mboost-dp1

bøde


Gå til bund
Gravatar #1 - Svindleren
9. aug. 2009 14:03
hej

Hvis man får en bøde på 800kr, kommer den på straffeatesten ?

Det er for forstyrrelse af den offentlig orden (slagsmål).
Gravatar #2 - vandfarve
9. aug. 2009 14:09
http://www.politi.dk/da/borgerservice/straffeattest/straffeattester/ skrev:
Om den private straffeattest
En privat straffeattest indeholder kun oplysninger om domme, bøder og tiltalefrafald ved overtrædelse af straffeloven og ved overtrædelse af loven om euforiserende stoffer (Narkotikaloven).

Kriminalregisteret opbevarer oplysninger om dine lovovertrædelser. Hvis du har overtrådt straffeloven eller narkotikalovgivningen, og der er truffet afgørelse i sagen, vil Kriminalregisteret ud fra disse oplysninger udfærdige din private straffeattest.

De lovovertrædelser, som er registreret i Kriminalregisteret, vil stå på din private straffeattest i 2-5 år. Skemaet nederst på siden viser, hvor længe de enkelte lovovertrædelser bliver stående på din private straffeattest.


Mere kan ses i en fancy-pansy tabel på samme side.

Så nej, det gør det ikke, da forstyrrelse af den offentlige orden (WTF er det for en underlig titel?!) ikke er en del af straffeloven SVJV.
Gravatar #3 - buch
9. aug. 2009 14:11
Det er kun ting du ryger i retten for, der kommer på din straffe attest :)

Men hvis du nu opførte dig ordentligt i første omgang, så slap du for at spekulere over sådanne ting ;)
Gravatar #4 - Svindleren
9. aug. 2009 14:18
nice..

men i kan lige få historien, så kan i selv vuderer...


for 2 år siden tæskede vi en person, der truede mig og min familie med kniv og verbalt... ikke at verbalt er farligt, men det gør en sur... han har faktisk taget kvælger tag på mig i gaden før.... han er også meget racistisk.. skal lige siges at tarden faktisk selv er immigrant.... nå vi fik en dom for vold efter pagraf lort der giver ubetinget dom.. den er færdig her for ca 3 måneder siden.... nu er det sådan han bliver ved med at opsøge mig i gaden, for at slås....

i går støder jeg så ind på ham i gaden, og han slår mig lige på ansigtet... jeg er meget hophidset osv.. jeg bliver stoppet af dørmænd osv, og siger at bare skal gå, at det ville være dumt af mig at gør noget ydligere ved det... så dum som jegh er går jeg hen slår ham lige i ansigtet... og i det samme så er civil polititet der så også... jeg bliver anholdt og sendt med så jeg kan sove den ud...

på papiret jeg fik står der at jeg har fået en bøde på 800kr for forstyrrelse af offentlig orden.




problemet er hvis jeg slår ham igen, eller jeg slåser så jeg får en dom.. så ryger jeg ind og sidde...

hvad skal jeg gør hvis han opsøger mig igen ?


godt den ikke er med på straffeatesten :P
Gravatar #5 - XorpiZ
9. aug. 2009 14:23
wn1 (4) skrev:
hvad skal jeg gør hvis han opsøger mig igen ?


Ringe til politiet eller ignorerer ham. Det er selvfølgelig nemmere sagt end gjort, men det er vel den eneste vej frem. Når han er en idiot, så må du opføre dig som et bedre menneske end ham.
Gravatar #6 - Svindleren
9. aug. 2009 14:26
jeg prøver altid at undgå ham, men det er sku svært at ignorere ham, når han står og sviner mig til og slår efter mig.


kan man tage fat i politiet og få dem til at gør noget ?
Gravatar #7 - XorpiZ
9. aug. 2009 14:38
Tjoh, du kan prøve at få lavet et tilhold. Men jeg ved ikke hvor nemt det er at få fat i.
Gravatar #8 - Jakob Jakobsen
9. aug. 2009 14:39
Du kan da altid melde ham for vold og trusler, det ville også gavne dig hvis der senere skulle ske noget.
Gravatar #9 - Strauss
9. aug. 2009 14:49
#3: buch

Hvis en 16 årig person stjæler fra en butik, kommer man ikke for retten, men det kommer på ens straffeattest.
Gravatar #10 - rasmusv
9. aug. 2009 15:38
#2 Kig på hvad kapitel 15 i straffeloven hedder. Kig på de tilhørende paragraffer og se at det giver god mening.

#4 Ja i lyder stort set lige gode om det. Uanset hvem der har ret bryder jeg mig lige lidt slagsbrødre. gps/gsm-chipping til jer begge to - færdigt arbejde. - Bliv ræd den dag jeg bliver justitsminizle
Gravatar #11 - Anders Fedеr
9. aug. 2009 15:56
#4 Jeg fatter ikke hvorfor du ikke bare gik til politiet med det samme? Vidste du ikke at de er der for at opretholde lov og orden? Det er meget muligt at du ikke ved nøjagtig hvad de har mulighed for (det gør jeg sku' heller ikke), men så gå dog for pokker op på politistationen og spørg dem? I det øjeblik du griber til selvtægt (med mindre det er decideret selvforsvar), så har du jo allerede spillet fallit. Hvorfor dømme sig selv ud på forhånd?
Gravatar #12 - Cloud02
9. aug. 2009 16:16
#wn1
anmeld ham, rådfør dig med politiet om hvad de synes du bør gøre.
Optag det med din telefon og vis det som dokumentation hvis du kan.
Gravatar #13 - arne_v
9. aug. 2009 17:36
vandfarve (2) skrev:
da forstyrrelse af den offentlige orden (WTF er det for en underlig titel?!) ikke er en del af straffeloven SVJV.


Jeg tror at den er den del af straffeloven.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id...


15. kapitel

Forbrydelser mod den offentlige orden og fred

§ 133. Den, som fremkalder opløb med det forsæt at øve eller true med vold på person eller gods, straffes med bøde eller fængsel indtil 3 år.

Stk. 2. På samme måde straffes de, der ved et opløb, under hvilket nævnte formål er lagt for dagen, optræder som opløbets ledere, samt enhver deltager, der undlader at efterkomme øvrighedens lovligt forkyndte påbud til mængden om at skilles.

Stk. 3. Begås der under sådant opløb nogen under dets formål hørende forbrydelse, straffes opløbets anstiftere eller ledere efter den bestemmelse, der gælder for den pågældende forbrydelse.

§ 134. Deltagere i et opløb, der vidende om, at påbud om at skilles er forkyndt på foreskreven måde, ikke efterkommer dette, straffes med bøde eller fængsel indtil 3 måneder.

§ 134 a. Deltagere i slagsmål eller i anden grov forstyrrelse af ro og orden på offentligt sted straffes, såfremt de har handlet efter aftale eller flere i forening, med fængsel indtil 1 år og 6 måneder.


smager ihvertfald af fugl !
Gravatar #14 - vandfarve
9. aug. 2009 18:55
Jep, det i så fald straffeloven, der er tale om. I så fald vil det altså stå på din straffeattest.

Når det er sagt, så mente jeg, at der måtte være en petitessegrænse og ikke mindst, at "forstyrrelse af den offentlige ro og orden" var underlagt en helt anden lov. Jeg har glemt udtrykket nu og kan ikke fremkalde det i øjeblikket.
Gravatar #15 - arne_v
9. aug. 2009 19:09
#14

Jeg tror at du tænker på: overtrædelse af politivedtægten.

http://www.retssal.dk/?page=nyhed&id=842


Gravatar #16 - arne_v
9. aug. 2009 19:11
#15

Og det iøvrigt godt være den som #1 har fået bøde for.

Gravatar #17 - vandfarve
9. aug. 2009 19:39
#15 Præcis! Politivedtægterne!
Gravatar #18 - gnаrfsan
9. aug. 2009 20:31
#4: Jeg ville personligt bede om min straffeattest. Det er langt den næmmeste måde at finde ud af det på.

Så slipper du også for at spekulere.

Det er muligt at du har lavet noget der, der ifølge papiret giver en linie i straffeattesten, men det er langt fra sikkert at den lander der alligevel.
Gravatar #19 - Svindleren
9. aug. 2009 21:34
nizzle jeg tager derned for at få den tjekket.

skal fandme holde lav profil :-/



edit:

#15 og #16 >

det er den jeg har fået bøden efter.. der står nemlig §3 på seddelen også... :-)
Gravatar #20 - gnаrfsan
9. aug. 2009 21:36
#19: Hvis de spørger dig, hvilket jeg tvivler på, så sig at din kommende arbejdsgiver spørger efter den. Det er meget normalt.
Gravatar #21 - Svindleren
9. aug. 2009 21:37
#20


sisdt jeg fik, spurgte jeg bare efter den og fik den udleveret.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login