mboost-dp1

EL vs hybrid vs plugin-hybrid


Gå til bund
Gravatar #1 - arne_v
16. maj 2018 14:17
Som dem der har fulgt med i de mange tråde omkring el-biler ved, så har jeg længe argumenteret for at man skulle satse på plugin-hybrider (nogle gange oversat tol opladnings-hybrider).

Ren el til og fra arbejde (forudsat at man ikke har langt) eller ren el til den korte indkøbstur. Og så hybrid til besøget hos familien i den anden ende af landet eller ferie i sydeuropa.

Faldt lige over den her:

https://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE10312...

260000
60 HK el + 105 HK benzin
63 km på el (papir tal, formentligt lavere)
officielt forbrug i hybrid mode 22 km/l (papir tal, formentligt lavere) [ikke fra artiklen men fundet andetsteds på nettet]

(og det er ikke nogen lille bil - 4.47 lang)

Gravatar #2 - mrtb
16. maj 2018 15:25
Nu ser lige Ioniqen faktisk ret godt ud, men jeg har generelt ikke været særlig begejstret for kvaliteten af de Hyundais jeg har prøvet at køre i.

63km på en opladning, samt mulighed for anhængertræk virker dog ret tiltalende, og så er det en ret imponerende udstyrspakke.
Gravatar #3 - CBM
16. maj 2018 18:01
@arne: kan være jeg udskifter min nye benzin bil med en hybrid om en 10 års tid. Så er der nok et stort udvalg af billige nye og brugte hybrider til den tid. Så en Hyundai kunne bestemt være en mulighed til den tid
Gravatar #4 - arne_v
16. maj 2018 18:07
#3

Hybridbiler har jo været udbredte i mange år.

Altså udenfor Danmark.

Det nye er plugin-hybrider.
Gravatar #5 - CBM
16. maj 2018 18:09
@arne: der er sikkert flere hybrid biler på det danske marked om 10 år.... både hybrid, plugin hybrid og alle mulige andre hybrider :-)

Men rene El biler? Not so much I think
Gravatar #6 - arne_v
16. maj 2018 18:24
#5

Det kunne sagtens tænkes.

Alle elsker tanken om de rene el-biler.

Men Tesla er er dyrt bilmærke.

Og de øvrige producenter får ingen presse omtal overhovedet.

Og så er der lige opladnings problemet.

Ioniq findes jo også i ren el udgave til samme pris. Men hvem vil vælge en bil med 200 km (papir tal) rækkevidde og en lang opladning, når man kan få en plugin-hybrid til samme pris som kan bruges ligesom benzin når nødvendigt.

Statistik fra udlandet siger at plugin-hybrider kører 60-75% i el mode.
Gravatar #7 - CBM
17. maj 2018 03:36
@arne:enig og jeg tænker at hybrid/plug-in hybrid/mv stadig er bedre for miljøet end ren diesel eller benzin

Men vi når forhåbentlig på et tidspunkt til et punkt hvor bilerne er ren el og at den el kommer fra vedvarende energi
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login