mboost-dp1

Er Sverige Bizzaro World?


Gå til bund
Gravatar #1 - themuss
11. aug. 2009 21:18
http://ekstrabladet.dk/112/article1204688.ece skrev:
En HIV-smittet kvinde tryglede sin voldtægtsmand om at bruge kondom, nu har den svenske mand politianmeldt kvinden, fordi hun ikke fortalte ham, hun var HIV-positiv
Gravatar #2 - shantri
11. aug. 2009 21:24
http://www.hivzonen.dk/index3.asp?DokID=190

Opsumering
Straffeloven siger, at personer, der "på hensynsløs måde forvolder fare for, at nogen smittes med en livstruende og uhelbredelig sygdom" kan straffes (§ 252). Reglerne gælder for hiv-smittede, der udsætter deres partner for smitte, uden at partneren ved, at der er en risiko for at blive smittet med hiv.

Det er uden betydning, om der faktisk er sket en smitteoverførsel eller ej. Der skelnes heller ikke mellem grove tilfælde og enkeltstående tilfælde. Domstolene vurderer forholdene i den enkelte sag. Strafferammen er hæfte eller fængsel op til otte år.

Det er den danske model... Kan ikke ud fra de paragraffer de har angivet på siden sige om de ville dømme på samme måde i dk.
Gravatar #3 - Anders Fedеr
11. aug. 2009 21:24
#1 Det hører med til historien at manden hævder at kvinden er prostitueret, og at hun anmeldte ham for voldtægt for at dække over at hun dybest set havde taget penge for at smitte ham med HIV.

Skal ikke kunne sige hvem der har ret, men begge historier virker rimeligt plausible udfra det jeg har hørt. Håber de får fat i den rigige.
Gravatar #4 - gnаrfsan
11. aug. 2009 21:25
Og, så er det jo en artikel i Ekstrabladet.
Gravatar #5 - Anders Fedеr
11. aug. 2009 21:29
Ja, smart nok af dem at slå overskriften op som "Voldtægtsmand melder sit offer til politiet" uden at han faktisk er dømt endnu, i hvert fald.
Gravatar #6 - themuss
12. aug. 2009 00:13
Jeg synes nu stadig det er lige lovligt grove løjer at det overhovedet kan lade sig gøre at anmelde folk for at give en voldtægtsmand hiv.

Jeg har nu brugt de sene nattetimer på at nærlæse den svenske udgave og det lader faktisk til at den anklage for hiv-smitte er blevet droppet. Så hurrah, Sverige er alligevel ikke Bizarro World, det er blot lovgivningen.
Gravatar #7 - Chewy
12. aug. 2009 02:17
Er Sverige Bizzaro World?


At du overhovedet behøver at spørge, er mig en gåde!
Gravatar #8 - Anders Fedеr
12. aug. 2009 02:35
themuss (6) skrev:
Jeg synes nu stadig det er lige lovligt grove løjer at det overhovedet kan lade sig gøre at anmelde folk for at give en voldtægtsmand hiv.

Pointen var jo at det ikke er nogen kendsgerning at Ekstra Bladet's "voldtægtsmand" faktisk er voldtægtsmand. Om det så er tilfældet skal jeg ikke gøre mig klog på, men strengt taget ved politiet det jo heller ikke. Så han bør kunne indgive anmeldelsen - desværre er det ikke kun mænd der kan have lav moral.
Gravatar #9 - themuss
12. aug. 2009 15:16
Anders Feder (8) skrev:
Pointen [...]. Så han bør kunne indgive anmeldelsen.
Det har du selvfølgelig ret i, men det er nu rart anmeldelsen er blevet droppet
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login