mboost-dp1

EZTV


Gå til bund
Gravatar #1 - Skak2000
4. aug. 2009 21:38
Man hører tit og ofte om BitTorrents sits der bliver lukket. Da de bliver dømt ulovlig.

Gruppen EZTV udgiver tv episoder på nettet, som er optaget fra tv, er de lovligt eller ulovligt at downloade det indhold?
Gravatar #2 - Norrah
4. aug. 2009 21:40
Det er ikke ulovligt at optage det, men tror desværre nok loven helt præcist indikere analogt.

Du finder nok ikke et smuthul der holder ret lang tid.
Gravatar #3 - Skak2000
4. aug. 2009 21:42
Kan det ikke sammenlignes med at man optager et afsnit for en ven på VHS og sender der over til ham med Post Danmark, så han kan se det?

VHS = Fil
Post Danmark = Internet
Gravatar #4 - roennow
4. aug. 2009 21:57
EZTV brander jo bare scenereleases fra de store rls-grupper.

tror Norrah er inde på noget rigtigt i forhold til digital vs analog o.l, men er ikke inde i det. Jeg er lidt ligeglad på det område. Hvis jeg kan lide en serie henter jeg den, og tit ender det ud at jeg køber den.
Gravatar #5 - Cloud02
4. aug. 2009 22:00
Skak2000 (1) skrev:
Man hører tit og ofte om BitTorrents sits der bliver lukket. Da de bliver dømt ulovlig.

Gruppen EZTV udgiver tv episoder på nettet, som er optaget fra tv, er de lovligt eller ulovligt at downloade det indhold?
Det er ligeså meget et brud på ophavsret som at optage streamet musik ned på computeren eller en film.

Jeg giver dig derfor the one and only MPAA approved way:
http://arstechnica.com/tech-policy/news/2009/05/mp...
Gravatar #6 - Skak2000
4. aug. 2009 22:13
#5 Haha... Så bliver det ikke meget bedre!
Gravatar #7 - XorpiZ
5. aug. 2009 18:54
Cloud02 (5) skrev:
Skak2000 (1) skrev:
Man hører tit og ofte om BitTorrents sits der bliver lukket. Da de bliver dømt ulovlig.

Gruppen EZTV udgiver tv episoder på nettet, som er optaget fra tv, er de lovligt eller ulovligt at downloade det indhold?
Det er ligeså meget et brud på ophavsret som at optage streamet musik ned på computeren eller en film.

Jeg giver dig derfor the one and only MPAA approved way:
http://arstechnica.com/tech-policy/news/2009/05/mp...


Så vidt jeg ved, så er det da lovligt at optage musik fra radioen, såfremt radioen har orden i deres licens.

Se evt. http://www.infokiosk.dk/sw81239.asp

Også her:
http://www.stoppiraterne.dk/freqaskquest/digital-k...
Gravatar #8 - gnаrfsan
5. aug. 2009 18:59
Skak2000 (3) skrev:
Kan det ikke sammenlignes med at man optager et afsnit for en ven på VHS og sender der over til ham med Post Danmark, så han kan se det?

Nej, det svarer til at fremvise det for et større publikum. Det er helt 100% sikkert ikke lovligt i de fleste vestlige lande.
Gravatar #9 - Cloud02
5. aug. 2009 19:05
XorpiZ (7) skrev:
Så vidt jeg ved, så er det da lovligt at optage musik fra radioen, såfremt radioen har orden i deres licens.

Se evt. http://www.infokiosk.dk/sw81239.asp

Også her:
http://www.stoppiraterne.dk/freqaskquest/digital-k...
Ja. Du må også gerne downloade film, tv-serier, billeder og musik. Såfremt rettighedshaveren har givet sit samtykke. Det er der intet specielt ved.

Lad os sige du hører Britney på Thevoice online, og tænker: FANDME YES! Det skal jeg have, og sætter windows recorder igang på dit output - Så er det ikke tilladt. Dette skyldes at du foretager en digital kopi af den. Thevoice har fået rettighederne til at skabe eksemplarer og afspille for offentligheden - Du har ikke.
Derimod må du gerne skabe en kopi ned på et kasettebånd, fordi det er et analogt medie.

Jeg gad i øvrigt godt at vide hvad det offentliges definition af "netradio" er. Som jeg ser det er det kun noget som tilbyder stream og ikke download mulighed.
Gravatar #10 - gnаrfsan
5. aug. 2009 19:16
XorpiZ (7) skrev:
Så vidt jeg ved, så er det da lovligt at optage musik fra radioen, såfremt radioen har orden i deres licens.

+#9
Og Danmarks Radio betaler royalties.
Men Danmarks radio må heller ikke tilbyde gratis musik on demand, udover shows hvor man kan ringe ind (skriver, kontakter, find selv på flere).
Gravatar #11 - XorpiZ
5. aug. 2009 19:34
Cloud02 (9) skrev:
Ja. Du må også gerne downloade film, tv-serier, billeder og musik. Såfremt rettighedshaveren har givet sit samtykke. Det er der intet specielt ved.

Lad os sige du hører Britney på Thevoice online, og tænker: FANDME YES! Det skal jeg have, og sætter windows recorder igang på dit output - Så er det ikke tilladt. Dette skyldes at du foretager en digital kopi af den. Thevoice har fået rettighederne til at skabe eksemplarer og afspille for offentligheden - Du har ikke.
Derimod må du gerne skabe en kopi ned på et kasettebånd, fordi det er et analogt medie.

Jeg gad i øvrigt godt at vide hvad det offentliges definition af "netradio" er. Som jeg ser det er det kun noget som tilbyder stream og ikke download mulighed.


Der står sort på hvidt:

Dette betyder, at du godt må downloade musik fra en netradio, medmindre indehaveren af den pågældende netradio ikke har fået tilladelse fra rettighedshaverne til at anvende musikken, og du er bekendt med, at det forholder sig sådan.

Er vi ikke enige om, at The Voice har fået tilladelse til at anvende musikken?

Og fra Fredericia Bibliotek:

Downloading af musik fra internettet er tilladt til personlig brug for dig og din husstand, forudsat at det der downloades fra er lagt på internettet med rettighedshavernes samtykke. Dette betyder, at du godt må downloade musik fra en netradio, medmindre indehaveren af den pågældende netradio ikke har fået tilladelse fra rettighedshaverne til at anvende musikken, og du er bekendt med, at det forholder sig sådan. Hvis det er nødvendigt at bryde en kopispærring for at kunne kopiere musikken fra en netradio, er det dog ikke tilladt at bryde en sådan kopispærring.

Edit:

Det er altså fuldt ud tilladt at optage musik fra en netradio
Gravatar #12 - Cloud02
5. aug. 2009 21:52
#11
Det er fuldt ud lovligt at downloade musik fra en netradio. Held og lykke med at gøre det.
Hvordan vil du i øvrigt bryde en kopispærring fra en netradio?

Jeg gentager min pointe fra tidligere: Den som har formuleret det der har misforstået det med streams(netradio) og download(eg. iTunes).
Gravatar #13 - Cloud02
5. aug. 2009 21:53
XorpiZ (11) skrev:
Det er altså fuldt ud tilladt at optage musik fra en netradio
For så virkeligt at være på tværs. Det er fuldt ud lovligt at downloade, ikke optage.
Gravatar #14 - Trogdor
5. aug. 2009 23:15
Cloud02 (12) skrev:
#11
Hvordan vil du i øvrigt bryde en kopispærring fra en netradio?

Hvis det kan afspilles på lydkortet kan det også kopieres.

Jeg ved godt at Microsoft forsøger at lave en masse DRM fniddder i Vista med f.eks. godkendte skærme for at man kan se DRM beskyttede ting i høj opløsning, ved ikke om det også gælder lyd. Men anyways, hvis man vælger et OS der ikke gør det, er det da nemt at kopiere. Der findes endda programmer der kan opdele sangene efter de informationer der bliver sendt med nogle streams.

Hvorfor folk så vil gøre det fatter jeg ikke. Komprimeringen er da som regel helt af helvede til i netradioer og egner sig ikke rigtig til andet end nogle usle PC højttalere.
Gravatar #15 - XorpiZ
6. aug. 2009 04:55
Cloud02 (12) skrev:
#11
Det er fuldt ud lovligt at downloade musik fra en netradio. Held og lykke med at gøre det.
Hvordan vil du i øvrigt bryde en kopispærring fra en netradio?

Jeg gentager min pointe fra tidligere: Den som har formuleret det der har misforstået det med streams(netradio) og download(eg. iTunes).


StreamRipper f.eks.. Desuden downloader man også en stream - godt nok bliver der kun genereret en midlertidig kopi, men alligevel.

Som #14 er inde på er der dog ikke den helt store grund til at gøre det, men hvis man skulle få lyst er det altså lovligt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login