mboost-dp1

Wireless Lan sikkerhed


Gå til bund
Gravatar #1 - siliankaas
9. jun. 2008 15:03
Hej Folk.

Hvordan sikre I jeres wireles Lan netværk?
Jeg har sat mit op med fuld sikkerhed, men hvordan ved jeg så lige det er sikkert nok!? Kan til tider se der er trafik på min forbindelse, hvor jeg ikke selv sidder ved min computer - og det er vel ikke rigtig til at vide om der er andre der "låner" min linie?
Gravatar #2 - Jonasee
9. jun. 2008 15:23
Kan du forklare hvad du mener med "fuld sikkerhed"?
Gravatar #3 - themuss
9. jun. 2008 15:24
#2 Den TOTALE sikkerhed!
Gravatar #4 - vandfarve
9. jun. 2008 15:28
3 skrev:
#2 Den TOTALE sikkerhed!


Altså, du har slukket for nettet og revet kablet ud af routeren?

x]
Gravatar #5 - Jonasee
9. jun. 2008 15:29
#3
nu var jeg intressert i om der blive brugt kryptering og vis der gøre, hvilket jeg håber, om det så er WEP eller WPA eller hvad?
Gravatar #6 - Smxfreak
9. jun. 2008 15:31
hvis det er WEP kan den knækkes meget nemt på meget kort tid, så håber jeg da ikke du bruger
Gravatar #7 - vandfarve
9. jun. 2008 15:32
#6

Sådan af ren interesse: Hvorfor skulle man egentlig benytte WEP, når muligheden for at benytte WPA er lige så stor - og det endda tager samme tid at konfiguere og logge sig ind på netværket, som hvis man benyttede WEP?
Gravatar #8 - Smxfreak
9. jun. 2008 15:39
Jeg har set mange der vælger at sætte WEP op fordi de ikke aner hvad forskellen er
Gravatar #9 - AndersGC
9. jun. 2008 16:12
#8
Det ville så være TDC..
Gravatar #10 - Bjarke Lindsø
9. jun. 2008 16:59
Jeg var ikke i stand til at WPA-kryptere et netværk, fordi det der var for mange netværk i nabolaget.... sagde TDC.
Gravatar #11 - themuss
9. jun. 2008 17:03
Man bruger også WEP i miljøer med gamle netværks-enheder der ikke fungerer med WPA.
Gravatar #12 - siliankaas
9. jun. 2008 17:27
Hehe - tænkte så måske også på hvad I (cremen af de danske nørder) bruger?

Jeg er ikke selv så meget usikker på min sikkerhed, eller jo, for så havde jeg jo ikke skrevet, men hvor meget sikkerhed bruger I?

Har i MAC-filter på
Ligger det trådløse på et andet subnet
Er de 2 adskilt af fw /accesslister

Er det fysisk adskilt?

(men dejligt at se der kommer en masse respons)

EDIT:
#2
Tja, det var nok ikke så pænt skrevet - det jeg mente med fuld sikkerhed, var jf. min router. Med MAc adresse filter og WPA.

Fiskede nok efter om rigtige nørder køre deres trådløse på et andet subnet, adskilt af firewall osv - eller om det er overkill :-)

Tror i grunden ikke jeg har de vildt hemmelige filer - tænkte mere på at beskytte mig så mine fæle naboer ikke henter smus på min linie!
Gravatar #13 - themuss
9. jun. 2008 17:33
#12 OK... Mit setup...

Kører wireless på et seperat fysisk interface i firewallen. WPA PSK.

Hvis jeg har brug for at komme på mit LAN, bruger jeg VPN (ligegyldigt om jeg sidder på med wireless eller udefra).

Rettelse: jeg bruger ikke MAC-filter, da jeg anser det for komplet nyttesløst.
Gravatar #14 - siliankaas
9. jun. 2008 17:35
#13
Se det var sådan noget jeg gerne ville vide :-)
Lyder spændende, måske jeg skal redesigne mit lokal net så.
(ikke at det er vildt stort, men alligevel)
Gravatar #15 - Jonasee
9. jun. 2008 19:20
Mit setup:

Intet Wireless :P
Gravatar #16 - myplacedk
10. jun. 2008 07:15
Jeg bruger:
- WPS-PSK.
- Mine computer er konfigureret efter at der er fuld adgang udefra, selv om der ikke burde være det.
- God afstand til naboer (jeg kan ikke se nogen andre netværk overhovedet)
- God afstand fra trafik (ingen gider wardrive når der er gennemsnitligt vel omkring 1 km. mellem hvert hus, og mit hus er alligevel flere hundrede meter væk fra vejen, så de fanger nok ikke noget alligevel hvis de prøver)

Jeg bruger ikke:
- MAC-filter (spild af tid)
- Separeret netværk (for besværligt - mit AP fungerer som router, så der er ingen forskel på om en computer sidder på LAN eller WLAN, jeg skifter ikke engang IP hvis jeg skifter fysisk netværk. Selv TCP-connections lever fint videre.)
Gravatar #17 - Azuria
10. jun. 2008 07:27
trådløs sikkerhed?
I er da alle så fjendtlige og afvisende...
Kom og besøg mig.. 100% åbent netværk med en flink dhcp service der er gavmild med IP'er :)

Ja, jeg bor så på landet, og har 200m til nærmeste naboer og lige så langt til asfalteret vej.
Gravatar #18 - siliankaas
10. jun. 2008 07:37
Jeg kan måske lige tilføje at jeg bor i tæt befolket område, med en masse veje og andre lejligheder / huse - derfor denne tråd :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login