mboost-dp1

dba salg, rettigheder?

Gå til bund
Gravatar #1 - guds skovl
9. dec. 2011 15:56
Hey store alvidende orakel kaldet newz :D

Jeg har en kammerat der har solgt en iphone 4 til en kvinde på dba.
Hun vil så nu have pengene tilbage, da hun ikke kan lide iphone åbenbart. Telefonen fejler intet, er ikke varm eller noget og min makker er meget reel.

hvordan står min kammerat? er han forpligtet til at betale hende tilbage?

NB. hun har truet med at pudse politiet på ham, bør han være nervøs?
Gravatar #2 - Fjolle
9. dec. 2011 16:01
Der er Privatgaranti på DBA handler. Tøsen kan gå til politiet og ombudsmanden og alt muligt, men har ikke krav på noget fra din kammerat.
Gravatar #3 - Mnc
9. dec. 2011 16:01
Hvis varen er i den beskrevede stand, som han har oplyst, så har hun købt hans telefon, slut færdig.

Så vidt jeg ved, anyway.

Så medmindre han siger at den er som ny, og den så viser sig at være fuld af ridser, så må hun leve med den. Eller sælge den videre. :D
Gravatar #4 - guds skovl
9. dec. 2011 16:08
HAHAHA havde glemt alt om Privatgaranti :D savner sku lidt anelguso
Gravatar #5 - Chewy
9. dec. 2011 16:14
Skriv til DBA og spørg efter deres holdning til sagen... (Og så skriv svaret herinde)
Gravatar #6 - Jakob Jakobsen
9. dec. 2011 16:16
LINK.
Gravatar #7 - Mnc
9. dec. 2011 16:17
Hvis der er noget at komme efter her...
http://www.computerworld.dk/art/32907/ombudsmand-n...

Så skulle din kammerat nok forhøre sig med en advokat.
Det virker som noget indviklet fis.
Som jeg forstår artiklen så skulle folk have fortrydelsesret hvis de køber noget fra bruger til bruger - hvilket ingen mening giver (for mig).

almindelig auktion hvor man er fysisk til stede:
Når der er givet hammerslag, står salget ved magt. Det gælder både for køber og sælger. Fortryder køberen sit køb kan han ikke efterfølgende gøre noget ved det når der er givet hammerslag.

I mit hovede burde DBA og lign. gå under alm. auktionslovgivning, men det kan være at det IKKE er tilfældet...
Gravatar #8 - Darwind
9. dec. 2011 16:49
#7 - den lovgivning, der er fastsat mht. internethandel og auktioner handler om formidlingen af købet. QXL fx formidler købet på en anden måde end dba.dk gør. DBA stiller bare en hjemmeside til rådighed i grove træk, mens QXL formidler købet fra start til slut og derfor er de underlagt de 14 dages fortrydelsesret, som man har ved fjernhandel.

Det handler altså om siden bl.a. "aktivt" formidler købet.

#1 - Så på DBA er det bare "take it or leave it" med mindre man i sin annonce skriver, at man kan fortryde. Hvis man gør det, så gør DBA alligevel ikke noget - så er det privat person imod privat person, hvilket jo nok dybest set kan munde ud i et civilt søgsmål og ikke så meget andet. Med mindre selvfølgelig din ven har forsøgt at "scamme" folk på DBA, hvilket det bestemt ikke lyder som om, så er han sikret ;)

Se også: http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/06/23/102309.h... vedr. fotrydelsesret på nettet.

Wow, jeg tror sq jeg har lært noget i mit IT jura fag - w00t :P
Gravatar #9 - Cloud02
9. dec. 2011 19:09
guds skovl (1) skrev:
Hey store alvidende orakel kaldet newz :D

Jeg har en kammerat der har solgt en iphone 4 til en kvinde på dba.
Hun vil så nu have pengene tilbage, da hun ikke kan lide iphone åbenbart. Telefonen fejler intet, er ikke varm eller noget og min makker er meget reel.

hvordan står min kammerat? er han forpligtet til at betale hende tilbage?

Man har ikke fortrydelsesret med mindre det oplyses specifikt. Dette gælder både ved privathandler og ved handler i butikker.
Det eneste tidspunkt man har fortrydelsesret er ved fjernsalg hos butikker (ikke private). Her har man 14 dage lige meget hvad, og skal returnere varen i "væsentlig samme stand og mængde" - Dette betyder at du gerne må bryder forseglinger for at inspicere varen, med mindre det står med store fede tykke bogstaver at du ikke må.

Men igen. Ærgerligt for hende at hun ikke kan lide iPhone.

er han forpligtet til at betale hende tilbage?

Nej.

Nej.
Gravatar #10 - ISCS
9. dec. 2011 20:02
Nu kommer der lige en smører, men den besvare dit spørgsmål ret præcist. (skrevet af en advokat)

Spørger skrev:
Jeg vil gerne have en præcisering af hvilke regler der gælder for handel mellem private.

Der foregår jo en del handel mellem private f. eks gennem Den Blå Avis eller lignende og jeg er flere gange stødt på den opfattelse, at når det drejer sig om handel mellem private så gælder købeloven ikke. Man har som køber i sådan en handel ingen rettigheder.

(...)

Svar skrev:
Købelovens almindelige regler gælder for handel mellem private, men reglerne om forbrugerkøb gælder ikke. Det betyder, at det som udgangspunkt er aftalen mellem de private, der indeholder de vilkår, der gælder for det pågældende køb, fx at en vare er købt som beset eller med diverse mangler. Eller sagt på anden vis, så kan private udmærket aftale noget andet end det, der fremgår af købelovens almindelige regler, for de gælder kun, såfremt parterne ikke har aftalt noget andet.

Købeloven giver ingen fortrydelses- eller returret - heller ikke når forbrugere køber varer i en butik, dvs. efter købelovens regler om forbrugerkøb. I stedet indeholder købeloven regler om, hvad en køber har af muligheder, hvis der er mangler ved en vare, fx at få et nedslag i prisen eller ophæve købet. Men - og med stort: MEN - når det gælder handler mellem private, er der ingen lette løsninger som Forbrugerklagenævnet, hvis parterne efterfølgende bliver uenige. I stedet må den utilfredse part anlægge en egentlig retssag, og det vil som oftest ikke være den økonomiske risiko værd.

(...)

Kilde
Kilden er nogle år gammel, men kan ikke forestille mig det skulle være vendt helt på hovedet siden da.
Gravatar #11 - Brugernavn
9. dec. 2011 20:11
ISCS (10) skrev:
Kilden er nogle år gammel, men kan ikke forestille mig det skulle være vendt helt på hovedet siden da.

Hvis du køber en vare af en virksomhed, uden at have mulighed for at bese den, har du 14 dages returret efter modtagelse. Der er en undtagelse, der. Men det gælder ikke for handel med private afaik.
Gravatar #12 - Bllets
9. dec. 2011 20:39
Gnarfsan (11) skrev:
ISCS (10) skrev:

Hvis du køber en vare af en virksomhed, uden at have mulighed for at bese den, har du 14 dages returret efter modtagelse. Der er en undtagelse, der. Men det gælder ikke for handel med private afaik.

Faktisk ikke, da det er forbrugeraftaleloven som giver folk 14 dages returret, og ikke købeloven som kilden referer til..

"§18 - Vil forbrugeren bruge fortrydelsesretten, skal forbrugeren benytte den fremgangsmåde, der følger af § 19, stk. 1 og 2, inden for en frist på 14 dage".

Bare lige så det er på plads.. ;)
Gravatar #13 - Brugernavn
9. dec. 2011 20:47
Bllets (12) skrev:
Faktisk ikke, da det er forbrugeraftaleloven som giver folk 14 dages returret, og ikke købeloven som kilden referer til..

Sorry, my bad.
Gravatar #14 - guds skovl
10. dec. 2011 00:34
Jeg og i særdeleshed min kammerat siger mange tak for hjælpen :)
Gravatar #15 - Ronson ⅍
10. dec. 2011 01:36
Åh, jeg be'r.
Gravatar #16 - Dreadnought
10. dec. 2011 20:42
Det er imponerende så hjælpsom du er Ronnieboy. :)
Gravatar #17 - Ronson ⅍
10. dec. 2011 21:15
Det er mit lod.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login