mboost-dp1

Elon Musk om software managers


Gå til bund
Gravatar #2 - arne_v
9. maj 2022 18:35
#1

Min kommentar på LinkedIn:


Jeg vil mene at Elon Musk næsten har fået det rigtigt. Erstat "excellent" med "capable" og fjern "great".

Ledelse er en disciplin som grundliggende kræver lederevner ikke programmeringsevner.

Der er ingen grund til at en leder for software udvikling skal være en fremragende software udvikler, fordi vedkommende skal ikke udvikle software men lede.

Men men men. First level ledelse og vel også second level ledelse kræver en grundliggende forståelse for hvad teamet laver. Hvis ikke man forstår software udvikling så går der alt for meget tabt i kommunikationen mellem udviklerne og lederen.

Derfor bør en leder for software udvikling have en IT uddannelse og minimum et par år som softwareudvikler med i bagagen. Det gør at vedkommende forstår problemstillingerne og forstår hvad udviklerne siger.

Eller sagt på en anden måde: det er lederen af software udviklings opgave at tale "udviklersk" - det er ikke udviklernes opgave at tale "ledersk".
Gravatar #3 - larsp
10. maj 2022 05:18
Folk elsker at give Musk én på hatten af alle mulige årsager. Men man kan ikke tage fra ham at han er lykkes igen og igen i sine projekter, så noget må han gøre rigtigt. Jeg er da også enig i hans tweet.
Eller sagt på en anden måde: det er lederen af software udviklings opgave at tale "udviklersk" - det er ikke udviklernes opgave at tale "ledersk".

Det er en meget god måde at sige det på.

Jeg bliver aldrig i stand til at tale det nødvendige "fuld-plade-bullshit-bingo-smør-upper-mgmt-ass" sprog som synes at være nødvendigt for at stige i graderne i store firmaer. Så jeg har tænkt mig at forsætte med at være udvikler eller tæt på udviklingsopgaverne i små firmaer.
Gravatar #4 - arne_v
10. maj 2022 13:52
larsp (3) skrev:

Folk elsker at give Musk én på hatten af alle mulige årsager.


Han er vel på mange måder en usympatisk person.

larsp (3) skrev:

Men man kan ikke tage fra ham at han er lykkes igen og igen i sine projekter, så noget må han gøre rigtigt.


Ja.

Og man opnår næppe den slags ved at være mister nice guy som alle kan lide.

John D. Rockefeller og Andrew Carnegie var heller ikke kendt for deres empati i den måde de drev deres forretning på.
Gravatar #5 - arne_v
11. maj 2022 17:45
#4

https://www.businessinsider.com/tesla-shanghai-wor...


Tesla workers at the automaker's facility in Shanghai will be required to sleep on the factory floor as Tesla restarts production after a three-week shutdown, Bloomberg reported on Monday.
...
The electric-car maker sent its workers a memo detailing how the system will work, which Bloomberg obtained, that said Tesla will provide workers with a sleeping bag and mattress and set aside a portion of the factory floor to be used as sleeping accommodations.
...
Workers will also be expected to work 12 hours a day with one day off every six days, Bloomberg reported.

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login