mboost-dp1

Ekstremt avanceret oldtids teknologi


Gå til bund
Gravatar #1 - Conar
12. aug. 2009 19:04
"Pumapunku" og "Antikythera instrument" er de 2 mest fascinerende oldtids teknologier jeg har set...



7 minutter inde i videoen:
Tiahuanaco ruinerne i Bolivia er estimeret til at være over 17000 år gamle.
Lige i nærheden ligger tempel ruinerne "Pumapunku". Disse ruiner får virkelig pyramiderne til at ligne legetøj.
Pumapunku er bygget i 4000 m's højde, dvs ingen træer som kan bruges til at rulle blokkene.
blokkene vejer 100-130 tons. Blokkene er skåret perfekt ud, og passer sammen perfekt.
En af blokkene vejer 800 tons, med riller skåret i præcis samme dybde fra ende til ende.
Alt i Pumapunku er så perfekt, at det ville være ekstremt svært at efterligne idag. Dem der har målt stenene efter med instrumenter var chokeret, det er umuligt at efterligne.
Stenene der er brugt er diarite sten, og det eneste der er hårdere er diamant. Så værktøjerne der er brugt må være spiddet med diamant.



4:45 inde i videoen

2000 år gammel mekanisk computer kaldet "Antikythera instrument"
Gravatar #2 - holmen
12. aug. 2009 19:12
Jeg har ikke set videoen endnu, men hvorfor skulle man ikke kunne rulle med træstammer i 4.000 meters højde? Man kan vel bare fælde træer i en skov og slæbe dem der op?
Gravatar #3 - gnаrfsan
12. aug. 2009 19:23
#2: De ville blive snuppet ved trægrænsen... duh
Gravatar #4 - Conar
12. aug. 2009 19:34
Her er en dansk artikel om Puma Punku
http://www.livsrejsen.dk/43_peru%20%20boliva.%20de...
Gravatar #5 - arne_v
12. aug. 2009 19:43
#0

http://en.wikipedia.org/wiki/Antikythera_mechanism er en ret imponerende ting, men grækerne var altså langt fremme videnskabeligt.
Gravatar #6 - arne_v
12. aug. 2009 19:46
Pumapunku er ikke anerkendt til at være 17000 år gammel. Det er primært noget diverse UFO folk påstår.

Og diorite kunne de godt arbejde med i gamle dage. Materialet er bearbejdet i både det gamle babylonien og Ægypten. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Diorite !
Gravatar #7 - NioBe
12. aug. 2009 19:51
Imponerende... mere kan jeg ikke sige.
Gravatar #8 - Windcape
12. aug. 2009 23:04
Videon/serien påpeger nogle interassante steder. Men der en godt nok meget fanatik fra de UFO folk der fortæller.

At tage det med et gran salt, og læse de mere videnskabelige artikler om det, er nok en god ide.
Gravatar #9 - themuss
12. aug. 2009 23:14
windcape (8) skrev:
At tage det med et gran salt, og læse de mere videnskabelige artikler om det, er nok en god ide.
Nu skal du ikke være sådan en lyseslukker.
Gravatar #10 - arne_v
13. aug. 2009 00:32
Jeg undrer mig iøvrigt over ref til YouTube. Er der nogensinde noget videnskabeligt som først er blevet publiceret der?
Gravatar #11 - Windcape
13. aug. 2009 02:08
arne_v (10) skrev:
Jeg undrer mig iøvrigt over ref til YouTube. Er der nogensinde noget videnskabeligt som først er blevet publiceret der?
Nej.

Men man kan jo se en hel del videnskabsunderholdsningsprogrammer der, som tidligere blev sendt i TV.

Programmer som DR2s "Viden Om" og alle BBCs lign. shows er vel interasante nok, og nogle af dem er vist udgivet på Youtube også (eller uploaded der uden tilladelse).
Gravatar #12 - Clauzii
13. aug. 2009 15:36
New Scientist har en glimrende kanal på YT også.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login