mboost-dp1

Digitalisering, digitale kompetancer og IT-folk


Gå til bund
Gravatar #2 - CBM
15. apr. 2021 17:52
well

virksomheder og offentlige myndigheder gider ikke høre ord som kursus og efteruddannelse hvis du er bachelor eller derover

så det undrer mig ikke

Gravatar #3 - arne_v
16. apr. 2021 14:35
duplikat
Gravatar #4 - arne_v
16. apr. 2021 14:44
#2

Måske.

Men umiddelbart vil jeg tro at manglen på kvalificerede IT folk mere skyldes at størstedelen af de danske IT udddannelser er på alt for lavt et niveau.

Optagene på datalogi og software ingeniør er ret lave.

Optagene på datamatiker, multimedie designer, data tekniker etc. et langt større.
Gravatar #5 - arne_v
16. apr. 2021 14:46
Og med hensyn til digitale kompetancer, så tror jeg at problemet er at alt for mang antager at kan man bruge en smartphone til at poste updateringer på FaceBook, så har man digital kompetancer.
Gravatar #6 - CBM
16. apr. 2021 15:21
jeg har aldrig oplevet et firma der havde interesse i at tilbyde kurser

og da 6 ugers selvvalgt blev skrottet for bachelorer og derover i 2013 da kunne jeg ikke få flere kurser

mit sidste kursus er fra 2013

jeg ville ønske man kunne frasige sig sin bachelor titel

jeg ville have nemmere ved at være datamatiker med muligheder for efteruddannelse

Gravatar #7 - Claus Jørgensen
16. apr. 2021 17:52
IT i Danmark er utrolig usexet. Det er kedelige jobs, deres jobannoncer er gammeldags, og ofte i virksomheder der ikke har IT/Teknologi som det primære formål, hvilket gør IT udviklerne til andenrangsansatte.

Hver gang jeg kigger på jobs i Danmark bliver jeg svært skufftet, der er intet interassant, og hvis der er, er det _kun_ i Københavnsområdet (hvor ingen har råd til at bo mere)

Derudover bruger mange af de Danske virksomheder utrolig gammel teknologi. Java frameworks fra 20 år siden, COBOL, osv. Deres eneste håb for nye ansatte er at hyre folk direkte fra de videregående uddannelser.

Og at hyre fra udlandet har Dansk politik de sidste 10 år gjort umuligt.
Gravatar #8 - Claus Jørgensen
16. apr. 2021 17:58
arne_v (4) skrev:
Men umiddelbart vil jeg tro at manglen på kvalificerede IT folk mere skyldes at størstedelen af de danske IT udddannelser er på alt for lavt et niveau.
Det har du sagt på internet fora i snart 20 år.

Dansk Industri lader til at være uenig med dig. Seneste forslag er at fjerne SU'en fra kandidatuddannelserne, hvilket kun kan være fordi de synes der er for mange der tager en kandidatuddannelse.

Og allerede tilbage i 2010 havde universiteterne begyndt at ændre deres fokus på kandidatuddannelserne. Det er ikke længere målet at alle skal tage en kandidatgrad, det er kun dem som vil forske der skal gøre det.

På ingeniørhøjskolerne (som er en del af universiteterne nu, de blev lagt sammen tilbage i 2013) opfordres dem som studerede software-engineering også at stoppe efter bachelor delen medmindre de vil forske.

Lønforskellen mellem en bachelor og en kandidat er heller ikke stor nok til at opfordre folk til at læse 2 år mere (og vil absolut ikke være det hvis de skal betale for det!)

Og for virksomhederne er der minimal forskel. Hvis du tager en nyuddannet datalog og sætter dem til at kode i SAPs oldgamle JavaScript GUI system, så er det altså ret irrelevant om de er bachelor eller kandidat -- hell, en datamatiker ville være mere en nok her.
Gravatar #9 - Claus Jørgensen
16. apr. 2021 18:01
CBM (6) skrev:
jeg har aldrig oplevet et firma der havde interesse i at tilbyde kurser
Nu har jeg ikke arbejdet professionelt i Danmark, men alle mine arbejdsgivere har tilbudt videreuddannelse, interne karrieremuligheder i nye teknologier, "10%" dage hvor vi kan lære nyt som vi vil, konferencer, osv.

Hos Skype blev jeg omudlært fra C#/.NET programmør til Obj-C/iOS programmør. Senere hos Skype lærte jeg Swift og Mac programmering på jobbet.

På min nuværende arbejdsplads lærer jeg NodeJS/NPM/TypeScript/JSX.

Jeg har også haft mulighed for videregående kurser i Ruby/Rails og Python i forbindelse med andre jobs.
Gravatar #10 - Claus Jørgensen
16. apr. 2021 18:04
Danmark https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/scor...

vs

Sverige https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/scor...

på DESI

(Hvordan Sverige er lavere på "digital public services" forstår jeg ikke. Vi har _alting_ offenligt digitaliseret)
Gravatar #11 - CBM
16. apr. 2021 18:15
Claus Jørgensen (9) skrev:
CBM (6) skrev:
jeg har aldrig oplevet et firma der havde interesse i at tilbyde kurser
Nu har jeg ikke arbejdet professionelt i Danmark, men alle mine arbejdsgivere har tilbudt videreuddannelse, interne karrieremuligheder i nye teknologier, "10%" dage hvor vi kan lære nyt som vi vil, konferencer, osv.

Hos Skype blev jeg omudlært fra C#/.NET programmør til Obj-C/iOS programmør. Senere hos Skype lærte jeg Swift og Mac programmering på jobbet.

På min nuværende arbejdsplads lærer jeg NodeJS/NPM/TypeScript/JSX.

Jeg har også haft mulighed for videregående kurser i Ruby/Rails og Python i forbindelse med andre jobs.

jeg har nok været ansat de forkerte steder så

men som IT ser ud i Danmark tror jeg de fleste vil være bedre stillet som datamatikere end som bachelorer da utroligt mange offentlige døre smækkes i for bachelorer

i IDA regi er der kun nye muligheder hvis du er kandidat

jeg har dog valgt at droppe IDA tilbage i 2019 til fordel for HK

jeg skulle have stoppet efter datamatiker dengang

men ok jeg har så heller ikke haft et job siden starten af 2020 så det er meget tvivlsomt om jeg kommer tilbage til IT igen nogensinde

Gravatar #12 - Claus Jørgensen
16. apr. 2021 18:19
#11

Lønforskellen mellem datamatiker og datalog er også irrelevant efter 3+ års erfaring.

Lønnen er også en stor grund til jeg ikke vil flytte tilbage til Danmark. PROSAs lønstatestik gør at jeg ikke er håbefuld for at finde jobs der betaler over 60000 kr. om måneden i Danmark.

Og jeg vil altså ikke flytte tilbage til et land med højere skatter for en lavere løn!
Gravatar #13 - CBM
16. apr. 2021 18:23
Claus Jørgensen (12) skrev:
#11

Lønforskellen mellem datamatiker og datalog er også irrelevant efter 3+ års erfaring.

Lønnen er også en stor grund til jeg ikke vil flytte tilbage til Danmark. PROSAs lønstatestik gør at jeg ikke er håbefuld for at finde jobs der betaler over 60000 kr. om måneden i Danmark.

Og jeg vil altså ikke flytte tilbage til et land med højere skatter for en lavere løn!


jeg plejede at tjene det halve da jeg var i job. men det var nok til at klare sig. jeg klarer mig også på dagpenge.

jeg har dog heller aldrig været andet end en gennemsnitlig udvikler og IT supporter.

Man skal ikke blive IT fagperson i Danmark for at tjene penge der er man bedre stillet hvis man bliver læge, tandlæge, politiker eller direktør

pt ignorerer jeg headhuntere hvis ikke stillingen passer 100% da jeg hver gang har oplevet at det alligevel ender i et afslag hvis der ikke er 100% match... jeg gider ikke spilde min tid
Gravatar #14 - arne_v
16. apr. 2021 18:31
Claus Jørgensen (7) skrev:
IT i Danmark er utrolig usexet. Det er kedelige jobs, deres jobannoncer er gammeldags, og ofte i virksomheder der ikke har IT/Teknologi som det primære formål, hvilket gør IT udviklerne til andenrangsansatte.

Hver gang jeg kigger på jobs i Danmark bliver jeg svært skufftet, der er intet interassant, og hvis der er, er det _kun_ i Københavnsområdet (hvor ingen har råd til at bo mere)


Dansk erhvervsliv er domineret af små og mellemstore virksomheder, sådanne har som oftest ret trivielle IT jobs.

Og der er ikke ret mange IT virksomheder: mest danske datterselskaber af udenlandske HW/SW firmaer og så konsulent firmaer som laver projekter.

Ikke superspændende.

Claus Jørgensen (7) skrev:

Derudover bruger mange af de Danske virksomheder utrolig gammel teknologi. Java frameworks fra 20 år siden, COBOL, osv. Deres eneste håb for nye ansatte er at hyre folk direkte fra de videregående uddannelser.


Danmark er hverken stort Java land eller stort mainframe land. Danmark er stort Microsoft land.
Gravatar #15 - CBM
16. apr. 2021 18:35
arne_v (14) skrev:
Claus Jørgensen (7) skrev:
IT i Danmark er utrolig usexet. Det er kedelige jobs, deres jobannoncer er gammeldags, og ofte i virksomheder der ikke har IT/Teknologi som det primære formål, hvilket gør IT udviklerne til andenrangsansatte.

Hver gang jeg kigger på jobs i Danmark bliver jeg svært skufftet, der er intet interassant, og hvis der er, er det _kun_ i Københavnsområdet (hvor ingen har råd til at bo mere)


Dansk erhvervsliv er domineret af små og mellemstore virksomheder, sådanne har som oftest ret trivielle IT jobs.

Og der er ikke ret mange IT virksomheder: mest danske datterselskaber af udenlandske HW/SW firmaer og så konsulent firmaer som laver projekter.

Ikke superspændende.

Claus Jørgensen (7) skrev:

Derudover bruger mange af de Danske virksomheder utrolig gammel teknologi. Java frameworks fra 20 år siden, COBOL, osv. Deres eneste håb for nye ansatte er at hyre folk direkte fra de videregående uddannelser.


Danmark er hverken stort Java land eller stort mainframe land. Danmark er stort Microsoft land.

og derfor er man på skideren hvis man som mig ikke har alle disse microsoft certificeringer i alt muligt gejl

der er alt for mange stillinger hvor virksomheder vil have alting gjort i .net
Gravatar #16 - Claus Jørgensen
16. apr. 2021 18:37
#14

Ifølge LinkedIn Jobs er der cirka. lige mange Java og C# jobs i København pt. (654 vs. 687)

Og et hurtig kig viser mange af de jobs har BÅDE C# og Java som en del af jobskrivelsen (lol)

Det er nærmere at Danmark er et stort konsulent land. (Bankerne elsker dog stadigvæk Java og mainframes!)
Gravatar #17 - CBM
16. apr. 2021 18:39
#16

men der er overvægt af c# i provinsen (jeg nægter at flytte til københavn og jeg orker ikke at arbejde med microsoft .net)
Gravatar #18 - Claus Jørgensen
16. apr. 2021 18:39
CBM (15) skrev:
og derfor er man på skideren hvis man som mig ikke har alle disse microsoft certificeringer i alt muligt gejl
Microsoft certificeringer er for konsulenter.

De fleste .NET udviklere jeg kender ville se det som nedværdigende at putte sådan en certificering på deres CV lol.

tbh, hele certificeringscirkuset er et money drain uden lige.
Gravatar #19 - CBM
16. apr. 2021 18:42
Claus Jørgensen (18) skrev:
CBM (15) skrev:
og derfor er man på skideren hvis man som mig ikke har alle disse microsoft certificeringer i alt muligt gejl
Microsoft certificeringer er for konsulenter.

De fleste .NET udviklere jeg kender ville se det som nedværdigende at putte sådan en certificering på deres CV lol.

tbh, hele certificeringscirkuset er et money drain uden lige.

moneydrain netop

det er også min opfattelse

men jeg bliver aldrig dus med .net uanset
Gravatar #20 - Claus Jørgensen
16. apr. 2021 18:42
CBM (17) skrev:
#16

men der er overvægt af c# i provinsen (jeg nægter at flytte til københavn)
Måske ja.

Men fra hvad jeg har set er størstedelen af alle jobs i provinsen ikke rene udvikler jobs, det er mere devops+udvikling.

F.eks. denne fra Vestas "Software Developer"


A relevant IT education at minimum Bachelor level (3+ years) + minimum 2 years of experience working with software development in large applications/systems/consultancy or similar
- Fluent English (Writing and oral)
- Solid experience in several of the following areas: Microservice architecture and technologies, Event sourcing, Continues Delivery, Cloud deployment, Kubernetes, Automation, Metrics/ Monitoring, DevOps
- Experience with several of the following technologies: C#/.NET Core, Python, Kafka, SQL- & NoSQL- Servers, ELK Stack, Redis, Scripting (Powershell, Bash), Octopus Deploy, Prometheus / Grafana, NUnit / Moq test frameworks, Linux / Windows servers


Altså, det er ikke et udvikler job, det er et devops job.
Gravatar #21 - arne_v
16. apr. 2021 18:43
Claus Jørgensen (8) skrev:

arne_v (4) skrev:

Men umiddelbart vil jeg tro at manglen på kvalificerede IT folk mere skyldes at størstedelen af de danske IT udddannelser er på alt for lavt et niveau.

Det har du sagt på internet fora i snart 20 år.


Ja.

Karthago bør ødelægges.

Claus Jørgensen (8) skrev:

Dansk Industri lader til at være uenig med dig. Seneste forslag er at fjerne SU'en fra kandidatuddannelserne, hvilket kun kan være fordi de synes der er for mange der tager en kandidatuddannelse.

Og allerede tilbage i 2010 havde universiteterne begyndt at ændre deres fokus på kandidatuddannelserne. Det er ikke længere målet at alle skal tage en kandidatgrad, det er kun dem som vil forske der skal gøre det.

På ingeniørhøjskolerne (som er en del af universiteterne nu, de blev lagt sammen tilbage i 2013) opfordres dem som studerede software-engineering også at stoppe efter bachelor delen medmindre de vil forske.


Jeg bliver vist nødt til at poste i 20 år endnu.

:-)

Det er ikke bachelor uddannelserne jeg er ude efter.

Det er de uddannelser under bachelor niveau som jeg er ude efter.

Jeg mener at DK bør skifte fra det nuværende mix af:

70% korte uddannelser
20% bachelor uddannelser
10% kandidat uddannelser

til:

0% korte uddannelser
60% bachelor uddannelser
40% kandidat uddannelser

Og så lige er par faktuelle oplysninger:
- skiftet til at ikke alle der starter på uni skal have en kandidat uddannelse men kan stå af med en bachelor startede sidst i 80'erne med Bertil Haarder som undervisningsminister
- kandidat er ikke en forskeruddannelse, PhD er en forskeruddannelse

Claus Jørgensen (8) skrev:

Lønforskellen mellem en bachelor og en kandidat er heller ikke stor nok til at opfordre folk til at læse 2 år mere (og vil absolut ikke være det hvis de skal betale for det!)


Kandidaterne får vel 2500-5000 mere om måneden i gennemsnit. Det er 30000-60000 mere om året og 0.9-1.8 million over 30 år.

Men det er før skat. Efter skat er der kun 1/3 tilbage.

Det økonomiske incitament i Danmark er ikke super stort.

Til gengæld vil den ekstra viden måske kunne give nogle mere spændende projekter.
Gravatar #22 - CBM
16. apr. 2021 18:44
#20

mange mindre virksomheder skal have blæksprutter men store firmaer som Vestas tager ofte kun folk ind som allerede har en fod indenfor

jeg opgav at søge hos de store firmaer som Vestas o.l. for 5 år siden

min nuværende plan er at tage en ungdoms uddannelse på et tidspunkt og komme helt væk fra IT

eller måske bare tage kørekort til bus eller lignende
Gravatar #23 - Claus Jørgensen
16. apr. 2021 18:46
arne_v (21) skrev:
Karthago bør ødelægges.
Jeg besøgte Carthage i 2013, det var ikke meget tilbage af byen!-)
Gravatar #24 - arne_v
16. apr. 2021 18:48
Claus Jørgensen (12) skrev:

Lønnen er også en stor grund til jeg ikke vil flytte tilbage til Danmark. PROSAs lønstatestik gør at jeg ikke er håbefuld for at finde jobs der betaler over 60000 kr. om måneden i Danmark.

Og jeg vil altså ikke flytte tilbage til et land med højere skatter for en lavere løn!


Ditto.
Gravatar #25 - Claus Jørgensen
16. apr. 2021 18:48
arne_v (21) skrev:
Kandidaterne får vel 2500-5000 mere om måneden i gennemsnit. Det er 30000-60000 mere om året og 0.9-1.8 million over 30 år.
En bachelor med 2 års erfaring får vel mere i løn end en nyuddannet kandidat. Så jeg tvivler lidt på det.

arne_v (21) skrev:
Til gengæld vil den ekstra viden måske kunne give nogle mere spændende projekter.
Hvis de forlader landet for at finde mere spændende arbejde ;-)
Gravatar #26 - Claus Jørgensen
16. apr. 2021 18:52
CBM (22) skrev:
#20

mange mindre virksomheder skal have blæksprutter men store firmaer som Vestas tager ofte kun folk ind som allerede har en fod indenfor

jeg opgav at søge hos de store firmaer som Vestas o.l. for 5 år siden
Jeg er ikke storfan af at søge arbejdet. Jeg foretrækker når arbejdsgiverne søger mig.

Hvilket måske er en del af problemet her. Hvis de Danske arbejdsgivere stadigvæk forventer at folk søger arbejde hos dem, så er det intet under at de ikke kan finde folk.

I et marked med langt flere jobs end kandidater er det arbejdsgiverne som skal gøre fodarbejdet.

En ting er sikkert, jeg har aldrig skrevet en "motiveret ansøgning", og jeg kommer heller aldrig til det.

Virksomheder burde kende profilen på en klassisk programmør nu. De fleste er teknisk dygtige, men ville ikke kunne skrive en motiveret ansøgning for at redde deres liv.
Gravatar #27 - arne_v
16. apr. 2021 18:52
CBM (15) skrev:

arne_v (14) skrev:

Danmark er hverken stort Java land eller stort mainframe land. Danmark er stort Microsoft land.

og derfor er man på skideren hvis man som mig ikke har alle disse microsoft certificeringer i alt muligt gejl


De findes også udenfor Microsft verdenenÆ Java, Oracle, Cisco etc..

Jeg har indtryk af at Cisco certficeringer faktisk lærer folk noget.

CBM (15) skrev:

der er alt for mange stillinger hvor virksomheder vil have alting gjort i .net


Hvis man er en Microsoft shop så er det altså ret oplagt!

Java, PHP, Ruby, Python etc. er ikke så MS orienteret.

Delphi er ikke et godt valg strategisk set.
Gravatar #28 - CBM
16. apr. 2021 18:54
#26

enig

men siden der ikke har været et eneste jysk firma siden 2020 der kan bruge en IT gut som mig med 14 års blandet erfaring med IT, undervisning og software udvikling så er det på tide at jeg skal i gang med noget andet

#27

java og php var mine sidste håb men jeg har tilsyneladende ikke kunnet gøre det godt nok i forhold til de prøve opgaver jeg fik tilsent (opgaverne blev løst men ikke tilfredsstillende åbenbart)
Gravatar #29 - arne_v
16. apr. 2021 18:56
Claus Jørgensen (16) skrev:
#14

Ifølge LinkedIn Jobs er der cirka. lige mange Java og C# jobs i København pt. (654 vs. 687)

Og et hurtig kig viser mange af de jobs har BÅDE C# og Java som en del af jobskrivelsen (lol)

Det er nærmere at Danmark er et stort konsulent land. (Bankerne elsker dog stadigvæk Java og mainframes!)


Det er ret almindeligt at konsulent firmaer søger Øerfaring med OOP i Java eller C#".

:-)

Men 1:1 mellem Java og C# er nok til at gøre et sted til MS højborg. Mange steder vil der være 2-3 gange så mange Java jobs som C# jobs.


Gravatar #30 - arne_v
16. apr. 2021 18:56
Claus Jørgensen (16) skrev:
#14

Ifølge LinkedIn Jobs er der cirka. lige mange Java og C# jobs i København pt. (654 vs. 687)

Og et hurtig kig viser mange af de jobs har BÅDE C# og Java som en del af jobskrivelsen (lol)

Det er nærmere at Danmark er et stort konsulent land. (Bankerne elsker dog stadigvæk Java og mainframes!)


Det er ret almindeligt at konsulent firmaer søger "erfaring med OOP i Java eller C#".

:-)

Men 1:1 mellem Java og C# er nok til at gøre et sted til MS højborg. Mange steder vil der være 2-3 gange så mange Java jobs som C# jobs.


Gravatar #31 - arne_v
16. apr. 2021 18:59
CBM (19) skrev:

men jeg bliver aldrig dus med .net uanset


Måske skulle du lave om på det.

Der er mange gode ting i .NET !!

Og ihvertfald med nogen .NET teknologier kan du fint arbejde med .NET Core/5 på Linux.
Gravatar #32 - arne_v
16. apr. 2021 19:04
Claus Jørgensen (20) skrev:

Men fra hvad jeg har set er størstedelen af alle jobs i provinsen ikke rene udvikler jobs, det er mere devops+udvikling.

F.eks. denne fra Vestas "Software Developer"


A relevant IT education at minimum Bachelor level (3+ years) + minimum 2 years of experience working with software development in large applications/systems/consultancy or similar
- Fluent English (Writing and oral)
- Solid experience in several of the following areas: Microservice architecture and technologies, Event sourcing, Continues Delivery, Cloud deployment, Kubernetes, Automation, Metrics/ Monitoring, DevOps
- Experience with several of the following technologies: C#/.NET Core, Python, Kafka, SQL- & NoSQL- Servers, ELK Stack, Redis, Scripting (Powershell, Bash), Octopus Deploy, Prometheus / Grafana, NUnit / Moq test frameworks, Linux / Windows servers


Altså, det er ikke et udvikler job, det er et devops job.


Med CI/CD og SDxx er meget blevet til software udvikling, men det er naturligvis en specielt område af software udvikling.

Gravatar #33 - arne_v
16. apr. 2021 19:05
Claus Jørgensen (23) skrev:
arne_v (21) skrev:
Karthago bør ødelægges.
Jeg besøgte Carthage i 2013, det var ikke meget tilbage af byen!-)


Så jeg håber stadig.

:-)

Gravatar #34 - arne_v
16. apr. 2021 19:12
CBM (28) skrev:

#27

java og php var mine sidste håb men jeg har tilsyneladende ikke kunnet gøre det godt nok i forhold til de prøve opgaver jeg fik tilsent (opgaverne blev løst men ikke tilfredsstillende åbenbart)


For det første så er jeg noget skeptisk overfor ideen om at vurdere job ansøgere udfra en konkret opgaveløsning. Der er simpelthen for stor forskel mellem hvad et job indebærer og så en konstrueret opgave.

For det andet så gætter jeg på at du er faldet for "stilen". Programmeringsprog har udover de syntaktiske krav også nogle traditioner for hvordan kode skrives:
- kode formatering (indrykning og blokke)
- navne konventioner
- kode mønstre
så hvis du har kodet Delphi i PHP eller Delphi i Java, så kan en hurtig overfladisk grovsortering af ansøgere nemt have fået dig i afslags-bunken.

Gravatar #35 - arne_v
16. apr. 2021 19:16
#CBM

Hvis du nogen sinde igen skal indsende sådan noget kode i sprog XXX så "feel free to reach out for a quick review" for at checke om koden er idiomatisk. Forudsat at XXX er noget jeg behersker.
Gravatar #36 - arne_v
16. apr. 2021 19:18
#Kartago

Og for dem der ikke kender historien:

https://da.wikipedia.org/wiki/Ceterum_censeo_Carth...
Gravatar #37 - CBM
16. apr. 2021 19:51
arne_v (35) skrev:
#CBM

Hvis du nogen sinde igen skal indsende sådan noget kode i sprog XXX så "feel free to reach out for a quick review" for at checke om koden er idiomatisk. Forudsat at XXX er noget jeg behersker.

takker, det vil jeg gøre
Gravatar #38 - Claus Jørgensen
16. apr. 2021 20:23
arne_v (34) skrev:
For det første så er jeg noget skeptisk overfor ideen om at vurdere job ansøgere udfra en konkret opgaveløsning. Der er simpelthen for stor forskel mellem hvad et job indebærer og så en konstrueret opgave.
Dunno, til mobil app udvikling kan en interview-opgave give os en rigtig god ide om kandidatens _praktiske_ skills.

Der er selvfølelig mere til jobs end det, men det er hvad interviews er til for!

Men det er rart at have bevis på at folk kan skrive clean code og kender til de grundlæggende koncepter før man bruger mere tid på dem.

Det er også en mulighed for kandidaterne at lave lidt showoff hvis de kan. Og often har vi brugt opgaverne som et samtaleemne i de faktiske interviews, hvilket gør det nemmere for både os og kandidaten at tale om noget konkret.

Modsat synes jeg at job-interviews der har kandidaterne løse matematiske problemer på et whiteboard er totalt spild af tid, og at det giver absolut ingen info om kandidaten er egnet til jobbet eller ej.

Altså, det er fint du kan implementere en A* eller red-black-tree på et whiteboard, men det hjælper ikke meget hvis du ikke ved hvordan man laver et async network request til at loaded et billede i UIKit/Swift.

Interview opgaven jeg skrev til min nuværende job: https://github.com/clausjoergensen/footbolico
Gravatar #39 - arne_v
16. apr. 2021 22:46
#38

Mobil app er nok et af de områder som er mere velegnet til en sådan opgave. Nemmere at lave noget standalone som stadig viser noget relevant.

Med hensyn til whiteboard så kan jeg heller ikke se nogen pointe i at checke om folk kan huske et eller andet specifikt - det er reelt set en hukommelses test. Men et whiteboard til at lave lidt analyse/design kan give mening - ikke for at checke om der vælges det "rigtige" design, men for at checke om der er nogett logik bag ved det valgte design.

Jeg tror ikke at det er almindeligt, men jeg ville finde det interessant og gerne bruge det som udgangspunkt for diskussion hvis vedkommende har bidraget til noget open source. Man kan både tale om design og kigge på udvalgt kode.
Gravatar #40 - arne_v
16. apr. 2021 22:48
#hukommelses-test

Jeg har været til 4 timers skriftlig eksamen i database teori med Date som pensum. Uden hjælpemidler!
Gravatar #41 - arne_v
5. maj 2021 15:45
#trend

Doordash har lige annonceret at de skifter fra Python2 til Kotlin for backend.

Det er i sig selv ikke så interessant. Doordash er ikke verdens største firma. Og et andet firma kunne sagtens have valgt noget andet end Kotlin.

Det relevante er deres gruppering af kandidat sprog:

1) De udvalgte som blev vurderet:
- Kotlin
- Java
- Go
- Rust
- Python3

2) De eksplicit fravalgte:
- C++
- Ruby
- PHP
- Scala

3) Resten som ikke kom i betragtning inklusive: C#, C, Delphi, VB.NET, Groovy etc..

https://doordash.engineering/2021/05/04/migrating-...
Gravatar #42 - Claus Jørgensen
5. maj 2021 16:02
#41

Skal vi gætte på at det er fordi de allerede har inhouse kompetancer i Kotlin?

(Python er også notorisk svært/dårligt at skalere op til backend arbejde, så det overrasker mig ikke at det blev fravalgt)
Gravatar #43 - arne_v
5. maj 2021 16:18
#42

De skriver:


One of the biggest issues around adopting Kotlin was ensuring that we could get our team up to speed on using it. Most of us had a strong background in Python, with some Java and Ruby experience on backend teams.
Gravatar #44 - Claus Jørgensen
5. maj 2021 17:04
#43

Ah, så ikke linket.

Så okay, Python var ikke rigtig brugbart pga. GIL, surprise surprise. Og de ville gerne have gRPC support.

Så det var tydeligvis Java vs. Kotlin, og fordi Java er bloatet har callback hell, så valgte de Kotlin, got it.

Det kører nok også på en *nix platform, ergo ingen .NET løsninger.

Jeg ville personligt have kigget på NodeJS/Typescript før jeg valgte Kotlin/Java (Swift kunne også have været en god mulighed, men der mangler gRPC support)
Gravatar #45 - arne_v
5. maj 2021 23:25
#44

Hvis du arbejder meget med node idag, så er det vel også Linux.

Formentligt enten RHEL VM eller Redhat UBI on k8s on Redhat CoreOS.
Gravatar #46 - Claus Jørgensen
6. maj 2021 10:36
#45

De fleste der arbejder med NodeJS bruger Macs, deployed på Linux.

Der er ret få (masochister) der skriver faktisk kode på Linux nu om dage.

arne_v (45) skrev:
Formentligt enten RHEL VM eller Redhat UBI on k8s on Redhat CoreOS.
Nærmere Amazon Linux AMI på EC2

https://aws.amazon.com/mp/linux/
Gravatar #47 - arne_v
6. maj 2021 12:12
Claus Jørgensen (46) skrev:

De fleste der arbejder med NodeJS bruger Macs, deployed på Linux.


Der er vel også nogle som udvikler på Windows.

Men har du ikke en VM med Linux så du kan teste?

(mig bekendt bruger en del node moduler native libs)

Claus Jørgensen (46) skrev:

Der er ret få (masochister) der skriver faktisk kode på Linux nu om dage.


Linux desktop er aldrig blever mainstream.

arne_v (45) skrev:
Formentligt enten RHEL VM eller Redhat UBI on k8s on Redhat CoreOS.

Nærmere Amazon Linux AMI på EC2
[/quote]

Amazon Linux er en Redhat klon med nogle ekstra AWS tools.

Så kører man på AWS giver det god mening.

Gravatar #48 - Claus Jørgensen
6. maj 2021 14:01
arne_v (47) skrev:
Der er vel også nogle som udvikler på Windows.
Det er der nok. Tror dog de fleste udviklere i min virksomhed kører Mac, også web-udviklerne.

arne_v (47) skrev:
Men har du ikke en VM med Linux så du kan teste?

Jeg kan teste direkte på min Mac, så det er ikke nødvendigt med en VM.

NodeJS er faktisk ret godt på det punkt, det er så super nemt at sætte op og lave en local deployment med. Det er meget ala. Visual Studio med indbygget web-server.

(og nvm løser versioning hell bedre end Python nogensinde kunne, lol)
Gravatar #49 - arne_v
6. maj 2021 14:21
Claus Jørgensen (48) skrev:

arne_v (47) skrev:

Men har du ikke en VM med Linux så du kan teste?

Jeg kan teste direkte på min Mac, så det er ikke nødvendigt med en VM.


Men hvad hvis et node modul bruger et native lib? Antager du at det virker ens på macOS og Linux?
Gravatar #50 - arne_v
18. maj 2021 15:11
Anden historie:

https://www.zdnet.com/article/programming-language...

De skulle have en afløser for Python 2.x.

Top kandidater: Python 3.x, Go og Kotlin. De valgte Go.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login