festen.
Hvis man fx bare aftaler at mødes "drengene" til noget grill, så syntes jeg det er helt fair at man selv medbringer drikker og/eller kød. Eller at man fx splejser om det.
Men hvis man decideret holder en fest, så jo, så kan man i det mindste købe en eller to kasser øl. Dyrere er det jo heller ikke. Så kan man skrive "Der vil være drikkevarer til maden, men udover dette skal man selv medbringe"
Hvis man fx bare aftaler at mødes "drengene" til noget grill, så syntes jeg det er helt fair at man selv medbringer drikker og/eller kød. Eller at man fx splejser om det.
Men hvis man decideret holder en fest, så jo, så kan man i det mindste købe en eller to kasser øl. Dyrere er det jo heller ikke. Så kan man skrive "Der vil være drikkevarer til maden, men udover dette skal man selv medbringe"
#1: Helt enig, det er ualmindelig flabet og generende.
Jeg holdte selv 25-års fødselsdag for ikke så længe siden, og serverede mere end gæsterne kunne drikke.
Jeg fik til gengæld fine gaver. :-)
Havde jeg ikke suppleret drikkelse, ville jeg ikke engang spørge efter gaver.
Ungdommen nu til dags...
Jeg holdte selv 25-års fødselsdag for ikke så længe siden, og serverede mere end gæsterne kunne drikke.
Jeg fik til gengæld fine gaver. :-)
Havde jeg ikke suppleret drikkelse, ville jeg ikke engang spørge efter gaver.
Ungdommen nu til dags...
Helt enig, der synes jeg også det er fair nok at man deler udgifterne.. Eller skiftes til at sørge for det :)T-Hawk (2) skrev:Jeg er til dels enig. Syntes dog det kommer an på festen.
Sådan plejer jeg også selv at holde fester.. Det gør det som regel også lidt sjovere, for så behøver folk ikke holde sig til den samme flaske sprut hele aftenen, men istedet drikke noget forskelligt :)
Hehe ja, det har jeg overvejet :D
I min vennekreds er det nu rimelig almindeligt.
Men skyldes måske også, at gaverne oftest er rimelig små (en flaske sprut, en blå plastik pik eller lignende).
Man har eventuelt inviteret til fri (dåse)øl, men hvis folk drikke andet, må de selv have det med.
Jeg synes, det er fair nok.
Men skyldes måske også, at gaverne oftest er rimelig små (en flaske sprut, en blå plastik pik eller lignende).
Man har eventuelt inviteret til fri (dåse)øl, men hvis folk drikke andet, må de selv have det med.
Jeg synes, det er fair nok.
Afgjort :)
Så længe der ikke forventes dyre gaver, men mere inviteres på "kom her og drik med mig".
Så synes jeg nu, det er fint nok. Indrømmet filmen knækker lidt, hvis der forventes, man stiller med 500kroners gaver - og så ikke byder på noget.
Det har jeg heldigvis ikke været ude for, så rådet må blive til #1 at finde nogle andre venner ;)
Afgjort :)
Så længe der ikke forventes dyre gaver, men mere inviteres på "kom her og drik med mig".
Så synes jeg nu, det er fint nok. Indrømmet filmen knækker lidt, hvis der forventes, man stiller med 500kroners gaver - og så ikke byder på noget.
Det har jeg heldigvis ikke været ude for, så rådet må blive til #1 at finde nogle andre venner ;)
Sjovt nok er jeg blevet inviteret til samme type fødselsdag i morgen, ingen spisning og medbring egne drikkevarer.
Godtnok skrives der intet om gaver, men det ligger i luften at hun forventer det.
Godtnok skrives der intet om gaver, men det ligger i luften at hun forventer det.
Jakob Jakobsen (9) skrev:Sjovt nok er jeg blevet inviteret til samme type fødselsdag i morgen, ingen spisning og medbring egne drikkevarer.
Med andre ord, "kom herhen og giv mig gaver. Du får intet tilgængæld udover mit glimrende selskab"
Folk der skriver "tihi fniz" i en invitation skal ikke have gaver ligegyldig hvor meget mad og drikke de disker op med!!
I vores omgangskreds har det altid været kotume at dem der fejrer noget giver noget, om ikke andet så en spand velkomstdrinks eller 2 kasser bajer. Gaverne der bliver medbragt pleger så også at være linært afhængige af festholders gavmildhed. Det har indtil videre fungeret upåklageligt.
I vores omgangskreds har det altid været kotume at dem der fejrer noget giver noget, om ikke andet så en spand velkomstdrinks eller 2 kasser bajer. Gaverne der bliver medbragt pleger så også at være linært afhængige af festholders gavmildhed. Det har indtil videre fungeret upåklageligt.
Jeg må erkende at jeg også altid har syntes det er underligt at blive inviteret med til en fest man selv skal betale for at blive holdt. Sådan tror jeg mange har det. Især af os ikke-studerende.
I f.eks. Japan er det dog ganske normalt at kræve et vis beløb oveni gaven af hver deltager til festen for blot at blive lukket ind. Så er alt efterfølgende så tilgengæld også gratis :).
Håber for guds skyld at den der "tihi fniz" er noget du selv har sat ind for at skabe en stemning af afsender, for ellers er det da godt nok uhyggeligt.
I f.eks. Japan er det dog ganske normalt at kræve et vis beløb oveni gaven af hver deltager til festen for blot at blive lukket ind. Så er alt efterfølgende så tilgengæld også gratis :).
Håber for guds skyld at den der "tihi fniz" er noget du selv har sat ind for at skabe en stemning af afsender, for ellers er det da godt nok uhyggeligt.
Wolfgang (12) skrev:Jeg må erkende at jeg også altid har syntes det er underligt at blive inviteret med til en fest man selv skal betale for at blive holdt. Men sådan tror jeg generelt mentaliteten er i Danmark.
Tror det komer meget an på hvilken slags fest og i hvilken alder man er i. Jeg kunne aldrig drømme om at invitere familien til fest og bede dem om selv at tage drikkevarer med.
Men når man er 20 på SU og holder sin første housewarming hvor der kommer 30 mennesker med en intention om at drikke mindst 10 guldbajer hver. Så syntes jeg det er helt fint at indsætte en pasus i sin invitation, hvor man tilbyder at de første par øl er på huset, så længe lager haves. Så er der også incitament for at komme til det tidspunkt der er inviteret til og ikke 2-3 timer senere som er kotume for mange :)
I min omgangskred er det dårlig skik ikke at diske op med en pose chips og mindst 1 øl pr deltager, selv hvis det bare er en almindelig fest. Hvis det er impulsivt har folk selv med.
Til fødselsdage og indflytterfester bliver der tilgengæld købt ind til det store guldmedalje af værten. Nu ligger vi så heller ikke langt fra tyskland, så det er måske lidt nemmere. Det er også god skik aldrig at bede om gave eller hentyde. Hvis folk ønsker at give noget er det helt op til dem selv og det er som regel kun ved de helt store fødselsdage(25 eller 30 års). Og det ender som regel med at der bliver givet mellem 2-3 flasker sprut i gave som bliver delt mellem gæsterne.
Hvis jeg fik en invitation som den du har modtaget ville jeg overveje slet ikke at dukke op. Men sådan en invitation til mig ville formentlig også komme fra folk jeg ikke rigtig kender, da som skrevet min omgangskreds ikke gør i den slags.
Til fødselsdage og indflytterfester bliver der tilgengæld købt ind til det store guldmedalje af værten. Nu ligger vi så heller ikke langt fra tyskland, så det er måske lidt nemmere. Det er også god skik aldrig at bede om gave eller hentyde. Hvis folk ønsker at give noget er det helt op til dem selv og det er som regel kun ved de helt store fødselsdage(25 eller 30 års). Og det ender som regel med at der bliver givet mellem 2-3 flasker sprut i gave som bliver delt mellem gæsterne.
Hvis jeg fik en invitation som den du har modtaget ville jeg overveje slet ikke at dukke op. Men sådan en invitation til mig ville formentlig også komme fra folk jeg ikke rigtig kender, da som skrevet min omgangskreds ikke gør i den slags.
Hvis kællingen ikke har råd til at holde fødselsdag, så må hun jo enten lade være eller finde sig et arbejde, den dovne so.
LinguaIgnota skrev:Kære Magten, din dejlige mandsperson.
Jeg holder fødselsdag lige om snart og i den forbindelse vil jeg gerne indbyde dig til kampdruk i mit kvarter. Som vært vil jeg værdsætte, at du ikke brækker dig i opgangen, men ellers er der frit slag.
Da budgettet er lidt stramt kan jeg kun sørge for lunkne Krone-bajere fra SuperBrugsen og et krus papvin til maden, så i fællesskabets ånd skal du være hjerteligt velkommen til at medbringe en lille flaske snaps, eller hvad du nu har liggende, i stedet for en gave. På den måde får vi forhåbentlig lagt alle i koma og sprutudvalget bliver lidt større.
Så kom frisk, pikhoved.
Og så skulle dén være ordnet.
Det er heldigvis kun 3. person jeg oplever der gør det.. De 2 andre har så været lækre, så der har jeg ikke gidet brokke mig over det :Dlaspe18 (8) skrev:Det har jeg heldigvis ikke været ude for, så rådet må blive til #1 at finde nogle andre venner ;)
Og ja, sådan er jeg :D
oxxy (11) skrev:Folk der skriver "tihi fniz" i en invitation skal ikke have gaver ligegyldig hvor meget mad og drikke de disker op med!!
Indrømmet, det var noget jeg selv tilføjede i min vrede over invitationen :)Wolfgang (12) skrev:Håber for guds skyld at den der "tihi fniz" er noget du selv har sat ind for at skabe en stemning af afsender, for ellers er det da godt nok uhyggeligt.
Du gav mig lige en god ide til teksten i kortet!LinguaIgnota (15) skrev:Hvis kællingen ikke har råd til at holde fødselsdag, så må hun jo enten lade være eller finde sig et arbejde, den dovne so.
LinguaIgnota (15) skrev:Hvis kællingen ikke har råd til at holde fødselsdag, så må hun jo enten lade være eller finde sig et arbejde, den dovne so.
To smukke piger fra Budapest venter opfylde dine fantasier at ringe til os og du vil ikke fortryde en anden gang den ringer os ikke sætte tanker, du forventer din telefon til at ringe til os dag og nat u non-stop åbne 00-24 TEL; 50.169.095
W.T.H. 0o
Jeg kommer faktisk også i en omgangskreds hvor "man skal tage sine drikkevarer med selv". Og vi har ikke været studerende i mange år snart. Deres undskyldning er, at "folk jo drikker så forskellige ting"...
... hvilket betyder at konen (den der sætter dagsordenen for festen) ikke selv drikker øl og rødvin.
Lidt usselt, men gamle vaner er åbenbart svære at bryde. (Jeg selv fylder gæsterne op med øl, når de kommer. ;)
... hvilket betyder at konen (den der sætter dagsordenen for festen) ikke selv drikker øl og rødvin.
Lidt usselt, men gamle vaner er åbenbart svære at bryde. (Jeg selv fylder gæsterne op med øl, når de kommer. ;)
Man yder vel efter evne.
Jeg har fx. været til fødselsdagsgrillfest, hvor fødselaren kun bidrog med grillen. Og den var lånt. Det var helt fint med mig.
Der blev ikke forventet gaver. Men havde jeg fået en ønskeseddel (og tilstrækkelig varsel), ville han have fået en gave lige så dyr, fin og gennemtænkt som jeg plejer at give til så mange andre. Jeg yder nemlig også gerne efter evne, uanset om det matcher andres evner.
Jeg har fx. været til fødselsdagsgrillfest, hvor fødselaren kun bidrog med grillen. Og den var lånt. Det var helt fint med mig.
Der blev ikke forventet gaver. Men havde jeg fået en ønskeseddel (og tilstrækkelig varsel), ville han have fået en gave lige så dyr, fin og gennemtænkt som jeg plejer at give til så mange andre. Jeg yder nemlig også gerne efter evne, uanset om det matcher andres evner.
Det afhænger meget af situationen, men i min omgangskreds - gymnasieelev:
Hvis jeg holder fest, ligger jeg sted til dvs. jeg har ansvaret og dermed er det også mig der skal rydde op - eventuelt med hjælp fra de rare venner.
-Så hvis det bare er en forfest eller random sommerfest så forventes det ikke af mig at jeg giver noget. Men det er selvfølgelig god stil lige at købe nogle chips og måske noget sodavand og giver jeg drikkevarer er det bare ekstra flinkt.
Folk tager dermed selv drikkevarer med.
-Holder jeg fødselsdagsfest eller anden lejlighedsfest der normalt omhandler gaver, og kalder det dette. Så er det dårlig stil ikke at give noget at drikke, det behøver ikke være meget.
Er det med bar, fx i et lejet lokale, giver jeg som minimum en velkomstdrink - og så er baren selvfølgelig så billig som mulig.
Men det er op til værten. SÅ må man jo acceptere eller lade være med at komme.
Jeg står for at holde en STOR fest sammen med en kammerat for en stor del af vores omgangskreds. I det tilfælde har vi bar og siger at folk ikke selv må have drikkevarer med. FORDI vi betaler for musik, leje, bartendere (søskende) osv alt sammen for vores egen skyld, men det kommer folk til gavn. Baren skal altså dække vores udgifter. Det er stadig billigbar og vi forventer ingen gaver.
Vi smider i øvrigt stadig chips og natmad efter folk. De betaler bare indirekte selv.
Dette er for mig acceptabelt, fordi vi står med al arbejdet, bare fordi vi har lyst.
Hvis jeg holder fest, ligger jeg sted til dvs. jeg har ansvaret og dermed er det også mig der skal rydde op - eventuelt med hjælp fra de rare venner.
-Så hvis det bare er en forfest eller random sommerfest så forventes det ikke af mig at jeg giver noget. Men det er selvfølgelig god stil lige at købe nogle chips og måske noget sodavand og giver jeg drikkevarer er det bare ekstra flinkt.
Folk tager dermed selv drikkevarer med.
-Holder jeg fødselsdagsfest eller anden lejlighedsfest der normalt omhandler gaver, og kalder det dette. Så er det dårlig stil ikke at give noget at drikke, det behøver ikke være meget.
Er det med bar, fx i et lejet lokale, giver jeg som minimum en velkomstdrink - og så er baren selvfølgelig så billig som mulig.
Men det er op til værten. SÅ må man jo acceptere eller lade være med at komme.
Jeg står for at holde en STOR fest sammen med en kammerat for en stor del af vores omgangskreds. I det tilfælde har vi bar og siger at folk ikke selv må have drikkevarer med. FORDI vi betaler for musik, leje, bartendere (søskende) osv alt sammen for vores egen skyld, men det kommer folk til gavn. Baren skal altså dække vores udgifter. Det er stadig billigbar og vi forventer ingen gaver.
Vi smider i øvrigt stadig chips og natmad efter folk. De betaler bare indirekte selv.
Dette er for mig acceptabelt, fordi vi står med al arbejdet, bare fordi vi har lyst.
cazotaro (24) skrev:Jeg står for at holde en STOR fest sammen med en kammerat for en stor del af vores omgangskreds. I det tilfælde har vi bar og siger at folk ikke selv må have drikkevarer med. FORDI vi betaler for musik, leje, bartendere (søskende) osv alt sammen for vores egen skyld, men det kommer folk til gavn. Baren skal altså dække vores udgifter. Det er stadig billigbar og vi forventer ingen gaver.
Dette er for mig acceptabelt, fordi vi står med al arbejdet, bare fordi vi har lyst
Sådanne fester har jeg også deltaget i flere gange, og det synes jeg er en rigtig fin måde at gøre det på. Det gør jo også festen billigere, hvilket aldrig er skidt!
Jeg er sgu ligeglad med om der er noget "at drikke" til en fest eller ej. Mælk koster sgu ikke så meget alligevel.... :3
Srsly, fatter ikke at ethanol er så skide vigtigt... Hvis I ikke kan finde ud af at have det sjovt uden, så er I dælme nogen kedelige mennesker :D
Mad, derimod, skal der gerne være rigeligt af.
Srsly, fatter ikke at ethanol er så skide vigtigt... Hvis I ikke kan finde ud af at have det sjovt uden, så er I dælme nogen kedelige mennesker :D
Mad, derimod, skal der gerne være rigeligt af.
Jeg er en RIGTIG kedelig person. Der er ingen der vil være interesseret i at snakke med mig/være i samme lokale før jeg har fået mindst 5 genstande.
Jeg er en RIGTIG kedelig person. Der er ingen der vil være interesseret i at snakke med mig/være i samme lokale før jeg har fået mindst 5 genstande.
#27: Du er også bare mærkelig! Nå!
Det handler mere om, i dette tilfælde, at alle andre også gør det og de bliver - sjovt nok - ofte utilpas eller ligefrem sure hvis ikke man selv drikker. Det tror jeg også godt du kender. :-P
Også er nørder ofte meget sky. Det fikser alkohol ganske prompte.
Det handler mere om, i dette tilfælde, at alle andre også gør det og de bliver - sjovt nok - ofte utilpas eller ligefrem sure hvis ikke man selv drikker. Det tror jeg også godt du kender. :-P
Også er nørder ofte meget sky. Det fikser alkohol ganske prompte.
Det kan godt være at mange mennesker føler sig tvunget til at drikke, og det er da egentligt ret latterligt? Folk plejer ikke at brokke sig over at jeg ikke drikker alkohol, faktisk fik jeg gratis mælk i baren til Aalborg Metal Festival :D
Det kan godt være at mange mennesker føler sig tvunget til at drikke, og det er da egentligt ret latterligt? Folk plejer ikke at brokke sig over at jeg ikke drikker alkohol, faktisk fik jeg gratis mælk i baren til Aalborg Metal Festival :D
#32:
Nogle føler sig tvungne, nogen gør det fordi det er sjovt, nogen gør det fordi de kan lide smagen, nogen gør det fordi de har et eller andet oppe i hovedet der fortæller dem, at de skal. :-P
Og ja, det er pænt latterligt. Mennesker generelt er pænt latterliger. :-)
Som sagt: Du er også bare mærkelig! Nå!
Nogle føler sig tvungne, nogen gør det fordi det er sjovt, nogen gør det fordi de kan lide smagen, nogen gør det fordi de har et eller andet oppe i hovedet der fortæller dem, at de skal. :-P
Og ja, det er pænt latterligt. Mennesker generelt er pænt latterliger. :-)
Folk plejer ikke at brokke sig over at jeg ikke drikker alkohol, faktisk fik jeg gratis mælk i baren til Aalborg Metal Festival :D
Som sagt: Du er også bare mærkelig! Nå!
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.